Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:09
Beste Tweakers,

Ik heb vorig jaar februari de HBO opleiding Communicatie en Mediadesign afgerond en mijn Bachelor of ICT behaald. Hier heb ik voornamelijk frontend developement gedaan en in projecten samengewerkt met informatica studenten om applicaties te ontwikkelen. Hier heb ik enige ervaring opgedaan in software testing, afstemmen van de eisen van de opdrachtgever, agile/scrum e.d.

Nu zou ik heel graag aan de slag willen gaan als software tester, maar hebben jullie misschien tips over te volgen trainigen, te behalen certificaten en te lezen boeken? Ik zit zelf te denken aan de Tmap en ISTQB trainingen te volgen.

Alvast bedankt voor je inbreng,

Remy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:23

sebasd

loopt op espresso

TMap of ISTQB wordt inderdaad veel gevraagd binnen deze wereld (ben er zelf nu zo'n acht jaar in actief).

TMap is meer binnen Nederland / Europa bekend, ISTQB is wereldwijd. Zeker de Foundation-level examens van beide zijn inhoudelijk voor een groot deel hetzelfde (afgezien van wat terminologie), dus allebei is misschien een beetje veel van het goede.

Ik heb ze overigens wel allebei, maar dat is omdat ISTQB vereist dat als je een Advanced certificaat wil halen je eerst het Foundation-examen moet hebben gehaald. Was wel lekker makkelijk omdat ik TMap Foundation (of hoe dat tegenwoordig ook maar heet) heb gehaald.

ISTQB Foundation en Advanced heb ik met alleen het lezen van de syllabi die op de website staan gehaald. Voor Foundation is dat prima te doen, voor Advanced (Technical Test Analyst in ieder geval) wel een stuk lastiger. Plus dat ik al de nodige ervaring in het vak heb/had. Misschien is in jouw geval de combinatie cursus + examen beter, er zijn genoeg clubs die dat aanbieden.

Bij de meeste grotere detacheerders kun je deze certificaten overigens wel op kosten van de zaak halen, zeker bij Sogeti. Dat is wel een aanrader als je toch al van plan was in zo'n organisatie te werken. Dat heb ik zelf ook gedaan, om na drie jaar de stap naar een kleinere club te maken waar je veel sneller stappen kan maken als je wat meer dan gemiddeld scoort.

Oh, en bedenk alvast welke kant je op zou willen.. Meer richting coordinatie en later management, of meer de techniek in (testautomatisering, performance testing, security testing). Switchen kan later altijd nog natuurlijk, maar het helpt wel als je voor jezelf duidelijk hebt waar je sterke punten en je eigen voorkeur liggen. Zeker met het kiezen van opdrachten / werkgevers.

[ Voor 12% gewijzigd door sebasd op 23-08-2014 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Bedankt voor je antwoord Sebasd. Ik heb eerlijk gezegd nog niet goed nagedacht welke stroming ik uiteindelijk in terecht zou willen komen. Nu heb ik op mijn opleiding niet veel te maken gehad met programmeren; het was meer samenwerken met studenten van verschillende richtingen (zoals informatica) waarbij je in zeer grote lijnen programmeerwerk mee krijgt. In hoeverre wordt deze kennis van een beginnende software tester verwacht? Welke kennis is vereist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Remy86 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 12:48:
Bedankt voor je antwoord Sebasd. Ik heb eerlijk gezegd nog niet goed nagedacht welke stroming ik uiteindelijk in terecht zou willen komen. Nu heb ik op mijn opleiding niet veel te maken gehad met programmeren; het was meer samenwerken met studenten van verschillende richtingen (zoals informatica) waarbij je in zeer grote lijnen programmeerwerk mee krijgt. In hoeverre wordt deze kennis van een beginnende software tester verwacht? Welke kennis is vereist?
Van een beginnende tester wordt niet zoveel verwacht gelukkig. Als je echt tester wilt worden zou ik eens aankloppen bij de grotere detacheerders, Sogeti, Capgemini, Atos, Accenture, Cognizant. Die zoeken altijd wel testers en hebben ook wel programma's om starters op te leiden. Nu ben je niet helemaal starter meer, maar wie weet kom je nog in aanmerking :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik heb contact gehad met Sogeti toen ik vroeg naar de training en kreeg daarbij meteen de vraag waarom ik niet direct bij hun solliciteerde. Daar uiteraard enthousiast op gereageerd en ik word nog terug gebeld :) maar ik vroeg me alvast af wat er van mij verwacht wordt van eventuele programmeertalen. Bedankt voor de tips van andere detacheerders, daar ga ik zeker achteraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:23

sebasd

loopt op espresso

Als je je vooral bezig houdt met functioneel testen en acceptatietesten (= valideren of software aan de user requirements voldoet), kun je dat prima zonder diepgaande programmeerkennis doen. Wat kennis van SQL en XML is wel altijd handig.

Als je je met geautomatiseerd testen bezig gaat houden, wordt het wel een ander verhaal. Afhankelijk van de tool en het soort test schrijf je dan soms net zo veel code als een ontwikkelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
Bij de Belastingdienst zoeken ze ook testers. Regelmatig worden er testklasjes opgestart, om mensen op te leiden tot junior software tester. De trainingen worden vaak gegeven door Quality House. Een redelijk bekende in de Nederlandse testwereld.
In je profiel staat dat je in Arnhem woont, en de IT van Belastingdienst zit in Apeldoorn. Dus niet al te ver :)

Op dit moment is er alleen dit op testgebied: http://werken.belastingdi...st-01130363934355690.html

Maar dat hoeft je niet ervan te weerhouden om gewoon eens een belletje te wagen ;)

Succes!

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Dankjewel voor de tips! Erg handig en ik ga er zeker mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaiziks
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:40

zaiziks

Da da da

Afhankelijk van je voorkeur ligt het er natuurlijk wel aan waar je terecht komt; in de detachering zal je nieuwe werkgever certificaat x en y wel voor je betalen, dat is echt geen punt. Onafhankelijk of het de grote of kleine spelers zijn. Als je de detachering niet in wil, sluit ik me aan bij wat al gezegd is. Ik vind TMap (Next) qua technieken wat gemakkelijker lezen, ISTQB juist qua plek binnen de (IT-)organisatie wat fijner.

La la la la la la la la la

Pagina: 1