Toon posts:

Rapid Storage Tech.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een Dell computer met 2 sata schijven van 1 Tb dat werkt met RST, nu is de computer zeer traag geworden en kan ik er niets meer mee (duurt een uur om op te starten en loopt vast als ik een bestand naar een usb wil over zetten) waarschijnlijk is er een schijf defect.
Nu heb ik er een nieuwe schijf van 1 Tb ingedaan en windows er opnieuw opgezet, moet ik nu de RST verwijderen nu ik het niet meer gebruik of kan het geen kwaad (het lijkt alsof deze windows ook niet zo snel is).

Is er eventueel nog een mogelijkheid om info van de 2 oude schijven terug te winnen d.m.v. een programma?
Heb al wat geprobeerd maar niets kan ze meer lezen, kan de schijven wel terug zetten maar alles blijft zeer traag, bij opstarten geeft RST ook aan dat er een schijf is met een error.

Verwijderd

Je geeft te weinig informatie. Rapid Storage Technologies is de software RAID en acceleratie technologie van Intel; dit zijn drivers. Het kan RAID uitvoeren of SRT (Smart Response Technology) wat een caching is waarbij je een USB stick of SSD gebruikt om een hardeschijf te versnellen. Het is mij niet duidelijk wat je voorheen gebruikte.

Maak dus eens screenshots van je disk configuratie zoals de RST-utility van Intel weergeeft, dan wordt het ons wat duidelijker. RST is niet iets wat je 'verwijdert' maar je kunt wel de SRT of RAID configuratie ontbinden. Omtrent het terughalen van de data op de oude schijven begin je natuurlijk met SMART-diagnose om bad sectors en kabelfouten uit te sluiten. Zie hiervoor het 'Check je SMART'-topic op dit forum.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord.

Ik zal morgen proberen om een foto te maken (anders krijg ik ruzie met de kinderen), moet eerst de boel weer ombouwen en opstarten (duurt enkele uren) ik hoop dat ik zover kom om dat hij helemaal opstart.

Verwijderd

Topicstarter
Ben de hele dag bezig geweest maar krijg hem met de oude schijven niet meer opgestart.
Nu heb ik naast de nieuwe schijf ook de nog goede oude schijf geplaatst, nu krijg ik weer met opstarten het RST scherm (bij alleen de nieuwe schijf zie ik dit scherm niet).

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/Yx0CvfE&ymG64Ge

Hoop dat het een beetje te lezen is.

Als ik CrystalDiskInfo gebruik zie ik de oude schijf niet, alleen de nieuwe.

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/Yx0CvfE&ymG64Ge#1

Hij geeft nu wel 3 problemen aan die er niet zijn als ik de nieuwe schijf alleen in de comp. plaats.

Moet ik nu de RAID configuratie ontbinden of kan ik beter de nieuwe schijf toewijzen (moet niet zo zijn dat ik alles weer opnieuw moet installeren), is de oude schijf nog te lezen als ik de nieuwe schijf toewijs.

Kan ik met een programma als recuva de oude schijf nog lezen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik zou RST maar gewoon vergeten en niet meer gebruiken. SoftRAID/FakeRAID in het algemeen is beter te vermijden.

De oude schijf kan je alleen lezen als je niet RAID0 gebruikte. Lezen kan dan met elk OS dat MDADM heeft en dan een degraded MD maken en je partitie mounten. Hell, je kan de MD DD'en naar een nieuwe schijf en die dan gewoon opstarten als je zou willen... (na dat je je boot manager geïnstalleerd hebt)

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik zal de RAID configuratie moeten ontbinden en dan de oude schijf formateren en dan heb ik geen last meer van de RST.

Ik snap overigens niet wat je met de MD DD'e bedoelt
Pagina: 1