SSD in laptop mogelijk/zinvol

Pagina: 1
Acties:

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik heb een laptop dell studio 17 inch, met een core i5 processer en 2x 500 gb harddisks. Het is geen super snelle laptop, maar voorlopig voldoende voor mijn doeleinden. Nu vraag ik mij af of ik mijn 'oude' samsung 830 128gb ssd uit mijn desktop in mijn pc zal stoppen en deze vervangen door een 840 500 gb?
Met name het opstarten van de laptop duurt behoorlijk lang. Is het zinvol en mogelijk om deze ssd in te bouwen? Past deze gewoon in de caddy van één van de harddisks?

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mijn Inspiron 17R SE heeft dezelfde SSD aan boord. Het opstarten van een kaal systeem is razendsnel te noemen (7-8 sec.) en met de software die ik erop heb staan, is de laptop in nog geen 10 seconden opgestart.
Waarom niet gewoon een nieuwe 840 van 250 Gb in je laptop?

• drernie
Peatsmoke schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 11:45:
Mijn Inspiron 17R SE heeft dezelfde SSD aan boord. Het opstarten van een kaal systeem is razendsnel te noemen (7-8 sec.) en met de software die ik erop heb staan, is de laptop in nog geen 10 seconden opgestart.
Waarom niet gewoon een nieuwe 840 van 250 Gb in je laptop?
Ik vind het zonde om een nieuwe ssd in deze laptop te zetten. De ssd in mijn desktop zit behoorlijk vol.

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb een SSD in een laptop van 8 jaar oud (!) gezet en die is na de upgrade echt prima werkbaar :)

Een SSD is in ELK systeem een upgrade, maakt niet uit hoe oud (tenzij je met een IDE interface moet prutsen, dan is het hele systeem gewoon te oud)

https://discord.com/invite/tweakers

• drernie
ik kan de harddisk dan gewoon vervangen zonder extra kabeltjes of schroefjes? De ssd's worden ook als notebook upgrade kits verkocht.

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-02 19:39
Heb ook een SSD geplaatst in een Lenovo T60 van 7 jaar oud, wereld van verschil. Draait weer als een trein met W7, opstarten 15 seconden.

• Pino Blauw
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 10:31
Meteen doen, met een schone windows installatie. Echt een enormmm verschil!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:22
Een SSD is één van de meeste efficiënte upgrades op dit moment!

HDD eruit schroeven en SSD erin, een Notebook Upgrade Kit heb je niet nodig.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

:Y Idd, oude(re) laptops upgraden met een HDD --> SSD vervanging is één v.d. betere investeringen in gebruiksgemak die je kunt doen.
Zeker de Dell Studio/XPS modellen zijn hier ideale kandidaten voor.

Alleen wel checken of de betreffende laptop geen afwijkende connector gebruikt voor de aansluiting van de HDD/SSD.
En let ook op de maximale inbouwhoogte! Meestal past het wel, maar altijd ff vantevoren checken.
In principe past een 7mm hoge SSD altijd wel, maar altijd ff controleren voor de zekerheid.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 23-08-2014 13:32 ]

Mooie Plaatjes   

• drernie
Hoe check ik dat? Open schroeven en harddisk opmeten?

Vond deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=Cwg7WUWrVB8

Dus kennelijk is het geen probleem.

[ Voor 52% gewijzigd door drernie op 23-08-2014 14:12 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:04

P_Tingen

omdat het KAN

Idd gewoon openschroeven en kijken. Past het niet, dan schroef je het weer dicht, zo gepiept.

... en gaat over tot de orde van de dag

• drernie
Ben benieuwd, heb een crucial mx100 512 gb besteld voor de desktop. De samsung gaat vervolgens naar de laptop.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Echt verschil van dag en nacht te verwachten.

Ik heb het bij al m'n devices ondertussen gedaan en geen enkele die niet enorm versnelde qua gebruikservaring. Dat geldt voor m'n Core i5 ultrabook, maar even goed voor m'n moddertrage AMD C-50-based netbook.

I/O waits heb je gewoon niet meer merkbaar. Dat is de winst. Je gaat er in een game niet 1 FPS op vooruit. Een C-50/Atom gaat nog net zo traag zijn als het iets aan het doen is. Maar de tijd die je nodig hebt *om* iets te beginnen is altijd korter. Opstarten is echt binnen 5 sec gedaan. Ongeacht OS. Ongeacht leeftijd laptop. Ongeacht hoe snel of traag de CPU is :)

Edit:
En mbt formaat: met een 2e HDD ernaast boeit dat werkelijk niets. Ik heb jaren terug in de begindagen van SSD's met een 30GB-geval gewerkt. Dat was wat krap en je moest echt opletten wat op de OS schijf ging en wat op de tweede schijf. Maar met 80GB hoefde ik al niet meer op te letten en met 128GB heb je zat ruimte. Gewoon films, iso's etc op de HDD laten, verder hoef je je echt nergens druk om te maken.

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 27-08-2014 14:09 ]

Oslik blyat! Oslik!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:02

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

drernie schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 11:51:
ik kan de harddisk dan gewoon vervangen zonder extra kabeltjes of schroefjes? De ssd's worden ook als notebook upgrade kits verkocht.
Kabeltjes zijn ook los te koop, of misschien gewoon even de lokale pc boer vriendelijk aankijken, het wordt namelijk vaak gratis bij veel ssd's/harde schijven/moederborden meegeleverd dus meestal hebben ze daar zat van liggen. Qua maat zou het moeten lukken, het is alleen even hopen of Dell niet hele aparte moederborden of laptopbehuizing heeft waardoor het niet goed past. Dell had daar met name in de desktopmarkt namelijk altijd een handje van: krappe behuizing waardoor aanpassen of uitbreiden nauwelijks mogelijk is.

En ja, een SSD is een heel slimme upgrade, ga je veel plezier van hebben zeker omdat je hem al hebt liggen (dus flinke boost zonder kosten).

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-08-2014 18:48 ]

youtube.com/@hisrep

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Kabeltje heb je, voor zover ik weet, niet nodig. Schroefjes kun je gebruiken van de HD die je eruit haalt.
Pagina: 1