Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-02-2021
Hello,

Ik heb nu een ram set van corsair met heatspreaders en wil deze vervangen voor een low profile.

dit setje heb ik nu: CMY8GX3M2B2133C9
dit word hem waarschijnlijk: CML8GX3M2A2133C11B

Ik heb al een koper voor mijn oude set maar wil dus wel weten of mijn mobo deze ondersteund..

in al de QVL lijstjes kom ik geen van beide setjes tegen...

Ik heb een P8z77-v Asus mobo.

[ Voor 8% gewijzigd door Jestar076 op 23-08-2014 11:32 ]

Car Care Producten Leverancier van o.a. Krystal Kleen Detail, Bouncer's, Klin Korea & Madcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw
  • Laatst online: 09-09 00:11

oscarw

Better be a geek than an idiot

Je kunt beter geheugen kopen voor minder geld; pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU. Je moederbord/CPU ondersteunen geheugen tot 1600Mhz. Het heeft geen zin om 2133Mhz te kopen. Wél kan je moederbord omgaan met de lagere Cas-latency van het Crucial setje. Voor de rest gebruiken de Crucials ook minder stroom en zijn ze lager dan de Corsairs.
De modules werken trouwens prima op je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076
oscarw schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 12:58:
Je kunt beter geheugen kopen voor minder geld; pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU. Je moederbord/CPU ondersteunen geheugen tot 1600Mhz. Het heeft geen zin om 2133Mhz te kopen. Wél kan je moederbord omgaan met de lagere Cas-latency van het Crucial setje. Voor de rest gebruiken de Crucials ook minder stroom en zijn ze lager dan de Corsairs.
De modules werken trouwens prima op je moederbord.
mn huidige setje draait toch echt 2133mhz maar crucial is dus beter?

Car Care Producten Leverancier van o.a. Krystal Kleen Detail, Bouncer's, Klin Korea & Madcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw

oscarw

Jestar076 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 13:38:
[...]

mn huidige setje draait toch echt 2133mhz maar crucial is dus beter?
Je CPU ondersteund geen sneller geheugen, zo simpel is het.
Het Crucial geheugen is inderdaad beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:22
oscarw schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 14:09:
[...]

Je CPU ondersteund geen sneller geheugen, zo simpel is het.
8)7
Natuurlijk ondersteunt zijn CPU hogere snelheden dan 1600Mhz, maar alleen via XMP of handmatige settings. Mijn geheugen met een 3770K en een vergelijkbaar moederbord (P8Z77-V Deluxe) kan prima tot 2800Mhz draaien.
Het Crucial geheugen is inderdaad beter.
Crucial is niet beter, geen van beiden is beter. Crucial maakt alleen meer entry-level geheugen (t/m 1866Mhz), terwijl Corsair ook modules maakt voor overclockers, tot over de 3000Mhz.

Het blijft alleen zo dat, behalve voor enkele uitzonderingen en synthetische benchmarks, je op een Intel platform nauwelijks tot geen winst zult zien bij geheugen boven de 1600Mhz. Aangezien sneller geheugen over het algemeen duurder is, is het dus "weggegooid" geld.
Jestar076 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 11:30:
in al de QVL lijstjes kom ik geen van beide setjes tegen...

Ik heb een P8z77-v Asus mobo.
Dat het geheugen niet op de QVL lijst staat wil niet veel zeggen. Er zijn zoveel verschillende merken met elk tientallen verschillende modules dat een moederbord fabrikant ze nooit allemaal kan testen. Over het algemeen zijn er vrijwel nooit compatibility issues. In mijn moederbord gebruik ik G.Skill Ares geheugen, waarvan het exacte model wat ik gebruik ook niet op mijn QVL lijst staat (wel de 1866Mhz variant).

Als je weer 2133Mhz geheugen wilt halen is dat prima. Je zult echter geen verschil merken met 1600Mhz of 1866Mhz, maar daarentegen verschillen de prijzen ook zo goed als niet.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw

oscarw

Tuurlijk, met handmatige settings kun je inderdaad sneller geheugen gebruiken. Alleen is het wel duidelijk dat TS dat hoogstwaarschijnlijk niet gaat doen. Als je de modules 'stock' gebruikt zijn de Curcials wel degelijk 'beter'. Wat bedoel ik daarmee?;
- De Crucials hebben een stuk strakkere timings dan de Corsairs. Hier hoef je niet voor te overklokken om hier gebruikt van te maken, dus komt dit voor de 'normale' gebruiker beter van pas dan de hogere snelheden.
- De Crucials hebben een lager stroomverbruik. Heet scheelt nauwelijks wat, maar sommige mensen vinden dit belangrijk.
- TS is duidelijk opzoek naar low-profile modules. De Crucial bankjes zijn lager, wat in de praktijk betekent dat ze (meestal) makkelijker te plaatsen zijn en/of minder gedoe geven met grote koelblokken.

Oftewel; Ik wist dat het kon, maar mij leek het verstandiger om het 'makkelijk' uit te leggen aangezien TS niet een veeleisende overklokker lijkt (denk ik). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076
oscarw schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 17:28:
Tuurlijk, met handmatige settings kun je inderdaad sneller geheugen gebruiken. Alleen is het wel duidelijk dat TS dat hoogstwaarschijnlijk niet gaat doen. Als je de modules 'stock' gebruikt zijn de Curcials wel degelijk 'beter'. Wat bedoel ik daarmee?;
- De Crucials hebben een stuk strakkere timings dan de Corsairs. Hier hoef je niet voor te overklokken om hier gebruikt van te maken, dus komt dit voor de 'normale' gebruiker beter van pas dan de hogere snelheden.
- De Crucials hebben een lager stroomverbruik. Heet scheelt nauwelijks wat, maar sommige mensen vinden dit belangrijk.
- TS is duidelijk opzoek naar low-profile modules. De Crucial bankjes zijn lager, wat in de praktijk betekent dat ze (meestal) makkelijker te plaatsen zijn en/of minder gedoe geven met grote koelblokken.

Oftewel; Ik wist dat het kon, maar mij leek het verstandiger om het 'makkelijk' uit te leggen aangezien TS niet een veeleisende overklokker lijkt (denk ik). :)
die corsair ging niet aan de praat op 2133 met de xmp profiles.
allemaal handmatig aan moeten passen.

Zag wel dat die crucials ook makkelijk 2133 halen met overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
oscarw schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 17:28:
Jestar076 geeft aan dat hij op dit moment al geheugen gebruikt dat op 2133Mhz draait.
Geheugen dat op 2133Mhz CL11 draait, kan op 1600Mhz (wat de Crucials zijn) ook prima CL9 draaien. Daarbij hebben Ivy Bridge CPU's liever meer Mhz dan lagere timings in benchmarks (zie hier), alhoewel beiden uiteindelijk voor dagelijks gebruik weinig uitmaken (zie hier). Het wordt pas leuk als modules beiden kunnen combineren, bv. in plaats van 1600Mhz C9 of 2133Mhz C11 gaan voor 2133Mhz C9. Maar ook hier zijn de winstmarges minimaal.
In een ultrabook zou ik zeggen oke, voor een desktop maakt het niets uit. Een DDR3 RAM stick verbruikt zo'n 3 Watt, 10% lager voltage geeft je dan hooguit 0.3W winst.
Het Crucial geheugen is 25.5mm hoog, het Corsair geheugen is 26.2mm. Ja ze zijn lager, met maarliefst 0.7mm, wat je zonder ze naast elkaar te leggen niet eens zou merken.

Onder de streep maakt het gewoon vrij weinig uit. Qua performance en kosten zit er geen verschil in, als je echt wilt overclocken kan ik je dit G.Skill Ares geheugen aanraden. In mijn setup kwam dit setje tot over de 2800Mhz, maar de CPU moet dit ook wel aankunnen. Geen enkele CPU is gelijk en datzelfde geldt voor de memory controller in de CPU. Waar de ene 3570K wellicht al moeite heeft met geheugen boven de 2200Mhz kan de ander prima 2600++Mhz halen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw

oscarw

Hoogte was een foutje, had de verkeerde modules vergeleken...
Klopt wat je zegt. Zoals ik al zei is het verschil in stroomverbruik minimaal, maar er zijn toch mensen die het belangrijk vinden.
Maar goed, de Crucials zijn ook over te klokken. Uiteraard niet zo goed als de G.Skill, maar ik heb mijn setje ook prima op 2133Mhz kunnen laten draaien.
Eigenlijk maakt het niet veel uit. Het hangt er dus vanaf of je de overklokmogelijkheid het prijsverschil waard vindt. Wat de looks betreft; ik vind zowel de G.Skill als de Crucial modules niet erg mooi, maar als je geen window in je PC hebt maakt dat niks uit ;)

[ Voor 9% gewijzigd door oscarw op 23-08-2014 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
De looks zijn inderdaad wellicht nog de belangrijkste factor in de keuze :P

Pagina: 1