oscarw schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 17:28:
Tuurlijk, met handmatige settings kun je inderdaad sneller geheugen gebruiken. Alleen is het wel duidelijk dat TS dat hoogstwaarschijnlijk niet gaat doen. Als je de modules 'stock' gebruikt zijn de Curcials wel degelijk 'beter'. Wat bedoel ik daarmee?;
Jestar076 geeft aan dat hij op dit moment al geheugen gebruikt dat op 2133Mhz draait.
- De Crucials hebben een stuk strakkere timings dan de Corsairs. Hier hoef je niet voor te overklokken om hier gebruikt van te maken, dus komt dit voor de 'normale' gebruiker beter van pas dan de hogere snelheden.
Geheugen dat op 2133Mhz CL11 draait, kan op 1600Mhz (wat de Crucials zijn) ook prima CL9 draaien. Daarbij hebben Ivy Bridge CPU's liever meer Mhz dan lagere timings in benchmarks (zie
hier), alhoewel beiden uiteindelijk voor dagelijks gebruik weinig uitmaken (zie
hier). Het wordt pas leuk als modules beiden kunnen combineren, bv. in plaats van 1600Mhz C9 of 2133Mhz C11 gaan voor 2133Mhz C9. Maar ook hier zijn de winstmarges minimaal.
- De Crucials hebben een lager stroomverbruik. Heet scheelt nauwelijks wat, maar sommige mensen vinden dit belangrijk.
In een ultrabook zou ik zeggen oke, voor een desktop maakt het niets uit. Een DDR3 RAM stick verbruikt zo'n 3 Watt, 10% lager voltage geeft je dan hooguit 0.3W winst.
- TS is duidelijk opzoek naar low-profile modules. De Crucial bankjes zijn lager, wat in de praktijk betekent dat ze (meestal) makkelijker te plaatsen zijn en/of minder gedoe geven met grote koelblokken.
Het Crucial geheugen is 25.5mm hoog, het Corsair geheugen is 26.2mm. Ja ze zijn lager, met maarliefst 0.7mm, wat je zonder ze naast elkaar te leggen niet eens zou merken.
Onder de streep maakt het gewoon vrij weinig uit. Qua performance en kosten zit er geen verschil in, als je echt wilt overclocken kan ik je dit
G.Skill Ares geheugen aanraden. In mijn setup kwam dit setje tot over de 2800Mhz, maar de CPU moet dit ook wel aankunnen. Geen enkele CPU is gelijk en datzelfde geldt voor de memory controller in de CPU. Waar de ene 3570K wellicht al moeite heeft met geheugen boven de 2200Mhz kan de ander prima 2600++Mhz halen.