Prijzen o.b.v. website bezoekhistorie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:54
Gisteren op een website iets uitgezocht. De prijs was €54,95.
Vandaag wilde ik bestellen en is de prijs ineens €69,95.

Goh, jammer dacht ik. Was gisteren zeker een aanbieding. Volgende keer maar direct bestellen...

Toen bedacht ik mij ineens dat er wel eens gebruik gemaakt kan worden van mijn bezoekhistorie.
M.a.w. je ip-adres wordt opgeslagen op de server of er wordt lokaal iets weggeschreven in cookies.

Cookies verwijderd en ik had inderdaad weer de prijs van gisteren €54,95.

Dit moet toch niet mogen!
Moet ik nu echt voortaan eerst een ander ip-adres kiezen en cookies wissen voordat ik ergens iets bestel!
Slechte zaak mijns inziens.
:X :-( :(

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:52

TommieW

Numa numa.

Maar wat is het doel van dit topic?

Heb je trouwens weleens vliegtuigtickets besteld?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit gebeurt heel veel, met name vliegtickets zijn erom berucht dat ze nog wel eens flink willen stijgen. Daarom gewoon zorgen dat je die meuk niet in cookies opslaat, en in andere gevallen bij echt dure dingen vanuit een andere browser/IP bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
TommieW schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 10:12:

Doel: discussie of dit gewenst of zelfs toegestaan is.
Ik snap dat een online winkel geen tradtionele winkel is en dat er altijd met prijzen wordt gespeeld, maar ik vind dit deze prijsafstemming wel heel sterk gekoppeld aan mij gedrag.

Ja, ik was mij wel bewust dat dit gebeurde in de reisbusiness. Maar dit was bij een kledingwinkel en wel <knip>. Moet ik straks ook gaan oppassen als ik een TV of bij Kruidvat.nl iets bestel? Bah!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:52

lasharor

7 december 2004

Het tegenovergestelde zie je vaak ook. Krijg je opeens een kortingsbon in je mailbox.

Snap het probleem niet zo. Waarom zou het niet toegestaan zijn om jou een persoonlijk "aanbod" te doen? Zolang dit binnen de grenzen van die cookie wetgeving past dan moet dat toch gewoon kunnen? Desalniettemin is deze webshop ook niet in Nederland gevestigd. Dus dan heb je sowieso te maken met een andere kijk op zaken. Wellicht is dit in Duitsland heel normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
lasharor schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 11:51:
Het tegenovergestelde zie je vaak ook. Krijg je opeens een kortingsbon in je mailbox.

Snap het probleem niet zo. Waarom zou het niet toegestaan zijn om jou een persoonlijk "aanbod" te doen? Zolang dit binnen de grenzen van die cookie wetgeving past dan moet dat toch gewoon kunnen? Desalniettemin is deze webshop ook niet in Nederland gevestigd. Dus dan heb je sowieso te maken met een andere kijk op zaken. Wellicht is dit in Duitsland heel normaal?
Een persoonlijk aanbod van €15 bovenop de prijs. Alleen om je het idee te geven dat je "te laat" bent voor de aanbieding. Zodat je de volgende keer direct gaat bestellen omdat je anders denkt te laat te zijn. Dat moet gewoon kunnen? Tja...ik noem dat manipulatie van de consument op een niet transparante manier.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:11
TERW_DAN schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 10:15:
Dit gebeurt heel veel, met name vliegtickets zijn erom berucht dat ze nog wel eens flink willen stijgen.[...]
Dat hoeft niet eens zozeer te liggen aan je bezoekhistorie btw. Prijzen van vliegtickets worden bepaald aan de hand van vele factoren waaronder hoe vol het vliegtuig zit. Die prijzen hebben de nare eigenschap om omhoog te gaan hoe voller het vliegtuig komt te zitten. Daarom ook dat de prijs soms kan beginnen bij 50€ en gedurende een aantal dagen kan oplopen naar 120€ om de volgende dag weer bij 50€ (extra vlucht) te beginnen. Bij vliegtickets loont wachten dus soms wel. In ieder geval als je het risico wilt lopen dat je wellicht geen ticket meer kan krijgen, want er is maar een beperkt aantal vluchten mogelijk, vanwege capaciteit van het vliegveld en dergelijke.
Ergens overigens ook wel logisch, want een bijna leeg vliegtuig laten vliegen kost bakken met geld, dus ze willen zo snel mogelijk richting break-even en een 'bescheiden' winst. Als het vliegtuig bijna vol zit kan je ook meer vragen, omdat je dan kan aangeven dat er "nog maar 3 tickets" (voor dat vliegtuig :P) over zijn en dat soort fratsen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 23-08-2014 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TommieW schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 10:12:

RyanAir wordt daar van beschuldigd, maar recent had een bekende van me heel veel gekeken voor bepaalde vlucht, en hebben we eens vergeleken hoeveel diezelfde vlucht op mijn PC kostte (andere internet verbinding ook): Exact hetzelfde.

En bijvoorbeeld een hobbyking krijg je korting als je hem een aantal minuten op een product laat staan.

Voor mij is dit een beetje dubbel: Aan de ene kant heb je zulk soort dingen ook in het echte leven op sommige locaties (niet bij de mediamarkt uiteraard), dat de prijs die je kan krijgen afhankelijk is van hoe vaak ze je zien kijken. Maar als dit echt 15 euro hoger is geworden op de 55 euro dan is dat wel heel extreem. Heb je al gekeken of je dat kan reproduceren bij een ander product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Sissors schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 17:04:
[...]

Heb je al gekeken of je dat kan reproduceren bij een ander product?
Ik zal het eens proberen...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 14:29
Waarom zou het niet mogen?
Je vind de prijs goed of niet, het is aan jouw of je het koopt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:54

D4NG3R

kiwi

:)

Richting de TS: Ik vraag me serieus af wat voor webshop jij op zit. De bekendere doen afaik niet aan dit soort praktijken, zeker omdat alle webshops onderling concurreren en je met zulke acties gewoon idioot snel klanten verliest.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
D4NG3R schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 18:49:
Richting de TS: Ik vraag me serieus af wat voor webshop jij op zit. De bekendere doen afaik niet aan dit soort praktijken, zeker omdat alle webshops onderling concurreren en je met zulke acties gewoon idioot snel klanten verliest.
Wel meer webshops doen dit, ook de grotere (sowieso vakantie shops).
Vaak gebeurt dit op basis van afkomst, locatie, tijdstip of hoe vaak het product door je bekeken is.

Dat je denkt dat dit niet gebeurt geeft meer aan dat ze het gewoon heel goed doen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Bender op 24-08-2014 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Lemme rephrase that: Ik dacht dat het om een hardware webshop ging, de bekendere - nogmaals - doen dit niet aangezien ik m'n aankopen O.A. vergelijk in de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
D4NG3R schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:10:
Lemme rephrase that: Ik dacht dat het om een hardware webshop ging, de bekendere - nogmaals - doen dit niet aangezien ik m'n aankopen O.A. vergelijk in de pricewatch.
In de pricewatch zijn er meerdere die het doen, op basis van afkomst van tweakers.net de prijs lager zetten zodat ze vaak de goedkoopste prijs..
In dit geval dus in de voordeel van de koper (vanaf tweakers), maar gebeurt dus net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Bender schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:15:
[...]

In de pricewatch zijn er meerdere die het doen, op basis van afkomst van tweakers.net de prijs lager zetten zodat ze vaak de goedkoopste prijs..
In dit geval dus in de voordeel van de koper (vanaf tweakers), maar gebeurt dus net zo goed.
Zolang het niet in mijn nadeel werkt klaag ik niet, als webshop wist ik ook wel hoe ik met de gemiddelde consument om moest gaan. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En als je Apple gebruiker bent kan het in sommige gevallen zo zijn dat je standaard meer moet betalen en duurdere aanbiedingen krijgt: http://www.webwinkelvakdagen.nl/nl/nieuws/Prijzen-webwinkels

• technorabilia
Voor de volledigheid: ik heb het niet kunnen reproduceren...
Ik heb de naam van de website dan ook verwijderd in mijn eerdere reactie.

Edit:
sypie schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:23:
En als je Apple gebruiker bent kan het in sommige gevallen zo zijn dat je standaard meer moet betalen en duurdere aanbiedingen krijgt: http://www.webwinkelvakdagen.nl/nl/nieuws/Prijzen-webwinkels
Hm, het was oorspronkelijk wel op een Apple apparaat...
Ik heb geprobeerd te reproduceren op een laptop...aannames, aannames... ;)
Ga ik het toch nog eens proberen...

[ Voor 64% gewijzigd door technorabilia op 28-08-2014 11:02 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09

paQ

dat dat met vliegtickets gebeurt is volgens mij een broodje aap. Radar had daar ooit eens een heel onderzoek aan gewijd, maar kwamen tot de conclusie dat het niets met de surfer / surfgedrag had te maken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 17:04:
[...]

RyanAir wordt daar van beschuldigd, maar recent had een bekende van me heel veel gekeken voor bepaalde vlucht, en hebben we eens vergeleken hoeveel diezelfde vlucht op mijn PC kostte (andere internet verbinding ook): Exact hetzelfde.
Ik dacht dat het mij ook gebeurde bij RyanAir, dus ik maar wachten tot de tickets weer zakte. Maar nee hoor. Ticket prijs is gewoon gebaseerd op aanbod en tijdstip (60 dagen voor vertrek schijnt ideaal te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
kraades schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 10:25:
Ik snap dat een online winkel geen tradtionele winkel is en dat er altijd met prijzen wordt gespeeld, maar ik vind dit deze prijsafstemming wel heel sterk gekoppeld aan mij gedrag.
In gewone winkels kun je ook onderhandelen over de prijs (zeker bij duurderde elektronica) en ook daar zal de uiteindelijke prijs zijn afgestemd op je gedrag. Enige verschil is dat het bij een normale winkel nooit duurder zal worden dan de eerder geadverteerde prijs (al kan dat na een dag van veel interesse natuurlijk de volgende dag ook gewoon zo zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat te denken van "Dit aanbod kan ik u alleen vandaag doen."? Zoals men in de keukentoko's regelmatig roept?

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-10 21:48
Met vliegtickets moet je in principe nooit wachten tot een stoel goedkoper wordt tenzij je weet wanneer een maatschappij met aanbiedingen komt dan kan je nog een gokje wagen. Het systeem wat er achter de stoelverkoop is wel vernuftig maar niet gebaseerd op je surfgedrag.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 08:47
Het is misschien een nieuwe praktijk maar er is niks geks aan. Als jij een product aanschaft is dat toch een persoonlijke handeling? Het is tussen jou en de verkoper hoeveel de verkoopprijs zal zijn. De een heeft X euro over voor een product, de ander besluit al tot koop over te gaan bij X+20.
Het is natuurlijk wrang als je je (evt. achteraf) realiseert dat andere mensen het product voor een lagere prijs aangeboden kregen. Het enige wat je dan kunt doen is besluiten hem niet te kopen en hem elders te zoeken.

Als je op de markt staat en je onderhandelt met een marktkoopman dan gaan gelijke producten ook voor verschillende prijzen weg. De digitale versie hiervan is wat jij beschrijft in je post.

Ik denk wel dat het goed is als hier wel een aantal regels rond gelden, zodat het niet de spuigaten uit loopt. Bijvoorbeeld een maximale afwijking in prijs die webwinkels aan mogen bieden. Dit is dan dus in strijd met het kapitalistische verhaal wat ik hierboven uitleg maar bied nog een beetje bescherming voor de consument (zodat bv. niet alle ouderen/blinden/etc. drie keer zoveel betalen als de rest - daar zou de wereld wel een beetje verrot van worden :)).

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09

paQ

Ik denk dat dat een andere discussie wordt. Net als de leeftijdskorting bij Pearle momenteel, of de ENORME prijsverschillen in witgoed bij de keukenboer vs internet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Dat betekent regelmatig cookies wissen.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
sypie schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 09:13:
Wat te denken van "Dit aanbod kan ik u alleen vandaag doen."? Zoals men in de keukentoko's regelmatig roept?
Daar ga ik principieel niet in mee: "Dan koop ik de keuken morgen niet"!
Als je je onder druk laat zetten door een verkoper ga je de verkeerde kant op. En het slaat nergens op: een dag later wil hij de keuken nog steeds verkopen, en hij zou wel gek zijn als-ie dan nee zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:10

The.Terminator

Un boer met bier

sypie schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 09:13:
Dan zouden ze er het bij moeten zetten :)
Wat ik begreep stond het er niet bij en was de prijs de volgende dag ineens een stuk hoger.
Pagina: 1