hallo,
twee dagen terug kocht ik bij de winkelketen met de luidkeelse rode reclame een nieuwe harddisk:
wd blue wd10ezex-00bn5a0. sata 6 Gb, 1 TB
netjes in een doos, met schoefjes en manual.
doos onbeschadigd en niet open geweest.
onderweg of thuis niet met de doos gevoetbald.
gisteren wilde ik de schijf inrichten om een kwakkelende harddisk in mijn raid-1 systeem te vervangen.
de disk aangesloten (computer is een shop-bouw, mobo Intel D915GAV, pentium 4, 3,00 GHz. 4x sata on board).
de al in gebruik zijnde harddisks zijn wd1002faex (wdblack), die blijkbaar (wd-site) ook sata 6 Gb zijn.
de nieuwe schijf wordt herkend in het bios,
de nieuwe schijf wordt gezien in 'fdisk' (ik werk met linux, Centos 5.10)
ik kan de schijf partitioneren met fdisk, meerdere partities gemaakt.
wanneer ik de partities wil voorzien van een filesystem (mkfs.ext3 /dev/sda1 etc.) zie ik foutmeldingen in fdisk langskomen en springt de cursor (fdisk werkt in terminal screen) vreemd heen en weer tijdens het maken van blocks en inodes (wat ie precies aan het doen was weet ik niet meer).
maar: de schijf is nu NIET meer te benaderen.
een diagnose disk van WD ziet wel dat er een schijf is maar kan deze of dit type niet testen.
ik heb het geprobeerd met verschillende linux live cd's en met een system rescue cd.
dan ineens wordt ie weer gezien door de system rescue cd.
ik kan dan met fdisk de partities verwijderen en een grote partitie (hele disk) maken.
of ik daarna weer een fs gemaakt heb, weet ik niet meer.
ik heb daarna opnieuw geboot, nu met een Linux Mint13 live cd.
vanuit de desktop van Mint het OS op de betreffende harddisk geinstalleerd: het proces ging opvallend traag (zo traag heb ik nog nooit meegemaakt).
de installatie eindigt normaal 'finished'.
wanneer ik reboot (zonder de live cd) vraagt het systeem om een bootdisk of bootpartitie.
de harddisk wordt weer niet gevonden.
wat kan hier aan de hand zijn?
twee dagen terug kocht ik bij de winkelketen met de luidkeelse rode reclame een nieuwe harddisk:
wd blue wd10ezex-00bn5a0. sata 6 Gb, 1 TB
netjes in een doos, met schoefjes en manual.
doos onbeschadigd en niet open geweest.
onderweg of thuis niet met de doos gevoetbald.
gisteren wilde ik de schijf inrichten om een kwakkelende harddisk in mijn raid-1 systeem te vervangen.
de disk aangesloten (computer is een shop-bouw, mobo Intel D915GAV, pentium 4, 3,00 GHz. 4x sata on board).
de al in gebruik zijnde harddisks zijn wd1002faex (wdblack), die blijkbaar (wd-site) ook sata 6 Gb zijn.
de nieuwe schijf wordt herkend in het bios,
de nieuwe schijf wordt gezien in 'fdisk' (ik werk met linux, Centos 5.10)
ik kan de schijf partitioneren met fdisk, meerdere partities gemaakt.
wanneer ik de partities wil voorzien van een filesystem (mkfs.ext3 /dev/sda1 etc.) zie ik foutmeldingen in fdisk langskomen en springt de cursor (fdisk werkt in terminal screen) vreemd heen en weer tijdens het maken van blocks en inodes (wat ie precies aan het doen was weet ik niet meer).
maar: de schijf is nu NIET meer te benaderen.
een diagnose disk van WD ziet wel dat er een schijf is maar kan deze of dit type niet testen.
ik heb het geprobeerd met verschillende linux live cd's en met een system rescue cd.
dan ineens wordt ie weer gezien door de system rescue cd.
ik kan dan met fdisk de partities verwijderen en een grote partitie (hele disk) maken.
of ik daarna weer een fs gemaakt heb, weet ik niet meer.
ik heb daarna opnieuw geboot, nu met een Linux Mint13 live cd.
vanuit de desktop van Mint het OS op de betreffende harddisk geinstalleerd: het proces ging opvallend traag (zo traag heb ik nog nooit meegemaakt).
de installatie eindigt normaal 'finished'.
wanneer ik reboot (zonder de live cd) vraagt het systeem om een bootdisk of bootpartitie.
de harddisk wordt weer niet gevonden.
wat kan hier aan de hand zijn?