Toon posts:

Gloednieuwe WD Blue harddisk wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
twee dagen terug kocht ik bij de winkelketen met de luidkeelse rode reclame een nieuwe harddisk:
wd blue wd10ezex-00bn5a0. sata 6 Gb, 1 TB
netjes in een doos, met schoefjes en manual.
doos onbeschadigd en niet open geweest.
onderweg of thuis niet met de doos gevoetbald.
gisteren wilde ik de schijf inrichten om een kwakkelende harddisk in mijn raid-1 systeem te vervangen.

de disk aangesloten (computer is een shop-bouw, mobo Intel D915GAV, pentium 4, 3,00 GHz. 4x sata on board).
de al in gebruik zijnde harddisks zijn wd1002faex (wdblack), die blijkbaar (wd-site) ook sata 6 Gb zijn.

de nieuwe schijf wordt herkend in het bios,
de nieuwe schijf wordt gezien in 'fdisk' (ik werk met linux, Centos 5.10)
ik kan de schijf partitioneren met fdisk, meerdere partities gemaakt.
wanneer ik de partities wil voorzien van een filesystem (mkfs.ext3 /dev/sda1 etc.) zie ik foutmeldingen in fdisk langskomen en springt de cursor (fdisk werkt in terminal screen) vreemd heen en weer tijdens het maken van blocks en inodes (wat ie precies aan het doen was weet ik niet meer).

maar: de schijf is nu NIET meer te benaderen.
een diagnose disk van WD ziet wel dat er een schijf is maar kan deze of dit type niet testen.
ik heb het geprobeerd met verschillende linux live cd's en met een system rescue cd.
dan ineens wordt ie weer gezien door de system rescue cd.
ik kan dan met fdisk de partities verwijderen en een grote partitie (hele disk) maken.
of ik daarna weer een fs gemaakt heb, weet ik niet meer.

ik heb daarna opnieuw geboot, nu met een Linux Mint13 live cd.
vanuit de desktop van Mint het OS op de betreffende harddisk geinstalleerd: het proces ging opvallend traag (zo traag heb ik nog nooit meegemaakt).
de installatie eindigt normaal 'finished'.

wanneer ik reboot (zonder de live cd) vraagt het systeem om een bootdisk of bootpartitie.
de harddisk wordt weer niet gevonden.

wat kan hier aan de hand zijn?

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien is die schijf defect?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-12 21:57
Begin maar eens met de smart data uitlezen (ik weet er geen Linux tooltje voor, maar dat weet Google wel).

Mogelijk gewoon een maandagmorgen model

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:11

TommieW

Numa numa.

SMART kan je uitlezen met smartctl, onderdeel van het smartmontools pakket. Gewoon met root rechten "smartctl -a /dev/sdX" draaien. Ik weet niet precies hoe het bij CentOS zit, maar zo werkt het in ieder geval bij Debian en Ubuntu. :)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Topicstarter
dank voor de suggesties.
met smartctl werken vereist toch dat ik met een live-cd met linux boot en dan de drive waar het om gaat kan zien....
het probleem is momenteel o.a. dat het bios (soms wel, soms niet) de schijf ziet, maar diverse live-cd's met linuxversies waarmee ik boot de drive niet benaderen (niet herkennen).
met de system-rescue cd die ik ook gebruik komt tijdens het hardwarezoeken wat die cd doet een lange lijst met allerlei problemen langs en lijkt het bootproces oneindig lang te duren...

(niks tegen Debian en Ubuntu hoor! :) )

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:41
eventueel bios updaten?

en anders schijf even testen op error. Kan natuurloijk altijd een doa zijn ;)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zou hem gewoon terug brengen en niet moeilijk doen. Dit mag niet gebeuren met een nieuwe HD, klaar.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gewoon het simpelste al geprobeerd: de schijf aan een andere kabel en stroom hangen, door de kabeltjes van een werkende hdd los te halen en die te gebruiken?
Als de schijf af en toe zichtbaar is in de bios, lijkt mij een kabelprobleem namelijk het meest logisch.

edit: die brakke kabeltjes kunnen ook de reden zijn dat de vorige schijf kwakkelde, nu sluit je een nieuwe schijf aan dezelfde kabeltjes aan, en wat krijg je...juist.

[ Voor 24% gewijzigd door Reepje op 23-08-2014 10:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
bios updaten gaat niks worden vrees ik, het mobo is al behoorlijk oud...
'even testen op error'?? IK ben de enige hier die de schijf ziet...
ik vrees ook dat het terugbrengen gaat worden, maar wilde even afchecken of IK iets fout gedaan heb.
ik dacht het eigenlijk niet, partitioneren en filesystem schrijven heb ik al eerder gedaan... (ik linux al een paar jaar)

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
even aansluiten op een andere pc? anders idd stuk waarschijnlijk

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:37
nick_haak schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 13:02:
even aansluiten op een andere pc? anders idd stuk waarschijnlijk
Inderdaad, wat zegt Windows? :+

Inventaris - Koop mijn meuk!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik zou allereest zoals hierboven gezegd is de smart eens uitlezen en hier posten.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Verwijderd

Hoi lostinnet,

Mag ik je vragen om je zinnen te beginnen met een hoofdletter, en de enter-toets enkel te gebruiken voor het onderscheiden van je paragraaf? Dat leest veel makkelijker en daarmee doe je ons een grote dienst.

Alvast dank!
Pagina: 1