Ultrabooks en 2,5" SSD compatability is onbekend.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjapperdx
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09-2022
Hallo!

Recentelijk was ik gaan uitzoeken wat een geschikte laptop zou zijn voor een vriend van mij. Ik heb de Best Buy guide gevolgd en de Lenovo die eruit kwam was erg geschikt. Ik moest alleen in de comments duiken om erachter te komen dat in deze laptop nog zelf een SSD ingebouwd kan worden.

Is het een idee om bij de specificaties van een laptop, met name die van Ultrabooks, te vermelden of er achteraf nog een SSD kan worden ingebouwd? Gezien de populariteit van SSD's die los worden verkocht en de vraag naar draagbare laptops lijkt me hier wel vraag naar.

Als ik het nu wil achterhalen dan zet ik in de Pricewatch een filter op 500 GB harde schijf, 13,3" of 14", kies ik een laptop uit en ga ik deze zoeken in fora. Dan probeer ik te achterhalen of er mensen zijn die het artikel hebben gekocht en of het bij hen is gelukt.

Misschien zelfs een filter in de Pricewatch die aangeeft of je een 2,5" schijf achteraf kan inbouwen?

Ik snap dat het in een 15,6" altijd wel mogelijk is, maar het verschilt nogal bij de 13" en 14" modellen.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat vind ik nu typisch iets wat je zelf kan uitzoeken, zal voor de gemiddelde consument niet van belang zijn.

Tevens kan je in elke ultrabook achteraf een SSD inbouwen. Of dat een mSata, m.2 of 2,5inch moet zijn hoef je dan alleen even na te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjapperdx
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 09:47:
Dat vind ik nu typisch iets wat je zelf kan uitzoeken, zal voor de gemiddelde consument niet van belang zijn.

Tevens kan je in elke ultrabook achteraf een SSD inbouwen. Of dat een mSata, m.2 of 2,5inch moet zijn hoef je dan alleen even na te kijken
Hoe zou ik die informatie makkelijk moeten vinden? En sinds wanneer is Tweakers alleen van belang voor de gemiddelde consument?

Je kan niet in elke Ultrabook een SSD inbouwen. De laptop waar ik nu vanaf typ kan dat bijvoorbeeld niet. Die gebruikt een propriëtaire aansluiting waardoor ik geen SSD achteraf kan inbouwen. Voor alle Macbook Retina modellen kan je het ook achteraf inbouwen, maar is het niet lucratief want de SSD's die daarin gaan zijn aardig aan de prijs.

Het aanbod van 2,5" is dermate groot en domineert de pricewatch onder het kopje SSD's, dat ik het zeker relevant vind. Als ik zoek op mSata of m.2 dan is het aanbod minder en het prijsverschil groter vergeleken met de 2,5" SSD's.

Waar het mij om gaat is dat je als koper goedkoper uit bent om een Ultrabook te kopen met harde schijf en achteraf een 2,5" SSD in bouwen, dan alles-in-1. Die informatie lijkt mij relevant voor elke consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:23
Ik snap het niet helemaal... Elke ultrabook heeft toch al een SSD ingebouwd? Dat is immers de eis van Intel om het een ultrabook te mogen noemen..
Wikipedia: Ultrabook

Gezien de dunne bouw van de ultrabook zal dat meestal Msata zijn. Alhoewel met de nieuwe chipsets dat misschien ook wel m.2 zal worden..

Mocht je een grotere SSD willen is het een kwestie van omwisselen..?

Edit: Ik zie je probleem nu wel een beetje, in de pricewatch zijn een aantal notebooks onterecht geclassificeerd als Ultrabooks.

[ Voor 22% gewijzigd door analogworm op 01-09-2014 08:38 ]