advies aankoop nas

Pagina: 1
Acties:

• arjan_1995
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-07-2025
hallo tweakers,

ik zou graag een nas willen om als een back up te dienen voor al mijn bestanden die op de pc's staan op verschillende pc's rond het huis. ik heb hier zelf jammer genoeg bijna geen verstand van dus vandaar dat ik het aan jullie vraag. ik denk dat ik maximaal 3 terabyte nodig heb en ik zelf al wel wat rondgekeken maar ik heb werkelijk geen idee wat nou goed genoeg is om te kopen.

ik zou dus graag wat advies krijgen over wat nou een goede keuze is en ik houd het liefst onder de 250 euro.

bij voorbaat dank,

Arjan

Verwijderd

Move OT->CEA

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 14:36
Bedenk dat een back-up in de meest goede vorm een kopie is van je waardevolle bestanden op een andere plaats (brand en diefstal risico).

Een NAS is handig om al je bestanden steeds online te hebben, zeker als je meerdere pc's hebt is het handig om de opslag centraal te regelen.

Je kunt een eenvoudige NAS kopen met plaats voor 1 disk, hiermee heb je echter niet bescherming tegen disk uitval, daarvoor heb je minimaal 2 disks nodig in raid-1. Luxer is een NAS met plaats voor 4 dan kun je raid-5 toepassen dat efficiënter omgaat met de opslag ruimte (raid-1 geeft verlies van 1 hele schijf).

Verschillen tussen NAS apparaten zitten vooral in de extra's en in de snelheid bij overdracht. Lees een paar vergelijkende tests om een keus te kunnen bepalen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ParkOverall schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 01:22:
Bedenk dat een back-up in de meest goede vorm een kopie is van je waardevolle bestanden op een andere plaats (brand en diefstal risico).
En een vorm van versie beheer heeft. Dus niet dat je kopie word overschreven met een potentieel verneukt document.

Maar dit klinkt meer als een shitload aan films 3TB max 250 euro ...

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 23-08-2014 01:27 ]

Iperf

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Nee nee :P CEA is alleen voor hardware die binnen deze hoofdgroep wordt besproken, dus TV's, receivers, speakers, et cetera. Een NAS is computer hardware en behoort daarmee toch echt in Harde Waren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40

JT

VETAK y0

FeaR schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 11:13:
[...]

Nee nee :P CEA is alleen voor hardware die binnen deze hoofdgroep wordt besproken, dus TV's, receivers, speakers, et cetera. Een NAS is computer hardware en behoort daarmee toch echt in Harde Waren.
Modfight!

Anyways, TS, wat wil je precies? Wil je echt waterproof backup? Dan laat je al je apparaten backuppen naar de NAS en de NAS naar een externe service, ofwel een andere NAS bij familie ofzo ofwel een clouddienst als Crashplan ofzo. Een alternatief is dat je zelf eens in de zoveel tijd een USB HDD eraan hangt en alles er naartoe kopieert. Goedkoop alternatief, foutgevoelig. Maar je moet als je alleen bovenstaande wil op zoek naar een NAS die dit ondersteunt.

Wil je veel meer met je NAS doen dan kom je denk ik automatisch uit op Qnap en Synology, waarvan Synology de enige is met goed werkende cloudservice. Ook is de software in het algemeen netjes dus het zal wat makkelijker te bedienen zijn. Een Synology of Qnap is wel wat duurder. Wellicht kom je er dan niet met 250.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
arjan_1995 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 00:54:
ik zou graag een nas willen om als een back up te dienen voor al mijn bestanden die op de pc's staan op verschillende pc's rond het huis.
Als dit het enige doel is dan is het goed. Wordt de nas ook aan internet gehangen, of gebruikt als download-/ mediaserver, dan moet je ook bij de nas zorgen dat je bestanden ook nog elders staan.

Verbonden zijn met internet is voor je backup alsof je met al je geliefde en kostbare bezittingen gaat rondreizen langs onbekende gevaren. Als niet-openbaar verzamelpunt is een nas wel geschikt.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40

JT

VETAK y0

stresstak schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 13:25:
[...]

Als dit het enige doel is dan is het goed. Wordt de nas ook aan internet gehangen, of gebruikt als download-/ mediaserver, dan moet je ook bij de nas zorgen dat je bestanden ook nog elders staan.
Ook als de NAS niet blootgesteld is aan internet wil je ergens anders nog een reservekopie; denk aan diefstal, brand, blikseminslag.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-01 18:40

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je zo weinig kenns hebt kun je beter iets doen met crashplan of backblaze.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:56
RAID is mooi maar zeker niet als backup te beschouwen.

Ga eerst eens na om hoeveel data het totaal gaat. Een NAS is mooi en veel mogelijkheden maar als het alleen om opslag gaat van een paar honderd mb dan is dat vrij prijzig.

Je kan dan ook een externe harddisk gebruiken en een router aanschaffen met USB aansluiting zodat de disk voor alle apparaten beschikbaar is.

Of zoals Q tercht aangeeft iets van Crashplan of Dropbix.
Alles hangt af van wat je doel er mee is en hoeveel data je nodig hebt.

In vraag en aanbod staan ook regelmatig leuke 2de hands NASsen (Synology en QNAP zijn zeer bekende merken) te koop zodat je voor een leuke prjis eerst kennis kan maken met een NAS.
Pagina: 1