Toon posts:

mobo batterijtje loopt steeds leeg ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een familie lid van mij heeft een mobo waarvan steeds de tijd en datum van verloopt.Ze hebben al een paar keer een nieuwe batterij geplaatst maar na 5 weken is het weer gedaan.De tijd en datum zijn dan weer verlopen.....wat kan hier nu de oorzaak van zijn????thnx voor het reageren alvast

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Als het alleen de tijd en datum zijn die 'verlopen' (wat ik opvat als: 'langzaam voor of achter gaan lopen) ligt het ws. niet aan de batterij, maar aan het klok-kristalletje.

Bij batterijproblemen springt het hele bios op nul (normaalgesproken, zeker bij oude mobo's)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 21:16 schreef Poohbear het volgende:
Als het alleen de tijd en datum zijn die 'verlopen' (wat ik opvat als: 'langzaam voor of achter gaan lopen) ligt het ws. niet aan de batterij, maar aan het klok-kristalletje.

Bij batterijproblemen springt het hele bios op nul (normaalgesproken, zeker bij oude mobo's)
bedankt voor je reactie..maar een klok kristalletje? daar had ik dus nog nooit van gehoord..wat kun je daar aan doen dan?

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Een klok-kristalletje (vraag me niet wat de officiele naam voor zo'n ding is) is een kwarts-kristal dat, wanneer het onder spanning wordt gezet, met een bepaalde eigenfrequentie gaat trillen. (Zit ook een kwarts- (quartz- zo je wilt) horloge's enzo, eigenlijk in alles wat op batterijen werkt en de tijd moet bijhouden). Op mobo's is het meestal zo'n zilverkleurig busje (+/- 8 mm lang) dat in de buurt van je bios en batterij zit. Met wat soldeerwerk kun je 'm wel vervangen...

Verwijderd

Topicstarter
ooowhhh...zo'n kristalletje haha..ik snap em nou bedankt voor de uitleg..maar is elk klok kristalletje hetzelfde dan,of hebben ze voor elke mobo merk weer een andere..en als het dat dan niet is..dan zou ook de bios instellingen weer op default staan zeker?

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Als 't aan de batterij ligt denk ik inderdaad dat je hele bios gereset wordt, maar dan zou je meer info moeten geven (welk mobo?)

Sommige moderne mobo's hebben een soort 'backup' van het bios die teruggezet word als de batterij uitvalt. Dan zou de tijd in 1 keer een paar weken teruggezet worden, in plaats van langzaam achter gaan lopen.

Verwijderd

Topicstarter
jaja ok maar heeft het ook niet te maken metdat de computer niet aan aarde ligt...dat heb ik ook weleens gehoort?

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

jaja ok maar heeft het ook niet te maken metdat de computer niet aan aarde ligt...
Lijkt me onzin... dat er stroom weglekt naar de aarde kan ik me nog enigzins voorstellen, maar dat er stroom weglekt als je geen aarde gebruikt? :?

Overigens weet ik niet of je die kristalletjes 'zomaar' kunt vervangen, d'r staat wel een of ander typenummer op, ws. heeft de betere electronica-boer ze wel.

Verwijderd

Topicstarter
okay hartstikke bedankt voor je snelle reacties Afbeeldingslocatie: http://www.plauder-smilies.de/happy/xyxthumbs.gifAfbeeldingslocatie: http://www.plauder-smilies.de/happy/xyxthumbs.giftoppie

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Flits de bios eens en vervang dan de batterij. Dit helpt wel eens op sommige mobootjes

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, veel mobo's met SiS 520 chipsets hebben last van deze euvel- is door een BIOS flash te verhelpen (mits de fabrikant er een heeft).

Oorzaak was naar het schijnt slecht doorgegeven specs van SiS naar de mobobakkers.

Enfin, crystalletjes vervangen was relevant ten tijde van de 2/386, nu nauwelijks te doen op de hooggeintegreerde mobo's, al zou het werken.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik de bios flits dan zou het euvel mischien verholpen zijn.....maar hoe komt het dan dat dit mobotje er in het begin geen last van heeft gehad...het gaat hier om een mobo van een half jaar oud..???en het gebeurde voor het eerst 12 weken geleden.Toen later nog eens na 6 weken ofzo??
Pagina: 1