Passende 2e monitor

Pagina: 1
Acties:

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 09:41
Ik heb voor een nieuwe gamesysteem mijn oog laten vallen op de AOC q2963Pm. Dit is een 21:9 monitor met een 2560x1080 resolutie.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1362672735.jpeg

Daarbij wil ik nog een 2e monitor met 16:9 beeldverhouding voor meer werkruimte, maar ook voor het spelen van snelle FPS'sen. De meeste spellen kan ik ongetwijfeld goed op de 21:9 spelen, maar als het om echt snelle FPS'sen gaat wil ik nog een uitwijkmogelijkheid hebben naar een snel TN scherm.

De vraag is welk snel TN scherm van AOC er bij de eerdergenoemde AOC q2963Pm past. Het gaat dan natuurlijk om de gelijke hoogte zodat de overgang van het ene naar het andere scherm vloeiend loopt. Is er een 16:9 broertje van de AOC q2963Pm die ik er tegenaan kan zetten? Volgens AOC Europe is de display area 672.8 (H) x 283.82 (V).

Ik heb een aantal monitoren van rond de 24" uit het assortiment van AOC geselecteerd die in dezelfde tijd als de AOC q2963Pm zijn uitgebracht. Welke is de perfect match?

De 24" modellen zitten tussen de 293mm en 298mm schermhoogte. De 23" modellen gaan naar beneden toe tot de 286mm. En de 22" modellen gaan naar boven tot 269mm. In het gat tussen 269mm en 286mm kan ik geen 16:9 monitoren vinden.

Mis ik wat? Wat zou een goede oplossing zijn?

[ Voor 33% gewijzigd door -Moondust- op 23-08-2014 11:55 ]

• -Moondust-
In hoeverre is een verticaal enigszins ongelijke tweede monitor echt irritant? Wellicht valt het reuze mee en wordt de positionering van de muisaanwijzer door onze hersenen direct gecorrigeerd en heb je in de praktijk weinig tot geen last van het verticale verschil. Wie heeft hier ervaring mee?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

-Moondust- schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:31:
In hoeverre is een verticaal enigszins ongelijke tweede monitor echt irritant? Wellicht valt het reuze mee en wordt de positionering van de muisaanwijzer door onze hersenen direct gecorrigeerd en heb je in de praktijk weinig tot geen last van het verticale verschil. Wie heeft hier ervaring mee?
Denk dat dat juist persoonlijk is.

Zelf werk ik tripple-screen. Primaire monitor (16:9) 13366x768. 2de monitor (5:4) 1280x1024, 3de monitor (4:3) 1024x768. Geen van de 3 schermen staan op gelijke hoogte:
Afbeeldingslocatie: http://i1190.photobucket.com/albums/z448/zartoxide/screens_zps6b8c2d4b.png

Ey!! Macarena \o/

• -Moondust-
En hoe ervaar je dat in de praktijk?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Al 2 jaar een perfecte opstelling.. Als ik het irritant had gevonden, had ik het allang verandert natuurlijk ;)

Ey!! Macarena \o/

• -Moondust-
En als ik nog even door mag vragen. O-) Hoeveel verspringt jouw muisaanzijwer zodra je van monitor wisselt?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Niks wat je niet kan aanpassen ;)

Zoals je ziet im m'n screenshot staan de monitoren op ongelijke hoogte. Zo staat het op m'n bureau dan ook zoals het op de screenshot staat, en met een beetje schuiven (gewoon softwarematig de monitor oppakken, en slepen maar), kan je het redelijk pixelperfect krijgen.

De 3de monitor staat hoger dan op de screenshot, en daar scheelt het nogal wat pixels zeker zo'n 150.

Zelf doe ik alles fullscreen. 2de monitor staat de browser fullscreen open, 3de heeft mIRC fullscreen staan. Op de primaire monitor (scherm van de laptop) doe ik de rest.. Ik heb eigenlijk geen programma's die ik over meerdere schermen heb staan.. Tussen de monitoren zit ook nog een poep ruimte namelijk..

Edit:
Kleine sidenote nog.. Mijn schermen wel wel redelijk gelijk als het gaat om DPI/PP (dots/pixels per inch). Het geeft wel een verschil als dat van elkaar afwijkt. Een 300 pixels plaatje is groter op een lager DPI scherm. Daar zal je dan wel rekening mee moeten houden. Zo kan een venster op het ene scherm zeg 5 cm hoog zijn, op de andere 4cm..

[ Voor 19% gewijzigd door RaZ op 24-08-2014 18:14 ]

Ey!! Macarena \o/

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Monitor zoeken wat er dicht bij komt. Een klein verschil merk je in de praktijk niets van.

Zoiets als de opstelling van Raz op dit moment toevallig ook, ik dacht meteen die gebruikt ook een laptop en 2 schermen. :P
Is goed mee werken, maar persoonlijk vind ik het wel mooier als de monitoren elkaar goed aanvullen.

• -Moondust-
RaZ schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 18:00:
Edit:
Kleine sidenote nog.. Mijn schermen wel wel redelijk gelijk als het gaat om DPI/PP (dots/pixels per inch). Het geeft wel een verschil als dat van elkaar afwijkt. Een 300 pixels plaatje is groter op een lager DPI scherm. Daar zal je dan wel rekening mee moeten houden. Zo kan een venster op het ene scherm zeg 5 cm hoog zijn, op de andere 4cm..
Precies, alignen kan perfect mits de dpi gelijk zijn. Het 'probleem' is dat ik nog niet twee monitoren van verschillende aspect ratio (21:9 en 16:9) heb gevonden die dezelfde dpi hebben. En als ik die niet vind, dan moet ik twee monitoren kiezen die qua dpi zo dicht mogelijk bij elkaar zitten, zodat de overgang van het ene scherm naar het andere zo soepel mogelijk verloopt.

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Een passend 1080p 23" scherm moet redelijk in de buurt komen. Net zo in de buurt als de hoogteverschillen die je hebt gevonden.
Pagina: 1