Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvBgm
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-03-2024
Hallo,

Al geruime tijd ben ik bezig om mijn "slimme meter" ISKRA ME382 uit te lezen.
Ik doe dit momenteel met een FTDI usb/232 adapterkabel 5v.
Mijn ervaring is dat deze adapter mij zo nu en dan wel eens in de steek laat.
Nu lees ik her en der dat de Sitecom CN104 adapter wat stabieler is en heb daarom ook een aangeschaft.
Klein adapterkabeltje gemaakt om van de RJ11 nar de SUBD 9 polig te komen.

Kabel getest maar geen enkel bitje komt binnen in Putty.
Dan maar eens kijken of de RTS op de P1 poort wel hoog is anders komt er ook niks uit natuurlijk.
Ook dat was geen probleem staat hoog (5V)

Mijn vraag is nu of er meer mensen zijn die de bovengenoemde adapter gebruiken om de ME382 uit te lezen en mij kunnen laten weten wat ik over het hoofd zie.

het zou kunnen zijn dat ik het TXD singaal moet inverteren maar naar mijn mening zorgt de CN104 van Sitecom daar zelf voor.

Of zit ik er nu naast?

Hier kun je zien hoever ik gekomen ben www.NvBgm.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet om de ME382 uit te lezen, maar mijn slimme meter (Kaifa MA105) lukte wel, 115200 baud @ 8N1 bits, data geïnverteerd. De kabel inverteerde de RXD (niet TXD) bij mij automatisch idd.

En aan je site te zien ben je al klaar :p ?

Van de CN-104 bestaan trouwens verschillende versies... Ik heb een v2 die gebaseerd is op PL2303 chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvBgm
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-03-2024
ThinkPadd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 10:32:
Niet om de ME382 uit te lezen, maar mijn slimme meter (Kaifa MA105) lukte wel, 115200 baud @ 8N1 bits, data geïnverteerd. De kabel inverteerde de RXD (niet TXD) bij mij automatisch idd.

En aan je site te zien ben je al klaar :p ?

Van de CN-104 bestaan trouwens verschillende versies... Ik heb een v2 die gebaseerd is op PL2303 chip.
Sorry voor de late reactie maar inderdaad draaid alles al. Maar alsnog bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:30
NvBgm schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 17:27:
Hallo,

Al geruime tijd ben ik bezig om mijn "slimme meter" ISKRA ME382 uit te lezen.
Ik doe dit momenteel met een FTDI usb/232 adapterkabel 5v.
Mijn ervaring is dat deze adapter mij zo nu en dan wel eens in de steek laat.
Nu lees ik her en der dat de Sitecom CN104 adapter wat stabieler is en heb daarom ook een aangeschaft.
Klein adapterkabeltje gemaakt om van de RJ11 nar de SUBD 9 polig te komen.

Kabel getest maar geen enkel bitje komt binnen in Putty.
Dan maar eens kijken of de RTS op de P1 poort wel hoog is anders komt er ook niks uit natuurlijk.
Ook dat was geen probleem staat hoog (5V)

Mijn vraag is nu of er meer mensen zijn die de bovengenoemde adapter gebruiken om de ME382 uit te lezen en mij kunnen laten weten wat ik over het hoofd zie.

het zou kunnen zijn dat ik het TXD singaal moet inverteren maar naar mijn mening zorgt de CN104 van Sitecom daar zelf voor.

Of zit ik er nu naast?

Hier kun je zien hoever ik gekomen ben www.NvBgm.nl
Ik probeer met een Sitecom CN104 mijn warmtemeter M-bus RS485 uit te lezen. Ik ben een leek op dit gebied en het is me nog niet gelukt. M-bus is gebaseerd op een + en - kabel uit de warmtemeter. Waarop moet ik die solderen bij de Subd9 plug? Volgens mij is het M-bus systeem van de slimme meter bij hetzelfde protocol EN13757-2 . Voor het scannen gebruik ik Engiby NG-Mscan2. Deze accepteert de com poort van de sitecom. Maar helemaal geen signaal te zien. Moet een M-bus kabel coax zijn? Of een gewone data (telefoon) kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-05 20:41
Ondersteunt die CN104 dan ook RS485?