Processor: duur door integrated GPU?

Pagina: 1
Acties:

• Akeboshi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik zoek een?
Nieuwe processor.

Mijn huidige systeem begint kuren te vertonen en ik wil de setup voor een deel vervangen. Het is een tijd geleden dat ik me heb verdiept in componenten en zie nu door de bomen het bos niet meer.

Ik kijk voornamelijk HD films, simpele bewerking met Adobe Photoshop en speel first person shooters.

Ik heb nog een EVGA Geforce 460GTX 768mb liggen.

Mijn oog was gevallen op een Intel Core i5-4460. Ik vraag me echter af of ik nu onnodig extra betaal voor de integrated GPU. Ik heb gelezen dat de integrated GPU geen meerwaarde heeft in een setup met een dergelijke losse GPU.

Kan ik in dat geval niet beter voor hetzelfde geld een AMD FX-8350 Black Edition kopen? Daarnaast staat in de Desktop Guide Juli ook nog een AMD Athlon II X4 760K die nog een aanzienlijk goedkoper is. Zit ik me nu blind te staren op enkel de snelheid en zie ik iets over het hoofd?

Mijn budget is
Rond de 150 euro, maar ik wil natuurlijk niet onnodig teveel betalen ;) Andere alternatieven zijn uiteraard welkom.

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-02 18:22

thorgal21

Forum Noob

Is het budget alleen voor de CPU? Want een moederbord + CPU ga je voor dat geld niet (nieuw) vinden.

• Akeboshi
thorgal21 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:31:
Is het budget alleen voor de CPU? Want een moederbord + CPU ga je voor dat geld niet (nieuw) vinden.
Alleen CPU

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-02 21:53
Ik weet dat je met de vorige generatie Intels een 3350P had waar geen grafische processor in zat. Hier betaalde je dan iets van 15 euro minder voor dan de versie met IGP. Bij de Haswells is deze optie helaas niet meer aanwezig.

Als je een krap budget hebt zou je naar de vorige generatie Intels kunnen kijken. Een 3350P + B75 Pro3-M kost zon 200 euro. Vergeleken met een 4460+B85 moederbord spaar je al gauw zo'n 30 euro uit.

[ Voor 42% gewijzigd door svenvv2 op 22-08-2014 14:42 ]

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-02 13:28

Momentumlol

Car Fanatic

Ik weet niet wat voor first person shooters je zou willen spelen, maar een 460GTX is al redelijk vergane glorie.

Battlefield 4 ofzo zou ik er niet mee spelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Momentumlol op 22-08-2014 14:43 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Sowieso moet je je niet blindstaren op het aantal Ghz. Die is tussen verschillende modellen van fabrikanten nog wel te vergelijken, maar tussen intel en AMD niet. Ga er vanuit dat intel AMD op zo ongeveer alle fronten voorbij is. Zelfs een instap i5 is sneller dan een 8350.

Daarnaast spelen ook de prijs van het moederbord en een eventuele aftermarket koeler. Voor een octo/hexacore AMD heb je over het algemeen een duurder bordje nodig dan voor een intel processor. Die zijn niet zo kieskeurig. Ook wil je voldoende koeling voor je AMD heethoofd, dus ben je daar ook (meer) geld aan kwijt.

Grofweg kan je een indeling maken qua prijs:
760k + mobo ~100 euro
FX6300 + mobo + koeler ~160 euro
FX8320 + mobo + koeler ~ 220 euro
i5 4460 + mobo ~ 220 euro.

• Akeboshi
br00ky schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:43:
Sowieso moet je je niet blindstaren op het aantal Ghz. Die is tussen verschillende modellen van fabrikanten nog wel te vergelijken, maar tussen intel en AMD niet. Ga er vanuit dat intel AMD op zo ongeveer alle fronten voorbij is. Zelfs een instap i5 is sneller dan een 8350.

Daarnaast spelen ook de prijs van het moederbord en een eventuele aftermarket koeler. Voor een octo/hexacore AMD heb je over het algemeen een duurder bordje nodig dan voor een intel processor. Die zijn niet zo kieskeurig. Ook wil je voldoende koeling voor je AMD heethoofd, dus ben je daar ook (meer) geld aan kwijt.

Grofweg kan je een indeling maken qua prijs:
760k + mobo ~100 euro
FX6300 + mobo + koeler ~160 euro
FX8320 + mobo + koeler ~ 220 euro
i5 4460 + mobo ~ 220 euro.
Ik kreeg inderdaad al het idee dat AMD niet meer is, wat het was gezien de populariteit van de Intel CPU's. Dank voor het overzichtje. Ik kan hier wel wat mee! Ik denk toch dat het dan een i5 wordt met tzt een nieuwe GPU.

• Akeboshi
Momentumlol schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:42:
Ik weet niet wat voor first person shooters je zou willen spelen, maar een 460GTX is al redelijk vergane glorie.

Battlefield 4 ofzo zou ik er niet mee spelen.
Ik heb BF4 met mijn huidige setup gespeeld. Ik hoef niet per se highest quality ;)

• Momentumlol
  • Laatst online: 19-02 13:28

Momentumlol

Car Fanatic

rijkee schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:51:
[...]

Ik heb BF4 met mijn huidige setup gespeeld. Ik hoef niet per se highest quality ;)
Haal je redelijke FPS ermee op lagere qual? Dat is nog best wel netjes dan

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-02 17:32
Intel maakt alle mainstream CPU's met ingebouwde GPU. Je had de i5 3350P maar daarop was de GPU gewoon uitgeschakeld en de besparing daarop is dus bijna verwaarloosbaar. Bij AMD heb je de Athlon II X4 760K maar dat is ook een A10-6800K waarop de GPU uitgeschakeld is en die is bovendien aanzienlijk trager, eerder vergelijkbaar met een Pentium. De FX-8350 heeft inderdaad geen ingebouwde GPU, maar die is ook niet goedkoper dan een i5-4460, ik zou dan de 8320 nemen.

Maar AMD doet niets meer met AM3+, alles ligt al bijna 2 jaar stil. Dus ik zou daar nu niets meer van kopen tenzij je iets hebt dat zoveel cores kan benutten.

Denk ook dat BF4 nog wel te doen is met een GTX460 op 1080p en medium/low settings. Het is nu toch ook niet het moment om een nieuwe videokaart te kopen tenzij tweedehands, dus als high niet echt hoeft, kun je er nog wel een jaartje mee door.

[ Voor 16% gewijzigd door MacPoedel op 22-08-2014 15:00 ]

• Akeboshi
Momentumlol schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:57:
[...]

Haal je redelijke FPS ermee op lagere qual? Dat is nog best wel netjes dan
FPS is laag en af en toe wat stotteren, maar dat was te verwachten ;)

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-02 19:27
Of je wel of niet extra betaald voor de integrated GPU van Intel daar heb ik niet echt een mening over.

Wat ik wel met je wilde delen is dat het voor mij tot nu toe wel degelijk van toegevoegde waarde is gebleken.

Toen ik de onderdelen had besteld bleek later de GPU die ik gekozen niet direct leverbaar te zijn, Al het andere had ik inmiddels al in huis en dankzij de Intel 4600 IGP kon ik al wel gebruik maken van de pc.
Een aantal weken terug ging mijn GPU stuk, RMA gestuurd, Aankoop bedrag inmiddels retour, En morgen wordt als het goed is mijn nieuwe GPU geleverd. Intussen heb ik de afgelopen 3/4 weken prima op de IGP kunnen draaien, Hoewel echt vol gamen er niet inzaten heb ik wel zonder problemen Diablo 3 en Minecraft kunnen draaien en van het gebrek aan GPU weinig gemerkt.

Dus of je jezelf nu druk moet maken om die paar euro aan IGP die in een intel CPU zit?
Achteraf gezien ben ik er in elk geval erg tevreden mee.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• calsonic
  • Niet online
Ik heb mijn FX8350 @ 4.8GHz verkocht omdat mijn i5-3350P(nu te koop) en i5-4690K hem compleet wegblazen.

De Intel cpu's leveren een veel hoger minimum FPS in iedere game, produceren meer frames en gebruiken bovendien aanzienlijk minder stroom.
Oh ja het booten gaat ook veel sneller.

Keuze lijkt mij makkelijk ;)

[ Voor 12% gewijzigd door calsonic op 22-08-2014 16:20 ]

• Akeboshi
De keuze is duidelijk. Dank allemaal.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:55
calsonic schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 16:16:
Ik heb mijn FX8350 @ 4.8GHz verkocht omdat mijn i5-3350P(nu te koop) en i5-4690K hem compleet wegblazen.

De Intel cpu's leveren een veel hoger minimum FPS in iedere game, produceren meer frames en gebruiken bovendien aanzienlijk minder stroom.
Dat is misschien waar voor een aantal games, maar zeker niet allemaal.
Zie bv een post van een tijdje terug: mitsumark in "Game PC met monitor ~€750 | Intel of AMD?"

Het opstarten duurt bij een AM3+ mobo vaak inderdaad 5-10 sec langer dan een 1150 bord, persoonlijk heb ik daar niet echt problemen mee.
Pagina: 1