[WC] pomp zuigt slang plat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 21:06
Ik heb sinds kort mijn oude pomp vervangen door een krachtigere Swiftech MCP35X.

Nu heb ik alleen het probleem dat de slang tussen radiator (Black Ice GT stealth lite 360) en de inlaat van de pomp plat/vacuüm wordt gezogen op het moment dat de pomp op vol vermogen gaat werken.

Een anti -knikveer aan de buitenkant zou naar mijn idee niet werken? Ik kan geen anti-knikveren vinden welke in de slang wordt geplaatst.

Zou een reservoir direct op de pomp verschil maken? Of moet ik kijken naar andere tubing?
Op dit moment gebruik ik EK 13/10 tubing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Hij wordt platgezogen dus wijdt ie uit in diameter op dat punt. Naar mijn logica zou een knikveer werken, in ieder geval het proberen waard

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-08 15:59
Een anti-knikveer kan wel een beetje helpen. Als de slang plat gezogen wordt gaat deze in de andere richting breder worden. Een veer rond de slang kan dit verhelpen. Als je echter heel dunne slangen of een groot drukverschil hebt, zal ze wel op een andere manier samentrekken.

Een reservoir op de pomp kan ook helpen. Laat daar een beetje lucht in, welk gemakkelijker samendrukt/uitzet dan water, om een deel druk- en debiet verschil op te vangen.

Nu pomp je normaal evenveel water weg, dan dat je aanzuigt. Als er een verschil in debiet zit, moet het water ergens een plaats hebben om naar uit te wijken. (darmen die uitzetten, of ergens een luchtbel die kan samendrukken) Hoe ziet je hele loop er nu uit? Dat maakt het gissen wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:56
een slang die play gezogen wordt duid op onder druk....
ofte wel je pomp zuigt meer weg dan er via de slang> rad> ect kan aan gevoerd worden.
weet niet wat de bovenstaande heren met een knik veer willen .. maar dat ter zijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:40
Denk dat je een slang met wapening moet hebben als je wilt voorkomen dat hij wordt dichtgezogen/platgezogen.

Maar lijkt me vrij extreem dat dit gebeurt, zoals hierboven vermeld moet je het misschien bij de bron aanpakken ipv symptoombestrijding ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 22-08-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Blackwolf-nl schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:02:
een slang die play gezogen wordt duid op onder druk....
ofte wel je pomp zuigt meer weg dan er via de slang> rad> ect kan aan gevoerd worden.
weet niet wat de bovenstaande heren met een knik veer willen .. maar dat ter zijde
Dit dus. Een reservoir ertussen om buffertje te maken lijkt me dan een betere oplossing, als je pomp op bijna 'vaccuum' moet gaan draaien lijkt me ook niet goed voor z'n levensduur.

Als je reservoir dan sneller leegloopt dan dat er water bij komt, heb je dus of te sterke pomp, of te dunne piping, dat het water met druk de pipes ingeduwd wordt en niet voldoende kan doorstromen.

Een 500l/u pomp op een rietje aansluiten is nooit een goed idee :P

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 22-08-2014 13:10 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
SinergyX schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:10:
[...]

Dit dus. Een reservoir ertussen om buffertje te maken lijkt me dan een betere oplossing, als je pomp op bijna 'vaccuum' moet gaan draaien lijkt me ook niet goed voor z'n levensduur.

Als je reservoir dan sneller leegloopt dan dat er water bij komt, heb je dus of te sterke pomp, of te dunne piping, dat het water met druk de pipes ingeduwd wordt en niet voldoende kan doorstromen.

Een 500l/u pomp op een rietje aansluiten is nooit een goed idee :P
een res is alleen om verschil in niveau op te vangen .. niet om een vacuüm tegen te gaan ..maar ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Blackwolf-nl schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:50:

een res is alleen om verschil in niveau op te vangen .. niet om een vacuüm tegen te gaan ..maar ja
Waar zeg ik dat dat zo is?

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
"Een reservoir ertussen om buffertje te maken lijkt me dan een betere oplossing, als je pomp op bijna 'vaccuum' moet gaan draaien"

oftewel doe er een res tussen dan heb je er niet zo'n last van....
laat TS eerst eens gaan uit zoeken waarom er te weinig vloeistof door het systeem gaat en dus de boel vacuüm getrokken wordt.
voor het zelfde geld zit er een blokkade in een slang/rad.
nu worden er dingen geroepen die alleen maar een nood oplossing zijn en niets wezenlijks doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Lees het stuk erna eens, ik zeg niet dat het het oplost, maar het maakt je oorzaak inzichtelijk. Al snap ik bij voorbaat niet waarom je een WC setup zou bouwen zonder reservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-08 23:25
Staat/stond je res wel hoger dan de pomp en is de afvoer ook wel aan de onderkant van de res?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
Veel reacties, allen alvast bedankt.
Ik post vanavond een foto van mijn systeem, ben op dit moment niet thuis.

Ik heb een reservoir in mijn loop zitten, al heeft deze meer een esthetische toevoeging dan functioneel.

Ik denk dat de radiator veel restrictie oplevert voor de aanzuiging van de pomp. De rest van mijn slangen hebben nergens last van.

Een blokkade lijkt me onwaarschijnlijk (als kan je nooit 100% zeker zijn). Ik spoel alles altijd goed door voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infamouz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Je moet je reservoir ook altijd direct aan de aanzuig kant van je pomp plaatsen anders krijg je dit soort problemen. Een reservoir is ook niet voor de sier deze heeft wel degelijk een functie, bij een krachtige pomp als deze heb je ook gewoon een reservoir nodig.

De oplossing lijkt mij vrij simpel en gewoon even de slangen omleggen als je uitkomt met je lengtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Infamouz schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 18:43:
Je moet je reservoir ook altijd direct aan de aanzuig kant van je pomp plaatsen anders krijg je dit soort problemen. Een reservoir is ook niet voor de sier deze heeft wel degelijk een functie, bij een krachtige pomp als deze heb je ook gewoon een reservoir nodig.

De oplossing lijkt mij vrij simpel en gewoon even de slangen omleggen als je uitkomt met je lengtes.
leek mij ook? gezien een WC setup nooit onder permanente druk staat zo als bijvoorbeeld de centrale verwarming..

je pomp drukt dus water in het systeem, en dat komt ergens een keer terug..echter de slangen na de pomp zullen waarschijnlijk genoeg kunnen uitzetten om zo veel druk verschil te maken dat de aanvoer vacuum gezogen kan worden..
een radiator kan mooi als buffer fugeren.. zodat de pomp "meer" water in het systeem kan drukken.. en als dat 1 maal "vol" is zal het er met de zelfde snelheid uit komen als het er in gaat.. :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
Kleine update:

Na wat testen lijkt de Black Ice GT stealth lite de "boosdoener" te zijn. Helemaal schoon, maar geeft te weinig flow.

Wel heb ik een reservoir direct op de inlaat van de pomp gezet, dit heeft op de één of andere manier wel geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infamouz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Dit is lastig om uit te leggen maar ik doe een poging.

De pers kracht van zo een waterpomp is vele malen groter dan de aanzuigkracht. Dus de restricties aan je pers kant zijn niet zo een probleem als een de aanzuig kant. Je pomp zal dus met deze restricties zijn maximale negatieve druk aan de aanzuig kant creëren omdat de druk aan de pers zijde toch wel weg kan.

Op den duur krijg je dan een balans dus het ingaande water en het uitgaande water wat in jouw geval bepaald wordt door de restrictie van je radiator aan de inlaat van je pomp waarbij in een normale opstelling het bepaald wordt door de restricties aan de perszijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-08 12:00
Je kan dus ook kijken of je de perszijde van de pomp iets kan knijpen om het systeem te balanceren.
Zit daar een afsluiter in of is het een "open" circuit?

Diameter van reservoir leiding vergroten kan ook nog wel wat verbetering geven t.o.v huidig resultaat.

voor mijn eigen interesse: Waarom zou je "Black Ice GT stealth lite" de boosdoener zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
The_Vice schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:28:
.............

voor mijn eigen interesse: Waarom zou je "Black Ice GT stealth lite" de boosdoener zijn?
"Na wat testen lijkt de Black Ice GT stealth lite de "boosdoener" te zijn. Helemaal schoon, maar geeft te weinig flow."

dat lijkt me duidelijk

[ Voor 14% gewijzigd door Blackwolf-nl op 26-08-2014 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
Ik heb de pomp ook op andere rads geplaatst, en daar krijg ik geen problemen met knijpende slangen.

De Swiftech is een PWM pomp, en ik heb 'm nu zo ingesteld dat ie niet meer dan 90% van zijn kracht draait.
Pagina: 1