Thecus N2520 of Zyxel NSA325 v2

Pagina: 1
Acties:

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:06
Ik zoek een?
Een NAS of netwerkschijf

Wat is je budget?
~100 euro, maar minder = beter

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil de NAS gebruiken als centrale opslag op (eerst) een enkele 3TB schijf, die nu halfvol is. Ongeveer 800GB is belangrijk, de rest zijn films die er wel af kunnen als de schijf vol is.
Op de schijf komen alle persoonlijke foto's/video's, en films.
De foto's zijn eerst in RAW formaat, en worden bewerkt in Lightroom op de PC of de Surface tablet. Daarom wil ik graag de opslag centraal: zodat ik van elke computer bij de bestanden kan om ze te bewerken.
De Raw-bestanden worden na 2 weken verwijdert, omdat ze dan al op de Pogoplug Backup staan. Op zich is het ook geen ramp als ik deze zou kwijtraken, maar gezien ik toch oneindige dataopslag heb op de Pogoplug Cloud....
Deze schijf wordt online gebackupped naar Pogoplug Cloud, een online oneindige opslagdienst. Daarnaast worden de belangrijkste bestanden (foto's en homevideo's) op een externe schijf gebackt.

Verder wil ik de films bekijken op mijn TV beneden.
De films worden afgespeeld via de WD TV Live.
Het gaat dus enkel om opslag van data. Eventueel downloaden van bestanden zou ook leuk zijn natuurlijk, maar is geen vereiste. Sickbeard en Couchpotato ga ik toch niet gebruiken (voor mij teveel instelgedoe/onderhoud. zoek met alle liefde zelf even een release op)

Beschikbare apps is niet belangrijk. Draai alles windows thuis (tablet/telefoon/pc) dus vaak zijn er toch geen Apps te krijgen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb via IBOOD de pricewatch: Thecus N2520 Dual Core Atom NAS Server gekocht voor 106 euro. De specs lijken goed, met zelfs XBMC maar dit blijkt allemaal nog BETA te zijn en niet lekker te werken. Vandaar dat ik dit even oversla en gewoon mijn WD TV Live blijf gebruiken.
Echter krijgt bij de buren de pricewatch: Zyxel NSA325 v2 ook een prima review. Minder ram, minder snel. maar de software is stabieler lijkt mij.... Daarnaast is die ook nog ~25 euro goedkoper.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik vind het lastig om nu te bepalen welke goed is. Het liefst had ik een pricewatch: Synology DiskStation DS213j gekocht, maar die zijn mij momenteel te duur (vader heeft er eentje, voor hem gekocht voor 119 bij een MM aanbieding). Daarnaast voor centrale opslag lijkt mij dit voldoende, voor bijna de helft van de prijs

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Consumentenelektronica Aankoopadvies is voor hardware/producten die binnen de groep CE worden besproken. Denk aan TV's, speakers, receivers, mediaspelers, et cetera. Een NAS hoort mijn inziens meer thuis onder Harde Waren. Ik verhuis dit topic richting Opslagtechnologie.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Waah
Excuses, had verwacht dat een NAS al standaard bij elke mediaspeler/receiver verplicht was :+ maar bedankt voor het verplaatsen!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-01 12:50

Ypho

Allround Nerd

Ik heb de Thecus die ik gisteren in de hunt heb besteld vanmorgen geannuleerd. De meeste dingen die ik op mijn huidige NAS gebruik (Sickbeard, SABNzbdPlus, Time Machine) werken er wel op. Maar de XBMC die erop draait is nog een verouderde versie (12), en het is niet zeker รณf en wanneer er een update komt (ivm Intel drivers, en juist daarom had ik hem aangeschaft). Na wat benchmarks opgezocht te hebben zag ik dat deze maar iets sneller is dan mijn ReadyNas Ultra, dus al met al verder ook geen meerwaarde voor mij.

Voor wat jij er mee wilt (opslag en downloaden), lijkt me deze prima toch? Je kunt op www.fajo.de heel veel plugins vinden die wel handig zijn. Voor je budget krijg je hier denk ik wel bang4buck, omdat hij in de Hunt sowieso goedkoper was dan in de Pricewatch.

Wat je wellicht alleen even moet uitzoeken is hoe hoog de snelheid is als je bestanden kopieert. Als je veel RAW bestanden op je NAS wilt plaatsen, wil je niet dat je een uur ofzo moet wachten tot alles geplaatst is. Ik heb de link niet, maar op hardware.info hadden ze wat benchmarks geplaatst.

๐Ÿƒ TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ๐Ÿ TCG Codex for iOS ::: ๐Ÿค– TCG Codex for Android

• Waah
Heb even het artikel bekijken op hardware info. Maar de Zyxel lijkt sneller met zowel read als write. Dus ga denk ik toch voor de goedkopere Zyxel. om nu 25 euro extra te betalen voor een beta XBMC versie, terwijl ik al een mediaspeler heb is wat zonde.