Ik ben voor mijzelf en een aantal collega's op zoek naar een soort basiscursus netwerken.
Ons bedrijf is een machinebouwer waarvoor mijn afdeling de besturing verzorgd.
Hierbij moet je denken aan PLC's en HMI/SCADA systemen.
Voorheen werden de communicatie netwerken voornamelijk opgebouwd met seriële communicatie, zoals ProfiBus, DeviceNet, etc. met een eventuele koppeling naar een kantoornetwerk voor data-aquisitie, e.d.
De laatste jaren heeft Industrial ethernet zijn intrede gedaan en dus zijn we steeds meer genoodzaakt om gedegen na te moeten denken over de netwerkindeling.
Ik merk dat, bij mezelf maar ook bij collega's, adequate kennis ontbreekt.
Een klein standalone netwerk opzetten met +/- 200 deelnemers met een simpele switch en een vpn-router gaat nog wel.
Onze netwerken worden echter steeds groter en de eisen van de klant ook steeds specifieker.
Hierdoor zijn we genoodzaakt om onze netwerkindeling van iets meer intelligentie te moeten voorzien.
Kortom:
Ik ben op zoek naar een soort (merkonafhankelijke) basistraining waarin de basics voorbijkomen.
- Netwerkindeling
- routering
- security
- etc.
Wie heeft goede ervaring met een aanbieder?
Ik hoor graag jullie meningen!
Alvast bedankt.
Ons bedrijf is een machinebouwer waarvoor mijn afdeling de besturing verzorgd.
Hierbij moet je denken aan PLC's en HMI/SCADA systemen.
Voorheen werden de communicatie netwerken voornamelijk opgebouwd met seriële communicatie, zoals ProfiBus, DeviceNet, etc. met een eventuele koppeling naar een kantoornetwerk voor data-aquisitie, e.d.
De laatste jaren heeft Industrial ethernet zijn intrede gedaan en dus zijn we steeds meer genoodzaakt om gedegen na te moeten denken over de netwerkindeling.
Ik merk dat, bij mezelf maar ook bij collega's, adequate kennis ontbreekt.
Een klein standalone netwerk opzetten met +/- 200 deelnemers met een simpele switch en een vpn-router gaat nog wel.
Onze netwerken worden echter steeds groter en de eisen van de klant ook steeds specifieker.
Hierdoor zijn we genoodzaakt om onze netwerkindeling van iets meer intelligentie te moeten voorzien.
Kortom:
Ik ben op zoek naar een soort (merkonafhankelijke) basistraining waarin de basics voorbijkomen.
- Netwerkindeling
- routering
- security
- etc.
Wie heeft goede ervaring met een aanbieder?
Ik hoor graag jullie meningen!
Alvast bedankt.