Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gezocht: Cursus netwerk opzetten??

Pagina: 1
Acties:

• Sjrab
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-08 10:31
Ik ben voor mijzelf en een aantal collega's op zoek naar een soort basiscursus netwerken.
Ons bedrijf is een machinebouwer waarvoor mijn afdeling de besturing verzorgd.
Hierbij moet je denken aan PLC's en HMI/SCADA systemen.
Voorheen werden de communicatie netwerken voornamelijk opgebouwd met seriële communicatie, zoals ProfiBus, DeviceNet, etc. met een eventuele koppeling naar een kantoornetwerk voor data-aquisitie, e.d.
De laatste jaren heeft Industrial ethernet zijn intrede gedaan en dus zijn we steeds meer genoodzaakt om gedegen na te moeten denken over de netwerkindeling.
Ik merk dat, bij mezelf maar ook bij collega's, adequate kennis ontbreekt.
Een klein standalone netwerk opzetten met +/- 200 deelnemers met een simpele switch en een vpn-router gaat nog wel.
Onze netwerken worden echter steeds groter en de eisen van de klant ook steeds specifieker.
Hierdoor zijn we genoodzaakt om onze netwerkindeling van iets meer intelligentie te moeten voorzien.

Kortom:
Ik ben op zoek naar een soort (merkonafhankelijke) basistraining waarin de basics voorbijkomen.
- Netwerkindeling
- routering
- security
- etc.

Wie heeft goede ervaring met een aanbieder?

Ik hoor graag jullie meningen!

Alvast bedankt.

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:47
Informeer even bij Global Knowledge naar netwerk cursussen, zoals CCNA/CCNP/CCIE.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:25
Ik zou dan bij Global Knowledge eerst eens kijken naar de "Understanding Networking Fundamentals" of inderdaad CCNA (maar dat is weer meer gericht op Cisco en dus niet leverancier onafhankelijk).

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:21
Als je openstaat voor zelfstudie, dan is deze CBT Nugget misschien wel interessant. Veronderstelt wel een zekere voorkennis, maar zo te zien komen daar een hoop onderwerpen voorbij die voor jullie relevant zijn (en een paar die dat wellicht niet zijn, maar waarvan enige kennis toch wel handig is)

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk eens naar CCNA of CCNP als vervolg daarop. Dit zijn Cisco trainingen, maar worden ook op vele MBO en HBO's gegeven als invulling van het vak datacommunicatie. Als je de commandline interface van Cisco snapt, kan je dit ook gebruiken bij andere fabrikanten als HP en Juniper. ( Commando's zijn anders, maar de basis is hetzelfde.)

Bekende Cisco trainingsbureaus zijn Global Knowledge, Fastlane en One2Train. Dit laatste bureau is wat kleiner. Als je een klasje bij elkaar hebt kunnen ze hier ook een customized training voor ontwikkelen. Als basis neem je dan CCNA, waarbij ook wordt ingegaan op industriële automatisering. Zo heeft Cisco specifieke industriële switches, routers en IPS licenties voor PLC / SCADA systemen. Andere fabrikanten hebben hier wellicht ook oplossingen voor. Sluit een beetje aan op de Internet of Things buzz / marketing campagne waar Cisco nu op inzet.

Een andere manier om dit aan te vliegen is dat je partnered met een partner die datanetwerken snapt. Jij en je collega's kunnen zich dan concentreren op industriële automatisering.

Wil je zelf netwerk apparatuur wederverkopen, dan is het handig dat je partner wordt van de fabrikanten die je wederverkoopt, om de redenen die ik hier bij punt 3 noem, namelijk: Hoe hoger opgeleid / gecertificeert, hoe hoger de inkoop kortingen zijn die je krijgt op apparatuur. (En andere zaken, zoals als toegang tot online tools en trainingen en support bij marketing activiteiten.) Dit geldt niet alleen voor Cisco, maar ook voor andere fabrikanten.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Sjrab
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-08 10:31
Bedankt voor jullie snelle en inhoudelijke reacties.

Hier kan ik wel wat mee. Global Knowledge lijkt me een goede start.
Ik heb geen moeite met een training die is toegespitst op Cisco, ik heb alleen geen zin in een cursus als een verkapt verkooppraatje. Dat komt in onze branche nog al veel voor, dat lijkt me hier niet het geval.

Ik zie dat het ook mogelijk is om de training eventueel in huis te geven, dat biedt mogelijkheden.

Als ik er aan denk, zal ik nog laten weten hoe dit heeft uitgepakt. Voordat de kogel door de kerk is zijn we waarschijnlijk weer een paar maanden verder...

Nogmaals bedankt!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CCNA / CCNP gaan in op routing / switching en zijn redelijk generiek als technologie. Cisco Security trainingen (CCSP, lees Cisco ASA firewalls) en vooral UC / VoIP trainingen (CCVP) zijn wel erg fabrikant specifiek. Technisch nog steeds diepe trainingen. Maar firewall fabrikant A doet nu eenmaal dingen anders dan firewall fabrikant B. DM me even als je tegen problemen aan loopt.

[ Voor 27% gewijzigd door Bl@ckbird op 22-08-2014 18:00 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1