mailen als de stroom uitvalt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exqua
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 21:44
Goedemorgen,

Ik zit even met een probleem.
Ik ga op vakantie en nu merkte ik vanochtend dat de stroom was uitgevallen.
Ik heb een koivijver waar zuurstof echt van belang is.
Nu komt er na de vakantie een UPS achter de luchtpomp.

Mijn modem zit al op een UPS, dus ik heb nog wel internet als de stroom uitvalt.
Is er een manier om een laptop te laten mailen als hij over gaat op accuspanning?

Alvast erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:03

Hoicks

Techno!

Heb je geen UPS met management kaart? Als je zorgt dat de hele chain op de UPS zit (modem/router/UPS) zou je in principe moeten kunnen mailen door op de UPS de SMTP instellingen goed in te stellen.

Anders dien je de hele chain, plus laptop, op de UPS aan te sluiten en de laptop te laten mailen ?(er van uitgaande dat de UPS middels een usb kabel aan de laptop hangt. (Dien je natuurlijk wel de SMTP server van je provider te gebruiken).

[ Voor 8% gewijzigd door Hoicks op 22-08-2014 08:11 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exqua
Hoicks schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 08:10:
Heb je geen UPS met management kaart? Als je zorgt dat de hele chain op de UPS zit (modem/router/UPS) zou je in principe moeten kunnen mailen door op de UPS de SMTP instellingen goed in te stellen.

Anders dien je de hele chain, plus laptop, op de UPS aan te sluiten en de laptop te laten mailen ?(er van uitgaande dat de UPS middels een usb kabel aan de laptop hangt. (Dien je natuurlijk wel de SMTP server van je provider te gebruiken).
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om de UPS via usb te laten lopen op dit moment, vandaar dat de laptop mijn enige hoop was haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Oh zo..... Je kunt volgens mij in de eventviewer een mail laten versturen als er een bepaald event voorbij komt.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
Als je een beetje wilt powershellen dan kan je dit proberen http://windowssecrets.com...sk-based-on-battery-level

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Misschien is charging/discharging te gebruiken.

Andere insteek:

Wij hebben zelf dit dingetje:
http://www.novodome.nl/mo...7ihosc5s03qds91fudklbdhp3

Dit sensortje mailt als de temperatuur boven/onder bepaalde waardes komt, en mailt ook als de stroom uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exqua
Bedankt voor de reacties, ik ga het proberen! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 08:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik snap hem even niet. Waarom plaats je de UPS van het modem niet op de zuurstofpomp? Het modem heb je toch niet nodig op vakantie?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Falcon schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 08:58:
Ik snap hem even niet. Waarom plaats je de UPS van het modem niet op de zuurstofpomp? Het modem heb je toch niet nodig op vakantie?
Waarschijnlijk omdat als de aardlek uitvalt, de pomp er, als de UPS leeg is, ook mee stopt.

Met een e-mail notificatie, kan TS de buren vragen om bijvoorbeeld de aardlek weer in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10 23:44

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Weet niet of hetzelfde geld met vijvers.
Zuurstof met zuurstofpomp aan een aquarium toevoegen zorgt voor minder zuurstof in het water of levert extra zuurstof doors troming van het oppervlak te creeeren. Zuurstof hoor je te creeeren door een goede fauna \ huishouding the hebben.
http://aquarium.totall.eu/aquarium.htm

[ Voor 18% gewijzigd door NLKornolio op 22-08-2014 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
caanova1984 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:18:
Weet niet of hetzelfde geld met vijvers.
Zuurstof met zuurstofpomp aan een aquarium toevoegen zorgt voor minder zuurstof in het water of levert extra zuurstof doors troming van het oppervlak te creeeren. Zuurstof hoor je te creeeren door een goede fauna \ huishouding the hebben.
http://aquarium.totall.eu/aquarium.htm
In een koi vijver is het lastig planten houden, dat gaat meer op de 'amerikaanse' manier: veel vis, geen (echte) planten, veel filtering, luchtpomp... Dit geldt ook voor bv een Malawi mbuna cichliden bak of voor grote (roof)vissen.

Een luchtpomp gebruik je dan weer niet bij een aquarium met veel planten, gezien dit CO2 verdrijft (een fout die veel beginners maken).

Oftewel, niet standaard een luchtpomp gebruiken maar wel noodzakelijk in specifieke gevallen. Als mijn luchtpomp uitvalt hangen mijn malawis ook aan de oppervlakte zeker als het een beetje warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Startups
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09-2022
Exqua schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 08:03:
Goedemorgen,

Ik zit even met een probleem.
Ik ga op vakantie en nu merkte ik vanochtend dat de stroom was uitgevallen.
Ik heb een koivijver waar zuurstof echt van belang is.
Nu komt er na de vakantie een UPS achter de luchtpomp.

Mijn modem zit al op een UPS, dus ik heb nog wel internet als de stroom uitvalt.
Is er een manier om een laptop te laten mailen als hij over gaat op accuspanning?

Alvast erg bedankt!
Dit is mogelijk, je draait Windows?

Wat hierboven besproken is, je laptop laten mailen is niet betrouwbaar, die kan crashen.

Beter omgekeerd, dus ik zou liever je systeem laten "pingen" naar een externe server of partij, die jouw vervolgens een seintje geeft als die geen pings meer krijgt.
Of simpeler je laptop elk uur laten e-mailen, en zodra je geen e-mail meer krijgt, je dan weet je hoe laat het is.

[ Voor 23% gewijzigd door Startups op 22-08-2014 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
PowerShell?

(Get-WmiObject -Class BatteryStatus -Namespace root\wmi -Computername "localhost").PowerOnline[0]

En dan Send-MailMessage gebruiken om te mailen?

http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh849925.aspx

Je gooit een loop erin die elke 5 minuten kijkt of de status True of False is. Bij False een mail sturen :)

Edit: Ik zou bij True ook een mail sturen om de 30 minuten b.v. als dit kan. Dan weet je dat er een check is uitgevoerd en de laptop nog leeft.

Stuur maar een DM als je hulp nodig hebt met PowerShell.

[ Voor 22% gewijzigd door Squ1zZy op 22-08-2014 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Startups
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09-2022
Squ1zZy schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:54:
Edit: Ik zou bij True ook een mail sturen om de 30 minuten b.v. als dit kan. Dan weet je dat er een check is uitgevoerd en de laptop nog leeft.
Zit je nou mijn ideeën te stelen? :(

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Startups schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:55:
[...]

Zit je nou mijn ideeën te stelen? :(
Haha, nee, ik was aan het typen en je hebt je post ge-edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 23:19

BoGu5

hmmmz

Ik vraag me af of als er in de hele wijk de stroom uitvalt je wel een werkende internetpijp hebt, ook al is je modem up? Voor een doorgeslagen stop kan deze methode inderdaad wel werken.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:59
Arduino + een oude telefoon die je een SMSje laat sturen?

Of een oude Android telefoon + Tasker app. Constant aan de oplader laten hangen. Voeding weg? = stroom uitgevallen = SMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Wat voor UPS is het? Voor een APC Smart-UPS kun je een netwerkmodule aanschaffen, je kunt ook de APC software gebruiken via USB bij de mindere modellen (Back-UPS series).

Heb je de lucht echt 24/7 aan? Hier gaat hij eens in de 72 uur aan (buitenvijver van 16 m3, redelijke koibezetting, beluchtte bodemdrain).

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie weet heb je hier wat aan : www.pulseway.com

Doe een laptopje gewoon aan het stroom zonder de ups en als dan de stroom weg valt gaat de laptop op de accu werken en dan zou je met Pluseway een melding naar je phone kunnen zenden dat hij op de accu werkt maar ik weet dit niet zeker of dit kan maar het is het probeeren waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

ThinkPadd schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:02:
Arduino + een oude telefoon die je een SMSje laat sturen?

Of een oude Android telefoon + Tasker app. Constant aan de oplader laten hangen. Voeding weg? = stroom uitgevallen = SMS.
Dat lijkt mij toch ook het beste idee. Minder gedoe en niet afhankelijk van Internet of laptop die het nog doet. Dit blijft ook werken bij opeenvolgende gevallen. Bovendien kan je hiermee (meerdere) SMS als email laten vertrekken (via 3G op de telefoon).

Een oude Android telefoon en zelfs SIM moet je toch ook snel te pakken kunnen krijgen.
Je zou zelfs gewoon in de telefoonwinkel nog snel eentje kunnen gaan kopen. Vraag aan de verkoper of je geen 2e-hands toestel mag kopen die mensen afgeven voor zo'n inruilactie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:00

BaRF

bijna kerst

Kun je die vissen niet trainen dat ze gewoon af en toe even luchthappen? :+

Want inderdaad, als er een stroomstoring is in de wijk, dan hebben de wijkcentrales (kastjes in de straat) ook geen stroom (en die hebben geen UPS) - en dan word je mail ook niet verzonden. Systeem dat dan een smsje werkt is misschien betrouwbaarder. Of dat je buren gewoon af en toe even kijken.

Hoe lang kunnen ze zonder zuurstof? (De vissen, niet je buren)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

BaRF schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:45:
Hoe lang kunnen ze zonder zuurstof? (De vissen, niet je buren)
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 21:36

thof

FP ProMod
BaRF schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:45:
Want inderdaad, als er een stroomstoring is in de wijk, dan hebben de wijkcentrales (kastjes in de straat) ook geen stroom (en die hebben geen UPS) - en dan word je mail ook niet verzonden. Systeem dat dan een smsje werkt is misschien betrouwbaarder. Of dat je buren gewoon af en toe even kijken.
Glasvezel POP's hebben wel een noodstroom voorziening en bij langdure storing ook de mogelijkheid om van buiten af een aggregaat aan te sluiten. De straatkasten van de kabelboer (UPC/Ziggo) hebben geen back-up power. De wijkcentrales (Kabel en Dsl) weet ik niet precies...

Oplossing met een telefoontje lijkt mij best gaaf en het meest simpel. :)

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King4589
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-10 14:25
thof schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:50:
[...]

Glasvezel POP's hebben wel een noodstroom voorziening en bij langdure storing ook de mogelijkheid om van buiten af een aggregaat aan te sluiten. De straatkasten van de kabelboer (UPC/Ziggo) hebben geen back-up power. De wijkcentrales (Kabel en Dsl) weet ik niet precies...

Oplossing met een telefoontje lijkt mij best gaaf en het meest simpel. :)
Als ik dit zo lees, zou ik zeggen zorg dat er een heel irritant geluid afgaat als de stroom uitvalt zodat de buren het horen en dusdanig geïrriteerd zijn dat ze wel moeten bellen. Wel naast de sms, voor als zij niet thuis zijn. dan is de audio voor als het gsm netwerk weg is. Als er een bom valt zijn de vissen toch dood dus hoef je ze niet van zuurstof te voorzien 8)7
* King4589 is not helping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker1706
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-10 10:05
tasker met android telefoon is idd wel erg makkelijk in te stellen? heb wel een huawei y300 liggen met wat scheuren in het scherm, lijkt me ideaal. kun je zo meenemen

[ Voor 6% gewijzigd door tweaker1706 op 22-08-2014 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ok dit kan je zo gek maken als je zelf wilt.

Scriptje op webserver op bv je website
http://www.domein.nl?stroom.php?ac=true
Vanuit je laptop laat je dan (op basis van WMI of je AC stroom hebt die url aanroepen iedere 5m). Gaat je laptop op accu over? Dan laat je hem aanroepen met http://www.domein.nl?stroom.php?ac=false

Krijg je script langer dan x minuten geen heartbeat? dan weet je dan of de laptop gecrashed is (geen info = onduidelijkheid = van het ergste uitgaan = geen stroom).

Je genereert hier vooral false positives mee maar je vermijd bijna iedere false negative. En dat is denk ik wat je wilt in deze situatie :)

Uiteraard wel 2 scripties op 2 verschillende servers opzetten (die smsen naar 2 aparte telefoons met apart netwerk) om het zo veilig mogelijk te maken.

of schiet ik nu door? :P

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 22-08-2014 19:54 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-10 18:23
King4589 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 15:07:
[...]

Als ik dit zo lees, zou ik zeggen zorg dat er een heel irritant geluid afgaat als de stroom uitvalt zodat de buren het horen en dusdanig geïrriteerd zijn dat ze wel moeten bellen. Wel naast de sms, voor als zij niet thuis zijn. dan is de audio voor als het gsm netwerk weg is.
Gastoeter :+

Als de wijk zonder strook zit kan je toch niks doen... of gaan je buren zelf blazen? En zit de modem op dezelfde stroomgroep? Anders heb je daar ook niks aan. Dan zou ik idd die ups gelijk op de pomp zetten en anders een simpel webservertje opzetten (desnoods op een pi) waarmee je kan zien of de boel nog online is.
Pagina: 1