Toon posts:

RAM & HDD vervangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Ik zoek eigenlijk een paar kleine dingetjes om mijn computer beter te laten functioneren. Ik zal allereerst wat informatie geven van mijn computer zodat jullie hier een betere kijk op hebben.

Moederbord: ASRock 970 extreme4
Processor: FX 8350
Videokaart: AMD Radeon XFX 7970HD
Ram: 2x 4GB DDR3 1333Mhz
HDD: 1x 500GB & 1x 1TB

Ik wil het liefst af van mijn 500GB HDD deze wil ik vervangen voor een SSD om het opstarten van bijv. Windows sneller te laten verlopen maar ook alle Office programma's en Photoshop. Ik denk dat dit me enorm zal helpen op de langdurige periode omdat een SSD toch wel bekend staat als een snellere (harddisk).

Ik wil ook nog 1 a 2 RAM geheugentjes erbij halen voor in mijn computer. Ik heb nu 2 van de 4 sloten bezet en wil deze alle 4 gaan gebruiken omdat ik zowel veel game als met videobewerking bezig ben. Het lijkt me logisch om hetzelfde type te pakken wat nu ook in mijn computer zit maar als er andere (betere) suggesties zijn hoor ik dat graag!

Wanneer er eventueel genoeg geld over zou zijn zou ik wel nog willen nadenken om eventueel mijn processor te vervangen omdat ik meer had verwacht over de snelheid van mijn computer. Qua gamen gaat deze computer als een tierelier maar tijdens het surfen heeft hij toch wel zijn momentjes. Ik gok dat het de processor is maar ik durf dit niet zeker te zeggen!

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik heb een maximaal budget van €225.- euro al hoop ik dat het al gedaan kan worden voor €175.- tenzij een van de componenten het resterende geldbedrag waard is!

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Ik heb niet een specifiek merk of type in gedachten aangezien ik ook al op mijn budget moet letten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik mijn computer alleen binnenshuis wat me ook wel logisch lijkt. Ik zal hier voornamelijk zoals ik al zei op gaan gamen maar ook aan videobewerking werken. Het kan wel eens zijn dat ik hier ook mijn schoolstuff ga bewaren maar dat moet eigenlijk geen problemen opleveren!

Alvast bedankt allemaal!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2014 03:06 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 03:03:
Qua gamen gaat deze computer als een tierelier maar tijdens het surfen heeft hij toch wel zijn momentjes. Ik gok dat het de processor is maar ik durf dit niet zeker te zeggen!
Haha, juist. Gamen gaat lekker, maar simpel surfen zou die niet aankunnen. Voor een soepel systeem moet je een SSD hebben, meer niet.

Schaf een pricewatch: Crucial MX100 256GB aan, zet daar je Windows en meest gebruikte programma's en games op en je staat versteld van het verschil.

Meer RAM kan, maar is het echt nodig? Heb je het wel een gemonitord tijdens het videobewerken? Om daar nou gelijk 60 euro op kapot te gooien...

Verwijderd

Topicstarter
Ik erger me er toch regelmatig aan dat de PC gem 3 seconden nodig heeft voor Chrome is opgestart. Nou zijn 3 seconden normaal niks maar ik had met mijn laptop (I3 mobile processor) toch een mooiere snelheid met het surfen terwijl daar ook een gewone HDD inzat. Een vraagje, is deze SDD de enige die zou werken met de rest of zijn er meerdere opties of werken ze allemaal wel in een computer?

Over het RAM gedeelte misschien is het nu nog niet nodig maar alvast iets uitbreiden zou toch geen kwaad kunnen lijkt me?

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

8gb ram is egt genoeg, ik zou gewoon een ssd erin plaatsen en dan zul je verstelt staan van hoe snel alles gaat.

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:24
Eens met brooky: koop een SSD, zet windows erop en je pc voelt als nieuw,
In principe werken alle SSD's die in je computer passen. Maar op het ogenblik is de Crucial MX100 populair vanwege prijs/prestatieverhouding, dus adviseerde hij die.
En extra ram lijkt me zonde van het geld. Tenzij je echt een poweruser bent, met 4 VM's tegelijkertijd,

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-02 17:32
Opstarttijd van programma's komt volledig door je harde schijf, de processor limiteert de snelheid waarmee je Chrome opstart niet. Die harde schijf is waarschijnlijk ook nog eens prehistorisch want 500GB HDD in een desktop? 1TB is al bijna 5 jaar heel normaal. Harde schijven worden ook sneller naarmate de platters groter zijn, dus zo'n amechtig oud klein ding hoor je eigenlijk gewoon als backup van je backup opslag te gebruiken en zeker niet meer als boot schijf.

Maar, je moederbord limiteert waarschijnlijk wel je processor. Voor acht core AMD processors zijn eigenlijk moederborden met meer vermogen fases nodig. Je Asrock 970 Extreme4 heeft er maar 4+1, die worden waarschijnlijk te warm omdat er meer stroom gevraagd wordt dan ze aan kunnen en throttlen dan de snelheid van je processor. Je zou eigenlijk 6+2 of 8+2 fases nodig hebben. Het goedkoopste bord dat dit heeft is de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P.

Dit gaat wel over situaties waarin je cpu belast wordt, tijdens het browsen hoort die bijna in idle modus te zijn en dan vraagt die niet zoveel stroom.

Ik zou vooral een SSD nemen, alle SSD's gaan werken maar de Crucial MX100 is in 250GB de goedkoopste en is kwalitatief ook heel goed. De Samsung 840 EVO is iets sneller, maar in de praktijk merk je dat niet, en meestal is die ook duurder. Ik heb zelf ook zo'n 256GB MX100, komende van een 64GB Samsung 830 en het prestatieverschil is heel merkbaar (bij SSD's geldt ook dat prestaties toenemen met de grootte).

RAM uitbreiden kan geen kwaad. Ik denk niet dat je nog makkelijk dat 1333MHz geheugen kan vinden, maar in principe draait al het geheugen eerst op 1333MHz als je het XMP profiel met de hogere snelheid niet inschakelt. Dus indien je niet exact dezelfde snelheid en timings van dat merk vindt (je had misschien wat uitgebreider het type geheugen kunnen benoemen), kun je ook een wat snellere variant kopen en die instellen op dezelfde timings als je ouder geheugen. Maar neem wel hetzelfde merk en liefst van dezelfde reeks.

SSD, geheugen en moederbord zouden in totaal rond de €235 kosten. Maar alleen de SSD lijkt me een groot verschil te gaan maken.
Pagina: 1