Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ultrabook die goed Linux/Ubuntu kan draaien <= €1100

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ga volgend jaar informatica studeren en heb daarvoor een nieuwe laptop nodig. Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar een MacBookPro 13 inch omdat:

1. Ik daarmee ook iOs apps kan programmeren.
2. Mac OSX op Unix gebaseerd is. Hierdoor heb je toch de handigheidjes die je hebt als je programmeert op linux maar ook een handzame GUI zoals bij Windows.

Helaas kreeg ik een mailtje waarin het gebruik van een MacBook werd afgeraden omdat Ubuntu niet lekker/makkelijk draait op een MBP Retina tenzij je heel veel moeite wilt doen. Aangezien ik geen Linux guru ben lijkt het mij verstandig om te zoeken naar een andere ultrabook.

Ik heb al heel wat ultrabooks bekeken maar nog niks gevonden wat me echt aansprak. Je ziet ook heel veel touch screens en draaiende schermen maar dat hoeft van mij allemaal niet, wat ik wel wil:

- Linux/Ubuntu zonder te veel moeite draaiende kunnen krijgen
- 13 inch scherm
- de mogelijkheid om hem aan te sluiten op een externe monitor
- meer dan 4gb geheugen (t liefst 8gb)
- SSD
- Het liefst een Core i5 processor of hoger.
- Netwerk: multiband WiFi (2.4GHz én 5GHz; oftewel 80.11n of 802.11ac; maar géén laptops met Broadcom chipsets)

Een ultrabooks die ik had gevonden:

- Lenovo Yoga 2: http://www.campusshop.nl/...a-2-13-00880/details.aspx
Heeft zeer goede specs en een goede prijs. Ik vind alleen het draaibaar scherm en de touchscreen niks. Ik ben bang dat het snel kapot gaat en het maar één keer gebruik. Ook lees ik dat bepaalde programma's niet helemaal goed werken door het scherm en de tabletmodus. De groote vraag is hoe goed hij werkt met Ubuntu? Op internet lees ik diverse verhalen.

EDIT: De Lenovo heeft alleen een trage processor als ik het goed begrijp toch?

Wat ga je met je laptop doen?
- Ubuntu installeren
- Programmeren
- Internetten, films kijken
- Photoshoppen
- Misschien muziek produceren (FL Studio)

Wat is je budget?
Rond 1100 Euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja ik ben van plan er elke dag mee te reizen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Het liefst geen Acer, daar heb ik in het verleden slechte ervaring mee gehad.

Alvast hartelijk bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2014 21:34 ]

Verwijderd

Zo iets misschien?

http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/xps-13-linux/pd

Ubuntu is pre-installed dus je weet 100% zeker dat je geen driver problemen krijgt.