Cel2 of PIII, ik zie het verschil niet meer...

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 23:33
Wat is nou het verschil tussen een celeron2 en een pentiumIII, behalve dat de cel2 een fsb van 66 heeft en de pIII 100 of 133 heeft??????
Anders koop ik toch echt een cel2, grotere multiplyer en veel lagere start fsb voor o/c-en!

Verwijderd

Oke et komt hier op neer:

Today's Celeron has to compete against the P3 Coppermine, a chip with twice as much on-die cache. The Celeron no longer has a speed advantage to make up for its smaller cache. Too add insult to injury, the Celeron also has a higher L2 cache latency

voor et complete verhaal kun je hier terecht
Oh ja zelf heb ik een cel2 533a@800 en dat loopt als een trein!! een aanrader :)

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Nou begrijp ik nog steeds niet waarom je een Thunderbird of een PIII moet kopen terwoijl een Duron en een Celeron het ook goed doen.

Kasn iemand mij vertellen welke programma's afhankelijk zijn van een grote hoeveelheid cache, want ik kom er maar niet uit wanneer daar gebruik van wordt gemaakt, ander is een Celeron of een Duron de enigtse keus.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

je kunt ook gewoon een Cyrix3 kopen >:)

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-09 21:51

FFF

duron en c2's ziij net wat slechter als de gewone athlon thunderbird en c2 als de coppermine, maar ja die fsb van de coppermine is ook hoger waardoor al een redelijke snelheidswinst behaald wordt, die van AMD's zijn natuurlijk nog hoger :)

snelste momenteel is de thunderbird, dan de athlon en de coppermine, ligt eraan waarvoor je het gebruikt, en dan komen de duron, Celeron2, en de gewone P3
ik vnd de beste prijs-kwaliteid, cpu nog steeds de athlon...
btw, je kunt deze met gfd overklokken :)
mvg FFF

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
die snelheidswinst van hogere fsb is 5-10% (van 66 naar 100). het verschil met coppermine is dat het 4 assiocatief L2 cache heeft ipv 8 bij koperm. en dat het natuurlijk maar 128 kb is.

Verwijderd

smokey weet je ook wat ze er mee bedoelen:"assiocatief" en waar voor het dient. Bedoel dit niet als een zeik :)

• smokey
he Nehnee. Ik weet niet hoe het met de latency zit. firingsquad verwijst naar hardocp en die zegt coppermine L2 van 0 cel2 van 2. maar als je even verder leest bij firingsquad zie je dat intel zegt dat de latency hetzelfde is. ze zeggen na dadat stukkie van intel 'Well, that eliminates the latency issue.' dus zelfde latency lijkt me. die cpuid werkt niet helemaal goed dus.

The P3 Coppermine has an 8-way set associative cache. Increasing the degree of associativity usually decreases the miss rate, but increases the hit time. met andere woorden 8 ass is sneller.

goed rene59 wat je zegt van die hoge multiplier en lage fsb. de meeste mensen gebruiken dat als argument om geen cel2 te kopen. hoge multipl. is handig want als je fsb verhoogt krijgt de CPU meer mhz'jes dan de rest van systeem. kijk maar naar de 566 (8.5) bij 103 fsb (ipv 100) zit je met je CPU opeens al op 876 das 26 mhz meer! terwijl je de AGP maar 3mhz opklokt. ik ben blij dat cel maar bus van 66 heeft als ie 133 was kon je hem nauwlijks opklokken omdat geen slot1 mobo ofiecieel hoger kan (de BX kan niet eens hoger dan 100 officieel)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Dat cache latency moet je je helemaal niks van aantrekken; ik heb een keer een test gezien (link werkt niet meer :() van iemand die latency 0 t/m 15 had getest met q3 en 2 vqan die benchmark pakketten. Conclusie was tweeledig:
1) lagere CL is niet per definitie sneller, sterker nog, soms was 14 het snelst!
2) het maximale verschil (langzaam <> snel) was 2%, gem. bij normaal gebruik is het verschil minder dan 1%.

De enige belangrijke verschillen tussen de Cel2 en P3E zijn dus de FSB en de hoeveelheid cache.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• smokey
je hebt volgens mij 3 dingen met cache

de latency, hoeveel assiocatief het is, en de hoeveelheid, en of het on-die is natuurlijk.

en volgens mij maakt dat assiocatief wel veel uit (4 ipv 8) het betekent volgens mij zoiets van hoeveel keer het wordt benadert ofzo. als je de cel2 vergelijkt met coppermine valt mischien tegen maar als je hem vergelijkt met de mendocino's is het een grote verbetering (een cel2 533 is sneller als een cel1 533) bovendien is de cel2 vaak met een beetje extra koeling ca 300 mhz op te klokke. dus go voor een celly2
Pagina: 1