NTFS -> HFS+ - data weg

Pagina: 1
Acties:

• SuperSchenk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 09:03
Situatie:

Externe iomega disk was geformatteerd als NTFS onder Windows XP.
Disk is daarna aan een Mac gehangen, die heeft er een TimeMachine disk van gemaakt (opnieuw gepartioneerd en geformatteerd als HFS+)

Toen de disk nog NTFS was stonden er films op, die probeer ik terug te halen.

Wat is er al geprobeerd:

- Data Rescue 3 - Quick Scan: alleen maar bestanden vanaf de HFS+ partitie
- Data Rescue 3 - Deep Scan: alleen maar bestanden vanaf de HFS+ partitie

- StellarPhoenixMacDataRecovery: alleen maar bestanden vanaf de HFS+ partitie
- TestDisk: geen resultaat

Wie heeft er tips?!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt het nog eens proberen met Recuva en/of Easyrecovery Pro van Ontrack (de eerste is geloof ik nog gratis te gebruiken, de 2e niet).

Maar als je opnieuw gepartitioneerd en geformatteerd hebt is de kans natuurlijk wel een heel stuk kleiner dat je je data nog intact terug kunt halen.
Ik acht de kans klein dat het lukt.

De betere optie is gewoon je backup erop terugzetten, of als je die niet hebt de films gewoon opnieuw downloaden (uitgaande van spul dat je kunt downloaden).

• SuperSchenk
Recuva ziet de disk niet onder windows (hij is namelijk HFS+) ik gebruik nu GetDataBack kijken of dat wat oplevert.

Backup is er helaas niet, films zijn van de kinderen hun eerste levensjaren.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt eventueel ook PhotoRec (gratis) nog proberen. Hoewel ik niet verwacht dat die veel anders dan GetDataBack zal werken.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Er zijn nog genoeg opties, je moet wel bedenken dat je voor NTFS moet scannen of een raw low-level search. HFS+ scannen heeft geen zin.

Je kan ook OO Disk Recovery proberen, Scalpel, foremost, Captain Nemo Pro, Raise Data Recovery.

Recuva kan ook een raw scan, dat gaat beter weken dan een HFS+ scan ;)

Er zijn ook nog dingen als magicrescue, ntfsundelete, Autopsy, Sleuthkit maar die zijn misschien wat te ingewikkeld.

[ Voor 16% gewijzigd door johnkeates op 21-08-2014 22:00 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sowieso zul je als je nog iets van data terug wilt hebben met een RAWscanner aan de gang moeten. Op die HFSpartitie ga je geen data terugvinden van een NTFSpartitie.

Waarom is de partitie eigenlijk weggegooid, opnieuw aangemaakt en geformatteerd als er nog data op stond?

• SuperSchenk
Mijzelf schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 21:53:
Je kunt eventueel ook PhotoRec (gratis) nog proberen. Hoewel ik niet verwacht dat die veel anders dan GetDataBack zal werken.
Deze vond helaas ook niets.
johnkeates schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 21:58:
Er zijn nog genoeg opties, je moet wel bedenken dat je voor NTFS moet scannen of een raw low-level search. HFS+ scannen heeft geen zin.

Je kan ook OO Disk Recovery proberen, Scalpel, foremost, Captain Nemo Pro, Raise Data Recovery.

Recuva kan ook een raw scan, dat gaat beter weken dan een HFS+ scan ;)

Er zijn ook nog dingen als magicrescue, ntfsundelete, Autopsy, Sleuthkit maar die zijn misschien wat te ingewikkeld.
Bedankt, ik ga kijken of hier bruikbare programma's tussen zitten.
TERW_DAN schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 01:44:
Sowieso zul je als je nog iets van data terug wilt hebben met een RAWscanner aan de gang moeten. Op die HFSpartitie ga je geen data terugvinden van een NTFSpartitie.

Waarom is de partitie eigenlijk weggegooid, opnieuw aangemaakt en geformatteerd als er nog data op stond?
Geloof me, dat was echt niet de bedoeling....

[ Voor 11% gewijzigd door SuperSchenk op 22-08-2014 09:32 ]

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 12:06
(jarig!)
dit gaat heel veel tijd kosten en heel wat recovery programma's en je zal waarschijnlijk enkele filmpjes terughalen....

geen backup hiervan ?

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• SuperSchenk
AjDuLion schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:34:
dit gaat heel veel tijd kosten en heel wat recovery programma's en je zal waarschijnlijk enkele filmpjes terughalen....

geen backup hiervan ?
Klopt, elke nacht een ander programma proberen. En nee, als ik een back-up had zou ik niet zo moeilijk doen en zou ik die wel terug zetten.

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 12:06
(jarig!)
SuperSchenk schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:35:
[...]

Klopt, elke nacht een ander programma proberen. En nee, als ik een back-up had zou ik niet zo moeilijk doen en zou ik die wel terug zetten.
je kan beter je hard disk clonen..

elke keer als jij er een programma overheen gaat word je disk verder in de soep gedraaid vanwege het aanpassen van de bitjes (en dus minder kans op recovery)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:03
Stap 1: maak een letterlijke kopie op blockniveau van de disk op een andere disk of een image file. Vervolgens werk je uitsluitend nog op de kopie. Met elke tool die je erop laat werken of elke keer dat je hem in een lopend operating systeem prikt loop je de kans dat er meer schade wordt aangebracht door schrijfacties.

Stap 2: Zorg dat je een tool gebruikt die je kunt forceren (hierboven RAW genoemd) op een bepaald file system en vervolgens laat zoeken naar bestanden.

Maar om te bepalen of dit zin kan gaan hebben is het wel handig te weten of je:
1) een quick of full format hebt uitgevoerd
2) hoeveel data er op is geschreven na de format. Als dit veel is (relatief aan de diskgrootte danwel aan de omvang van de fimpjes) dan is de kans op recovery kleiner.

Om te bepalen of er uberhaupt nog data opstaat die bruikbaar is dan kun je ook eerst nog eens laten zoeken naar bekende patronen (bytes die video identificeren) of strings (van filenamen) in de kopie die je gemaakt hebt in stap 1. Een triviale stap is om het programma 'strings' te draaien op de gemaakte image file (onder Linux of enig andere unixachtige beschikbaar).

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 22-08-2014 09:43 ]

• SuperSchenk
Stap 1 heb ik gedaan.
Stap 2 doe ik in de vorm van programma's die dit kunnen

Er is naar mijn weten een quick format gedaan (ik was er niet bij toen het gebeurde).
Er is ongeveer 100 gb geschreven naar de 1tb disk. De filmpjes zijn tussen de 30mb en 250mb

Ik ga me even verdiepen in strings.

• Rukapul
Aangezien het je vooral om videobestanden gaat is het volgende programma wellicht interessant: http://diskdigger.org/howitworks

Ik hoop voor je dat de disk flink vol stond met filmpjes, want de kans dat er in beide gevallen begonnen is met schrijven aan het begin van de disk is fors.

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:10
Oef ook nog eens 100gb geschreven... ik wens je succes met recoveren maar als ik alles zo lees ben ik er bang voor... het is natuurlijk een open deur intrappen maar waarom heb je in godsnaam geen backup van zulke belangrijke dingen?
Zeker van onze kleine heb ik alles vrijwel 3 dubbel opgeslagen zelfs nog op een externe locatie mocht er brand uitbreken :X :X

• Rukapul
Over welk videoformaat praten we hier? Een MPEG2 TS is bv zodanig gestructureerd dat je blokken eenvoudig kunt herkennen en met timingdata mogelijk kunt reconstrueren zelfs als het niet helemaal sequentieel op disk staat (die tool die ik hierboven noemde weekt alleen op niet gefragmenteerde data).

• SuperSchenk
Het zijn .MOD bestanden van een JVC. Volgens mij is dat geen MPEG2

• Rukapul
SuperSchenk schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 17:04:
Het zijn .MOD bestanden van een JVC. Volgens mij is dat geen MPEG2
Dat is wel MPEG2. Waarschijnlijk een program stream en anders een transport stream.

Het wordt trouwens ondersteund door diskdigger wat ik noemde. Ga je dat proberen?

• SuperSchenk
Diskdigger heb ik geprobeerd, hier heb ik enkele bestanden mee terug weten te halen. Ik ga nog wat andere tools proberen.
Pagina: 1