• Roosjezhu
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-02 23:26
Hallo,

Voor mijn nieuwe PC heb ik twee keer 4gb ddr3 1600mhz in dual channel opstelling geïnstalleerd, nu heb ik nog twee keer 2gb ddr3 1333mhz ram over van mijn oude PC.

Is het voordeliger om het oude ram geheugen ook in erbij te prikken in een duel channel opstelling of is het voordeliger om het langzamere ram geheugen weg te laten?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Dual Channel scheelt in de meeste gevallen c.a. 4%, dus het is niet een geweldige boost. 4GB RAM erbij voegt meer toe.

1333Mhz vs. 1600Mhz maakt wel wat uit, je geheugen zal dan allemaal op 1333Mhz werken. Die ~266Mhz merk je waarschijnlijk wel.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
johnkeates schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 17:36:
Dual Channel scheelt in de meeste gevallen c.a. 4%, dus het is niet een geweldige boost. 4GB RAM erbij voegt meer toe.

1333Mhz vs. 1600Mhz maakt wel wat uit, je geheugen zal dan allemaal op 1333Mhz werken. Die ~266Mhz merk je waarschijnlijk wel.
Als je dat merkt eet iemand z'n baard op.

Hoeveel slots heb je? Als je 4 slots hebt kun je het zeker proberen. Maar als je merkt dat je met 8GB genoeg hebt, heb je geen extra 4 GB nodig en kun je het misschien verkopen.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Let wel op, dat je niet altijd zomaar verschillende RAM latjes door elkaar kan gebruiken.
Soms werkt het, maar ook heel vaak kan het rare/vage problemen veroorzaken (programma's die crashen, vastlopers, BSoD).

Nu moet ik zeggen dat moderne PC's er iets beter mee overweg kunnen dan oudere PC's, maar is toch iets wat vaak over het hoofd gezien word als de PC ineens rare kuren krijgt (na een RAM upgrade bijvoorbeeld).
Zelf vervang ik liever ook het RAM (oude eruit, nieuwe erin) ipv upgraden (geheugen bij prikken).

Onderlinge compatibiliteit komt niet alleen op dezelfde Mhz en timings aan, maar veel vaker dat ze dezelfde type geheugenchips gebruiken (zogeheten 'density'). Verschillende densities zijn vaak de grootste oorzaak* van geheugen dat niet compatible is met elkaar en/of het moederbord.

* = wat ik zelf tegenkom, geen wetenschappelijke onderbouwing daarvoor :P

[ Voor 2% gewijzigd door Nemesizz op 21-08-2014 19:53 . Reden: typo's typo's en gekke zinsbouw ]

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
het is ook verstandig om even te kijken naar de voltage waarop de beide kittjes draaien. want weet niet wat je oude systeem was, maar als het geheugen is wat 1.65v nodig heeft zou deze wel eens niet kunnen werken op je nieuwe systeem. dit doordat er maximaal 1.5v op mocht staan.

tenminste dit was bij mijn systeem het geval, weet niet of het nog altijd geld.. maar misschien wel verstandig om er op te letten.

gametag: estruqiarixs