AV Receiver: => audio Digital of hdmi in ?

Pagina: 1
Acties:

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:56
Vraagje :

Ik heb een Denon AV Receiver gekocht

deze heeft HDMI ingangen maar ook Digitale audio ingangen (glasvezel)

nu wil ik graag mijn mediaspeler en mijn telenet digibox aansluiten

naar audio toe, wat geeft het beste resultaat op mijn 5.1 surround?

optie 1 :
hdmi kabels van digibox en popcorn rechstreeks naar TV (beeld only)
digital out van telenet en popcorn naar digital in van AV versterker (geluid only)

optie 2 :

hdmi kabels van digibox en popcorn naar hdmi in van av versterker
1 hdmi out van av versterker naar tv ?

nu heb ik voorlopig optie 1 aangesloten :)

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
optie 2 geeft beste geluid - alle HDMI naar de versterker, van daar naar tv. Alternatief is, als je tv dat ondersteunt, ARC met hdmi terug.

optische kabels ondersteunen geen 5 kanaals ongecomprimeerde audio, dus hdmi is beter want die doet dat wel. Of je effectief het verschil kan horen is wel betwistbaar.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:23
HDMI is beter, dan kun je ook Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio afspelen mocht dat voorkomen. S/PDIF heeft daar te weinig bandbreedte voor.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 19:43

Jag

NoFate schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 17:02:
Vraagje :

Ik heb een Denon AV Receiver gekocht

deze heeft HDMI ingangen maar ook Digitale audio ingangen (glasvezel)

nu wil ik graag mijn mediaspeler en mijn telenet digibox aansluiten

naar audio toe, wat geeft het beste resultaat op mijn 5.1 surround?

optie 1 :
hdmi kabels van digibox en popcorn rechstreeks naar TV (beeld only)
digital out van telenet en popcorn naar digital in van AV versterker (geluid only)

optie 2 :

hdmi kabels van digibox en popcorn naar hdmi in van av versterker
1 hdmi out van av versterker naar tv ?

nu heb ik voorlopig optie 1 aangesloten :)
Altijd vanuit je apparaten met hdmi je receiver in en dan met 1 kabel van receiver naar tv. Soms moet je nog wel aanzetten dat het geluid van de hdmi door de receiver gedecode wordt en niet doorgestuurd naar de tv.

• NoFate
lap :)
dan moet ik weer alle kabels losdoen, had het net zo mooi weggewerkt :)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 17:42:
HDMI is beter, dan kun je ook Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio afspelen mocht dat voorkomen. S/PDIF heeft daar te weinig bandbreedte voor.
Dit dus.

• Jag

Jag

Je schakelt ook meteen audio en video, heel handig

• NoFate
voila, bij deze aangepast :)

wat is de beste setting van de sound mode nu eigenlijk?
ik heb een denon avr-x4000 , maar als ik de movie mode neem krijg ik een aantal mogelijk heden waaronder :
sterero
dolby pl2
dts neox
multi ch
mono movie

welke setting kan ik best gebruiken voor de telenet digibox bv?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ThinkPadd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 17:42:
Dat zeg je goed: mocht dat voorkomen. Die telenet decoder gaat dat echt niet doorsturen, bij gebrek aan een dergelijk signaal. Past sowieso qua bandbreedte nauwelijks op de kabel of streaming (zeker in belgie), dus de kans dat dat in de toekomst ook gaat gebeuren is vrij klein ;)

Wat ik zou doen: decoder naar de TV met HDMI voor beeld en geluid, en dan optisch door naar de Denon.
Mediaplayer met HDMI naar de Denon en dan van daar uit met HDMI door naar de TV.
Voordelen:
- geen ARC nodig, dus ook geen potentiele handshake issues
- voor mediaplayer kun je kiezen of je je TV er bij aanzet, wat zeker bij audio only prettig kan zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jag

Jag

Waarom zou je decoder niet ook metg hdmi naar receriver doen? Ik zie alleen naast nadelen eigenlijk van eerst naar TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:53
NoFate schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 20:35:
voila, bij deze aangepast :)

wat is de beste setting van de sound mode nu eigenlijk?
ik heb een denon avr-x4000 , maar als ik de movie mode neem krijg ik een aantal mogelijk heden waaronder :
sterero
dolby pl2
dts neox
multi ch
mono movie

welke setting kan ik best gebruiken voor de telenet digibox bv?
Als het goed is schakelt de AVR altijd automatisch wanneer er DTS/Dolby streams binnen komen van kanalen die deze streams uitsturen. Bij tv kanalen die geen Dolby meesturen (bij mij eigenlijk alleen de non-HD kanalen) zou ik Prologic PL IIx (geloof ik) of DTS Neo:X gebruiken, dan wordt in ieder geval de spraak vaak een stuk beter van omdat deze dan via de center weergegeven wordt, mocht je geen van deze instellingen fijn vinden qua geluid ga dan gewoon voor stereo.

Er is geen echt "beste" setting, Prologic PL IIx en DTS:Neo X emuleren een surround weergave, terwijl stereo het geluid laat zoals het is. Deze instelling is dus eigenlijk een persoonlijke voorkeur, kies welke jij het best vind klinken. Ik zelf vind Prologic PL IIx in deze situatie het best klinken in mijn set voor geluidsweergave van TV content, maar ik zou zeggen speel eens met die settings en kijken welke je zelf het best bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jag schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 23:49:
Waarom zou je decoder niet ook metg hdmi naar receriver doen? Ik zie alleen naast nadelen eigenlijk van eerst naar TV.
Omdat de meeste TV's ook nog iets vaan beeldbewerking doen, en dan loop je kans dat je geluid net iets uit sync loopt. Kun je heel moeilijk mee gaan zitten pielen in de receiver (vergeet de verschillende beeldmodi van de TV niet ;) ), maar aangezien het altijd in sync loopt met de uitgang van de TV kun je net zo goed die gebruiken. Wat er met het TV signaal mee komt kan toch over een optische kabel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Bedankt voor de info allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:53
The Eagle schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 20:49:
[...]

Dat zeg je goed: mocht dat voorkomen. Die telenet decoder gaat dat echt niet doorsturen, bij gebrek aan een dergelijk signaal. Past sowieso qua bandbreedte nauwelijks op de kabel of streaming (zeker in belgie), dus de kans dat dat in de toekomst ook gaat gebeuren is vrij klein ;)

Wat ik zou doen: decoder naar de TV met HDMI voor beeld en geluid, en dan optisch door naar de Denon.
Mediaplayer met HDMI naar de Denon en dan van daar uit met HDMI door naar de TV.
Voordelen:
- geen ARC nodig, dus ook geen potentiele handshake issues
- voor mediaplayer kun je kiezen of je je TV er bij aanzet, wat zeker bij audio only prettig kan zijn.
Ik zou bij standaard apparatuur trouwens gewoon voor ARC gaan. Ik gebruik het nu een jaar op mijn TV en Receiver en het werkt ideaal i.c.m. CEC wat dan ook aangezet wordt. Op mijn Media player gebruik ik trouwens geen CEC.

Hierdoor wordt wanneer ik de TV aanzet de receiver ook aangezet, en ook op de juiste output gezet die op de TV geselecteerd is. Switch ik van input van switched de receiver automatisch mee. HDMI handshake issues ben ik met standaard apparatuur nog niet tegen gekomen (Onkyo oude AV receiver, Denon mijn nieuwe AV receiver, Sony mijn TV en BluRay speler in mijn geval). Op de media player staat CEC wel uit zodat wanneer ik de mediaplayer aanzet de TV en receiver niet automatisch aangaan. Door dan de receiver apart aan te zetten kan ik ook gewoon muziek luisteren zonder dat de TV aan gaat.

Ik heb in het begin ook even met een Optische kabel gespeeld tussen tv en receiver, echter qua gebruiksgemak vind ik ARC/CEC zoveel makkelijker werken dat ik deze al snel er tussenuit heb gehaald en voor een HDMI only setup ben gegaan. Ik kan nu wanneer ik TV kijk alles bedienen met 1 afstandsbediening (die van mijn defecte onkyo), behalve wanneer ik geavanceerde instellingen moet doen, enkel voor de mediaplayer moet ik de 2de erbij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-08 23:28

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik heb juist gekozen voor optisch voor geluid naar de receiver. HDMI naar tv.

Zo kan ik tv kijken zonder de receiver aan te zetten, radio luisteren (decoder) zonder tv aan te hebben. Film kijken vanuit mijn HTPC, geluid tv uit (delay ingesteld op receiver) receiver aan. Mp3 vanuit HTPC, tv uit, recuiver aan.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

The Eagle schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:44:
[...]

Omdat de meeste TV's ook nog iets vaan beeldbewerking doen, en dan loop je kans dat je geluid net iets uit sync loopt. Kun je heel moeilijk mee gaan zitten pielen in de receiver (vergeet de verschillende beeldmodi van de TV niet ;) ), maar aangezien het altijd in sync loopt met de uitgang van de TV kun je net zo goed die gebruiken. Wat er met het TV signaal mee komt kan toch over een optische kabel.
ja dan moet je alles eerst naar de tv doen. Maar dat is idd een overweging, out of sync is vervelend. Receivers kunnen wel ook delayen, maar de delay kan idd variabel zijn. Moet wel zeggen dat beeldbewerkingen lang niet altijd positief zijn :P.

En wat betreft ARC: dat is nu niet nodig gezien hij een losse decoder heeft. En dat alles automagisch aan en uit gaat moet je maar net zin in hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Jag op 22-08-2014 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
ik maak gebruik van een harmony, dat dus alles aangaat en naar het juiste channel enzo gaat heb ik geen last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
nog een ander vraagje

als ik series films afspeel via mijn popcorn mediaspeler, dan detecteert de DENON het juiste geluid, stero, dolby ... enz ...
maar via de digibox van telenet dus niet? is dit normaal? hij blijft gewoon op de keuze staan zoals hij stond :)

alles is nu verbonden via HDMI kabels, geen digitale meer
ook op de digibox heb ik dolby enabled via het yelo menu
de denon heb ik ingesteld dat audio komt van hdmi
kan de oorzaak ook liggen aan een HDMI kabel? ik had nog een oude liggen :)
Pagina: 1