Toon posts:

HP 8540w (laptop) valt uit door oververhitting- Wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb een groot probleem met mijn laptop (de HP Elitebook 8540w).
Wanneer ik relatief zware programma's draai (zoals Matlab of games), dan wordt de laptop al snel heel warm en hoor je de fan hard blazen. Na ongeveer 10 min. valt mijn laptop daarna steeds uit.

Nu wil ik ervoor zorgen dat dit probleem opgelost wordt, door eventueel een nieuwe fan erin te zetten.
Ik denk dat ik met een nieuwe ''standaard fan'' het probleem zal blijven houden, omdat de laptop vrij krachtig is en dus ook snel warm wordt.

Wat kunnen jullie me aanraden?
Zijn er bepaalde krachtige fans die ik in mijn laptop kan zetten? En welke winkel raden jullie hiervoor aan? (ik ben zelf niet zo handig helaas ;) )

Alvast bedankt!!

P.S.:
*Ik heb hem de laptop nu al een jaar of 4 en val dus helaas buiten de garantie van HP.
*Ik heb ''SpeedFan'' geinstalleerd, maar weet dit (nog) niet optimaal te gebruiken.
*Het liefst zou ik geen externe cooling gebruiken (zoals laptopstandaards met fans)

Verwijderd

Volgens mij bestaat zoiets helemaal niet, het beste wat ik je kan aanraden is door een winkel er nieuwe koelpasta op te laten zetten.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Stofvrij maken en koelpasta vervangen is het beste wat je kan doen. Als de fan goed werkt en dus niet ratelt of stopt heeft vervangen geen nut. Voor zover ik weer zijn er geen zwaardere fans voor. Een andere fan word sowieso lastig omdat de ruimte beperkt is en een fan precies past.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 16:41:
Hi,

Ik heb een groot probleem met mijn laptop (de HP Elitebook 8540w).
Wanneer ik relatief zware programma's draai (zoals Matlab of games), dan wordt de laptop al snel heel warm en hoor je de fan hard blazen. Na ongeveer 10 min. valt mijn laptop daarna steeds uit.

Nu wil ik ervoor zorgen dat dit probleem opgelost wordt, door eventueel een nieuwe fan erin te zetten.
Ik denk dat ik met een nieuwe ''standaard fan'' het probleem zal blijven houden, omdat de laptop vrij krachtig is en dus ook snel warm wordt.

Wat kunnen jullie me aanraden?
Zijn er bepaalde krachtige fans die ik in mijn laptop kan zetten? En welke winkel raden jullie hiervoor aan? (ik ben zelf niet zo handig helaas ;) )

Alvast bedankt!!

P.S.:
*Ik heb hem de laptop nu al een jaar of 4 en val dus helaas buiten de garantie van HP.
*Ik heb ''SpeedFan'' geinstalleerd, maar weet dit (nog) niet optimaal te gebruiken.
*Het liefst zou ik geen externe cooling gebruiken (zoals laptopstandaards met fans)
Dit is bij deze laptop een veel voorkomend probleem (helaas). Wat ik je aanraad om te doen is de laptop openschroeven.

Haal de fan eruit en maak hem helemaal schoon. Haal de koelpasta weg met een tissue (het liefst 1 van tempo, want die laat geen vezeltjes achter) en een beetje alcohol. Leg vervolgens een klein druppeltje koelpasta terug en schroef alles weer stevig vast.

Nog beter is: Koop een fan met een hogere rpm. Deze kan meer lucht verplaatsen wat resulteert in lagere temperaturen maar een hogere geluidsproductie.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-09 17:29
Heb je de laptop toevallig via een TU laptop project gekocht?
(Gezien het gebruik van mathlab)

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Kom even langs @hok, op de faculteit bouwkunde, ik werk daar al jaren en ik kan je wel helpen om de pasta te vervangen en alles even goed uit te stoffen. Ik heb dit over de jaren al tientallen kleren gedaan, dus je bent daarmee in goede handen.
DM me anders even, dan kunnen we een afspraak maken, zodat we beiden niet zonder reden naar de TU hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!!

Ik heb de laptop idd via het TU laptop project gekocht! ;)

En, thanks PAPPLE! Ik heb je net een DM gestuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-09 17:29
Kan ook zijn dat de gpu naar zijn grootje gaat...
Een vriend van mij heeft het ook met dat model van 4 jaar geleden...
Blijkt dat er een batch bij de TU is beland die bovengemiddeld problemen had oid :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
In de toekomst voor mensen met dit probleem, onafhankelijk van het model laptop eigenlijk..
Maak de laptop eens voorzichtig open en haal al het stof eruit. Vaak zit er flink wat stof tussen de fan en de koelribben van het systeem. Het schoonmaken van de laptop zal vaak al de problemen verhelpen. Mocht er daarna nog steeds een temperatuurprobleem zijn, Dan kan het handig zijn om je koelpasta te vervangen, Maar dit is wel een van de latere opties, pas na het checken van de werking van de fan en stofvrij maken etc.

Het af en toe doorblazen van de laptop voorkomt vaakk stofophoping en dus ook temperatuur ellende. Onderhoudt je laptop goed en dan gaat hij stukken langer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 22:12
Heren, exact hetzelfde probleem met mijn 8540w.. Welke cooler raden jullie aan? Iemand toevallig een direct linkje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siriouz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-03 19:21
Externe coolingpad is ook wel eens een optie.

Star Citizen: Syro // GOT Inc forum // GOT Inc RSI // Elite Dangerous: Siriouz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 12:10
Hij gaf aan dat hij dat liever niet gebruikt.
siriouz schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:43:
Externe coolingpad is ook wel eens een optie.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siriouz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-03 19:21
aminam schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:58:
Hij gaf aan dat hij dat liever niet gebruikt.
[...]
Mijn fout, zat even niet op te letten.

Star Citizen: Syro // GOT Inc forum // GOT Inc RSI // Elite Dangerous: Siriouz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het heeft me heel wat zoek en speurwerk gekost maar ik heb de oplossing voor de oververhittings problemen.

Punt is dat merendeel van de elitebooks inmiddels refurbished zijn en vaak verwijderd men de thermal pads die onder en op de GPU en de ramchips zitten van de GPU.
De truc is om de grafische kaart te verwijderen en (na goed schoonmaken uiteraard) aan de onderzijde van de kaart, op de geheugenchips thermal pads aan te brengen ter groot van 15x15mm met een dikte van 1.5mm.
Het zelfde moet je vervolgens doen, nadat de grafische kaart is terug geplaatst om de geheugenchips aan de bovenkant van de kaart (de chips die je ziet als de kaart gemonteerd is en, niet onbelangrijk, op de GPU zelf.
In totaal moeten er dus 9 thermal pads geplaatst worden met de dikte van 1.5mm en ter grote van 15mm x 15mm.

Probleem bij deze gefreubelde heatsink koelingen (HP...thanks voor deze meuk!) dat ze niet (eigenlijk nooit) absoluut vlak zijn. Vandaar het gebruik van thermal pads.

Overigens... zoals ik al eerder omschreef worden deze laptops vanuit de fabriek ook voorzien van thermal pads maar veel "so called" monteurs en dergelijke denken vaak dat het er maar een beetje voor de fun of zo in zit. NIET DUS!!!!

Tot slot...... je kunt proberen naslagwerken en manuals te vinden waarin deze pads vermeld worden maar, vreemd genoeg, gaat dit je niet lukken. Ondanks dat deze pads dus ook vanuit de fabriek geplaatst worden.

Hoe dan ook... mijn GPU (Nvidia NVS 5100M) draait nu onder belasting altijd zo'n beetje op een nette 50 graden.

Succes!!!
Pagina: 1