• bartmau93
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:42
Beste mede Tweakers,

Voor mijn school, eigen onderneming of het werk wat ik soms voor andere doe heb ik mijn laptop erg hard nodig. Ik gebruik deze dan ook de nodige uren in de week en daarom vind ik het belangrijk dat ik een goeie laptop heb, helemaal voor mijn eigen onderneming waarbij ik ook langs ga bij klanten. Op het moment van schrijven heb ik een Lenovo U410 met Windows 8 (prima laptopje verder) van ongeveer 2 jaar oud met nog een jaar garantie / verzekering, alleen ik wil graag over stappen naar een linux distributie.

Nu ben ik op zoek naar een Macbook Pro (retina; vanwege het mooie scherm), alleen daar heb je ook weer soorten en maten inzitten. Ik heb begrepen dat je later niet kan upgraden, dus het wordt des te belangrijker om zeker van de aanschaf te zijn. Ik zit alleen erg te twijfelen welke versie ik moet kiezen, dus ik wil graag jullie hulp. Ik zelf denk ook aan het model van het najaar te nemen, al weet ik niet of dat het verschil in prijs waard is.

Wat moet de laptop doen?
Hij wordt gebruik voor programmeren (als hobby erbij of voor bouwen van eenvoudige websites), draaien van virtuele machines, tools (ik doe een forensisch IT opleiding) en het eenvoudige werk.

Wat wil ik minimaal hebben?
Minimaal 16 GB RAM; Dit heb ik nodig voor het draaien van virtuele machines. Daarnaast denk ik dat het fijner is om 15 inch te hebben in plaats van 13 inch.

Waar twijfel ik tussen?
  1. Apple MacBook Pro 15" Retina (2,2GHz quad Core i7 / 16GB / 256GB)
  2. Apple MacBook Pro 15" Retina (2,2GHz quad Core i7 / 16GB / 512GB)
  3. Apple MacBook Pro 15" Retina (2,5GHz quad Core i7 / 16GB / 512GB)
Het verschil tussen de eerste en de tweede is de SSD, namelijk 256 of 512GB. Maar bij de derde komt er een 'NVIDIA GeForce GT 750M met 2 GB GDDR5-geheugen' bij. Gebruik je dat of is dat alleen maar voor grafische designers? Wat denken jullie? Wat is het slimste om te doen? Kan je de SSD zelf nog upgraden of ben je dan je garantie kwijt?

Alvast bedankt voor het meedenken. :)

Gr. Bart

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Het lijkt me dat je de extra grafische power niet nodig gaat hebben.. Dit is voornamelijk handig als je bijvoorbeeld veel gamed of grafisch werk doet.

Verder kan je de SSD niet zelf vervangen zonder je garantie te verliezen. Als je je Mac open schroeft ben je je garantie kwijt. Het is dus wel verstandig om even goed na te denken of 256GB genoeg is.

• bartmau93
Bedankt voor je antwoord.
Over die garantie had ik al ergens gelezen, dus daar was ik al van op de hoogte.
Die GPU heb ik dan niet nodig. Iemand gaf aan deze misschien nodig te hebben voor het gebruik van tools waarbij de GPU een must is, maar ik weet niet of ik daar 300 euro extra voor wilt neerleggen.

Is het trouwens een aanrader om naar het model van 2014 te kijken of maakt 2013 ook een goede kans? Zou je die kleine verbeteringen merken?

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:16
bartmau93 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:01:
Bedankt voor je antwoord.
Over die garantie had ik al ergens gelezen, dus daar was ik al van op de hoogte.
Die GPU heb ik dan niet nodig. Iemand gaf aan deze misschien nodig te hebben voor het gebruik van tools waarbij de GPU een must is, maar ik weet niet of ik daar 300 euro extra voor wilt neerleggen.

Is het trouwens een aanrader om naar het model van 2014 te kijken of maakt 2013 ook een goede kans? Zou je die kleine verbeteringen merken?
Nodig hebben sowieso niet, de Intel Iris Pro die erin zit is al aardig potent. Bepaalde zaken gaan vanzelfsprekend sneller via een dGPU maar ik kan me dat niet zo goed voorstellen bij het door jou geschetste gebruik.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:16
Ik doe wat jij wil doen op een Retina met 13" scherm (en 8GB ram). De machines zijn allemaal ruim snel genoeg om die taken te doen. Enkel scherm grootte blijft dan over. Meer scherm ruimte? 15" lichter en compacter? 13".

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

• bartmau93
Ok. bedankt voor de reacties. Ik heb weer stof tot nadenken. Blijft een enorme investering vind ik, maar ik denk dat ik er goed aan doe. Vind het lastig dat je vooraf voor zo'n lange keuze al moet nadenken, omdat je niet later je keuze kan wijzigen. (denk aan upgrade).

Verwijderd

Veel is al gezegd. Voor mobiel gebruik is de 13" veel praktischer in formaat en gewicht. Je kunt altijd nog een monitor thuis / studie aansluiten. Bij langdurig gebruik is een monitor zo wie zo aan te raden, ergonomisch veel beter.

Tip: de Apple Store heeft nu een leuke onderwijskorting als je nu een Mac haalt. Scheelt je toch een paar honderd euro ten opzichte van je eerdere links. http://store.apple.com/nl/browse/campaigns/back_to_school

Verwijderd

Nog een tip als je eventueel een 2013-model wil kopen (al weet ik niet zeker of ze nog verkrijgbaar zijn): op icentre.nl krijg je 10% met de code backtoschool en je kunt kiezen tussen het 2013- en 2014-model. Daarnaast kun je er een gratis sleeve bij doen (code: acme (volgens mij)).

Ik heb mijn 15" late 2013 nu een week, gekocht voor 1649! Scheelt toch weer wat centjes :)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-08 10:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Schermformaat:
Ik heb zelf een 13" retina MBP privé en voor werk een 15" non-retina MBP. Voor langdurig gebruik vind ik een 15" scherm aanzienlijk fijner dan een 13", maar aangezien ik thuis een 27" scherm heb staan voldoet voor mij de 13". Als je voor je opleiding langdurig op je laptop moet werken, en je ook aangeeft wel wat development te gaan doen, zou ik zonder meer voor de 15" gaan. Het levert je ook direct een quadcore CPU op.

SSD:
Technisch gezien is de SSD te vervangen; het is een los component. Echter, Apple gebruikt hier custom parts voor, aangezien het een PCIe SSD is met een afwijkende form-factor. Om die reden kan (en mag je van Apple) je SSD dus niet zomaar zelf vervangen. Qua aanschaf: ik heb in beide Macs 256GB zitten en heb daar ook met VMs genoeg aan. Echter, als je ruimte hebt in je budget zou ik dat aan een grotere SSD besteden.

CPU:
Aangezien ik eerder al gezegd heb dat ik voor de 15" zou gaan, laat ik de 13" buiten beschouwing. De standaard 2.2GHz quadcore i7 is prima. Upgraden naar het 2.5GHz model is niet nodig.

GPU:
Dit is een lastig punt. Strict genomen is de Iris Pro die je op de 15" standaard krijgt krachtig genoeg voor alles wat je noemt. Als je ook geen zware games speelt is ook vanuit dat oogpunt een upgrade naar de Geforce niet nodig. Echter, ik kan me voorstellen dat diverse tools waarmee je in aanraking gaat komen tijdens je opleiding gebruik kunnen maken van de GPU (via CUDA en/of OpenCL). Deze tools zullen ook prima werken zonder de Geforce (OpenCL op de Iris Pro, of gewoon via de CPU), maar in sommige gevallen kan een tool érg veel profijt hebben van een GPU. Als je nog ruimte hebt in je budget en je toch al naar 512GB storage wilde, zou ik de versie met de Geforce overwegen (je krijgt dan én 512GB SSD, én de Geforce, én nog wat extra CPU), maar noodzakelijk is het niet.

Dan is er misschien nog wel het belangrijkste punt:
Op het moment van schrijven heb ik een Lenovo U410 met Windows 8 (prima laptopje verder) van ongeveer 2 jaar oud met nog een jaar garantie / verzekering, alleen ik wil graag over stappen naar een linux distributie.
Ben je van plan om Linux te gaan draaien op je MacBook, of ben je in de veronderstelling dat OSX een soort Linux is? Dat laatste is namelijk niet waar. OSX is een UNIX, en Linux is een UNIX-achtige (als in: lijkt op Unix, maar is het niet). Op zowel Linux als OSX zul je een vergelijkbare set commandline tools aantreffen, maar Linux software draait niet per definitie op OSX.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmau93
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:48:
Nog een tip als je eventueel een 2013-model wil...

Ik heb mijn 15" late 2013 nu een week, gekocht voor 1649! Scheelt toch weer wat centjes :)
Bedankt voor de tip. Ziet er inderdaad goed uit, al is hij eigenlijk ook bedoeld voor zakelijk en ik weet niet of ik het dan mag aftrekken van de BTW. :/
Whieee schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:48:

Dan is er misschien nog wel het belangrijkste punt:

[...]
Ben je van plan om Linux te gaan draaien op je MacBook, of ben je in de veronderstelling dat OSX een soort Linux is? Dat laatste is namelijk niet waar. OSX is een UNIX, en Linux is een UNIX-achtige (als in: lijkt op Unix, maar is het niet). Op zowel Linux als OSX zul je een vergelijkbare set commandline tools aantreffen, maar Linux software draait niet per definitie op OSX.
Bedankt voor je uitvoerige reactie, Whieee. Hier kwam echt de nodige nuttige informatie naar buiten. De SSD wordt dan denk ik inderdaad de 512GB versie. (Die kan je op de Apple site laten upgraden, maar aan de prijzen dan te zien, kanik hem beter direct halen bij een reseller).

De GPU is inderdaad een moeilijk punt. Afgelopen tijd heb ik bijvoorbeeld gewerkt met tools zoals 'Hashcat', 'John de Ripper' of 'volatility'. Hiervoor kan de GPU dus wel handig zijn. Om even direct terug te komen op de quote van Linux / Unix; Daar ben ik mij erg van bewust. Alleen draaien vaak dit soort tools in mijn ogen stuk beter / fijner op OSX / Linux dan op Windows. Ook de 'simpele' commando's zoals file / md5sum zitten er al standaard in. Maar toch goed om er nog bij bepaald te worden.

Ik zit nu nog alleen te twijfelen tussen de MBP retina 512SSD met of zonder GPU. Dat zal wel een persoonlijke overweging moeten worden. 8)7 :9

Als laatste, adviseren jullie er een Apple care bij te doen of is een ´gewone´ garantie ook al goed genoeg? Vaak hebben resellers ook zelf verzekeringen.

Bedankt allen voor het meedenken.

Gr. Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 19:04

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Voor de GPU zou je moeten kijken of die programma's goed werken met OpenCL want dat is iets waar de Onboard Iris Pro sterker in is dan de GeForce GT750M.

Als je met CUDA e.d. gaat werken dan is de GT750M wel weer een must, of als je houdt van een leuke game op z'n tijd is de 750M toch een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmau93
ankhie schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:35:
[...], of als je houdt van een leuke game op z'n tijd is de 750M toch een stuk beter.
Ik heb daar geen tijd meer voor, dus daarvoor hoef ik hem niet te kopen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor programmeren en VM& gebruik ik een 13" MBPr 8GB ram en een 256GB SSD.
Ik zou ook even nagaan of jouw 'school' ook lid is van surfspot. Dit scheelt aardig wat centen op een aankoop.

Hoeveel VM& zul je gaan gebruiken? Het is namelijk zo dat OSX veel beter met het geheugen omgaat dan dat Windows doet. Je hebt dus minder nodig om hetzelfde te kunnen. Maar of dat voor jou genoeg is is even de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmau93
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:34:
Hoeveel VM& zul je gaan gebruiken? Het is namelijk zo dat OSX veel beter met het geheugen omgaat dan dat Windows doet. Je hebt dus minder nodig om hetzelfde te kunnen. Maar of dat voor jou genoeg is is even de vraag.
Dat weet ik dus zelf ook niet echt, hangt echt enorm af van de case. Maar een recent voorbeeld; Ik had een Database Availability Group opgezet in Exchange (3 servers) + een cliënt om Exchange redudant mee te testen. Daarbij kwam dan nog 1 server voor de AD. Zou toch lekker zijn als je die 2 GB per server kan geven lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermaine
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-08 14:11
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 21:54:
Veel is al gezegd. Voor mobiel gebruik is de 13" veel praktischer in formaat en gewicht. Je kunt altijd nog een monitor thuis / studie aansluiten. Bij langdurig gebruik is een monitor zo wie zo aan te raden, ergonomisch veel beter.

Tip: de Apple Store heeft nu een leuke onderwijskorting als je nu een Mac haalt. Scheelt je toch een paar honderd euro ten opzichte van je eerdere links. http://store.apple.com/nl/browse/campaigns/back_to_school
En anders is er nog altijd de korting van CJP. €1826 voor een 15" Retina is een nette prijs 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartmau93 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:43:
[...]

Dat weet ik dus zelf ook niet echt, hangt echt enorm af van de case. Maar een recent voorbeeld; Ik had een Database Availability Group opgezet in Exchange (3 servers) + een cliënt om Exchange redudant mee te testen. Daarbij kwam dan nog 1 server voor de AD. Zou toch lekker zijn als je die 2 GB per server kan geven lijkt mij.
Akkoord, zo zou ik ook denken op een Windows machine. Ik heb laatst een keer Server 2012 gedraaid op mijn MBPr en deze machine 512 MB gegeven. Dat liep als een trein tot mijn verbazing.

Maar het ligt er voor jou meer aan welk formaat je zou willen. Kwa CPU is de 15" natuurlijk veel krachtiger wat je waarschijnlijk in VM wel gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmau93
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:51:
[...]

Akkoord, zo zou ik ook denken op een Windows machine. Ik heb laatst een keer Server 2012 gedraaid op mijn MBPr en deze machine 512 MB gegeven. Dat liep als een trein tot mijn verbazing.

Maar het ligt er voor jou meer aan welk formaat je zou willen. Kwa CPU is de 15" natuurlijk veel krachtiger wat je waarschijnlijk in VM wel gaat merken.
Wow. dat valt dan wel erg mee. Weer iets om over na te denken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
Ik zou toch wel echt voor 16GB gaan; ik heb zelf een eerste generatie 15'' Retina met 8GB. Ik gebruik hem nu twee jaar lang dagelijks, voor ontwikkelen en af en toe een VM. Enige waar ik af en toe tegenaan loop is te weinig ram, meer is echt beter. Naast VM's zal je ongetwijfeld nog tientallen tabs in een browser hebben openstaan, spotify erbij, mail open, mogelijk een messenger oid en een IDE. Zelf kom ik die situatie wel eens tegen en dan was 16GB toch fijn geweest. De CPU upgrade zou ik niet doen, lijkt me te duur voor te weinig voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ik heb zelf een 13 inch rMBP (standaard model, eerste generatie uit 2012) met 128gb SSD en 8 GB ram. Dit zijn de twee pijnpunten van mijn laptop.

Zeker de 128gb SSD is niet genoeg (ik zou graag 512gb willen hebben, maar dat was in 2012 niet te betalen, maar een upgrade van 128gb naar 256gb kostte toen 300 euro. Die 300 euro heb ik uiteindelijk gestoken in een Airport Time Capsule van 2 TB (de nieuwste), aangezien het grootste gedeelte van mijn databehoefte toch thuis is.

Mijn volgende laptop wordt waarschijnlijk ook een 15 inch rMBP met 16 gb RAM en een grote SSD. Persoonlijk ga ik wel wachten tot medio/eind 2015, aangezien ik met mijn 13 inch nog prima alles kan doen en de beperkingen prima zijn op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 09:15
Hoi bartmau93,

Gezien je en student bent, en een eenmanszaak (neem ik i.i.g. aan) hebt (waarmee je winst maakt) is het voordelig om voor de duurste optie te gaan. Waarom?
1. Je kunt de BTW terugvorderen
2. Je krijgt studentenkorting bij Apple
3. Je kunt je laptop over 3 jaar afschrijven op je bedrijf waardoor je kosten boekt

Onder de streep blijft het verschil vrij klein tussen de laptops die je geselecteerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
superbig91 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:37:
Hoi bartmau93,

Gezien je en student bent, en een eenmanszaak (neem ik i.i.g. aan) hebt (waarmee je winst maakt) is het voordelig om voor de duurste optie te gaan. Waarom?
3. Je kunt je laptop over 3 jaar afschrijven op je bedrijf waardoor je kosten boekt

Onder de streep blijft het verschil vrij klein tussen de laptops die je geselecteerd hebt.
Zo werkt dat natuurlijk niet, als je als student een laptop koopt, koop je die voor je studie (daar is je korting voor), je kunt dan niet vervolgens de BTW terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmau93
superbig91 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:37:
Hoi bartmau93,

Beste Superbig91,

Dit had ik zelf ook al bedacht, maar toen zei iemand dat ik een laptop met studentenkorting niet mag gebruiken om de BTW van af te trekken. Aan jou reactie te zien bevestig jij dat het wel kan. Ik weet eerlijk gezegd niet echt of het nou wel of niet mag. Zou je dat ergens kunnen navragen?

Gr. Bart

----
Aan de reactie van vistu te merken mag dat dus niet. :P

[ Voor 3% gewijzigd door bartmau93 op 22-08-2014 13:42 . Reden: Reactie van vistu ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
ik zou kiezen voor optie nummer 2":
volgende redens:
1. GPU Power heb je niet nodig voor vm's
2. 512ssd is niet overbodige luxe momenteel heb ik 256gb in een dell laptop en ik kom toch echt te kort.
3.prijs voor optie 3 is stukje meer en je hebt niet nodig.

of je zou er aan kunnen denken een extra externe hdd te nemen als uitbreiding voor VM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
vistu schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:41:
[...]

Zo werkt dat natuurlijk niet, als je als student een laptop koopt, koop je die voor je studie (daar is je korting voor), je kunt dan niet vervolgens de BTW terugvragen.
En van wie mag dat niet? ;-) De belastingdienst zal daar geen probleem van maken gezien het gewoon een korting is. Hoe jij dat met Apple geregeld hebt maakt niet uit. *Edit* Zorg er dan wel voor dat de factuur op je bedrijfsnaam staat en dat er geen EDU vermelding op de factuur staat.

[ Voor 11% gewijzigd door _Piwi_ op 22-08-2014 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:06

WTM

Ik gok dat je bedrijf een eenmanszaak is? Bon op je eigen naam zetten. Zeker aftrekbaar. Voordeel: als je garantie na 1 jaar wil claimen onder consumentenrecht dan mag het niet op een bedrijfsnaam staan. (Bij mij keken ze op de bon specifiek daarnaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
WTM schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 17:57:
Ik gok dat je bedrijf een eenmanszaak is? Bon op je eigen naam zetten. Zeker aftrekbaar. Voordeel: als je garantie na 1 jaar wil claimen onder consumentenrecht dan mag het niet op een bedrijfsnaam staan. (Bij mij keken ze op de bon specifiek daarnaar).
Daar zou ik mee oppassen. De belastingdienst kan dan opeens een stuk moeilijker doen. Voordeel van bij Apple bestellen is dat ze niet erop zetten dat het studentenkorting is dus men weet niet hoe die factuur is opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmau93
Ik heb gekozen voor optie 2 en daar heb ik geen spijt van. Ik kan alles mooi hd doen wat ik wil. :)
Bedankt voor alle info!
Pagina: 1