Interne HDD kapot, externe HDD als opstart medium gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Tjapie1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-12-2025
Hallo iedereen,

Ik heb de laatste tijd problemen met mijn interne HDD. Soms is er niks aan de hand en soms ben ik een halfuur bezig met het systeem opstarten omdat ik een foutmelding krijg en een tikkend geluid (tweede sound sample van Seagate) hoor.

Gelukkig heb ik wel een externe HDD waar ik mijn backups op maak met de Windows 8 tool. Aangezien ik de interne HDD denk ik terug moet sturen naar de winkel, wil ik deze externe HDD tijdelijk gebruiken als primair opslagmedium. Hoe pak ik dit echter aan? Moet ik Windows installeren op mijn externe HDD en kan ik dan de backup van Windows hier op uitpakken? Dit staat dan echter op dezelfde harde schijf, is dat een probleem?

Het systeem (wat van toepassing is, als ik nog iets mis hoor ik het graag):
Interne HDD: Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB
Externe HDD: Western Digital My Book Essential 2TB (USB 3.0)
Moederbord: Gigabyte Z87X-D3H
Besturingssysteem: Windows 8.1 Pro

Alvast bedankt!

PC: RTX 3080ti - Ryzen 5 3600 Corsair: MP600 4TB - LPX 16GB - H100i - RM750x - 500D – K100 - Dark Core Pro – MM700 Randapparatuur: C49RG90 - Z906 - T300

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:18
Let er op dat de garantie van de externe harde schijf ws vervalt als je deze openmaakt. Weet niet hoeveel data je op de primaire schijf had staan maar misschien is dit een mooi moment om te investeren in een SSD?

• Tjapie1
Nielson schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 12:22:
Let er op dat de garantie van de externe harde schijf ws vervalt als je deze openmaakt. Weet niet hoeveel data je op de primaire schijf had staan maar misschien is dit een mooi moment om te investeren in een SSD?
Ik wil mijn externe HDD niet gaan openmaken, maar via de USB aansluiting blijven gebruiken. Ik had gelezen dat het via USB 2.0 wel eens traag kon gaan werken, maar dat het met USB 3.0 te doen moet zijn. Het is daarbij ook maar een tijdelijke oplossing en zeker niet voor vast! :9

Op dit moment gebruik ik zo'n 650 GB dus dan word een SSD een duur geintje :+

PC: RTX 3080ti - Ryzen 5 3600 Corsair: MP600 4TB - LPX 16GB - H100i - RM750x - 500D – K100 - Dark Core Pro – MM700 Randapparatuur: C49RG90 - Z906 - T300

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:06
Ik zou voor een paar tientjes een SSD disk kopen en daar windows op zetten.
Dan kan je huidige systeemdisk retour, hoef je niks speciaals met je backup schijf te doen, en is je computer ook nog eens een stuk sneller.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:12
zetje01 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 12:50:
Ik zou voor een paar tientjes een SSD disk kopen en daar windows op zetten.
Dan kan je huidige systeemdisk retour, hoef je niks speciaals met je backup schijf te doen, en is je computer ook nog eens een stuk sneller.
Dat, bijvoorbeeld pricewatch: Crucial MX100 256GB zat ruimte voor je OS en apps.. en dan gebruik je een gewone hdd als opslag voor films foto's en dergelijke

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:18
Tjapie1 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 12:46:
Ik wil mijn externe HDD niet gaan openmaken, maar via de USB aansluiting blijven gebruiken.
Windows kun je zonder hacks niet draaien vanaf USB schijven.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Windows 8 kun je prima draaien vanaf usb schijven. Als je de windows 8 enterprise versie hebt (bedrijven, msdn) dan heb je al windows-to-go, anders even zelf doen:
http://betanews.com/2014/...on-any-computer-for-free/

• Tjapie1
dragon2 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:18:
Windows 8 kun je prima draaien vanaf usb schijven. Als je de windows 8 enterprise versie hebt (bedrijven, msdn) dan heb je al windows-to-go, anders even zelf doen:
http://betanews.com/2014/...on-any-computer-for-free/
Dankjewel, dat is een duidelijk stappenplan! Enige waar ik 'm wel een beetje voor knijp is dat alles op mijn externe HDD dus verwijderd word als ik er Windows op zet, en daar staat nu juist mijn backup op! Volgens mij is die backup door de tool van Windows een enkel bestandje, kan ik die dan gewoon naar mijn interne HDD verslepen en na de installatie weer terug zetten..? En dan natuurlijk hopen dat mijn interne HDD niet net op dat moment de geest geeft.. :X

SSD heb ik al naar zitten kijken toen ik mijn PC in elkaar zette, maar ik vind het nogsteeds de prijs niet waard voor wat je ervoor krijgt. Al moet ik wel zeggen dat die Crucial wat dichter in de buurt komt, blijft de prijs/opslag verhouding alsnog 8x zo hoog.

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-01 15:51
Tjapie1 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:38:
[...]

Dankjewel, dat is een duidelijk stappenplan! Enige waar ik 'm wel een beetje voor knijp is dat alles op mijn externe HDD dus verwijderd word als ik er Windows op zet, en daar staat nu juist mijn backup op! Volgens mij is die backup door de tool van Windows een enkel bestandje, kan ik die dan gewoon naar mijn interne HDD verslepen en na de installatie weer terug zetten..? En dan natuurlijk hopen dat mijn interne HDD niet net op dat moment de geest geeft.. :X

SSD heb ik al naar zitten kijken toen ik mijn PC in elkaar zette, maar ik vind het nogsteeds de prijs niet waard voor wat je ervoor krijgt. Al moet ik wel zeggen dat die Crucial wat dichter in de buurt komt, blijft de prijs/opslag verhouding alsnog 8x zo hoog.
Je krijgt er wel een enorme snelheids boost door :).

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:12
[...]

Gezien je de interne hdd op wilt sturen, zou ik daar dus niets cruciaals meer op zetten, ook al is het maar voor even. Bad sectors en what not kunnen er voor zorgen dat bestanden niet (goed) meer leesbaar zijn. En in het ergste geval geeft deze inderdaad de geest bij de intense en langdurige schrijf/lees operaties die je zult moeten doen. En ja, je zal moeten gaan formatteren / herpatitioneren op de externe schijf wil je windows daar op zetten... Uit ervaring kan ik je vertellen dat ook herpartitioneren goed mis kan gaan :+

Dus mijn inziens, de veiligste en beste oplossing is een nieuwe SSD voor je os enzo, blijft je data lekker veilig op de externe disk en eindig je met een sneller systeem.. Ik beloof je, ze zijn het nu al dik en dwars waard voor wat je er voor krijgt O+ *O* d:)b

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[...]

SSD heb ik al naar zitten kijken toen ik mijn PC in elkaar zette, maar ik vind het nogsteeds de prijs niet waard voor wat je ervoor krijgt.
Echt wel, als je er 1 hebt wil je niet meer terug. Koop een 240-250 gb (crucial bv) voor ~ 100 euro en je laptop kan weer tijden mee.

• Tjapie1
Ik ben er maar van af gestapt om tijdelijk mijn externe HDD te gebruiken als primaire schijf. Toch teveel gedoe om alles werkend te krijgen en de manier alles alsnog kwijt te raken zoals analogworm beschreef had ik niet bij stil gestaan.

Ik wil nu mijn HDD zelf langs gaan brengen bij de winkel in de hoop dat ze het direct kunnen controleren en me een nieuwe HDD mee geven. Dan hoef ik ook niet een x aantal dagen zonder PC te zitten.

Ik probeerde nu om een volledig nieuwe backup te maken om helemaal up-to-date te zijn. Het gekke is alleen dat er volgens mijn externe HDD al 900 GB gebruikt is, maar wanneer ik alle mappen selecteer is dit slechts 220 GB..? Neemt de backup van Windows een gedeelte in beslag die ik niet kan zien ofzo..? Gevolg nu is iig dat ik geen backup kan maken aangezien er te weinig ruimte is volgens systeemkopie.

EDIT: Ik ben er net achter gekomen dat de map WindowsImageBackup niet werd meegeteld, terwijl ik deze wel had geselecteerd. Deze map is goed voor 670 GB wat dus mijn complete backup is neem ik aan. Hoe weet ik alleen dat deze up-to-date is? Er staat dat deze map voor het laatst gewijzigd is op 05/04/2013, maar toen had ik deze PC nog geeneens.

[ Voor 17% gewijzigd door Tjapie1 op 21-08-2014 16:42 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een backup is zo groot als je dokumenten/data zijn die je backupped. En elk bestand dat niet gewijzigd is, hoef je in principe niet nog eens te backuppen.
Ik denk dat je nog eens moet overwegen hoe je backup eruitziet, en wat je ermee wil.

Zo had ik een backup map met fotos, die de 10 GB overschreed, zonder dat ik er ooit aan toe kwam eens iets met die fotos te gaan doen (en in die 10 GB zaten meer dan 10.000 fotos)

Als jij dus 900 GB aan backups hebt, meer data dan je in 10 levens aankan. Of je backupped het verkeerde.

• Tjapie1
Het gaat er meer om dat ik een backup heb van mijn complete harde schijf en dus een herstelpunt maak van mijn systeem. Als ik dan een nieuwe HDD heb kan ik deze backup er overheen zetten en is er dus 'niks gebeurd', i.p.v. dat ik al mijn programma's, spellen en instellingen opnieuw moet installeren en wijzigen. Ik ben alleen bang dat de systeemkopie die ik nu heb verouderd is, want in de mappen zie ik de datum 21/09/2013 voorbij komen, toen had ik de PC net.

Bij een nieuwe systeemkopie krijg ik de foutmelding 0x80780119, waarbij ik wel deze oplossing heb kunnen vinden, maar daar snap ik niet zo veel van want dan moet ik de partitie op mijn HDD gaan verkleinen ofzo..? Ik snap er echt helemaal niks meer van, want er is genoeg vrije ruimte op mijn externe HDD voor een volledig nieuwe backup, maar er is iets met de schaduwkopie ofzo..?

EDIT: Ik heb het op kunnen lossen, dus voor de mensen die misschien tegen hetzelfde probleem aanlopen: Windows berekent een te klein gedeelte voor de installatie. Bij mij was er op de harde schijf een partitie van 350 MB berekent, waarvan 320 MB gebruikt werd en 30 MB leeg was. Is voldoende zou je denken. Maar voor een systeemkopie moet elke partitie die kleiner is dan 500 MB, 50 MB vrije ruimte hebben om een schaduwkopie te kunnen maken. Uiteindelijk heb ik de partitie kunnen vergroten met een tool (dat kon niet met Windows zelf) en heb ik wel een systeemkopie kunnen maken. Aardig lomp geregeld dus van Microsoft, maar het werkt nu :+

[ Voor 24% gewijzigd door Tjapie1 op 22-08-2014 10:28 ]

Pagina: 1