It takes one to know one...
Het gaat niet alleen over Telfort, maar KPN ITNS, dat de IPTV-dienst van voormalig Glashart Media wholesale verzorgt aan, o.a. Telfort, OnsBrabantNet, etc. Maar hetzelfde kan, met evt wat aanpassing, ook op de Interactieve TV dienst van KPN zelf.
Verder is het niet "Omzeilen", maar is er gewoon een nette en eerlijke implementatie van de Verimatrix VCAS API gemaakt. Net als dat er softcam implementaties zijn (OSCAM) die het icm. je smartcard mogelijk maken om gecodeerde zenders bij Ziggo of van de sateliet te kijken op je HTPC of Linuxboxen zoals de Dreambox.
De angel hier zit hem in het feit dat KPN de VCAS implementatie op een luie manier heeft gedaan. VCAS zorgt normaal niet alleen voor het verkrijgen van de decryptiesleutel voor een zender maar bepaalt aan de hand van de aangeboden client credentials (in DVB land de smartcard) ook of je recht hebt op een zender. Bij KPN geeft ie gewoon -altijd- de decryptiesleutel.
Conditional access gebeurt bij KPN / KPN ITNS dmv. obscurity (de software in de set top box / middleware 'weet' wat jij mag zien).
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Het grote probleem is dus de implementatie door Glashart Media/KPN ITNS van het hele DRM systeem.
Er is virtueel gezien geen onderscheid in toegang tussen klanten, en dus geen toegangsbeveiliging. Het enige wat er is, is scrambling van het signaal. Dit gebeurt ook op zenders waar men recht tot heeft (zelfs zenders in het basispakket), en vandaar dat hier een oplossing voor gebouwd is. Dat vervolgens met dezelfde keys alle zenders bekeken kan worden is nooit zo bedoelt geweest, en dat is ook pas later in het proces duidelijk geworden.
Met andere woorden: ITNS providers geven min of meer de mogelijkheid naar alle zenders te kijken door iedereen maar alle sleutels te geven. Ik ben het eens dat het kijken naar content waar men geen recht op heeft niet mag, en steun ze ook daarin, maar de oplossing is in deze niet 'de mond snoeren van klanten' maar hun eigen shit fixen.
Verder: voor de wet is een eigen implementatie maken van drm simpelweg omzeilen, hoe lui de maker van die drm ook is geweest.
Ik ben helemaal geen stagiair
Dus je mag niet voor een dienst betalen en dan zelf beslissen op wat voor hardware je het gaat gebruiken?Joost schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 12:29:
We kiezen voor Telfort in de titel omdat zij de dreigbrief hebben gestuurd.
Verder: voor de wet is een eigen implementatie maken van drm simpelweg omzeilen, hoe lui de maker van die drm ook is geweest.
[ Voor 74% gewijzigd door Raven op 21-08-2014 15:37 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ja, dat is redelijk normaal gedrag van leveranciers om consumenten beperkingen op te leggen. Net zoals je vroeger maar 1 computer op het internet mocht aansluiten, telefoons dmv een simlock maar op 1 netwerk werkten, je muziek op de ipod niet ergens anders mocht afspelen en je films niet van een dvd mocht rippen.Raven schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:34:
Lijbrandt ook: Verwijderd in "IPTV op je HTPC"
Dus je mag niet voor een dienst betalen en dan zelf beslissen op wat voor hardware je het gaat gebruiken?
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
Maar voor de rest lijkt het mij toch een aantasting van de vrijheid van meningsuiting. Of je het resultaat daarvan mag toepassen is weer een andere kwestie.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Maar ik vind wel nog steeds dat er in het artikel te veel op wordt gehamerd dat we in het bewuste topic er op uit ozuden zijn om illegaal streams te kijken.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Dat moet dan wel in je overeenkomst of de AV staan dacht ik, en bij mij (XMS) staat er nergens in mijn contract of in de verschillende AV's dat ik geen eigen hardware mag gebruiken voor het kijken naar de TV zenders.Kees schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:47:
[...]
Ja, dat is redelijk normaal gedrag van leveranciers om consumenten beperkingen op te leggen. Net zoals je vroeger maar 1 computer op het internet mocht aansluiten, telefoons dmv een simlock maar op 1 netwerk werkten, je muziek op de ipod niet ergens anders mocht afspelen en je films niet van een dvd mocht rippen.
Er staat alleen dat ik door hun in bruikleen gegeven of geplaatste randappratuur netjes zal behandelen, en dat doe ik het zit namelijk nog in de doos waarin in het ontvangen heb (het is notabene mijn Amino want ik huur hem niet maar kreeg hem erbij of moest hem kopen) en ik heb niets aangepast aan mijn FTU of Packetfront.
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
[ Voor 1% gewijzigd door lepel op 22-08-2014 14:11 . Reden: Url toevoegen ]