ESXi: NAS + SAT server

Pagina: 1
Acties:

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 11:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
de server moet 24/7 draaien in een gesloten kast onder de tv. Daarop wil ik ESXi draaien. De Guest OS'en zijn:
1) Ubuntu met tvheadend en oscam. Deze maken gebruik van een Cine S2 v66.5 PCI-e kaartje.
2) xPenology: home-brew versie van het synology OS. Ik heb reeds een Synology, die wil ik off-site plaatsen.
3 en 4) UAT versies van 1 en 2. zo kan ik nieuwe releases hierop testen vooraleer ze "in productie" gaan.
Optioneel nog een 5e voor wat mee te prutsen.
Laat het duidelijk zijn dat dit systeem meestal zal staan idlen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt een maximum. mijn richtprijs was 500 euro, maar daar zit ik al boven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In eerste instantie zal ik de 3TB WD RED schijven herbruiken uit mijn synology (pas later een remote oprichten).
Verder heb ik reeds een 500W voeding: Antec Phantom (passief tot 350W)
De Digital Devices Cine S2 v6.5 kaar heb ik ook reeds.
Verder ook nog 2 smargo USB readers om mijn tv-vlaanderen en lokale slovaakse smartcard mee uit te lezen.
Ik heb ook nog een kleine SSD waarvan ik Ubuntu zal draaien.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat de CineS2 moet doorgegeven worden aan een guest OS, heb ik VT-d nodig. Ik heb dus een chipset + processor nodig die dat supporteert.
Omdat ik liefst mini-ITX wil draaien, en mijn CineS2 reeds de PCI-e zal bezetten, heb ik een moederbord nodig dat reeds een door ESXi ondersteunde netwerkkaart onboard heeft.
Gezien ik snel aan 3 Guest-OS'en zal zitten, vermoed ik dat ik minstens 8GB nodig zal hebben. Ik heb dit in 1 latje zitten, zodat ik nog kan upgraden naar 16GB.
Ik wil ook de vrijheid hebben om over te schakelen van xPenology naar ZFS, vandaar mijn keuze voor ECC-geheugen en een Xeon processor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor Intel processoren, dit zou naar verluidt ook minder risico's geven bij hardware virtualisatie.
Voor enclosures ook liever iets dat er goed uitziet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst iets zuinig. Daarom dat ik geen Asus moederbord heb genomen - ik dacht dat die iets meer energie slurpten.
IPMI is slechts nice-to-have.
De kast mag absoluut niet dieper zijn dan 335mm. Ik heb slechts 375mm in mijn kast, en heb minstens 40mm nodig voor de power, sateliet en netwerkkabels.
Ik heb momenteel slechts 3 3,5" schijven, maar wil graag de ruimte laten voor een 4e.
Deze laatste 2 vereisten samen gaven mij heeeeel weinig mogelijkheden kwa enclosure.
Het ding moet ook koel+stil zijn: het gaat een gesloten kast in onder de tv.

Ga je overklokken?
eerder underclocken eens het systeem stabiel draait. maar ik ben niet zeker of dat kan met een Xeon processor.

Ik heb eigenlijk drie configs die ik overweeg:
1) een ge-upgrade HP Microserver Gen8. Deze valt redelijk binnen budget, heeft een mooie enclosure, met 4x hotswap. Nadelen zijn dat ik dan al begin met een vorige generatie (er is nog geen Haswell microserver), en ik heb een heel beperkt TDP budget gezien de server passief gekoeld is.
Had HP voor 100 euro meer een haswell config, dan kocht ik deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220LV2 Tray€ 174,63€ 174,63
1Crucial CT102472BD160B€ 72,75€ 72,75
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T€ 344,70€ 344,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 592,08

2) een mini-ITX build
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed€ 175,-€ 175,-
1ASRock E3C226D2I€ 190,50€ 190,50
1Cooltek V6€ 57,05€ 57,05
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,89€ 33,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 529,19

3) een micro-atx build, met als grootste nadeel dat ik hier geen 4 schijven in kwijt kan (althans niet zonder wat bricoleerwerk)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed€ 175,-€ 175,-
1Supermicro X10SLL-F€ 162,25€ 162,25
1Cooltek U3 Zwart€ 75,89€ 75,89
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,89€ 33,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,78

Kwa mini-itx enclosure was Lian Li heel dichtbij met zijn Q08, maar die is dus 345mm diep, ... 10mm te veel.
Er is nog 1 enclosure die doenbaar is, de Lian Li PC-T60, dat is een workbench, maar zou ik nog mee kunnen leven. jammergenoeg maar plaats voor 3 schijven terug...(valt nog te modden).

Graag dus advies:
1) rond de case. een case van max 32,5 cm diep met plaats voor minstens 4 interne schijven
2) rond de redenering rond servermoederbord en processor keuze. zijn er goedkopere alternatieven?

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
poeh hoop wensen...
en hoop al uit gedacht.

over RAM. hoeveel snelheids winst verlies je door één module te gebruiken? is 2x4 of 4x2 niet een betere oplossing? hoewel die laatse mogelijk alleen met micro ATX kan doen.

je HP optie, zit de CPU niet vast gebakken aan het moederbord? if so, dan heb je een dure kast, want zal je meer moeten vervangen. ook welke moederbord zit hier in?

servermoederbord kan je eventueel vervangen door een consumenten exemplaar. vind ze nogal beperkt en vraag mij af waarin de winst zit voor een duur geval als de supermicro en de ASRock. stabiliteit? beetje wat spelen met de resultaten verfijnen kom je best wel wat opties tegen. http://tweakers.net/categ...zSmiypPS-HtVR_5uKTaL4ZfkA had de sata poorten op 7 gezet, op 6 heb je ook nog leuk spul. meeste is wel ATX. dat kan dus problemen geven met ruimte.

als ik het mij goed heriner, is ESXi nogal kieskeurig met de NICs. dit is dus een punt waarop je zou moeten letten. hoe het precies zit weet ik niet meer, ik zit daar niet zo heel thuis in. hopelijk kan iemand anders hier meer duidelijkheid over geven.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:59

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Je zou gewoon voor de HP kunnen kiezen met alleen de geheugenuitbreiding en eerst kijken of de reeds geplaatste CPU niet al voldoende is. Dan kan je die altijd nog vervangen door een krachtiger type.

Ik weet vanuit het topic over deze servers dat ESXi geen enkel probleem vormt, in dat topic kun je ongetwijfeld meer ervaringen opdoen. Ook over de huidige CPU power en de uitbreidings mogelijkheden.

Ik moet er zelf alleen niet aan denken in dat kleine kastje (heb nog een N54l) nog eens met allerlei extra kaarten te moeten gaan prutsen, ik hou het wel bij de standaard aanwezige hardware en 4 disks... ;) Ik draai er zelf Server 2012 op trouwens, puur voor het interne netwerk en extern FTP, zonder VM's en dergelijke.

Het voordeel van de HP is dat je een "echte" server hebt met erkende hardware. Het nadeel dat je niet zo heel veel kunt uitbreiden wegens de beperkte ruimte. Alhoewel er gasten zijn die er 10 schijven in weten te proppen :P

Met een losse build heb je meer keuze en in de basis meer power vanwege dan de Xeon, maar ga je alles goed werkend krijgen?

Specs

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 11:37
bedankt voor jullie input

@Lednov
de RAM snelheidswinst lijkt me verwaarloosbaar, vooral voor de doeleinden waar ik het voor wil gebruiken. Als ik eventueel een plex server wil draaien denk ik dat dit vooral cpu intensief zal zijn.
In elk geval wil ik nu pas 1 latje kopen, om later, wanneer nodig, een 2de latje bij te steken.

en neen, voor HP zit de cpu niet vastgebakken, die is uitwisselbaar in Gen8. het moederbord is een HP proprietary ding, met een C204 chipset. Ondersteunt SB en IB.

voor een consumentenbord heb ik wat schrik of dat wel VT-D zal supporteren. wat gegoogle leerde me ondertussen dat de meeste Asrock consumentenbordjes dat toch ondersteunen.

edit: ik bedacht me net. als ik een consumerbordje neem, dan moet mijn cpu ook een GPU hebben, dat kost zo een 30 euro meer. het verschil tussen consumer en server verdwijnt dan ook snel.

@bvk
die overwegingen heb ik ook al gemaakt: HP 100% gegarandeed werkend vs mogelijke problemen op whitebox build. Voor het laatste moet ik mij baseren op de feedback op het internet en de meest standaard componenten kiezen (zoals bijv. een serverbordje ipv een consumentenbordje). moest de HP nu ook nog eens goedkoper zijn, dan was de beslissing sneller gemaakt. Ik zit ook een beetje in mijn maag met hardware kopen die reeds anderhalve generatie verouderd is (haswell+ haswell refresh), alsook met de CPU die ik eigenlijk kan weggooien op het moment dat ik hem upgrade.
ik heb ook nog geen tweedehands 1155 Xeons zien passeren trouwens die de upgrade wat goedkoper maken.

[ Voor 6% gewijzigd door wibra op 21-08-2014 15:34 ]