Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Advies ivm High-End laptop(GameDesign/3D-modelling)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe laptop om mijn 3 jaar oude Dell te vervangen.
Nu zit ik met de vraag: 'Welke keuze is het slimst voor de toekomst?'

Volgend jaar start ik namelijk met mijn master in de Computerwetenschappen en ook ben ik van plan me meer te verdiepen in GameDesign(met Unity)/3D-modelling/Photoshop/WebDesign tijdens mijn vrije tijd.
Ik zit ook in het weekend thuis terwijl ik in de week op kot zit dus is het handig om een zo draagbaar mogelijke laptop te vinden.

Op het internet kwam ik op verdelers zoals BTO terecht die laptops hebben die aan de specificaties voldoen die ik in gedachten had (ik som ze op het einde even op).

Nu zijn enkele van mijn vragen als volgt:
- Laptop nemen met budget van €1500+ of kleiner budget en sparen voor desktop die meer kan?
- Afhankelijk van vorige vraag: Welke verdeler raden jullie aan en hebben jullie een bepaald product in gedachten?

Specificaties voor High End laptop (kunnen aangepast worden)

Hierop volgen de specificaties die ik voor de High-End laptop in gedachten had. Indien jullie opmerkingen hebben mag je ze zeker zeggen, want deze liggen niet vast.

- 15.6" scherm (mobieler dan 15.6"+, handiger dan 14"-)
- 16 GB RAM geheugen (Veel zware programma's samen uitvoeren)
- 4de gen. i7 processor (4710 of beter, lijkt me logisch)
- SSD 256GB Samsung EVO + 1TB HDD (wil zoiezo SSD, maar kan deze er uiteraard later met caddy insteken)
- NVIDIA GTX 860M (Voldoende voor laatste games of beter 870/880?)

Wat ga je met je laptop doen?
GameDesign met Unity/Photoshop/3D-modelling en liefst allemaal samen uitvoerbaar.
Ook zelf gamen.

Wat is je budget?
Tot €1.600 voor High-End Laptop en liefst onder de €1.000 voor tijdelijke oplossing.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop wordt elke week met de trein meegepakt en naar campus tijdens de week.
Dus liefst lichte/mobiele laptop.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet bepaald.

Alvast bedankt

• YDeciever
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-12-2022
Hoi Maxim1915,

Als ik jouw specificaties bekijk ben je op zoek naar een portable krachtpatser. Natuurlijk voor het geld dat je neerlegd verwacht je een laptop die ook betrouwbaar is. De betrouwbaarheid zoek je in de behuizing en koeling. Daarnaast wil je gaan photoshoppen, dus waarschijnlijk wil je een goed beeldscherm.
Dit analyseer ik uit jouw eisen.

Bij BTO zouden de opties mogelijk moeten zijn. De 15CL58 is voor de gevraagde eisen een optie.
De reviews over de specifieke BTO laptop, zijn moeilijk te vinden. Daarom kan je het beste op Clevo Barebones zoeken, dat is namelijk de behuizing.
(gokje: http://www.notebookcheck....es-Notebook.113909.0.html

Stel je vind deze laptop niks, dan raad ik je eigenlijk de andere verkrijgbare 15'' laptops af met minimaal een GTX 860 en de combinatie SSD + HDD. Je ziet dan vooral veel MSI laptops voorbij komen. Deze hebben een twijfelachtige koeling wanneer kracht wordt verwacht.
Ik zou dan gaan kijken naar een 17'' laptop. Dan heb je vaak de mogelijkheid om twee schijven te plaatsen. Dus als er al een HDD in zit, kan je door een computer bedrijf uit jouw omgeving SSD plaatsen. Zelf is dit natuurlijk ook mogelijk, echter heb je soms garantie problemen.

Een tussenoplossing? Een consessie doen op de twee schijven? Of genoegen nemen met een GTX 850, deze video chip produceert iets minder warmte, alleen weet ik niet of deze sterk genoeg is voor de door jou gebruikte programma's.

Ik hoop dat je een stap verder komt met deze informatie.

Groetend,

Ydeciever

Verwijderd

Topicstarter
YDeciever schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:17:
Hoi Maxim1915,

Als ik jouw specificaties bekijk ben je op zoek naar een portable krachtpatser. Natuurlijk voor het geld dat je neerlegd verwacht je een laptop die ook betrouwbaar is. De betrouwbaarheid zoek je in de behuizing en koeling. Daarnaast wil je gaan photoshoppen, dus waarschijnlijk wil je een goed beeldscherm.
Dit analyseer ik uit jouw eisen.

Bij BTO zouden de opties mogelijk moeten zijn. De 15CL58 is voor de gevraagde eisen een optie.
De reviews over de specifieke BTO laptop, zijn moeilijk te vinden. Daarom kan je het beste op Clevo Barebones zoeken, dat is namelijk de behuizing.
(gokje: http://www.notebookcheck....es-Notebook.113909.0.html

Stel je vind deze laptop niks, dan raad ik je eigenlijk de andere verkrijgbare 15'' laptops af met minimaal een GTX 860 en de combinatie SSD + HDD. Je ziet dan vooral veel MSI laptops voorbij komen. Deze hebben een twijfelachtige koeling wanneer kracht wordt verwacht.
Ik zou dan gaan kijken naar een 17'' laptop. Dan heb je vaak de mogelijkheid om twee schijven te plaatsen. Dus als er al een HDD in zit, kan je door een computer bedrijf uit jouw omgeving SSD plaatsen. Zelf is dit natuurlijk ook mogelijk, echter heb je soms garantie problemen.

Een tussenoplossing? Een consessie doen op de twee schijven? Of genoegen nemen met een GTX 850, deze video chip produceert iets minder warmte, alleen weet ik niet of deze sterk genoeg is voor de door jou gebruikte programma's.

Ik hoop dat je een stap verder komt met deze informatie.

Groetend,

Ydeciever
Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik zat de laatste tijd ook met de 15CL56 of 15CL58 in m'n hoofd, maar las onder andere op het 9lives forum dat er veel problemen waren met koeling/geluid/...
Het beeldscherm hoeft niet direct denderend te zijn (4K) aangezien ik als ik op een vaste locatie ben, zoals op kot of thuis, ik een extern beeldscherm/muis/toetsebord en dergelijke aansluit. Alsook vind ik 17" niet mobiel genoeg.

Als tussenoplossing bedoelde ik meer een goedkopere laptop voor even aan mijn behoeften toe te komen om hierna te sparen voor een desktop die wat meer aankan. Deze zijn namelijk beter geprijsd voor de kwaliteit die je eruithaalt.

MSI heb ik even wat opgezocht en vraag ik me enkel af waar ik deze in België omstreken Antwerpen met goede support kan kopen.

Nogmaals bedankt voor de hulp.

• YDeciever
Beste maxim1915,

De CL56 heeft wel de optie voor twee schijven. De CL58 niet. In de review staat ook de temperaturen van de laptop. Hij wordt wel warm, te vergelijken met de dunnere MSI's.
De MSI's op de GT serie na, raad ik persoonlijk af. De GT serie is wel aan te raden van MSI, echter moet je houden van het design ( deze chassis wordt gebruikt voor workstations ).

Een goedkopere laptop onder de 1000 euro die aan te raden is: Asus N550

• Ransom_nl
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-03-2024
MSI GS60
Weegt 2 kilo en heeft alle specs die je vraagt.

Hier een goede review:

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 08:49
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:11:
[...]

Als tussenoplossing bedoelde ik meer een goedkopere laptop voor even aan mijn behoeften toe te komen om hierna te sparen voor een desktop die wat meer aankan. Deze zijn namelijk beter geprijsd voor de kwaliteit die je eruithaalt.
Nu ben ik het even kwijt. Een desktop geeft je voor dit budget inderdaad veel meer power. Sterker nog, met dit budget hoef je niet "door te sparen" zoals je hierboven stelt. Voor 1500 euro kun je een desktop samenstellen die ruim aan je eisen voldoet - waarschijnlijk zelfs bijna twee stuks.
Als een desktop een mogelijkheid is zou ik je dus zeker dat aanraden.

Ik zou daarom eerst een desktop aanschaffen die jouw taken kan vervullen (dan ben je voor 7/8/900 sowieso klaar) en die op je kamer zetten. Dan zou ik kijken hoe erg het is dat er geen desktop bij je ouders staat (je zegt dat je daar in de weekende heen gaat - hoe vaak komt dat echt voor? en ga je dan serieus nog veel uren besteden aan dit soort werk?) en dan eventueel nog een desktop bij je ouders plaatsen.
Zelfde verhaal geldt voor op de uni: koop een desktop voor op je kamer en koop er een laptop bij als dit echt nodig blijkt (haal een klein ultabookje als je alleen het lichte werk mist en spaar door als je ook een beuker van een laptop nog nodig hebt).
Ik denk dat veel mensen met die ene desktop voldoende hebben.

Verwijderd

Topicstarter
WWAS schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 19:36:
[...]

Nu ben ik het even kwijt. Een desktop geeft je voor dit budget inderdaad veel meer power. Sterker nog, met dit budget hoef je niet "door te sparen" zoals je hierboven stelt. Voor 1500 euro kun je een desktop samenstellen die ruim aan je eisen voldoet - waarschijnlijk zelfs bijna twee stuks.
Als een desktop een mogelijkheid is zou ik je dus zeker dat aanraden.

Ik zou daarom eerst een desktop aanschaffen die jouw taken kan vervullen (dan ben je voor 7/8/900 sowieso klaar) en die op je kamer zetten. Dan zou ik kijken hoe erg het is dat er geen desktop bij je ouders staat (je zegt dat je daar in de weekende heen gaat - hoe vaak komt dat echt voor? en ga je dan serieus nog veel uren besteden aan dit soort werk?) en dan eventueel nog een desktop bij je ouders plaatsen.
Zelfde verhaal geldt voor op de uni: koop een desktop voor op je kamer en koop er een laptop bij als dit echt nodig blijkt (haal een klein ultabookje als je alleen het lichte werk mist en spaar door als je ook een beuker van een laptop nog nodig hebt).
Ik denk dat veel mensen met die ene desktop voldoende hebben.
De situatie is als volgt als je even niet mee bent: Ik zit op de universiteit op een uur met de trein van mijn ouders, hierdoor ik ben gemiddeld twee keer per week 2u onderweg en neem dus ook mijn laptop mee. In de week zal ik elke dag naar de campus gaan waar ik Software Engineering als master heb. Dit betekent dat ik met een laptop van 700- euro niet meer toekom en dat ik dus daadwerkelijk een laptop nodig heb. Ik weet dat ik met een desktop beter toekom aan mijn eisen voor minder geld, maar ik heb voor mijn studies en de hele situatie een laptop nodig.

Ofwel een goedkoper type met dan een desktop nog op kot, omdat ik hier het meest ben, anderzijds is er de keuze om ineens een krachtigere laptop te kopen waarmee ik gewoon 3-tal jaar verderkan.

Verwijderd

Topicstarter
Ransom_nl schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 19:25:
MSI GS60

Hier een goede review: [video]
Deze ziet er inderdaad wel goed uit! Is de GTX 860M voldoende voor zware grafische toepassingen?

Verwijderd

Topicstarter
Ransom_nl schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 19:25:
MSI GS60

Hier een goede review: [video]
Is er een grote reden buiten misschien bouwkwaliteit waarom deze €200-300 duurder is dan de BTO 15CL58 met zelfde specificaties?

• YDeciever
Hoi Maxim,

De GS60 klinkt als een droom machine, ik heb er ook naar gekeken.
Bekijk deze review eens:
http://www.notebookcheck....book-Review.118569.0.html
De laptop wordt gewoon te heet voor de hoeveelheid geld dat er wordt neergelegd. Bij een dunne laptop met zoveel kracht moet er gewoon veel aandacht besteed worden aan koeling. MSI heeft dit vaak bij langdurige sessies niet onder controle, behalve bij de Chassis van de GT serie.

Persoonlijk raad ik de GS serie ten zeerste af.

• Ransom_nl
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-03-2024
YDeciever schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 23:52:
Hoi Maxim,

De GS60 klinkt als een droom machine, ik heb er ook naar gekeken.
Bekijk deze review eens:
http://www.notebookcheck....book-Review.118569.0.html
De laptop wordt gewoon te heet voor de hoeveelheid geld dat er wordt neergelegd. Bij een dunne laptop met zoveel kracht moet er gewoon veel aandacht besteed worden aan koeling. MSI heeft dit vaak bij langdurige sessies niet onder controle, behalve bij de Chassis van de GT serie.

Persoonlijk raad ik de GS serie ten zeerste af.
Ik heb zelf de MSI GT70, welke goed bevalt. Dit is echter een enorm apparaat met dus ook meer ruimte voor koeling. o.a. door de review van Linus Tech Tips die vaak goede reviews heeft en er niet voor omdraait normaal om flink kritiek te geven ook als iets hem niet bevalt, leek me dit gezien de eisen van de topicstarter een mooi product.
Heb even naar de review gekeken die jij linked. Dit is wel een flink andere configuratie moet ik zeggen, een 870m, meer kracht en dus weer stuk meer warmte en dan nog een 3k scherm om aan te sturen waarmee ze zaten te gamen. Neemt niet weg dat MSI dit model ook op de markt zet en genoemde problemen onacceptabel zijn, maar weet niet in hoeverre deze problemen ook spelen bij een 860m met 1080p scherm. Maar blij dat je dit ter sprake brengt in het topic.

De reden dat de GS60 stuk duurder is dan de BTO is denk ik vooral omdat de GS60 een meer premium apparaat is in de MSI lineup. Betere materialen, mooier scherm, de compactheid en het gewicht.
Ze hebben bijvoorbeeld ook de GE60 die weer een stuk goedkoper is met dezelfde specificaties
Pagina: 1