Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

OS upgrade voor oude laptop opa

Pagina: 1
Acties:

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Voor de laptop van mijn opa willen we graag het OS updaten. Hij draait nog Windows XP waar hij ook vrolijk zijn bankzaken op zit te doen. We hebben hem al vaker geadviseerd te upgraden maar meneer is erg eigenwijs. Nu heb ik vanmiddag naar een bezoek zijn laptop meegenomen om er Win 7 of 8 op tezetten, voor zijn eigen veiligheid.Nu weet ik dat beide OSen prima draaien op een pima draaien op een Core 2 Duo en 2GB Ram(ervaring) maar ik heb geen idee of het überhaupt vooruit te branden is op zijn laptop (zijn huidige xp installatie is al erg traag).

Specs:
Itel Pentium Mobile 735 (1.7GHz singecore)
1GB ram
Intel GMA 900
120gb pata hdd

Heeft iemand ervaring met win7/8 icm vergelijkbare specs? Hij gebruikt hem voor wat te internetten, mailen en bankieren. Ik zit met name in over die gma 900, dat ding kan niet eens een youtube filmpje op 720p aan.Wat betreft win 7 of 8 lijkt me 8 de betere keus voor prestaties op oude hardware, maar ben niet 100% zeker.

Nu denken jullie waarschijnlijk koop een nieuwe, maar hij heeft een heel krap pensioen dus willen we dit alleen doen als het echt niet gaat met de oude.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-11 19:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Kunnen de familieleden niet een leuke laptop doneren? Een fijne instapper is er al vanaf zo'n 200 euro.

Deze laptop kun je eventueel wat RAM bijprikken, dan zou win7 wel moeten kunnen. Het beestje is echt oud nu aan het worden. Een tweedehands C2duo laptop (ik heb ze regelmatig in de verkoop staan) kun je al vinden voor 60 tot 100 euro afhankelijk van merk/type.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
W7 gaat wel werken op die laptop, maar wel erg traag.

Wat doet hij er allemaal mee? Anders is Linux Mint / Elementary OS misschien wel wat? Als hij alleen een webbrowser gebruikt is hij daar zo aan gewend. Voor Linux heb je ook gewoon Google Chrome / Mozilla Firefox ;)

Scheelt je ook weer minstens 100 euro voor de aanschaf van een Windows 7 / 8 licentie.... Of wou je vertellen dat je je opa wilt lastig gaan vallen met een gekraakte Windows >:) :N ?

En als je dat ding toch bij je hebt staan, kijk eens of je in V&A / Marktplaats nog wat DDR SODIMM stripjes kunt vinden voor weinig.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 21-08-2014 00:18 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:42
-Kijk inderdaad of je er 1 GB geheugen bij kan prikken (noodzakelijk)
-Kijk naar een andere harddisk (sowieso kijken wat voor aansluiting de HD heeft) want die oude HD is met een modern OS niet vooruit te branden (zo goed als noodzakelijk)
-Win 7 lijkt het meest op XP en misschien het handigst voor hem

- Bij elkaar opgeteld best een hoop geld. Dat misschien wel zonde is voor die oude laptop
Misschien is het een idee om er een makkelijke Linux-versie op te zetten. (DSL, Puppy, Fatdog, of zo). Dan hoef je de laptop niet te upgraden. Je kan het proberen, het is gratis.

te traag

• !mark
  • Nu online
Bedankt voor de reacties,

Een nieuwe voor rond de 250-300 zou wel leuk zijn ja, alleen gaat dit gezien de omstandigheden (waar ik liever niet verder op in ga) lastig. Komt er op neer dat alleen mijn vader mee wil betalen, en hij wil ook niet alles betalen.

Ram upgraden gaat wel maar is duur, er zit nu 2x 512MB in, waar dus 2x1GB of (als hij dat pikt) 1x2GB voor in de plaats moet. De HDD vervangen gaat hem ook niet worden (IDE/PATA)

Gezien dat je inderdaad voor 75 tot 100 euro een leuke laptop met Dual Core en 2+GB Ram kunt vinden lijkt me dit wel een erg interessante optie, eventueel een goedkoop 64GB SSDje erin en dan moet het hij er wel mee uit de voeten kunnen.

Linux wil ik hem liever niet mee laten werken, hij kijkt er ook wel eens een film op ofzo, en heel af en toe Office. Nu weet ik wel dat dit tegenwoordig ook prima in Linux/web based kan maar ik ben bang dat we dan te vaak een telefoontje krijgen dat hij er niet uit komt als je begrijpt wat ik bedoel :P

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-11 16:45

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik heb ooit Win 7 starter edition (was bedoeld voor netbooks e.d.) op een laptopje met Celeron 1,2 Ghz, 1 GB RAM, GMA950 en een 40GB IDE HDD-tje geinstalleerd en hoewel het werkte, was het niet prettig. Dat is dus denk ik echt een no-go.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 00:58

Jimbolino

troep.com

Windows 7 loopt prima op deze hardware.
Gewoon harde schijf formateren, windows 7 cd erin knallen en installeren.

Verwacht niet dat het erg snel gaat, maar meestal hebben oudere mensen wat meer geduld.
Je kunt ook wat ram vrijmaken door bijvoorbeeld:
- een "basic" thema te kiezen.
- De bureaublad achtergrond uit te schakelen.
- Overbodige services uit te schakelen (print spooler, wlan autoconfig)
- Opstart programma's te disablen
- Alternatieve software te gebruiken (ipv adobe reader, windows media player)

Maar voor +-150 euro kun je ook gewoon eentje met 3 of 4gb ram kopen natuurlijk :)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
!mark schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 23:45:

Specs:
Itel Pentium Mobile 735 (1.7GHz singecore)
1GB ram
Intel GMA 900
120gb pata hdd
Kun je nog iets met die 1 gb ram? Is 1 gb de max? 2 gb loopt win8 prima op iig.

• !mark
  • Nu online
@dragon2 Ja er kan in principe zelfs 4GB ram in, alleen kan de iGPU niet eens een filmpje spelen en blijft de CPU heel traag. Denk niet dat het dan wel ineens snel wordt.

Ok gezien de meeste reacties hier en het feit dat Windows 7 ook 90 euro kost gaan er geen Win 7/8 meer voor deze laptop gekocht worden. Misschien gaan ik nog wat Linux distro's erop testen maar ik denk toch dat het een nieuwe laptop gaat worden.

Gezien het beperkte budget budget overwegen we deze laptop: http://www.mycom.nl/lapto...ium=cpc&utm_source=hwinfo

Nu is een Dual Core Bay Trail niet snel maar met een SSD erbij (koop ik los) moet het wel goed te doen zijn.

Heeft iemand anders nog een aanrader voor een goede laptop die niet te duur is, laten we zeggen max. 300?

Tweedehans lijkt me persoonlijk beter alleen is de rest van de familie nogal "techfoob" en willen dit liever niet 8)7

• zetje01
http://tweakers.net/categ...RAVxUpW0cYmxsY6xsYmRrG1AA

De goedkoopste laptops lijken allemaal sterk op elkaar.
Maar gooi je een SSD erin, zijn ze allemaal prima voor huis-tuin-en-keukengebruik, volgens mij.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Sla de goedkope Acers, Compaq en Packard Bell over svp. Anders maak je je opa verdrietig als de laptop over een jaar ineens gebroken scharnieren heeft ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 21-08-2014 22:31 ]

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-11 13:12
Ik zag laatst bij de Makro voor 240 euro een AMD gebaseerde Hp Pavilion laptop staan, prima machine, 4Gb geheugen een 500Gb schijf en Windows 8.1 (Als Opa dat wilt uiteraard)

Ik zal maar eens een bezoekje aan de Makro brengen, hebben in Amsterdam soms ook wel eens demo modellen te koop, kosten geen moer daar :)

Succes!

• !mark
  • Nu online
Speakerfreak95 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 23:07:
Ik zag laatst bij de Makro voor 240 euro een AMD gebaseerde Hp Pavilion laptop staan, prima machine, 4Gb geheugen een 500Gb schijf en Windows 8.1 (Als Opa dat wilt uiteraard).
Succes!
Dat is ook niet duur inderdaad, Windows 8.1 gaat hij sowieso niet onderuit komen op een nieuwe laptop, dat staat op alle budget modellen :|
ThinkPadd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:31:
Sla de goedkope Acers, Compaq en Packard Bell over svp. Anders maak je je opa verdrietig als de laptop over een jaar ineens gebroken scharnieren heeft ofzo.
Is een goedkope HP of Toshiba wel beter?

• zetje01
@!mark:
Thinkpad heeft gelijk met "Sla de goedkope Acers, Compaq en Packard Bell over svp" uit mijn lijstje.

Die HP's (en ook die van mycom) en Toshiba, lijken mij prima voor het budget.

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-11 23:50
En de vraag is dan weer of je je opa dan moet aandoen om te wennen aan Windows 8.1. Onlangs heb ik voor mijn opa met een aanzienlijk mindere PC (P4 met 384MB RAM) een voorstel gedaan. Hij kon een paar honderd euro uitgeven voor een 'nieuwe' pc of we gaan eerst een gratis optie proberen: XP dual-boot met Lubuntu. Als dat niet zou blijken te werken konden we altijd nog geld uit gaan geven.

Uiteraard koos hij voor het laatste en zo gezegd, zo gedaan. In Windows XP heeft hij gewoon nog alle programmaatjes waar hij aan gewend was, maar de netwerkverbinding staat disabled. Dus hij kan er alles mee behalve internetten, emailen en internetbankieren. Als hij dat wil boot hij gewoon naar Lubuntu en hij is nu super tevreden. 1x heeft hij me gebeld met een vraagje hoe-moest-dat-ook-al-weer maar via een TeamViewer sessie was dat snel verholpen.

Lubuntu ben ik niet zo over te spreken maar ach, het doet wat het moet doen op zulke verouderde hardware. Linux Mint vind ik een stuk beter als XP alternatief mits de hardware het toelaat.

specs

• Speakerfreak95
Bij deze de laptop, ik moest hem even zoeken :D

Hier is de link: http://www.makro.nl/shop/...A05DAD539172B0.mcc1shopp2

Ik denk dat hij prima is voor opa, niet al te snel, dus lekker op zijn tempo.

Inderdaad ga je niet meer aan Windows 8.1 onderkomen, maar let wel op, misschien zijn er drivers voor Windows 7 en kan je altijd nog Windows 7 installeren :)

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mocht er toch linux op komen, let er dan wel even op dat je waarschijnlijk een distro moet hebben met een non pae kernel

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-11 17:14
Doe hem op zijn verjaardag een leuke 2e hands laptop kado, je hebt al leuke en goede vanaf 150 euro.

• Speakerfreak95
Of een nieuwe, dan heeft Opa ook garantie en zekerheid dat de machine even door blijft werken.
2e hands is voor oudere mensen niet altijd even geschikt, als er iets fout gaat of er een kraakje of een datje is, dan is opa gelijk in paniek.

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-11 19:02
2e hands met win 7 zijn er nog
Pagina: 1