Tuinverlichting te veel spanning?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.299 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• who
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 12:30
Beste medetweakers,

Kennissen van mij zitten met een vreemd probleem namelijk:

Onder een veranda heeft de houtbouwer 9 led spots geplaatst. Deze led verlichting is aan te sturen met een afstandsbediening op 2,4 GHz.
Dit heeft vanaf het begin problemen gegeven. Knipperen van de verlichting e.d. De houtbouwer is hier een keer bij geweest en heeft een extra voeding geplaatst. Dit heeft de problemen niet opgelost.

Nu hebben we besloten om de voeding op de tijdklok te zetten en alles automatisch aan en uit te laten gaan. Afstandsbediening is nl overbodig.

Dit zou Who wel even oplossen. Na wat zoeken de voedingen gelokaliseerd. Wat schetst mijn verbazing? er liggen 3 voedingen van 12 volt.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9469693/Ledjes/2014-08-15%2016.04.48.jpg
Klikbaar uiteraard

Deze voeding heb ik zonder de lampen te controleren vervangen door een 12v 2000 mA variant. Deze zou alle andere voedingen overbodig maken.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9469693/Ledjes/2014-08-02%2010.54.43.jpg
Klikbaar

Na de voeding te hebben aangesloten begonnen alle lampen te knipperen. Voeding afgekoppeld en toen wou ik testen op de oude voeding. Geen van de geteste lampjes werkte nog.

Hierna heb ik een lamp uit de veranda verwijderd, en wat schetste mijn verbazing? Iedere lamp is een 3v exemplaar.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9469693/Ledjes/2014-08-20%2022.26.05.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9469693/Ledjes/2014-08-20%2022.25.40.jpg
Klikbaar

Nu heb ik het vermoeden dat de voeding gewoon te zwaar was en heb ik vermoedelijk de lampjes opgeblazen.

Nu mijn vraag: Hoe is de bouwer van de veranda tot de conclusie gekomen dat er een 12v voeding aan moest?

Ik vindt dit een hele vreemde constructie. Ik heb een lampje open gehaald en getest op 3v hij begon heel zacht te gloeien. Ditzelfde resultaat bij 12v.

Graag jullie advies / opmerkingen hierover. Ik begin de draad kwijt te raken. Mijn voorlopige conclusie is dat de lampen op 3 volt geschakeld hadden moeten worden.

Tekening van de situatie met 3 voedingen:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9469693/Ledjes/tekeningetje.jpg

Edit: afbeeldingen aangepast, tekening toegevoegd.

[ Voor 13% gewijzigd door who op 20-08-2014 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

1 12 volts voeding kan 4 leds voldoende spanning leveren als de led in serie staan.

Als je ergens weer iets parallels aan hangt, dan vermindert onderling de spanning niet, die blijft gelijk, maar vermindert het amperage.

Eigenlijk is de totale schakeling van belang hoe je het nu exact aangesloten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• who
RaZ schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 22:53:
1 12 volts voeding kan 4 leds voldoende spanning leveren als de led in serie staan.

Als je ergens weer iets parallels aan hangt, dan vermindert onderling de spanning niet, die blijft gelijk, maar vermindert het amperage.

Eigenlijk is de totale schakeling van belang hoe je het nu exact aangesloten hebt.
Snelle tekening toegevoegd. Deze situatie was het met 3 van deze exemplaren. Wat ik gedaan heb ik alle led's op de nieuwe 12 volt voeding gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
LED's zijn wel vaker zo rond de 3 Volt.
Als je er 3 in serie schakelt op een 12V voeding krijgen ze in theorie 4V per stuk. Dan branden ze wat feller, maar daar kunnen ze in principe tegen.

Alleen zijn LED's diode's. Die hebben in de doorlaatrichting bijna geen weerstand.
Sluit je dus zomaar 3 LED's in serie aan op een voeding die daar niet voor gemaakt is, dan maak je kortsluiting en gaat er een enorme stroom lopen.
Je hebt iets van een stroombegrenzing nodig. Een klein weerstandje is genoeg.
In het geval van 3x 1W 3V LEDs is een 9 of 10 Ohm weerstand genoeg.

Dat flikkeren van de LED's betekent dat de voeding geen goede afvlakking heeft.
De voeding is waarschijnlijk een geschakelde voeding. Die produceert een blokgolf met een hoge frequentie, waarvan de gemiddelde spanning 12 Volt is.
Maar om daadwerkelijk die gemiddelde frequentie te krijgen moet er een weerstand in serie zitten en een condensator paralel aan de belasting.
Andere lampen hebben hier geen last van, die kunnen niet zo snel schakelen.

Dat knipperen had ik ook toen ik 12V LED lampen wilde gebruiken op een voeding die voor 12V Halogeen was gemaakt. Met 4 LED lampen had ik een stroboscoop. Met 3 LED's en 1 Halogeenlamp werkt alles perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 20-08-2014 23:09 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

In principe zou je 4 lampen in serie op 12 volt kunnen schakelen.
4 x 3 volt ledjes = 12 volt
Bij 8 lampen zou je het dus 2 van die serie geschakelde ledjes kunnen aansturen.
Nu zou je theoretisch een 5 de ledje aan 1 van de serie schakelde leds kunnen plaatsen doch dan zouden de 5 in serie geplaatste leds minder sterk branden als de 4 leds die in serie geschakeld zijn.
als je 5 leds in serie plaats over 12 volt dan krijgt elk ledje 2,4 volt als je 4 leds in serie plaatst dan krijgen ze 3 volt het kan dus wel alleen is het niet de juiste situatie.
Wat verder wel belangrijk is dat de ledjes een juiste voorschakel weerstand hebben wat ik eigenlijk aan de foto's niet kan zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Read op 20-08-2014 23:12 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Read schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 23:08:
In principe zou je 4 lampen in serie op 12 volt kunnen schakelen.
4 x 3 volt ledjes = 12 volt
Bij 8 lampen zou je het dus 2 van die serie geschakelde ledjes kunnen aansturen.
Nu zou je theoretisch een 5 de ledje aan 1 van de serie schakelde leds kunnen plaatsen doch dan zouden de 5 in serie geplaatste leds minder sterk branden als de 4 leds die in serie geschakeld zijn.
als je 5 leds in serie plaats over 12 volt dan krijgt elk ledje 2,4 volt als je 4 leds in serie plaatst dan krijgen ze 3 volt het kan dus wel alleen is het niet de juiste situatie
Dan krijgen zijn LED's 2A te voorduren met die voeding. Zelfs op 2,4V is dat bijna 5 Watt op een 1 Watt LED.
Dan komt er rook uit ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Volgens mij moet je hier ook de diode van de led in rekenen. Wat uitkomt op 3 LED's.
Immers is alle 12 V LED strip uitgevoerd met parallelle setjes van 3 LED's in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• who
Ik heb waarschijnlijk de vergissing gemaakt door het verdeel blokje niet te gebruiken. Vermoedelijk zet dit blokje ze in serie. Ik heb de led verlichting (zonder de lampen te controleren) in elkaar gedraaid en op de 12v aangesloten, waardoor ze parallel stonden en dus 12 volt over zich heen kregen.

The magic smoke is released........

Weet iemand waar ik deze led's kan krijgen? Ik moet ze nu vervangen en om nu de complete spot te vervangen is wel heel prijzig.

P.s. de leds zijn niet voorzien van een weerstand in de draad of bij de led, ook niet bij de voeding. Zou dit het knipperen opleveren.

[ Voor 3% gewijzigd door who op 20-08-2014 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

RocketKoen schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 23:11:
[...]

Dan krijgen zijn LED's 2A te voorduren met die voeding. Zelfs op 2,4V is dat bijna 5 Watt op een 1 Watt LED.
Dan komt er rook uit ;)
Jup bedacht ik me ook net nadat ik mn berichtje had geplaatst vandaar mijn wijziging over dat voorschakel weerstandje.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:04
@RocketKoen: duidelijke uitleg +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:58

Rmg

who schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 23:13:
Ik heb waarschijnlijk de vergissing gemaakt door het verdeel blokje niet te gebruiken. Vermoedelijk zet dit blokje ze in serie. Ik heb de led verlichting (zonder de lampen te controleren) in elkaar gedraaid en op de 12v aangesloten, waardoor ze parallel stonden en dus 12 volt over zich heen kregen.

The magic smoke is released........

Weet iemand waar ik deze led's kan krijgen? Ik moet ze nu vervangen en om nu de complete spot te vervangen is wel heel prijzig.

P.s. de leds zijn niet voorzien van een weerstand in de draad of bij de led, ook niet bij de voeding. Zou dit het knipperen opleveren.
Je hebt de vergissing gemaakt, alleen niet welke jij en meerde hier denken.

De oude voeding was een constant current power supply, levert altijd hetzelfde vermogen, vinden de leds prima, ongeacht het voltage. ( even grofweg) de leds krijgen namelijk 12v, 320ma dus 3.8~watt.

een 24v-160ma voeding, als je die kan vinden, hadden de leds ook prima gevonden, een 5v-680ma, een constant current voeding danwel.

Bij een constant current voeding is het aangegeven vermogen het vermogen wat de voeding levert.

Je hebt hem vervangen door een standaard voeding, de leds krijgen 12 voeding en slurpen zoveel vermogen als ze willen ( en ze willen meer dan ze kunnen ) en dan idd, poef.

Bij een standaard voeding is het aangegeven vermogen het maximale vermogen wat de voeding KAN leveren, dan zul je dus met voorschakelweerstanden moeten gaan werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Rmg op 20-08-2014 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• who
Read schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 23:15:
[...]

Jup bedacht ik me ook net nadat ik mn berichtje had geplaatst vandaar mijn wijziging over dat voorschakel weerstandje.
Zit geen weerstand in, verwachtte dat deze in de spot vlak onder de led diode zou zitten. Dit bewijst maar weer eens dat je nergens vanuit moet gaan.

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Dus ledjes en voorschakelweerstand check dit http://www.quickar.com/bestledcalc.php?session= maar effe kun jezelf uitrekenen welke weerstand je moet hebben voor 1,2,3,4 etc etc leds.
Kijk voor die leds es op dealextreme ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:00
Je hebt de LED's idd opgeblazen. Foto van de originele voeding (die er overigens uitziet als een goedkoop Chinees ding, nofi) staat duidelijk op 'constant current'. Ding levert continu 320mA, tot een maximale spanning van 12V.

Jij hebt er daarna een 'constant voltage' voeding op aangesloten die continu 12V uitspuugt, en maximaal 2000mA kan leveren. De LED's nemen zoveel als er beschikbaar is (omdat er geen stroombegrenzing in het circuit zit) en branden daarom door.

Als je het eenvoudiger wilt maken dan zou ik nieuwe LED's kopen (op eBay even zoeken op '1w 2700k led emitter star' ) en dan elke LED een weerstand geven. Dan kun je ze met een 'normale' (constant voltage) 12V voeding aansturen. Weerstand kun je zo uitrekenen als je de specs van de LED ernaast legt. Hier een calculator: http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html Niet gaan klooien met spotjes in serie zetten, dat hoort niet, en gaat ook niet betrouwbaar werken. De stroom wordt namelijk niet netjes 50/50 verdeeld, maar bijv. 60/40 omdat de LED's waarschijnlijk uit verschillende batches komen. Ga je het wel in serie aansluiten dan heb je kans dat je over een maand weer de boel mag lostrekken.

Zorg trouwens ook dat je beetje koelpasta tussen de aluminium ster en de behuizing van de LED doet. Gaan ze een stuk langer mee omdat ze hun warmte beter kwijt kunnen ;)

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 20-08-2014 23:44 ]

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 20:44
Rmg schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 23:17:
[...]

Je hebt de vergissing gemaakt, alleen niet welke jij en meerde hier denken.
Helaas, maar jij maakt ook een grote fout. Het was een constant CURRENT voeding, geen constant power. Dit betekend dat de voeding de spanning regelt tot een maximum van 12V om de stroom gelijk te houden. Een 24V 320mA constant current voeding zou het precies hetzelfde doen als de 12V variant.

Deze leds hebben geen voorschakelweerstand, omdat de orginele voeding de stroom zelf regelt. Als je de spanning had gemeten welke uit de voeding kwam zou dat ongeveer 3V per led zijn geweest ja, want dan was de stroom de 320mA die de voeding zou leveren.

@Who, de fout is het verschil tussen spanning en stroom. De voedingen die er lagen geven geen 12V als de leds zijn aangesloten. Dat was de maximale spanning die de voeding kon leveren om te zorgen dat er nog steeds 320mA zou lopen door de leds. Een led is geen lampje welke je rechtstreeks aan een standaard voeding kan hangen. Een led heeft een bepaalde stroom nodig en regelt zelf de spanning die erover komt te staan. Dit kan doormiddel van een voorschakelweerstand, of een stroombron (constant current)

@thinkpad, Leds in serie is juist het beste wat je kan doen, waar jij het over hebt is parallel. In serie krijgen de leds allemaal een identieke stroom. Waar zou het naartoe moeten gaan als ze in serie staan? Onderling gaat de spanning dan wel iets verschillen, maar als je in totaal onder de 12V van de voeding blijft is dat geen probleem. Het is gewoon vele malen goedkoper om 1 voeding te hebben dan 1 voeding per led.
Ik heb gewerkt bij een bedrijf in sportveldverlichting waar we 80 leds van een aantal watt in serie hadden staan op een 1A 450V voeding. Stroomgeregeld uiteraard, waardoor die 450V nooit gehaald werd.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De oorzaak is al voldoende uiteengezet, constante stroom - constante spanning. Duidelijk dat dit mis ging op 12 V met 3 V LED's. Overbodig om daar verder op in te gaan Maar onderstaande reactie wil ik toch even op reageren:
RocketKoen schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 23:07:
LED's zijn wel vaker zo rond de 3 Volt.
Als je er 3 in serie schakelt op een 12V voeding krijgen ze in theorie 4V per stuk. Dan branden ze wat feller, maar daar kunnen ze in principe tegen.

Alleen zijn LED's diode's. Die hebben in de doorlaatrichting bijna geen weerstand.
Sluit je dus zomaar 3 LED's in serie aan op een voeding die daar niet voor gemaakt is, dan maak je kortsluiting en gaat er een enorme stroom lopen.
Je hebt iets van een stroombegrenzing nodig. Een klein weerstandje is genoeg.
In het geval van 3x 1W 3V LEDs is een 9 of 10 Ohm weerstand genoeg.
Verwar je niet een paar elektronische zaken met elkaar? Want LED's werken juist in doorlaatdichting, in tegengestelde richting doen ze niets. Vandaar dat men doorgaans gelijkricht met een bruggelijkrichter. Bij netfrequentie heb je dan veel minder geflikker en je benut je spanning de helft beter (twee maal zo hoge lichtopbrengst). Maar bijkomend voordeel is dat je in sperrichting in geval van een voorschakelweerstand, die dan niet het teveel aan spanning wegneemt, niet zit met een te hoge spanning over de LED met kans dat hij sneuvelt.

In zoverre zijn LED's vergelijkbaar met gewone dioden met een wat hogere doorlaatspanning. Een voorschakelweerstand als stroombegrenzing (maar ook vermogensverlies) is alleen nodig als de aangeboden spanning te hoog is, van kortsluiting is geen sprake. En in dat geval kun je die weerstand niet zomaar lukraak zoals je bericht enigszins suggereert kiezen, maar moet deze zorgvuldig worden berekend.

De oorspronkelijke omvormer voorzag hierin, dat was namelijk een constante stroombron. Mits met totaal vermogen precies uitgebalanceerd een goede oplossing. Behoudens een paar kleinigheden, b.v. ingeval van serieschakeling dooft bij één defect een hele keten en bij parallelschakeling gaat de rest wat feller branden.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Whè, ik zou toch 3 van die LED's in serie schakelen met nog weerstand van 10Ω / 2W.
(en dat dus 3 keer)
Dan verspil je slechts 3 Watt en voer je 9 Watt toe aan de LED's. Als je ze allemaal parallel zet elk met een serieweerstand, moet je voeding 3 Ampere kunnen leveren en verspil je 25 Watt in de serieweerstanden; dan moet je't ook nog eens serieus gaan koelen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• RocketKoen
Techneut schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:54:
De oorzaak is al voldoende uiteengezet, constante stroom - constante spanning. Duidelijk dat dit mis ging op 12 V met 3 V LED's. Overbodig om daar verder op in te gaan Maar onderstaande reactie wil ik toch even op reageren:

[...]
Verwar je niet een paar elektronische zaken met elkaar? Want LED's werken juist in doorlaatdichting, in tegengestelde richting doen ze niets. Vandaar dat men doorgaans gelijkricht met een bruggelijkrichter. Bij netfrequentie heb je dan veel minder geflikker en je benut je spanning de helft beter (twee maal zo hoge lichtopbrengst). Maar bijkomend voordeel is dat je in sperrichting in geval van een voorschakelweerstand, die dan niet het teveel aan spanning wegneemt, niet zit met een te hoge spanning over de LED met kans dat hij sneuvelt.
Een LED die "werkt" staat in de doorlaatrichting, zoals ik zeg. Maar hij heeft dan bijna geen weerstand.
De LED sneuvelt dan ook niet door een te hoge spanning, maar doordat er 2A doorheen gaat ipv de 330mA die er door zou moeten.

De voeding is een gelijkspanningsvoeding. Dus er komt geen spanning op de sperrichting.
Ook gebruikt een voeding een volledige diodebrug (4 diodes). Daardoor verlies je niet de helft van je sinus als de diode in sperstand komt.
En daarom gebruik je ook geen LED als gelijkrichter.
In zoverre zijn LED's vergelijkbaar met gewone dioden met een wat hogere doorlaatspanning. Een voorschakelweerstand als stroombegrenzing (maar ook vermogensverlies) is alleen nodig als de aangeboden spanning te hoog is, van kortsluiting is geen sprake. En in dat geval kun je die weerstand niet zomaar lukraak zoals je bericht enigszins suggereert kiezen, maar moet deze zorgvuldig worden berekend.
Weerstand was niet lukraak. Die is voor 3x3V 300-350mA LED's in serie op een 12V voeding.
En je mag mij uitleggen waarom een DC spanningsbron met een LED (in doorlaatrichting) zonder voorschakelweerstand geen kortsluiting is.

TheS4ndm4n#1919

• Techneut
  • Niet online
Oké, dan las ik het iets anders dan je bedoelde, sorry. Het misverstaan komt doordat jij die 3x3 = 9 V aangesloten op 12 V (serieschakeling dus) een kortsluiting noemt, waar ik het een fors te hoge spanning vind van 133 %. Hetgeen het niet lineaire gedrag van diodes, dus ook van LED's even buiten beschouwing gelaten ook een stroom betekent van ongeveer 133 %. Inderdaad erg hoog, maar geen kortsluiting, daar viel ik dus over, veronderstellende dat je een echt harde kortsluiting bedoelde. Zou die spanning 9 V zijn, dan was die weerstand helemaal niet eens nodig. Kortom, die voorschakelweerstand dient enkel om een teveel aan spanning te compenseren, anders niet.
Los van dit even bijpraten, oorspronkelijk was hier een constante stroom omvormer gebruikt, bij goed uitbalanceren heb je dan ook niet een voorschakelweerstand nodig.

• RocketKoen
9 Volt over alleen 3 LED's van 3V is nog steeds een kortsluiting hoor.
Kortsluiting = niet een te hoge spanning, maar een te hoge stroom.

Je hoeft de stroom alleen niet te begrenzen met een weerstand. In zo'n geval gebruik je een spoel.

TheS4ndm4n#1919

• Techneut
  • Niet online
9 Volt over alleen 3 LED's van 3V is nog steeds een kortsluiting hoor.
Dat mag je me dan even uitleggen, want nu sta ik met heel grote vraagtekens die als kleine rookwolkjes boven mijn hoofd hangen. Min vrouw vroeg me "wat heb jij daar boven je hoofd hangen". Rookwolkjes dus :).

Over elke LED staat toch 3 V, met 3 in serie 9V, dus met een voedingsspanning van 9 V hoeft er niet een teveel aan spanning weggewerkt te worden. Gewone dioden zouden 3 x 0,7 V = 2,1 V betekenen, ook niet een botte kortsluiting, maar het komt er met die 9 V, dus bijna 7 V daarboven wel op dichtbij, maar met 9V spanningsval over de dioden en ook een voeding van 9 V?
Een LED van 3 V betekent toch een spanningsval van 3 V over die LED? Als dat wat ik volgens jou meen te begrijpen nagenoeg nul is, behoudens dan de normale diode-spanningsval, wat betekent dan volgens jou die definitie van "een LED van 3 V"?

• RocketKoen
Techneut schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:06:
[...]

Dat mag je me dan even uitleggen, want nu sta ik met heel grote vraagtekens die als kleine rookwolkjes boven mijn hoofd hangen. Min vrouw vroeg me "wat heb jij daar boven je hoofd hangen". Rookwolkjes dus :).

Over elke LED staat toch 3 V, met 3 in serie 9V, dus met een voedingsspanning van 9 V hoeft er niet een teveel aan spanning weggewerkt te worden. Gewone dioden zouden 3 x 0,7 V = 2,1 V betekenen, ook niet een botte kortsluiting, maar het komt er met die 9 V, dus bijna 7 V daarboven wel op dichtbij, maar met 9V spanningsval over de dioden en ook een voeding van 9 V?
Een LED van 3 V betekent toch een spanningsval van 3 V over die LED? Als dat wat ik volgens jou meen te begrijpen nagenoeg nul is, behoudens dan de normale diode-spanningsval, wat betekent dan volgens jou die definitie van "een LED van 3 V"?
Je hebt dan wel netjes 3V per LED. Maar wat is de stroom dan?
Die wordt bepaald door de weerstand van je circuit. I = Ubron/Req
Zonder weerstand wordt de stroom dus bepaald door de interne weerstand van de LED's + de weerstand van je draden. Dat levert waarschijnlijk een stroom op die veel groter is dan de 350mA waar deze LED's voor gemaakt zijn.
De andere optie is dat de voeding de stroom beperkt. Maar de TS had een voeding die 2A kan leveren en een LED die 350mA wil hebben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik verwachtte de strekking van je antwoord min of meer en ik begrijp wat je bedoelt. Maar hoe rijm je dat dan met het vermogen van de LED van b.v. 3 V, 1 W? Je vraagt: "Maar wat is de stroom dan?" Wel, dat lijkt me niet zo moeilijk, die volgt gewoon uit de waarde van het vermogen, evenals de weerstand niet anders dan bij een gloeilampje met dezelfde waarden. Dus eenvoudig R = U2/P = 9 ohm. Weliswaar is bij een LED de weerstand niet lineair maar spanningsafhankelijk, maar dat is bij de opgegeven waarden van spanning en vermogen niet relevant.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 22-08-2014 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• who
Pfoei, t heeft een hele discussie opgeleverd. Ik was nog niet bekend met voedingen die een constant current afgeven. Weer wat geleerd.

Op dit moment heb ik de lampjes vervangen en er een juiste trafo tussen gehangen. Alles functioneert weer. Ik kreeg te horen dat de draadloos schakelbare voedingen vaker problemen veroorzaken. Met name op Klik aan Klik uit systemen, en op elkaar. De firma is inmiddels gestopt met het adviseren van deze voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mooi dat het uiteindelijk gelukt is. Welke voeding en verdeling van de LED's zit er nu in?
Ik zag na even grasduinen via Google dat er voor een zelfde model een scala aan nominale waarden beschikbaar is. Moet natuurlijk ook wel, anders zou die ene die getoond wordt in het begin van dit topic wel heel beperkt zijn met z'n 12 V en 3 W. Met name met die constante stroom.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 24-08-2014 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Techneut schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:25:
Ik verwachtte de strekking van je antwoord min of meer en ik begrijp wat je bedoelt. Maar hoe rijm je dat dan met het vermogen van de LED van b.v. 3 V, 1 W? Je vraagt: "Maar wat is de stroom dan?" Wel, dat lijkt me niet zo moeilijk, die volgt gewoon uit de waarde van het vermogen, evenals de weerstand niet anders dan bij een gloeilampje met dezelfde waarden. Dus eenvoudig R = U2/P = 9 ohm. Weliswaar is bij een LED de weerstand niet lineair maar spanningsafhankelijk, maar dat is bij de opgegeven waarden van spanning en vermogen niet relevant.
Niet alleen spanning afhankelijk maar ook temperatuur.
Daarom kun je een Led niet voeden met een vaste spanning. Bij het opstarten gaat het dan al mis. De led is dan nog niet warm en er gaat op de 3 volt een veel te grote stroom lopen.

Beter dit gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://bacoarmygoods.cdn.exxtra.net/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/225x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/l/e/leddriver.jpg
http://www.baco-army-good...h-led-voeding-driver.html
Kun je voor 5 euro 1 tot 16 leds voeden en dimmen met een constante stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1204320

Goedemorgen,
Ik heb een paar vragen:
Ik heb een nieuwe snoer met 6 aansluitmogelijkheden; hierop 6x LED lampjes (van 6 W) aangesloten. So far so good.
- welke 12V transformator moet hierop? Welke moet ik kopen?

- kan er ook een transformator van 24V op?

Hartelijk dank! Vr.gr, Plet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Anoniem: 1204320 Je vraag is totaal niet relevant aan dit oude topic. Dus ik doe er een slotje op.

Verder is je informatie echt veel te karig om er uberhaupt antwoord op te geven. Dus ook voordat je een nieuw topic opent zullen we echt moeten weten wat voor lampjes het exact zijn. En waarschijnlijk heeft de fabrikant van de lampjes ook wel een bijbehorende transformator.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.