Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hello peeps,

Mijn laptop is al een langere tijd aan vervanging toe. Mijn afgelopen stageperiode heb ik gewerkt met een Imac en dit is mij zodanig goed bevallen dat ik zelf ook wil overstappen naar Mac OSX.

Ik begin dit jaar aan mijn studie in Den Bosch en zal hiervoor veel moeten reizen. Ik ben er al uit dat ik een Macbook Pro van 13 inch wil. Maar ik twijfel over een ding.

- 128 GB Flashopslag + 16GB RAM
- 256 GB Flashopslag + 8 GB RAM

Ik heb mij voldoende ingelezen en ben mij er van bewust dat 16GB ram een zware overkill zal zijn voor mijn gebruikersgedrag (Office programma's, tekstverwerking, hier en daar wat gamen, muziekbewerking, photoshop, films/muziek), Maar met het oog op de toekomst en wetende dat de Macbook niet te upgrade is, leek 16GB RAM mij een verstandige aankoop. Aangezien er misschien na een aantal jaar meer RAM geheugen nodig zal zijn of omdat ik bijvoorbeeld met andere programma's ga werken.

Maar, ik weet nu al dat ik van me zelf niet voldoende ga hebben aan 128GB flashopslag. Maar hier is een oplossing voor: een externe HDD van een paar tientjes. Maar het is natuurlijk fijner om niet de hele tijd rekening te hoeven houden met de opslagruimte die bijna vol is. Maar hoe snel werkt een externe HDD usb 3.0 nou eigenlijk met zo'n Macbook?

Nou is mijn vraag, wat is de slimste aankoop om te doen? Ga ik over 4 jaar profijt hebben van de 16GB RAM? Ga ik deze nodig hebben? Ga ik hier uberhoupt iets van merken? Of is de verdubbeling van de flashopslag een verstandigere aanschaf? Mijn budget is 1529 euro en dit zal jammergenoeg niet meer worden :(..

Iedereen alvast bedankt voor de hulp! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2014 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Je hebt meer eraan om nu voor de 256GB te kiezen.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:18
Idem. Ga voor de ssd. Dat geheugen ga jij de komende 4 jaar niet nodig hebben met wat je er mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Extreem snelle reacties hier, nice :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje, zouden jullie mij wat voorbeelden kunnen geven van gebruik waarbij er echt meer als 8GB RAM nodig is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
128GB aan totale interne opslag vind ik sowieso echt te weinig voor een laptop. Tenzij je alleen maar met documenten werkt. Zodra je iets met foto's of muziek gaat doen is het gewoon niet meer genoeg. Ga je iets met films doen heb je er al helemaal niets aan.

Er over een half jaar achterkomen dat je op iedere GB moet gaan letten omdat de boel anders vol zit wil je echt niet. Al helemaal niet bij een Macbook waarbij vervangen lastig of onmogelijk is.
Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 22:56:
Nog een vraagje, zouden jullie mij wat voorbeelden kunnen geven van gebruik waarbij er echt meer als 8GB RAM nodig is ?
Foto en videobewerking, VMware. Verder eigenlijk niets wat gangbaar is. En dan is het zo dat het nut kan hebben, niet dat het perse nodig is of dat het met 8GB niet kan.

[ Voor 30% gewijzigd door PilatuS op 20-08-2014 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 22:57:

Er over een half jaar achterkomen dat je op iedere GB moet gaan letten omdat de boel anders vol zit wil je echt niet. Al helemaal niet bij een Macbook waarbij vervangen lastig of onmogelijk is.
Hier zat ik ook al over na te denken. Mijn keuze is gemaakt, ik ga voor de extra flashopslag. Thanks voor de snelle reacties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Goede keuze! veel plezier met de macbook, maar dat zal zeker lukken! :)

39

Pagina: 1