iMac geen geluid na struikelen over kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Net een iMac gekocht waarvan het geluid niet werkt. De vorige eigenaar zei gestruikeld te zijn over een kabel die was aangesloten op de output en het is duidelijk te zien dat er binnen in die output een metalen cirkeltje naar buiten is verschoven. Terug naar binnen duwen is geen optie, of tenminste, durf er niet teveel kracht achter zetten..

Wanneer de Mac opstart geeft hij wel nog het opstartgeluid, dus ik betwijfel dat er intern iets beschadigd is.
Opgestart zijn de volume controls 'grayed out', en bij systeemvoorkeuren wordt weergegeven 'the selected device has no output controls'.

Heb reeds geprobeerd de PRAM & SMC te resetten, opgestart in safe mode (geen geluid), en volgende commando's ingegeven in Terminal:

sudo chown -R _coreaudiod:admin /Library/Preferences/Audio
sudo update_dyld_shared_cache -force
sudo killall coreaudiod

Jammer genoeg geen oplossing tot nu toe.. De iMac kan wel gebruikt worden met bluetooth speakers of een usb geluidskaart, maar had toch liever de interne speakers gebruikt. Iemand een idee?

EDIT: er brandt geen rood lampje in de output poort, ook reeds geprobeerd om coreaudio te herstarten, en de instellingen in de MIDI app gecontroleerd

[ Voor 6% gewijzigd door freekdl op 20-08-2014 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Welk type iMac? Er zit een schakelaartjes binnenin de connector die een plug detecteert. Kan je wel een rood lichtje zien?

Er zou ook nog een deel in vast kunnen zitten. Dusja, even bekijken.

[ Voor 22% gewijzigd door Oyster op 20-08-2014 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
iMac 27" late 2009 (11,1). Ik kan geen rood lichtje zien binnenin de connector en krijg er ook geen andere plug meer in

EDIT: bij output in system preferences staat enkel digital out en niet internal speakers, de iMac gaat er dus van uit dat er nog externe speakers aangesloten zijn?

[ Voor 41% gewijzigd door freekdl op 20-08-2014 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 14:51
freekdl schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 22:02:
iMac 27" late 2009 (11,1). Ik kan geen rood lichtje zien binnenin de connector en krijg er ook geen andere plug meer in

EDIT: bij output in system preferences staat enkel digital out en niet internal speakers, de iMac gaat er dus van uit dat er nog externe speakers aangesloten zijn?
Zo te lezen wel ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
Dan gok ik dat er een deel van de connector vast zit in de output.. Valt dit softwarematig te bypassen of moet hij echt open om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

PRAM en SMC resets uitvoeren wil wel eens helpen. Zo niet is het hardware en moet de iMac uit elkaar. Ik schroef wel vaker dingen uit elkaar, dus als je hulp nodig hebt, stuur me een DM :)

• freekdl
Intussen weet ik al iets meer, er zit wel degelijk een afgebroken plug in de connector..

Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/2liissk.jpg

De plug is ter referentie, het ronde deeltje heb ik met een paperclip uit de connector kunnen prutsen. Lijkt me toch een onderdeel van zo'n plug. Wel vreemd dat hij er niet in z'n geheel uitkomt :/

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-10 18:52
zit meestal toch een metalen plaatje als veer / pool (die contact maakt met de ringen).. wellicht dat die de restanten binnen weet te houden ?

• sebastius

sebastius

Okee dat is al vooruitgang! Mogelijk kun je van binnenuit de rest er uit duwen. Vereist wel demontage, maar dan kom je er wel!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

freekdl schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 22:02:
Hij vindt dat er een optische connector in zit. Dat is altijd iets mechanisch. Die optische dingen zijn iets dieper dan normale 3.5" connectors overigens.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• freekdl
Tgoh, ik heb nog net genoeg moed om een Macbook te openen, maar een iMac.. De glazen plaat, het scherm, en dan weer alles ineen krijgen zonder stof of vlekken. Bovendien weet ik niet zeker of je de plug er zomaar kan uitduwen langs de andere kant? Dan overweeg ik eerder de truc met lijm of soldeerbout :P

• sebastius

sebastius

IMacs zijn echt niet moeilijker dan macbooks. De meeste van die 3.5mm contacten zijn open van achter. Je kunt er sowieso beter bij. En eventueel kun je hem desolderen en vervangen :)

• freekdl
Moet enkel de glasplaat en LCD verwijderd worden of de hele binnenkant? Vind niet echt een tutorial voor deze handeling.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De glasplaat, de LCD en op z'n minst het moederbord zelf ook want de aansluiting die jij zoekt zit aan de achterkant. Overigens gaat je dat niet helpen want die wijst met de achterkant naar de PCB waar 'ie op zit toe dus je kunt helemaal niet bij de achterkant van die connector komen zonder 'm te desolderen.

• freekdl
Begrepen, geen optie voor mij dus. Zou ik dit durven proberen, of kan ik toch maar beter opgeven en usb speakers kopen..

edit: kan ik van binnenuit geen draadje doorknippen zodat de sensor niet meer werkt en hij automatisch de interne speakers kiest? Ik heb geen nood aan een audio out, deze iMac moet enkel netflix streamen..

[ Voor 37% gewijzigd door freekdl op 21-08-2014 01:35 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

CyBeR schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 01:27:Overigens gaat je dat niet helpen want die wijst met de achterkant naar de PCB waar 'ie op zit toe dus je kunt helemaal niet bij de achterkant van die connector komen zonder 'm te desolderen.
Hm, bij nader inzien lijkt dat niet zo te zijn. Het logic board heeft een rij connectors erop maar de audio jack is er daar niet een van. Ik probeer te vinden hoe die dan wel zit.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

freekdl schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 01:31:
Begrepen, geen optie voor mij dus. Zou ik dit durven proberen, ........
Wow, dat gaat wel extreme zorgvuldigheid :X |:(

[ Voor 31% gewijzigd door Fietsbel op 21-08-2014 01:37 ]

39

• freekdl
Als de 27 inch late 2009 op dezelfde manier ineen zit dan de 21 inch, valt het best mee volgens deze tutorial. Dan rest als enige vraag, kan ik langs die kant de plug eruit duwen?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

freekdl schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 01:45:
Als de 27 inch late 2009 op dezelfde manier ineen zit dan de 21 inch, valt het best mee volgens deze tutorial. Dan rest als enige vraag, kan ik langs die kant de plug eruit duwen?
Onwaarschijnlijk, maar hier is een vervangend onderdeel: http://www.powerbookmedic...io-I-O-Cable-p-22239.html

• freekdl
En wat als ik de 'audio port cable' losmaak? Zou ik dan weer interne speakers hebben en onbruikbare poorten? Zou meer dan voldoende zijn..

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat denk ik wel. In ieder geval kun je dat wel redelijkerwijs zonder verdere gevolgen uitproberen.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 21-08-2014 01:51 ]

• freekdl
Even geprobeerd de kabel los te maken, maar zonder succes, volume controls nog steeds 'grayed out'.
En ik begrijp niet waarom, er zit maar 1 kabel aan de audio poort, de iMac kan toch op geen enkele ander manier een melding krijgen van de sensor in de connector?

Voor alle zekerheid, het is toch deze kabel he?

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/fc8ob5.png

De layout ziet er iets anders uit dan de 21 inch in de tutorial

[ Voor 26% gewijzigd door freekdl op 21-08-2014 05:18 ]

Verwijderd

Correct. Hier staat een volledige stap voor stap handleiding. Anders even je juiste model iMac daar opzoeken.

https://www.ifixit.com/Gu...io+Ports+Replacement/1980

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-10 12:41
freekdl schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 01:31:
of kan ik toch maar beter opgeven en usb speakers kopen..
Je kunt eventueel ook een iMic overwegen.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1357312394.jpeg

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dit klinkt al met al als een dingetje dat een goede reparateur in een paar minuten voor jou heeft opgelost.

Genoeg bedrijfjes waar je terecht kan. Ik heb een heel scherm van een iMac laten vervangen bij de iphonekliniek in Rotterdam. Dit lijkt me een stuk goedkoper om te fixen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-10 09:05

charlie7

pr0

Ik heb het zelfde probleem met mijn imac gehad,

Ik heb nog een extra audio kabel liggen thuis. Deze was uiteindelijk niet kapot maar het logic board was kapot.

Zover ik weet is de kabel van mijn imac 2011 het zelfde als jouw 2009 imac.

Pm maar als je interesse hebt.

Gr

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 ProMax Cosmic Orange / AW Ultra 3

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Het zou kunnen zijn dat het schakelaartje actief laag is. Dus dat er pas een signaal / melding komt als er niets is aangesloten. In dat geval zou je de connector even op bepaalde pinnen moeten kortsluiten. Dat kan je even uitzoeken, maar is een beetje riskant. Eventueel koop je gewoon een nieuwe connector en hang je die los in je iMac.

Als ik op mijn MBP een koptelefoon aansluit dan schakelt het device over van "Internal speakers" naar "headphones". Er wordt in ieder geval niets greyed-out. Dus met de detectie gaat iets niet lekker. Vergeet na het loskoppelen van de stekker iig even niet de PRAM SMC reset.

[ Voor 6% gewijzigd door Oyster op 21-08-2014 10:51 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-10 09:17
Heb je al geprobeerd om met een naald + drupje secondelijm de rest er uit te krijgen?

http://axrotterdam.blogspot.nl

• freekdl
Even ja, maar het voelde verkeerd om eerder die dag vrij veel geld aan de iMac uit te geven en iets later secondenlijm in een van de poorten te gieten :P Heb de audio poort er helemaal uitgehaald intussen dus kan lekker prutsen nu

• freekdl
Na heel wat gepruts toch eindelijk het resterende deeltje uit de connector gekregen

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/20606ev.jpg

Heb wel de behuizing en wat metalen beugeltjes moeten verwijderen, kan ik dit onderdeel nog testen zonder dat er kortsluiting van komt?

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
Ja kan wel, maar toch raad ik je aan een nieuwe jack te kopen, dit is misschien al te ver heen en als je toch de aansluiting nodig hebt is het wel handig om hem te kunnen gebruiken.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

freekdl schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 16:43:
Na heel wat gepruts toch eindelijk het resterende deeltje uit de connector gekregen

[afbeelding]

Heb wel de behuizing en wat metalen beugeltjes moeten verwijderen, kan ik dit onderdeel nog testen zonder dat er kortsluiting van komt?
Jahoor, gewoon d'r in prikken. Die onderdelen zijn verder compleet passief.

• freekdl
HET WERKT!!!!! *O* Heerlijk gevoel van voldoening en heb weer wat bijgeleerd.. Enorm bedankt voor de motivatie d:)b

• sebastius

sebastius

SUPER SUPER gedaan! Gefeliciteerd met je nette reparatie!

Verwijderd

Correct. Hier staat een volledige stap voor stap handleiding. Anders even je juiste model iMac daar opzoeken.

• sebastius

sebastius

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 17:18:

;) het is al klaar ;)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
freekdl schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 16:43:
kan ik dit onderdeel nog testen zonder dat er kortsluiting van komt?
Ja, je kunt een koptelefoon toch aansluiten terwijl je iMac (of welk willekeurig apparaat dan ook) aanstaat? Er komt geen dusdanige kortsluiting van dat je de boel stukmaakt, anders had men de connectoren wel anders gemaakt.

Toch netjes zo'n reparatie.

• freekdl
Bij een normale connector zou ik me geen zorgen maken, maar deze had ik zwaar mishandeld :p heb niet echt kennis van electronica dus vraag het liever vooraf dan een hele iMac weg te werpen :)

Maar goed, als iemand dit topic in de toekomst leest, de audio kabel loskoppelen werkt dus NIET, hij moet echt aangesloten zijn en er mag niets vastzitten. Als je de behuizing verwijdert en daarna het metalen plaatje bovenaan de connector, kan je mooi met een speld/paperclip/eender wat de resterende onderdelen van de plug uit de connector duwen

• sebastius

sebastius

Dat klopt, de connector verbreekt een signaal als er een pin in zit, het ontbreken van de hele kabel zorgt er dus ook voor dat het signaaltje verbroken is en dan denkt de mac dat er iets in de aansluiting zit.
Pagina: 1