Achtergrond: ik heb een kleine webapplicatie gebouwd waarmee ik mijn todo's kan bijhouden. Deze wordt ook gebruikt door enkele collega's. Nu lijkt het me ook handig om notulen bij te kunnen houden van meetings die ik heb, dus die feature wil ik er ook in zetten. Alleen mijn collega's zitten er ook in, en ik vind het geen fijn gevoel dat ook hun gespreksinhoud plaintext in een door mij in te zien pakket zitten. Dus wil ik iets doen met het encrypten van data. In principe kan MySQL dit met AES_Encrypt. Maar dan geef je de key dus mee in je query.
De key zou dan gebaseerd moeten worden op iets wat niet in de database staat of ergens in de code, dus volgens mij heb je dan alleen het wachtwoord waar je het op kan baseren. Maar dan zou je een gehashte variant van het wachtwoord in een sessie moeten houden en dat gebruiken om te en/decrypten.
Mijn vraag is tweeledig:
- Is MySQL encryption/decryption veilig genoeg?
- Is de manier hoe ik hem omschrijf, met hashed password, een goed idee?
De key zou dan gebaseerd moeten worden op iets wat niet in de database staat of ergens in de code, dus volgens mij heb je dan alleen het wachtwoord waar je het op kan baseren. Maar dan zou je een gehashte variant van het wachtwoord in een sessie moeten houden en dat gebruiken om te en/decrypten.
Mijn vraag is tweeledig:
- Is MySQL encryption/decryption veilig genoeg?
- Is de manier hoe ik hem omschrijf, met hashed password, een goed idee?
Welles