Lichte, snelle en dunne laptop voor studie!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 615788

Topicstarter
Hoihoi!

Ik zoek een laptop en ik was benieuwd in hoeverre jullie mij hier mee kunnen helpen :)
Ik heb vandaag al de hele middag lekker gespeurd op internet, maar wat zijn er veel modellen te vinden!
Ik ben er achter gekomen dat ik nogal lastige eisen heb dus ik hoop dat er toch wat naar mijn wens tussen zit.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga mijn laptop meenemen naar colleges, gebruiken om te studeren in de universtiteitsbibliotheek, gebruiken in de trein en thuis gebruiken.
Ik ga geen spelletjes spelen of zware programma's laten draaien. Toch vind ik het wel belangrijk dat de laptop snel is. Een snelle opstarttijd en een snelle wisseling tussen programma's zou ideaal zijn.

Wat is je budget?
Mijn budget is onder de 1000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik ben van plan mijn laptop veel mee te nemen. Dus het is de bedoeling dat de laptop weinig weegt. Het liefst onder de 2kg. Daarnaast wil ik wel minstens een 14 inch scherm, want anders heb ik te weinig 'comfort'. Ik wil ook een lange accuduur, zodat als ik hem meeneem er een lange tijd op kan werken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta open voor elk merk.
Wel heb ik zelf al een aantal laptops gevonden die in de buurt komen, misschien dat jullie hier adviezen over kunnen geven (andere laptops zijn ook HEEL erg welkom!!!!!)
pricewatch: Toshiba Satellite S50-B-126
pricewatch: Asus R453LA-WX080H
pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54218G50aii

In het kort mijn eisen:
- Onder de 2kg
- Groter dan 14"
- Snelle laptop
- Lange accuduur
- Budget onder de 1000 euro
- SSD is welkom!

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 615788 op 20-08-2014 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:11
Laptops met HD's starten veel minder snel op dan die met SSD's en HD's zijn kwetsbaarder, zeker tijdens vervoer, dus mijn tip is eigenlijk om ALTIJD bij een laptop voor een SSD te gaan. Eventuele uitzondering zou zijn als een laptop alleen maar op een bureau blijft staan.

Verder heb je het over dat je je laptop veel mee wilt nemen, maar een 15" is daar mijns inziens ook nog te groot voor. Ik zou dan toch voor 13" gaan ofzo, iets wat in de trein ook nog makkelijk te gebruiken valt. Mocht je dat te klein vinden kan je een los scherm aansluiten thuis.

Met dat alles in het achterhoofd zou ik voor zoiets gaan bijvoorbeeld: pricewatch: Lenovo Yoga 2 13-00880

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-04 13:50
Die Acer V5 is vooral chill als je ook een beetje wil kunnen gamen. Als je dat toch niet wil doen is verder kijken een goed idee.

Ik zou ook eens aan een mooie high end ultrabook denken zoals pricewatch: Samsung ATIV Book 9 Plus NP940X3G-K03NL of pricewatch: Asus Zenbook Touch UX302LA-C4041H
Vooral de Samsung heeft in mijn ogen een scherpe prijs.

Topicstarter
Bedankt voor jullie berichten.
Ik ga zeker voor een SSD als ik jou advies zo moet horen.
De Samsung ATIV Book 9 Plus staat zeker op mijn verlanglijstje maar ik hik nog steeds tegen het relatief kleine scherm aan. Zijn er nog andere minstens 14'' suggesties?

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-04 10:47
Ik gebruik op me werk een Dll Latitiude E7440. I7, 8Gb memory en 256Gb SSD. Zeer snel en onder de 1000 euro. Nadeel voor je is dat deze 14" is.

• CptMeatball
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-05 17:52
14" is niet echt een standaard maat. Of 13,3" of 15,6". Er is niet echt een standaard middenmoot volgens mij.

Persoonlijke voorkeur gaat uit naar 13". Heb zelf een rMBP 13" en ik kan niet meer zonder. Ik denk dat je vooral moet kijken naar de resolute. Full HD op 13" geeft evenveel ruimte op je scherm, maar blijft toch lekker portable.

Mijn V&A Advertenties!

Topicstarter
Ja dat is waar. Ik kan natuurlijk beter kiezen voor een kwalitatief beter 13'' scherm dan een slechte 15.6'' scherm.
Die Dell computer ziet er goed uit. 14'' lijkt me een prima oplossing.
Zou dit ook een goed alternatief zijn?
Of raden jullie tweede kansjes van coolblue af?
http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr

Topicstarter
barry457
Heeft de Dell ook een lange accuduur?

• CptMeatball
Persoonlijk geen ervaring met Coolblue Tweedekans. Eerste keer dat ik er van hoor ook.

Misschien net boven je budget maar is een Macbook Air niks voor je?

Mijn V&A Advertenties!

• Jornv
Macbook Air heeft een matig scherm. Dan zou ik eerder een Macbook pro aanbevelen. Of die samsung die ik uit de pricewatch haalde. Die is het prijsverschil met dat tweede kansje meer dan waard in mijn ogen. Macbook Air is dan weer niet echt boven het budget geloof ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Jornv op 21-08-2014 16:51 ]

• Bananendoos
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-04 22:14
Wat dacht je anders van een chromebook, ik weet dit is heel wat anders dan hierboven genoemd maar omdat hij standaard over een ssd beschikt, 16 of 32 gb, start hij wel snel op. Werken gebeurt online in google drive en als hij dan uit valt is hij toch nog opgeslagen wat niet altijd zo is voor word. Je krijgt ook gelijk 100 gb opslag voor de eerste 2 jaar. Ik weet het, het is heel wat anders dan je zou verwachten en het zal best wennen zijn maar met zijn gewicht van 1,1 kg ideaal voor het meenemen in de trein oid. Je kan er inderdaad geen spelletjes ofzo op opslaan maar dat was ook niet je doel, als je het mij vraagt is een chromebook ideaal voor studies, maar dat is persoonlijk :P

Deze had ik het over, hier heb je ook nog verschillende modellen in, moet je even kijken wat je fijn vind en is toch stukken goedkoper :P

pricewatch: Samsung Chromebook XE303C12-A01NL

Btw, wat voor programma's zou je dan willen gebruiken? Anders is deze misschien wat minder, had ik overheen gelezen, sorry :$

[ Voor 6% gewijzigd door Bananendoos op 21-08-2014 17:06 ]

Hey, Hey jij daar, dit is mijn signature :) #UnitedWeAre

• CptMeatball
Maar MBP is weer (ver) boven het budget.

Chromebook daarentegen is wel chill, maar als je voor school specifieke programma's moet installeren is een non windows/osx laptop niet echt handig..

Mijn V&A Advertenties!

• Bananendoos
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-04 22:14
Artica schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 17:17:
Maar MBP is weer (ver) boven het budget.

Chromebook daarentegen is wel chill, maar als je voor school specifieke programma's moet installeren is een non windows/osx laptop niet echt handig..
Klopt, had over het laatste regeltje heen gelezen. :P

Hey, Hey jij daar, dit is mijn signature :) #UnitedWeAre

• hibro
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-04 14:02
Lenovo IdeaPad u430. Voor 999.

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
Een chromebook lijkt me ideaal als reiscomputer en is zeker ook een koopje vergeleken met vele andere laptops.
Daarentegen is het voor mij niet geschikt vanwege idd de programma's die er op geïnstalleerd moeten worden. Toch bedankt voor het meedenken.
De Lenova IdeaPad u430 is te zwaar met zijn meer dan 2.3 kilo, helaas.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:18
Van de week nog een Lenovo Y50 verkocht aan een klant die begon aan een gamedesign studie. Aanradertje! Weegt wel tegen de max aan, maar het is wel een laptop gemaakt uit aluminium. Robuust, snel en stil apparaat. Prachtding!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-04 13:48
Om even lekker wat verwarring te zaaien: ik zou lekker voor een 15.4" of 15.6" gaan. :D Het is wel een persoonlijke mening, maar ik weet dat de meeste studenten 13.3" laptops gewoonweg te klein vinden. Die zijn lekker als je even een uurtje op de uni aan je verslag wilt werken. Maar als je weken lang hele dagen achter het ding gaat spenderen (niet alle studies vereisen dit ;)), dan wil je de beste balans tussen schermgrootte en mobiliteit. Een 15.6" past precies in een standaard Eastpack rugzakje en dus ook in veel andere rugzakken. Ik zou in principe nog liever 17" of groter gaan, maar dat is gewoon moeilijk mee te slepen. De meeste studenten hebben 15.4" tot 15.6". Voor je budget kun je in ieder geval een laptop uitzoeken met een lekker snelle Core i7 processor en minimaal een hybride harde schijf (hd+ssd).

De pricewatch: Acer Aspire V5-573G-745081Taii ziet er goed uit, al heb ik geen ervaring. Heel snelle processor, veel geheugen en een hybride schijf met veel opslag. Ook heeft hij een mat full HD scherm wat ik persoonlijk erg prettig vind t.o.v. glanzend. Mocht je het ooit nodig hebben: hij beschikt ook over goede grafische kracht. Daarnaast ziet hij er ook nog netjes uit. Deze is volgens mij hetzelfde zo ongeveer: pricewatch: Acer Aspire V5-573G-74518G1Taii

Edit: Hij ziet eruit alsof het aluminium is, maar ik kan het nergens vinden. Ik wil wel zeggen dat het handig is om een aluminium laptop te nemen, die zijn echt geschikter om veel in rugzakken e.d. rondgedragen te worden.

[ Voor 35% gewijzigd door JoepD op 22-08-2014 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:11
Anoniem: 615788 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:50:
Bedankt voor jullie reacties.
Een chromebook lijkt me ideaal als reiscomputer en is zeker ook een koopje vergeleken met vele andere laptops.
Daarentegen is het voor mij niet geschikt vanwege idd de programma's die er op geïnstalleerd moeten worden. Toch bedankt voor het meedenken.
De Lenova IdeaPad u430 is te zwaar met zijn meer dan 2.3 kilo, helaas.
Volgens Lenovo is hij maar 1,89 kilo. Het lijkt me een zeer goede keuze.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
Ik had een 15 inch laptop die lekker licht en dun was, maar ik nam deze zelden mee naar school omdat deze maar met moeite in mijn standaard eastpack rugzak pastte. Nu heb ik wat compacters en deze is een stuk geschikter om mee te nemen. Daarnaast heb ik geen last van het kleinere scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-04 13:48
Jornv schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:25:
Ik had een 15 inch laptop die lekker licht en dun was, maar ik nam deze zelden mee naar school omdat deze maar met moeite in mijn standaard eastpack rugzak pastte. Nu heb ik wat compacters en deze is een stuk geschikter om mee te nemen. Daarnaast heb ik geen last van het kleinere scherm.
Het ligt er inderdaad maar aan wat je precies moet doen voor je studie, ik had die extra ruimte op het scherm echt nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn voorkeur gaat inderdaad nog steeds naar een 15 inch laptop.
Wat vinden jullie van dit model? Mijn zoektocht komt steeds vaker op dit model uit.
Het is inclusief SSD, zoals jullie al hebben aangeraden.
pricewatch: Toshiba Tecra Z50-A-13E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:15
kijk anders eens naar een Lenovoo Thinkpad, bijvoorbeeld de T440 of de T440s, die zijn krachtig, licht, 14" scherm. Ik weet alleen niet of je ze onder de 1000 euri kunt krijgen!

Net even de Toshiba bekeken, die is ook wel mooi, de Thinkpad is misschien een beetje boven je budget, maar biedt wel:
- beter scherm (FHD IPS)
- lichter (<1.6KG)
- snellere CPU's (namelijk niet ULV)

[ Voor 36% gewijzigd door borft op 22-08-2014 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
Die toshiba zou ik links laten liggen. Die resolutie kan echt niet op een laptop boven de 700 euro en zeker niet bij die schermgrote. Ik denk dat een groter scherm niks toevoegt als je die lage resolutie hebt. Op 13 inch is 1366x768 al pixels tellen, op 15 inch wordt dat nog erger. Neem op 15 inch minimaal 1600x900 en liever nog een full hd scherm.

Thinkpads zijn mooie machines, maar je kunt je afvragen wat daarvan de meerwaarde is ten opzichte van een ultrabook. Een ultrabook is wel lichter.

En oh ja, het verschil tussen 14 en 13,3 inch is maar 0,7 inch terwijl het verschil tussen 14 en 15,6 inch met 1,6 inch een stuk groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt, ik laat die toshiba inderdaad even links liggen.
Ik heb een laptop gevonden die aan mijn eisen voldoet.
https://www.mycom.nl/lapt...-ativ-book-9-3rd-i5-3337u
Hij is nog maar in één winkel beschikbaar in Oosterhout.
Dit is een demomodel.
Is dit een verstandige keuze om een demomodel aan te schaffen?
Zo nee weten jullie nog evt buitenlandse webshops waar ik toch deze laptop kan gaan aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
Dat is een hele nette prijs voor die laptop. Ik heb even gelden overwogen hetzelfde model van een andere tweaker over te nemen voor iets minder. Als dit model er netjes uitziet en nog garantie enzo heeft zou ik het absoluut doen. (hoewel je nog steeds voor een paar honderd euro meer en binnen je budget de nieuwste variant kan halen met betere accuduur, beter scherm en volgens mij was de behuizing ook nog verbeterd)

Ik zie nu pas dat je de 15 inch variant gevonden hebt. Dan is het waarschijnlijk wel een goede keuze voor jou. Echter wil ik nog wel even aangeven dat het scherm een TN scherm betreft en dat is niets dat je eigenlijk niet zou moeten willen. Daarnaast zal je met de 15 inch variant niet meer ruimte op je bureaublad krijgen als bij de 13 inch variant, omdat de ruimte beperkt wordt door de resolutie.

reviews: Drie Samsung-ultraportables: AMD-apu, touch en 15" (review van de 15 inch samsung)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Jornv.
Zou je dat stuk over het scherm verder kunnen toelichten? Is dit scherm niet acceptabel?

En welke nieuwe variant bedoel je? De Samsung ATIV Book 9 2014 Edition NP930X5J vanaf € 1.549,-?
Of de Samsung ATIV NP910S5J
vanaf € 1.042,23?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Jornv.
Zou je dat stuk over het scherm verder kunnen toelichten? Is dit scherm niet acceptabel?

En welke nieuwe variant bedoel je? De Samsung ATIV Book 9 2014 Edition NP930X5J vanaf € 1.549,-?
Of de Samsung ATIV NP910S5J
vanaf € 1.042,23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
Ik dacht in eerste instantie dat je het over de 13 inch variant had (ik had niet goed gekeken) en ik maakte dus ook de vergelijking tussen de 13 inch variant van de vorige generatie en de nieuwe 13 inch variant.

Wat betreft het scherm, die van 15 inch voor €700 gebruikt een TN scherm. Dat is het meest gangbare type scherm dat gebruikt wordt in goedkope laptops. Deze schermen hebben slechte kijkhoeken waardoor je alleen onder de juiste hoek een acceptabel beeld hebt. Ook is de kleurweergave en het contrast meestal minder. Je moet eigenlijk gaan voor een IPS scherm (of iets vergelijkbaars zoals het door samsung vaak gebruikte PLS). IPS schermen zijn tegenwoordig de standaard in high end ultrabooks.
Qua resolutie is het scherm acceptabel, maar qua ruimte op je scherm (om programma's en dergelijke open te hebben staan) hoeft er geen verschil te zijn met een 13 inch laptop met dezelfde of hogere resolutie, alles zal alleen een stukje kleiner zijn, maar als je fatsoenlijke ogen heb en even went aan de kleinere weergave denk ik dat je erg blij zal zijn dat je laptop een stuk makkelijker in je tas zal passen en ook een stuk makkelijker te gebruiken zal zijn in het OV bijvoorbeeld.
Ik zou gewoon eens een 13 inch en een 15 inch laptop naast elkaar zetten en vergelijken qua grote. En kijk eens of het in je tas gaat passen, want een laptop kan nog zo licht en dun zijn, als het ding te groot is omdat er een 15 inch scherm in moet passen heb je er nog niks aan.
Pagina: 1