Voeding defect?

Pagina: 1
Acties:

• Lowizi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-02 19:11
Het is niet direct een vraag m.b.t. de aanschaf van een nieuw component, maar heb toch even het format gevolgd. Mocht ik een nieuwe psu nodig blijken te hebben, dan zou ik graag advies krijgen welke ik moet kopen.

Ik zoek een?
Nieuwe psu voor mijn game pc, maar ben niet zeker of ik de huidige moet vervangen

Wat is je budget?
€ 100 tot €150

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Op het moment heb ik een Seasonic G-series 650W (3 maanden) in gebruik.
Ik vraag me echter af of deze nog wel goed functioneert.
Het probleem zal ik omschrijven a.d.h.v. twee situaties:

1. Ik haal de stekker van de psu uit het stopcontact. Na een paar minuten stop ik de stekker terug in het stopcontact en zet de pc aan. Er gebeurt aanvankelijk niks, maar met een vertraging van 1 tot 30 minuten start de pc alsnog spontaan op zonder problemen.

2. Ik laat de stekker in het stopcontact. De psu is dus constant in verbinding met het stopcontact, ook al staat de pc uit. Als ik de pc aan zet, start deze direct op zonder problemen.

Simpel te verhelpen zou je zeggen door de stekker erin te laten :9
Maar ik ben er niet gerust op dat het naar behoren werkt, al helemaal met het idee van een defecte psu en brandgevaar. Misschien zijn deze aannames niet terecht, maar ik hoop dat een van jullie mij wat ideeën of suggesties zou kunnen doen wat er mis kan zijn.

Een linkje naar een vergelijkbaar topic: http://www.tomshardware.c...19-28-takes-boot-mornings

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 199,50€ 199,50
1MSI Z87-G45 Gaming€ 111,01€ 111,01
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 358,04€ 358,04
1NZXT H440 Zwart€ 100,50€ 100,50
1Noctua NH-D14€ 61,50€ 61,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,89€ 66,89
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 99,95€ 99,95
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 91,05€ 91,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.088,44

[ Voor 4% gewijzigd door Lowizi op 20-08-2014 19:38 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Ik vermoed dat het een power management probleem van je moederbord is.
De power knop zit namelijk niet direct op je PSU, maar deze geeft een signaal aan je mobo, die op zijn beurt weer besluit om wel of niet de voeding in te schakelen en deze moet daar blijkbaar lang over nadenken.

Probeer eens al je usb apparaten uit te pluggen, ook de interne kaartlezer ;) en kijk of het probleem er nog is.
Misschien dat het mobo een fout detecteert vanwege een te hoge inschakelstroom van de 5Vstandby voor een van de usb apparaten.

edit:
Met een ouder type Seasonic psu heb ik wel eens een soortgelijk probleem gehad. Als ik de stekker er in deed, dan bleef het standby ledje op de pc flitsen; de voeding zat in een loop steeds te starten en weer af te schakelen vanwege te hoge inschakelstroom van de standby spanning op de usb. Voeding was niet defect, maar de beveiliging was iets te scherp.

[ Voor 25% gewijzigd door Ploink op 20-08-2014 20:29 ]

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Heb je de mogelijkheid om je PSU eens op een andere desktop (en dus een ander moederbord) aan te sluiten?

Mocht blijken dat je PSU echt kapot is, dan kan ik een pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular wel aanraden uit eigen ervaring. Semi-modulair en efficiënt. Ik denk dat je aan de 550W variant echt ruim voldoende hebt.

Verwijderd

Moederbord of combinatie tussen de voeding en moederbord is logischer, dus een nieuwe voeding zou kunnen helpen maar dat betekend niet perse dat de huidige niet goed meer is. Brandgevaar hoef je je iig zeker geen zorgen om te maken.