• commondus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09-2025
Hallo iedereen,

Ik heb een tijdje terug de Canon EOS 100D gekocht als vervanging voor een oude Nikon die ik altijd gebruikte. Ik kreeg hierbij een 18-55mm lens van Canon. Over het algemeen ben ik heel erg tevreden over de camera, ik was alleen bij mijn Nikon gewend dat ik meerdere lenzen had (ik kocht ooit een compleet pakket van een oom inclusief 3 lenzen). Nu ben ik dus als uitbreiding op zoek naar een zoomlens die op mijn 100D past, het moet dus mount EF of EF-S zijn.
Nu ben ik zelf de volgende lenzen al tegen gekomen:

- http://www.camerashop.nl/...-300mm-f-4-0-5-6-iii.html (ik zag hem zo snel niet in de pricewatch)
Dit lijkt me in principe een prima lens, hij lijkt me alleen nogal oud, en daarom vraag ik me af hoe goed deze lens vandaag de dag nog is.

- pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II
Lijkt me ook top en is een stukje nieuwer.

Ik vroeg me af of jullie nog andere alternatieven weten en wat die lenzen goed maakt, een richtprijs is max. 250. Maar als je voor iets meer veel beter kan krijgen hoor ik dat ook graag.

Alvast bedankt!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:01

Fiber

Beaches are for storming.

Die 75-300 is niet zo goed. Liever niet kopen.

Die 55-250 is al een stuk beter, maar daar is ook nog een nieuwere versie van die nog weer wat beter is maar wel een stuk duurder: pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

Ik denk dat je prima kan beginnen met de door jou genoemde 55-250. En daarnaast een spaarpotje aanleggen voor als je weer wat meer of beter etc. wil... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Arson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01 14:21
Prijs/kwaliteitverhouding is de 55-250 echt top. Verder komt er weinig in de buurt denk ik.
Wat nog wel van belang kan zijn. Je body biedt ondersteuning voor STM lenzen (wat de 18-55 ook wel zal zijn als je hem als kit gekocht hebt) die zorgen voor snelle, stille autofocussing in LiveView mode. Erg belangrijk als je video schiet met autofocus. De 55-250 die jij noemt is GEEN STM lens. Als dit belangrijk voor je is zul je naar de pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM moeten kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Arson op 20-08-2014 17:43 ]

In the beginning there was nothing,and even that exploded!

• commondus
Fiber en Superstar, hartelijk bedankt voor jullie reacties! Het zal dan de 55-250mm worden.. Of het een STM gaat worden twijfel ik nog over, ik schiet geen video's, maar zo'n functie stel ik wel op prijs. Ik ga er deze week over nadenken en zal dit weekend wat gaan bestellen, nogmaals hartelijk bedankt voor de snelle hulp!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
STM is ook stiller en sneller bij foto's maken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Front-element staat ook stil tijdens het focussen bij STM. Wat ook wel prettig is als je met filters aan te slag wilt.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:23

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Niet alleen bij STM maar ook bij USM lenzen Pasquald :) Houd er rekening mee dat de niet-STM 55-250 IS II geen van beide heeft en dus wel een roterend front element en een trage/lawaaierige autofocus. Ook is hij een stuk minder scherp (vooral op het lange eind) dan de STM versie.

Zeker als je hem vooral op het lange eind wil gebruiken zou ik toch adviseren te sparen en er rekening mee te houden dat een 55-250 vergeleken met de 100D een aardige toeter is.

www.maartendeboer.net

Verwijderd

Dat is niet helemaal waar Maarten. Bij de meeste, oke bij bijna alle USM lenzen staat het front element stil tijdens focussen. Maar er zijn ook USM lenzen waarbij dat niet het geval is. Zoals bijvoorbeeld de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Daar draait het front-element wel bij het focussen. Mogelijk ook wel andere lenzen die al wat ouder zijn met USM of het blijft bij deze lens dat weet ik niet.

Maar is altijd even goed opletten of dat het geval is als je belangrijk vind dat het element stil staat. Je kunt nooit echt makkelijk terug vinden in de specs van de fabrikant.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2014 21:41 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:23

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 21:40:
Dat is niet helemaal waar Maarten. Bij de meeste, oke bij bijna alle USM lenzen staat het front element stil tijdens focussen. Maar er zijn ook USM lenzen waarbij dat niet het geval is. Zoals bijvoorbeeld de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Daar draait het front-element wel bij het focussen. Mogelijk ook wel andere lenzen die al wat ouder zijn met USM of het blijft bij deze lens dat weet ik niet.

Maar is altijd even goed opletten of dat het geval is als je belangrijk vind dat het element stil staat. Je kunt nooit echt makkelijk terug vinden in de specs van de fabrikant.
Dat is ook zo'n beetje de enige lens met USM die dat doet en is al stokoud ;)

www.maartendeboer.net

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Als je het aandurft om tweedehands een lens aan te schaffen kun je goedkoop klaar zijn. Heb zelf een 55-250 (de eerste IS versie dacht ik) voor 65 euro gekocht op Marktplaats. Gebruik hem niet heel vaak, maar bevalt prima samen met een 17-85. Beiden op een 1100D.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 20-08-2014 23:05 ]

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
_.-SuperstaR-._ schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 17:36:
...
Wat nog wel van belang kan zijn. Je body biedt ondersteuning voor STM lenzen (wat de 18-55 ook wel zal zijn als je hem als kit gekocht hebt) die zorgen voor snelle, stille autofocussing in LiveView mode. Erg belangrijk als je video schiet met autofocus. ...
Wat je aanhaalt is inderdaad wat de naam doet vermoeden. Echter levert de STM versie ook véél scherpere plaatjes (vooral wanneer je richting de 250mm gaat) dan de IS en IS II versies. Menige review-sites zijn het erover eens dat die STM echt op een ander niveau zit (het is dan ook een volledig nieuw ontwerp). Kijk hier vooral zelf even naar het verschil.

Ik heb zelf de IS versie (versie I, nog lichtjes slechter dan versie II uiteraard), en ben hier (ondanks de lage prijs) echt totaal niet tevreden over. In vergelijking met de 18-55mm (IS I) is ze echt totaal niet scherp, zeker niet voorbij de 150mm.

Ik gebruik deze lens dan ook enkel en alleen als ik echt geen andere keuze heb, en heb al vaak getwijfeld om toch maar de STM versie in de plaats te halen. Mocht ik niet zeer spoedig naar Fullframe upgraden, zou ik ze echt al vervangen hebben.

• commondus
Dan wordt het de STM, dank!
Pagina: 1