Oude Pioneer versterker nog recappen of naar de sloop?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 01:05
Dag Tweakers,

Enkele dagen geleden heb ik tijdens het wandelen met de hond een oude Pioneer Sa-8500 II langs de weg gevonden, mooie versterker, in hele goede staat zelfs.

Helaas wel compleet ondergeregend maar nu alles schoon gemaakt.

Het probleem is als volgt:

Hij gaat gewoon aan, relais klikken bij het inschakelen van de speakers en speelt.
Tot hij warm gaat worden (ongeveer 55% van maximale vermogen) dan gaat hij ineens heel dof klinken, beetje het geluid van Bose ;)

Ik vermoed dat dit iets met de condensatoren te maken heeft in het filter circuit, misschien zit ik er naast?

Aangesloten hardware:

Speakers: Translator Impact 50.
Kabels: Siltech.
Bron: Playstation 4 aangesloten via SPDIF op een Cambridge Audio Dac, en met Taralabs kabels naar de versterker, aan de speakers ligt het sowieso niet, want als ik mijn huidige Marantz PM8005 er op aansluit kan ik de speakers voluit gooien en blijft uren helder spelen :P

Edit: Muziek dat ik afspeel is Pink Floyd - The Wall in .FLAC formaat, is een rip van een SA CD op de NAS.

Is het het repareren nog waard of toch maar wegbrengen?

Speakerfreak95

[ Voor 5% gewijzigd door Speakerfreak95 op 20-08-2014 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 08:34

Jag

Ligt eraan of jij een electronica hobbyist bent. Zoniet, dan zou ik hem wegdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 10:57

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Je wilt deze versterker:

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi-pictures.net/amplifiers-home/Pioneer%20SA-8500%20II/amp.jpg

naar de sloop brengen?

Ook zonde, breng 'm maar hierheen, mooi ding! :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Ha ja dat is hem inderdaad ja, ik heb redelijk wat verstand van versterkers hoor :)

Laatst nog een Accuphase e-202 gedaan, maar man toen waren mijn handen helemaal kaal, zo scherp van binnen :P

Maar ja, is wel een gaaf ding, dan nog weet ik niet of het het investeren wel waard is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 10:57

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Speakerfreak95 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 21:11:
Ha ja dat is hem inderdaad ja, ik heb redelijk wat verstand van versterkers hoor :)

Laatst nog een Accuphase e-202 gedaan, maar man toen waren mijn handen helemaal kaal, zo scherp van binnen :P

Maar ja, is wel een gaaf ding, dan nog weet ik niet of het het investeren wel waard is....
Naast een Accuphase E-202 zal het niet zo veel voorstellen, maar ik denk dat 'ie zeer zeker de moeite waard is om op knappen. Het is geen kleine jongen namelijk :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Steek die paar tientjes er in, het is een mooie vintage.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Ja nu ik er over na denk is het inderdaad een mooi apparaat.

Dubbele voeding, stevige output, ik ga eens een lading transistoren bestellen en een doosje vol condensatoren van Nippon Chemicon, Rubycon en Elna :)

Zijn er overigens nog liefhebbers voor een oude tuner van NIKKO? Dat ding ligt hier al ruim 10 jaar in een kast, staat is so so , niet als nieuw maar zeker nog erg netjes.

Hier een plaatje van het net geplukt, is identiek aan de mijne echter heeft de mijne een stalen zwarte kap.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2ugdy83.jpg

Hij mag in principe zo weg, maar een kleinigheidje is leuk :)

[ Voor 7% gewijzigd door Speakerfreak95 op 20-08-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat laatste stukje van je post is leuk, maar niet helemaal de bedoeling... ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Ik heb een leuk idee, als er nou een groot ruil / aanbod topic komt voor dit soort vintage apparatuur zou het geweldig zijn :)

''Don't hate if there is already a topic of that specific subject''

• Speakerfreak95
Update, vandaag bij een elektronica boer in Amstelveen geweest :)

Ben nu begonnen met het vervangen van de condensatoren, heb eerst wel even alle waardes op een briefje gezet voor ik ze ging kopen.

Alle caps zijn nu van Nippon Chemicon en Nichicon :D Goed spul dus (hoop ik)

• Speakerfreak95
We zijn nu ongeveer een uur of 4 verder en ik kan de volgende conclusie trekken, de versterker speelt nu als nieuw, geen plopjes, of dof Bose geluid meer.
Maaaaar..... nu hebben we weer wat anders.

Het ene kanaal is luider dan het andere kanaal, maar dit gaat weg als ik hem over de 40% van het volume zet, dus ik vermoed een slechte potmeter, ik ga dus morgen nog even wat Alps potmeters halen, deze was sowieso niet helemaal lekker meer :)

Ik post een foto van het eindresultaat.

Sf95

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 08:34

Jag

Vlot werk :). Zijn die potmeters niet duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 23:35
Je zou eerst kunnen proberen om de volumeknop/ potmeter 10 minuten heen en weer te draaien. Mocht dat niet helpen, dan kun je misschien de potmeter uit elkaar halen en schoonmaken met contactspray.

Geen tip van mij, maar hier gevonden.

Je kunt het altijd proberen, scheelt je in ieder geval een hoop geld als het helpt. En anders kun je altijd nog nieuwe potmeters halen. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Jaap-Jan, het heeft geholpen :D

Ik heb inderdaad maar even de potmeter uit elkaar getrokken en daar zat toch een rommel in, vettig hard geworden stof etc.
Eerst de contactjes met een wattenstaafje en 90% alcohol schoon gemaakt, vervolgens dicht gedaan en contact spray er in en rara, hij werkt weer als nieuw, gaat ook niet meer stroef nu :)

Tevens speelt de versterker nu (sinds 09:00) bijna helemaal open, dit laat ik doorgaan tot 15:00 om zeker te zijn dat hij met load geen ''tot ziens'' zegt.

Ik ga overigens nog wel de transistoren vervangen voor wat nieuwere en zwaardere, schijnt te kunnen met een kleine mod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637168

helaas, dit is echt niet de bedoeling op got

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 30-11-2014 23:55 ]

Pagina: 1