Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 10:07
Beste Tweakers,

Korte introductie van mijn situatie: Ik ben ruim halverwege de 20, en sinds twee jaar bezig met het bewust beheren van m’n eigen vermogen. Ongeveer een jaar geleden ben ik de beurs ingestapt. Hierbij hanteer ik een zeer passieve strategie (buy and hold forever) en hanteer een horizon van tot m’n pensioen; met andere woorden, ik ga er niet vanuit dat ik het geld voor m’n 60e terug zie.

Het laatste jaar doet de beurs het goed, waardoor ook automatisch m’n rendement, in vergelijking met gewoon sparen, met recht netjes genoemd mag worden. Echter, ik ben mijzelf er zeer van bewust dat er ook mindere jaren gaan volgen, waarin verliezen gemaakt gaan worden. Ik ben niet van plan om m’n strategie aan te passen en ga ervan uit dat op de lange termijn de beurs in waarde zal stijgen en de tijd de verliezen zal glad strijken. Maar daar het gaat nu even niet om…

Wat er namelijk wel aan de hand is, is dat de goede resultaten niet onopgemerkt zijn gebleven, en ik heb een aanbod van m’n ouders gekregen om ook een deel van hun vermogen (dat ze uiteraard kunnen missen) te beheren. Om verwarring te voorkomen: Het gaat dus echt om een deel van hun vermogen, een klein deel waar ze op dit moment helemaal niks mee doen. Ik wil graag expliciet stellen dat het in geen geval gaat om hun (volledige) pensioen geld dat eventjes in de beurs wordt gestopt.
Op dit moment hebben ze hun hele vermogen op een spaarrekening staan, en gezien de lage rente hebben ze me gevraagd om een klein deel van hun vermogen te beheren. Dat wil zeggen: het is de bedoeling een iets hoger rendement te behalen dan de spaarrekening, en dat op een zo verantwoorde manier (met overweging van de bijbehorende risico’s en kortere horizon) te doen.

Nu weet ik alleen niet of dit verstandig is, en dan kijk ik even alleen naar m’n eigen situatie. Hun horizon is natuurlijk minder lang dan de mijn horizon, dus ik zal waarschijnlijk een meer defensieve strategie toe gaan passen. Daar kan ik wel nog iets op verzinnen (ik denk dan voornamelijk aan obligaties en/of deposito's). Maar de vraag is eigenlijk hoe met de winsten en verliezen om te gaan? Ze hebben zelf aangeboden dat we samen eventuele winsten en verliezen kunnen delen (de verhouding kunnen we het dan nog over hebben). Maar ik twijfel dit verstandig is.

Mijn vraag is dus eigenlijk wat jullie zouden doen? En heeft iemand misschien zelfs ervaring met het beheren van andermans vermogen. Of kan iemand advies geven over een eerlijke constructie wat betreft de winst/verlies regeling of een vergoeding die hier tegenover staat?
Alle input is zeer welkom!

EDIT: De cursieven delen zijn toegevoegd om enkele zaken te verduidelijken en wat nuances aan te geven.

[ Voor 15% gewijzigd door Ardbeg10 op 21-08-2014 23:10 . Reden: Verduidelijking en nuances ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Waarom zou je winst willen maken over de rug(gen) ;) van je ouders? Of ga je er heel intensief mee bezig en wil je een vergoeding?
Verlies.. jammer dan.. dat is het risico van beleggen. Volgens mij betalen vermogensbeheerders je ook niet terug als het misgaat met de centjes.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik vind het mooi dat er m.b.t. beleggingen altijd over 'strategieën' wordt gesproken. Als ik een spelletje speel met dobbelstenen, waarbij ik win met een 2,4 of 6 en verlies met 1,3 of 5, zou je het dan ook over strategieën hebben? Wat zou dan een defensieve/passieve strategie zijn?

Beleggen kan een fors rendement opleveren, maar daar is het risico ook naar. Hoger risico = kans op hoger rendement. Maar ook kans op hoger verlies. Die kansen naar 0% of 100% weten te brengen heet voorkennis en is verboden. Wat je dus aan je ouders moet voorhouden is dat ook jij geen garanties kan bieden. Dus verlies is volledig voor hen zelf. En als je eerlijk wilt zijn, is dan de winst ook volledig voor hen. Want is het daadwérkelijk jouw verdienste als er een positief rendement is? Of heb je dan eigenlijk gewoon geluk gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Niet doen, komt gezeur van.

Zoals mijn opa altijd al zei, "Met vrienden en familie moet je wandelen, niet handelen"

Straks heb jij het "pensioen" van je ouders verspeeld, dat wil je niet op je geweten hebben.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Voor jou is op jouw leeftijd de beurs een prima idee. Met rustig beleggen zal je hoogst waarschijnlijk een prima rendement halen tot aan je pensioen. Maar dat is _gemiddeld_ Als over bv 2 jaar de beurs 30% daalt en daarmee jouw vermogen, heb jij nog een jaar of 35-40 om het weer goed te maken.
Je ouders hebben die tijd niet meer. Als zij 30% vermogen verliezen maken ze dat (waarschijnlijk) voor hun pensioen niet meer goed.
Want hou er rekening mee dat als de beurs eerst 30% daalt en daarna weer 30% stijgt, je nog steeds een verlies van 9% hebt. 100->70->91. En 30% dalen kan snel gaan, de stijging er na gaat veel langzamer.
Kortom: Naarmate je ouder wordt steeds meer uit de beurs halen en in relatief veilige dingen zetten. Ik ben op dit moment 60 en mijn hele vermogen staat braaf en gespreid op heel risicoloze dingen. Levert dat wat op? Nee, mogelijk zelfs een klein verlies. Maar ik weet zeker dat ik er ook van kan blijven leven

[ Voor 11% gewijzigd door Ortep op 20-08-2014 12:41 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-09 23:11
Het makkelijkste is gewoon om een vaste vergoeding te vragen als je dit echt wil doen. In principe loop jij namelijk geen risico met het geld, maar investeer je alleen maar tijd. Dan is een soort arbeidsloon beter dan een op winstgebaseerde vergoeding.

Maar vooral duidelijk maken dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie bieden voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Los van het feit dat je NOOIT geld van familie moet gaan be- of verhandelen:
Ortep schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 12:39:
Met rustig beleggen zal je hoogst waarschijnlijk een prima rendement halen tot aan je pensioen. Maar dat is _gemiddeld_ Als over bv 2 jaar de beurs 30% daalt en daarmee jouw vermogen, heb jij nog een jaar of 35-40 om het weer goed te maken.
Dat is ook een van de redenen waarom je niet precies op bijv 60 wilt uitstappen. Er is kans dat net op dat moment de aandelen zijn ingezakt. Je wilt uitstappen op een goed moment ongeveer in de buurt van je doel, maar dat kan best meer dan 5 jaar eerder of 10 jaar later zijn. En dat is voor je ouders wat lastiger..

Of zijn je ouders jonge veertigers?

---

Eventuele (koers-)winsten en verliezen delen: jij mag niet zomaar een willekeurige hoeveelheid geld schenken aan je ouders (of andersom). Pas op dat niet de helft naar de belastingdienst gaat. IMHO "gewoon" niet doen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebos
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-06-2017
Ik zou het ook niet doen. Laat ze het dan ergens in een beheerd fonds stoppen. Betalen ze wat kosten, maar scheelt eventueel gelazer als jij toch niet zo handig op de beurs bent of er een enorme koersval komt. Plus dat hun beleggingshorizon waarschijnlijk een stuk korter is dan de jouwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Ik zou het niet doen. Wat als jij een domme fout maakt? Als ze het door een professionele partij laten beheren, kunnen ze die gewoon aansprakelijk stellen en wellicht is deze zelfs voor de schade verzekerd.

Jou zullen ze niet aansprakelijk stellen, maar het geeft wel een rotsituatie (voor zowel jou als voor je ouders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Ik denk dat ik sommige zaken even enigszins in perspectief moet zetten. Het gaat namelijk om geld dat ze volledig kunnen missen: Het is een deel van het geld dat op dit moment op een spaarrekening staat (tegen volgens mij 1,2% rente) en bestemt is voor een reis, een nieuwe auto of voor een nieuw terras in de tuin.
Waar de opvatting vandaan komt dat ik ga beleggen of misschien wel speculeren met hun volledige pensioen geld weet ik niet, maar ik wil expliciet stellen dat dit zeker niet het geval is. Mocht ik deze indruk gewekt hebben, dan spijt me dat. Richting mijn ouders heb ik ook altijd aan gegeven dat ik daar heel ver vanaf blijf. Ik ben me zeer goed bewust van hun kortere horizon, en eventuele risico’s die dit met zich mee brengt.

Ik heb ook in de topic titel bewust het woord “vermogensbeheer” gezet en niet “beleggen in aandelen” o.i.d. Ik denk dat het in hun situatie verstandig is slechts een zeer klein deel in aandelen te beleggen (of misschien wel helemaal niks), en het grootste deel in obligaties en deposito’s weg te schrijven.
Ik kan, als ik de openingspost terug lees, wel goed voorstellen dat ik de illusie wek dat het vermogen volledig op de beurs belegt wordt, dus mijn excuses als ik hierdoor voor verwarring heb gezorgd. Dit is in ieder geval zeker niet de bedoeling. Waar het wel om gaat is om een iets hoger rendement te behalen dan nu het geval is, en dat op een verantwoorde manier (met overweging van de bijbehorende risico’s en kortere horizon) te doen.
Het onderwerp kwam overigens ter sprake toen ik ze zei dat het misschien wel verstandiger was om nu die nieuwe auto te kopen, daar inflatie gedurende een tijd hoger is geweest dan de rente die ze nu ontvangen; effectief zou dezelfde auto in de toekomst dus misschien wel duurder zijn dan nu. Dit heeft ze aan het denken gezet, en daardoor is het gesprek op gang gekomen.

Ik kan me jullie reacties overigens goed voorstellen, ik sta er ook zeer sceptisch tegenover. Ik zal de openingspost in ieder geval later vandaag aanpassen zodat bovenstaande duidelijker naar voren komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Zaken doen met vrienden of familie? Zou ik niet aan beginnen.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat als je afgelopen jaren 30% verlies had gemaakt, hadden ze dan ook bij je aangeklopt om te beleggen ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou zeker de pot voor luxe niet gaan beleggen want deze wil je op korte termijn op kunnen nemen omdat je nu iets wilt. Alles wat je nog meer hebt en op langere termijn beschikbaar zou willen hebben zeg maar over een jaar kan je wel beleggen. Maar ook hierbij geld natuurlijk dat defensief beleggen altijd lange termijn is en of dat bij je ouders past moet je je afvragen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:54

Accountant

Mindset+goal= Succes

Zou alle bovenstaande adviezen op volgen. Of samen met je ouders gaan beleggen zodat ze zelf hun eigen beslissingen kunnen maken en jullie er lekker over kunnen kletsen.

Wil je er toch werk gaan van maken, dit brengt vermogensbeheerder Fintessa in rekening aan haar klanten. Volgens mij is deze constructie vrij gangbaar in de markt.

Voor ons vermogensbeheer dan wel beleggingsadvies rekenen wij een beheerfee van 0,4% (ex-BTW) na afloop van ieder kwartaal over het ons toevertrouwde vermogen. Daarnaast zal er een vast bedrag aan administratiekosten van € 30 (ex-BTW) per kwartaal achteraf in rekening worden gebracht. Indien u besluit uw rapportages per e-mail te willen ontvangen, dan wordt dit vaste bedrag verlaagd naar € 15 (ex-BTW) per kwartaal.

1,6% per jaar is dan dus in feite je opbrengst. Voor je ouders zou ik dan 1,5% afspreken ben je ook nog goedkoper als de concurent (maar wel nog erg duur voor een amateur met een trackrecord van 2 jaar in een stijgende markt).

Edit:
lees net dat de kosten excl. BTW zijn dat hakt er dan voor de particuliere belegger nog harder in :+

[ Voor 5% gewijzigd door Accountant op 20-08-2014 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ardbeg10 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:55:
Waar het wel om gaat is om een iets hoger rendement te behalen dan nu het geval is, en dat op een verantwoorde manier (met overweging van de bijbehorende risico’s en kortere horizon) te doen.
Een iets hoger rendement? Dan denk ik in eerste instantie: deposito. Willen ze het toch niet vastzetten voor een bepaalde tijd, kun je natuurlijk altijd gewoon eerst een bank zoeken die een iets hogere rente geeft. Ja natuurlijk schiet je daar, als je de inflatiecorrectie mee neemt, niets mee op maar 't is iets meer dan die 1,2% die ze nu krijgen.

Dan vind ik ook niet echt dat ze het geld echt niet nodig hebben, 't is voor een nieuwe auto of een vakantie, dus het is al gereserveerd lijkt me zo. Als de huidige auto nu stuk gaat (total loss) wat dan..?

Verder vraag ik me af waarom je überhaupt een vergoeding zou willen vragen aan je ouders voor het "beheer"? Dat doe je dan toch gewoon voor ze... (of is dat ouderwets) Ik persoonlijk zou er niet aan denken om voor zoiets een vergoeding te vragen.

Als je nu een professional met jaren ervaring bent (niet dat dit garanties geeft) maar,... zoals hierboven al staat; leuk dat rendement in een stijgende markt, maar je ben een amateur (met wat geluk? want laten we wel wezen, die twee jaar stelt niets voor in beleggerstermijnen)

[ Voor 16% gewijzigd door dizzytal op 20-08-2014 15:18 ]

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou dit niet doen. Je bent geen professioneel vermogensbeheerder, er zal geen overeenkomst aan ten grondslag liggen waarin duidelijk staat omschreven wat de rechten en (zorg)plichten van de 'vermogensbeheerder', en je hebt geen aansprakelijkheidsverzekering (een standaard AVP-polis dekt dit natuurlijk niet), om maar wat te noemen.

Het is natuurlijk prima om wat 'tips en trucs' over beleggen met je ouders te delen, maar neem het daadwerkelijke beheer van hun vermogen (of delen daarvan) niet op je. Met beheer komt verantwoordelijkheid en met verantwoordelijkheid komt aansprakelijkheid. Je wilt dat gewoon niet in een familierelatie.

Vind je jezelf toch een professional, dan is het beste wat je kunt doen, ze doorverwijzen naar een échte professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Grolsch schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 12:30:

Zoals mijn opa altijd al zei, "Met vrienden en familie moet je wandelen, niet handelen"

Straks heb jij het "pensioen" van je ouders verspeeld, dat wil je niet op je geweten hebben.
mooi gezegde van je opa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
En een waarheid als een koe :)

Gewoon niet aan beginnen, kan alleen maar "gezeur" opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:08
Plus als je het zelf gaat beleggen moet jij er ook vermogensbelasting over betalen. Nu met je ouders erbij wordt het nog gesplitst over 3 man heen wat toch zo'n 40.000 euro x 1,2 procent scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:45

Stewie!

Keen must die!

Kan de bank ze niet van dienst zijn?
http://www.veb.net/conten...2/INGVermogensbeheer.aspx

ING is laagdrempelig en kan mooie rendementen halen. In het verleden in ieder geval mooie cijfers gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:11
Ardbeg10 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 12:20:
Beste Tweakers,

Korte introductie van mijn situatie: Ik ben ruim halverwege de 20, en sinds twee jaar bezig met het bewust beheren van m’n eigen vermogen. Ongeveer een jaar geleden ben ik de beurs ingestapt. Hierbij hanteer ik een zeer passieve strategie (buy and hold forever) en hanteer een horizon van tot m’n pensioen; met andere woorden, ik ga er niet vanuit dat ik het geld voor m’n 60e terug zie.
Ik wil je absoluut niet afbranden, zou ik ook niet kunnen, ken je niet goed genoeg, maar houd er rekening mee dat je de beurs ook ontzettend mee heb gehad.

Wees dus kritisch op jezelf en probeer de volgende vragen te beantwoorden;

- in hoeverre is het rendement louter toe te schrijven aan mijn professionele deskundigheid en in hoeverre aan geluk? in hoeverre week ik af van de benchmark?
- welk risico heb daarbij gelopen? is dit überhaupt wel objectiveerbaar en/of meetbaar? welk risico/rendement verhouding geeft dit? was deze acceptabel? was ik mij hiervan, volledig precies en nauwkeurig, bewust? (denk aan dit soort grafiekjes, waar sta ik?), zijn er betere alternatieven? (niet per definitie winstgevender dus)
- kan ik op basis van twee jaar wel dergelijke conclusies trekken, te meer omdat ik de markt meehad?

De statistieken van stockpicking (de meeste beleggers verliezen en 90%+ verslaan de benchmark niet) zal ik je besparen, die ken je zelf vast ook. Geldt ook voor de professionele beleggingsfondsen overigens, structureel bekeken.

Ik heb zelf ook afgevraagd: Ga ik me in beleggen verdiepen en aan stockpicking beginnen of ga ik vanuit een andere filosofie mijn eigen geld beheren? In dat kader vond ik dit lezingtje op Youtube (1e 3 minuten kan je overslaan evt.) van Arnold Heertje wel een leerzaam betoog. Je kan het nog zo goed hebben, nog zo overtuigd zijn, maar kloppen mijn fundamentele aannames wel? Als het fout gaat, heb ik dat vanuit het juiste "mechanisme-ontwerp" (zie video voor uitleg) gehandeld? Want het antwoord op die vraag zal je hard nodig hebben als het fout gaat, zeker als het geld is van je ouders betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Robkazoe schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 17:23:
Plus als je het zelf gaat beleggen moet jij er ook vermogensbelasting over betalen. Nu met je ouders erbij wordt het nog gesplitst over 3 man heen wat toch zo'n 40.000 euro x 1,2 procent scheelt.
Hij kan het toch gewoon op een rekening doen die op naam van zijn ouders staat. Desnoods een en/of rekening als de bank moeilijk doet. Bij de aangifte geeft hij dan 0 op voor zijn deel, en de ouders 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:11
Wolly schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 23:33:
[...]

Hij kan het toch gewoon op een rekening doen die op naam van zijn ouders staat. Desnoods een en/of rekening als de bank moeilijk doet. Bij de aangifte geeft hij dan 0 op voor zijn deel, en de ouders 100%.
Zou eerder een familiefonds overwegen dan. Een juridische stichting speciaal bedoeld voor dit doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-09 15:32

Momentumlol

Car Fanatic

Eens.

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 15:13

Dit is geen denkbeeldige situatie. Ik heb dit in mijn naaste omgeving meegemaakt. Zoon investeert geld namens ouders, investering klapt, pensioen weg. Hoewel het al 20 jaar geleden gebeurd is levert dat in dat gezin nog steeds spanningen op.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
timag schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 10:19:
[...]

Dit is geen denkbeeldige situatie. Ik heb dit in mijn naaste omgeving meegemaakt. Zoon investeert geld namens ouders, investering klapt, pensioen weg. Hoewel het al 20 jaar geleden gebeurd is levert dat in dat gezin nog steeds spanningen op.
Dat is dan ook niet slim gedaan van beide partijen.
Als je je pensioen risicovol belegt (via iemand), dan kun je het moeilijk anderen kwalijk nemen dat het fout gaat.

Als je goede afspraken maakt en de risico's duidelijk communiceert, dan gaat het al een stuk minder snel fout. Alleen dat communiceren en afspraken maken, dat gaat vaak met de losse pols tussen vrienden/familie...DAN gaat het fout.

Ctrl+k

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09 21:51
Als je je pensioen risicovol belegt (via iemand), dan kun je het moeilijk anderen kwalijk nemen dat het fout gaat.
Dit is nou het verschil tussen theorie en praktijk.

[ Voor 4% gewijzigd door poehee op 21-08-2014 11:17 . Reden: Quote als quote ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:45
Met de huidige overwaardering in de markt zou ik even wachten tot na de volgende beurscrash :)

• AMDFreak
  • Laatst online: 29-09 16:07

AMDFreak

Intel is zo..

Stel zijn ouders hebben een vermogen van 50k.. dan kan het toch zijn dat zijn ouders zeggen hier heb je 5k.. speel er maar mee. Hij zegt toch ook heel duidelijk dat hij het met het geld doet wat zijn ouders kunnen missen.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• Sibylle
AMDFreak schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 12:42:
Stel zijn ouders hebben een vermogen van 50k.. dan kan het toch zijn dat zijn ouders zeggen hier heb je 5k.. speel er maar mee. Hij zegt toch ook heel duidelijk dat hij het met het geld doet wat zijn ouders kunnen missen.
Ja precies, of zijn ouders geven hem 50K en zeggen: wees voorzichtig!

Dan kan hij prima 45K op de spaarrekening houden en met 5k investeren...

Alles valt of staat met de afspraken die gemaakr worden!

Ctrl+k

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 11:59
Als dat zo is, snap ik niet waarom ze het helft van de winst of helft van het verlies willen terugzien van hem.

Om hoeveel geld gaat het eigenlijk. Stel dat het om 5000 euro gaat en je ouders kunnen leven met 2500 euro verlies en jij ook. Dan is er niets aan de hand. Je kunt immers niet meer verliezen dan de inleg van 5000 euro...

• filosofem
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04-2021
Als je nu ook buy and hold forever doet, heb je er zelf later ook nog wat aan. Doen dus.

• AMDFreak
  • Laatst online: 29-09 16:07

AMDFreak

Intel is zo..

Precies.. en misschien is het gewoon wat "leergeld".
Want als ik het zo lees vindt TS het gewoon leuk om zich te verdiepen en willen zijn ouders hem best in ondersteunen. Zodat hij wellicht ook andere fondsen/aandelen kan aankopen.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 15:13
Sibylle schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 11:01:
[...]

Dat is dan ook niet slim gedaan van beide partijen.
Leuk oordeel vanaf de zijlijn. Niet alleen risicovolle beleggingen gaan mis. Als het risico lager is betekent dat de kans dat het gebeurt lager is, niet dat het niet kan gebeuren. In dit geval viel een gerenommeerde bank om en daar had de buitenwereld niet echt op gerekend (was niet in NL).

• Sibylle
timag schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 16:26:
[...]

Leuk oordeel vanaf de zijlijn. Niet alleen risicovolle beleggingen gaan mis. Als het risico lager is betekent dat de kans dat het gebeurt lager is, niet dat het niet kan gebeuren. In dit geval viel een gerenommeerde bank om en daar had de buitenwereld niet echt op gerekend (was niet in NL).
Ja ok, dat kan maar verandert niks aan dat communicatie de sleutel is.
Je loopt altijd risico, exact om de reden die jij noemt. Alleen de kan is wat kleiner/groter.

Als je communiceert dat het 'eigenlijk gegarandeerd goed gaat, want 99% kans dat er niks geks gebeurt' dan komen je investeerders bedrogen uit.
Maar als je duidelijk om de tafel zit, en vastlegt dat er een (kleine) kans is dat het compleet mis gaat. Dan heb je 'samen pech'.

Ctrl+k

• Ardbeg10
Ik heb even de openingspost gewijzigd om enkele zaken te verduidelijken en wat nuances aan te brengen. Het gaat dus expliciet niet om hun volledige vermogen, of om hun pensioengeld. Excuses als dit niet in de oorspronkelijke openingspost duidelijk was, maar ik pretendeer geenszins dat ik de kennis of de expertise in huis heb om een dergelijke verantwoording te dragen.

Ook bedoel ik met vermogensbeheer niet dat er eventjes wat riskante aandelen gekocht gaan worden in de hoop dat de beursgroei nog een tijdje doorgaat. Ik was aan een zeer defensieve strategie van beheer aan het denken, waarin deposito's en obligaties centraal staan.
Je beschrijft de situatie best goed (de bedragen zijn wel anders). Maar dit is wel een redelijk beeld van de situatie zoals deze in het echt is.

[ Voor 30% gewijzigd door Ardbeg10 op 21-08-2014 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Matter
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ardbeg10 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 12:20:
Ongeveer een jaar geleden ben ik de beurs ingestapt. Hierbij hanteer ik een zeer passieve strategie (buy and hold forever)
Lijkt mij dat als je deze strategie, buy and hold voor langere tijd, als basis neemt voor het beleggen van andermans vermogen, je niet echt aan vermogensbeheer doet.
Dit lijkt meer op een adviserende rol richting je ouders hoe het beste een gedeelte van hun vermogen te beleggen voor langere tijd. Hier kun je gerust een vergoeding voor vragen aan de hand van het aantal uren dat je erin steekt, of een marginaal percentage, max 3%, van de eventuele winst.

Je kunt het natuurlijk ook altijd gratis doen...

Verder is het ook belangrijk om jezelf niet te overschatten, je zegt zelf dat de beurs het goed heeft gedaan en jij ook. Vraag is heb jij het beter gedaan dan de beurs of slechter???

Zoek dus een goede benchmark voor jouw beleggingsstrategie en kijk of jij het significant beter hebt gedaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Dark Matter op 22-08-2014 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Moet je jezelf niet afvragen waarom je überhaupt deze vraag hier hebt gesteld? Dat doe je om een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Ardbeg10 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 23:05:
Ik heb even de openingspost gewijzigd om enkele zaken te verduidelijken en wat nuances aan te brengen. Het gaat dus expliciet niet om hun volledige vermogen, of om hun pensioengeld. Excuses als dit niet in de oorspronkelijke openingspost duidelijk was, maar ik pretendeer geenszins dat ik de kennis of de expertise in huis heb om een dergelijke verantwoording te dragen.

Ook bedoel ik met vermogensbeheer niet dat er eventjes wat riskante aandelen gekocht gaan worden in de hoop dat de beursgroei nog een tijdje doorgaat. Ik was aan een zeer defensieve strategie van beheer aan het denken, waarin deposito's en obligaties centraal staan.

[...]

Je beschrijft de situatie best goed (de bedragen zijn wel anders). Maar dit is wel een redelijk beeld van de situatie zoals deze in het echt is.
Dan nog is het niet verstandig om met het geld van je ouders te gaan spelen, daar kan alleen maar "gezeur" van komen.

Ik zou me daar persoonlijk ver van houden, vrijwel alle ruzies en oorlogen in de wereld gaan om geld en/of geloof, dus waarom zou je dat risico met je familie willen lopen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09 21:51
En jij kan dat beter dan meesman?? of Brandnewday, of ohpen ???

Ik zet al mijn geld daar. Buy and hold. Een klein deel wat aggressiever dan het gros. Eventueel wat extra inleggen na beurscrashjes.
Ik heb zoveel geld verloren door zelf actief beleggen, uitbesteden aan cowboys etc. Duur leergeld.

De adviezen in dit forum zijn ongeveer anoniem: NIET DOEN (en mijn ervaring sluit daar bij aan). Het kan alleen maar fout gaan omdat de verwachting is dat het goed gaat. Er zijn geen credits te winnen. Wees blij met het vertrouwen maar bedank er netjes voor...

[ Voor 30% gewijzigd door poehee op 22-08-2014 10:42 . Reden: kleine aanvulling + typo ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 18:02

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ardbeg10 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 23:05:
ik heb een beetje het idee dat veel negatieve reacties niet eens komen doordat mensen jouw post verkeerd lezen... maar juist doordat je zelf je posts en uitleg al volzet met zoveel 'uitleg', 'vluchtroute's en 'achteruitgangetjes' ...
alsof je zelf doodsbang bent dat het misgaat, en je daarom hier komt vragen hoe je risico geheel minimaal te maken.
Dat versterk jezelf doordat iedere 'aanvulling' precies dat idee versterkt, dat je 'doodsbang' bent voor een verlies.

Punt is gewoon dat beleggen altijd een risico impliceert en des te banger je bent voor een, mogelijk tijdelijk verlies, des te groter is de garantie dat dat misgaat en je tegen problemen aanloopt en dan is het erg rot dat het gelijk ook om een familie-relatie gaat.

Niet dat het altijd per definitie fout gaat (of dat je een eventueele verliespositie kunt opvangen, of een verlies na enige tijd goedmaken)... maar des te banger je voor een risico bent, des te groter is de kans dat dat precies het geval zal zijn.

Ik zou je eerder aanraden vooraf goed met je ouders te praten welk risico zij bereid zijn te nemen en daarover vooraf afspraken vast te leggen (vooral wat te doen als er dus een verlies gemaakt wordt, en hoe om te gaan met een moment van 'uitstappen'):
Ik zou zeker opassen in te stemmen met de afspraak 'winst en verlies te delen', omdat je dan kennelijk voor hun eventuele verlies moet 'borgen' en dat lijkt me niet de bedoeling.

Uiteindelijk is het jou keuze en jouw verantwoordelijkheid wat te doen... ik zal niet zeggen dat je het 'per definitie niet moet doen'... maar raad je wel aan om als je twijfels te groot zijn (en je wekt de indruk wel héél veel twijfels te hebben en misschien teveel 'zekerheden' te wensen, en teveel angst dat je die dus niet kúnt garanderen) het dus gewoon niet te doen.
Als je het wel doet, moet je ook met je ouders duidelijk voroaf over de risico's spreken en hen duidelijk maken dat het hun geld zal zijn en hun risico, en jij geen extra verlies-risico kunt 'overnemen' (geen enkel beleggingsinstituut dat ze kunnen inschakelen mochten ze willen zal dat doen)

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 22-08-2014 10:54 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
poehee schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:36:
En jij kan dat beter dan meesman?? of Brandnewday, of ohpen ???

Ik zet al mijn geld daar. Buy and hold. Een klein deel wat aggressiever dan het gros. Eventueel wat extra inleggen na beurscrashjes.
Ik heb zoveel geld verloren door zelf actief beleggen, uitbesteden aan cowboys etc. Duur leergeld.

De adviezen in dit forum zijn ongeveer anoniem: NIET DOEN (en mijn ervaring sluit daar bij aan). Het kan alleen maar fout gaan omdat de verwachting is dat het goed gaat. Er zijn geen credits te winnen. Wees blij met het vertrouwen maar bedank er netjes voor...
Onze adviezen zijn niet anoniem hoor, eerder unaniem ;)

Pagina: 1