Kantoorwerkplek PC

Pagina: 1
Acties:

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-03 23:41
Hallo,

Normaal gesproken schafte ik voor ons kantoor (7 werkplekken) DELL (Optiplex) PC's. Wel wat duurder dan zelfbouw, maar uitermate tevreden over de betrouwbaarheid de laatste jaren EN de DELL systemen waren te configureren zoals ik ze wenste. Inmiddels heeft DELL in al haar wijsheid besloten om dat zelf-configureren aanzienlijk in te perken dus ik heb besloten om eens te kijken naar zelfbouw (doe dit privé al jaren)

De DELL die het dichtst komt bij dat wat ik zou willen is: deze Optiplex 3020 met I5 processor en 8GB geheugen

Ik zal er dan zelf een SSD in moeten zetten en het OS opnieuw moeten installeren. Meerwaarde van een 'standaard' PC kopen is wat mij betreft dan een beetje zoek en ik vraag me sterk af of het prijsverschil tov zelfbouw dan nog wel gerechtvaardigd is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Standaard office applicaties (intensief gebruik van excel), hier en daar een eenvoudige access database (wel veel records), evalueren en gebruiken administratiesoftware.
Data staat op NAS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo weinig mogelijk. DELL systeem zal op zo'n € 750 uitkomen...

Ga je overklokken?
Zeker niet. Betrouwbaarheid is belangrijker dan snelheid

Specifieke wens
Voorkeur gaat uit naar een kast die liggend (als ouderwetse Desktop) te gebruiken is. Dit scheelt weer een monitor standaard.
Voorlopig Windows 7 Professional als OS

Als alternatief voor de DELL heb ik het volgende systeem bij elkaar gezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 155,95€ 155,95
1ASRock B85M Pro4€ 54,-€ 54,-
1LC-Power 3000B€ 39,30€ 39,30
1Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64-bit€ 117,67€ 117,67
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,69€ 66,69
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 56,-€ 56,-
1Crucial MX100 256GB€ 89,99€ 89,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 579,60

Specifieke vragen:
- Zijn er tips over alternatieve behuizingen (desktop)
- Voeding
- Is bovenstaand systeem vwb betrouwbaarheid te vergelijken met een DELL Optiplex?

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
En waarom heb je voor een i5 met 8GB gekozen als je alleen maar standaard dingen gaat draaien?

De door jou gekozen voeding is goed, maar er zit al een voeding in die kast welke van matige kwaliteit is.

Ik heb wel altijd goede ervaringen gehad met Dell, vooral de Inspiron reeks.

[ Voor 16% gewijzigd door jorisvdelsen op 20-08-2014 12:28 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
bij Dell koop je natuurlijk ook een stukje 'peace of mind'. gaat er wat stuk is het vaak met garantie en support een stuk makkelijker. dit moet je wel meenemen in het verhaal. gaat er wat fout of kapot, wie lost het dan op?

verder is het voor een office PCtje vrij pittig. het zwaarste is Excel wat je draait? celeron of pentium zou al voldoen. voor het geld wat je nu uitgeeft heb je misschien wel twee PCs.

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Net zoals hierboven lijkt een i5 mij ook overkill voor een pc die louter administratief werk moet verrichten. Dit kan een stuk goedkoper. Dan lijkt een systeem zoals het budget- of basissysteem uit de BBG mij een betere keuze (eventueel met wat aanpassingen).

Welke pc's heb je nu? Misschien volstaat een kleine upgrade?

[ Voor 8% gewijzigd door melwasul op 20-08-2014 12:28 ]

Experience the mountains!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:03

br00ky

Moderator Harde Waren
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 58,54€ 58,54
1ASRock H81M-ITX€ 54,72€ 54,72
1Antec ISK 110 Vesa€ 67,80€ 67,80
1Crucial CT51264BA160BJ€ 35,85€ 35,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 306,90

Zo kan ook. Dat kastje plak je zo achter je monitor. OS ontbreekt nog. SSD kan natuurlijk kleiner.

Vraag is wel in hoeverre goede ondersteuning met on-site repair niet belangrijker is dan zelf tot in de finesse kunnen inrichten. Ik neem aan dat er wel business oplossingen zijn met customization als je 5+ pc's afneemt, zoals in jouw geval. Hoe belangrijk is de uptime van de pc's?

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 20-08-2014 13:26 . Reden: mobo aangepast, tevens goedkopere cpu ]

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 18:51
br00ky schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:12:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3440 Boxed€ 69,05€ 69,05
1ASRock H81M-HDS€ 40,-€ 40,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 302,69

...
Alleen gaat dat niet passen, dat MoBo is µATX terwijl die Antec een mITX kastje is.

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:36
Laatst heb ik bij Lenovo een aardige kantoorpc samengesteld. Dat was een ThinkCentre M83 - Small Form Factor met Core i3-4130, 4GB RAM en 128GB SSD voor 650 euro.

Dus bij Lenovo zou je ook eens kunnen kijken.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Eric70 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:15:
[...]

Alleen gaat dat niet passen, dat MoBo is µATX terwijl die Antec een mITX kastje is.
Thanks voor de heads-up, aangepast.

• jorisvdelsen
-Paul- schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:20:
Laatst heb ik bij Lenovo een aardige kantoorpc samengesteld. Dat was een ThinkCentre M83 - Small Form Factor met Core i3-4130, 4GB RAM en 128GB SSD voor 650 euro.

Dus bij Lenovo zou je ook eens kunnen kijken.
Ehm, veel te duur? 2x zo duur en wat krijg je dan? Een i3 die nauwelijks sneller is en een kleinere SSD, en waarschijnlijk een B-merk mobo en voeding.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• -Paul-
jorisvdelsen schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:34:
[...]

Ehm, veel te duur? 2x zo duur en wat krijg je dan? Een i3 die nauwelijks sneller is en een kleinere SSD, en waarschijnlijk een B-merk mobo en voeding.
2 x zo duur als wat?

• jorisvdelsen
br00ky schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:12:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 58,54€ 58,54
1ASRock H81M-ITX€ 54,72€ 54,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 306,90

• Holybuck
Ik zal proberen antwoord te geven op de vragen en opmerkingen mbt mijn afwegingen. Geeft misschien iets beter inzicht

Waarom I5 met 8GB geheugen?
Het is een PC die ik in eerste instantie zal gebruiken voor het testen en beoordelen van nieuw aan te schaffen administratie software. De uiteindelijk gekozen software zal later (waarschijnlijk) op een server worden geïnstalleerd.
Daarnaast zal er (in de toekomst) wellicht ook Photoshop (of een alternatief) op gedraaid worden, weliswaar incidenteel, maar toch.
Ik wil voorkomen dat ik door € 100 te besparen ik met een apparaat kom te zitten dat 'het net niet' is.

Welke PC's heb je nu?
We hebben nu Optiplex 3010's met I5-3470 processor en 8GB geheugen en vaste HDD (250Gb) (eind 2012, prijs destijds € 695). Dit is een extra PC.

Ondersteuning en support
Het peace of mind gedeelte was in het verleden de reden om voor een PC-bouwer (DELL of evt Lenovo) te kiezen. Mijn ervaring is echter dat als er iets stuk gaat dat vrijwel altijd 'net buiten garantie' gebeurt. Mocht er iets stuk, dan kan ik dat zelf oplossen. Kapotte onderdelen zal ik dan moeten vervangen tijdens evt RMA procedure.
Doordat we besloten hebben te kiezen voor een extra PC waar nieuwigheden op getest worden (gebeurde in verleden altijd op een gewone 'productie PC' betekent dit dat we dus ook altijd een 'backup' zullen hebben. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar en door mij zelf te vervangen.

Antec ISK 110-VESA
Dit vind ik persoonlijk een geweldig mooi kastje. Heb er recent een PC mee gebouwd (privé) en ben daar heel blij mee, maar, zoals ik al stelde, ik wil graag desktop model, want dit scheelt weer een monitor standaard. Hier heb je (br00ky) me toen goede adviezen gegeven, maar in dit geval kies ik toch voor een 'echte' desktop behuizing.

• -Paul-
Hoewel dit nog geen complete pc is, is het inderdaad goedkoper. Maar mijn suggestie was niet als alternatief op dit zelf in elkaar te zetten systeem bedoeld, maar als alternatief op het zelf samenstellen bij Dell waarbij toch support van een grote leverancier mogelijk is.

Wat je krijgt: complete pc met OS en toetsenbord en muis. En als er binnen de garantieperiode wat kapot gaat geen leveranciers die naar elkaar wijzen maar één verantwoordelijke. Verder mogelijkheden tot uitbreiding van garantie en servicecontracten.

[ Voor 10% gewijzigd door -Paul- op 20-08-2014 13:56 ]

• Lednov
Holybuck schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:52:

Daarnaast zal er (in de toekomst) wellicht ook Photoshop (of een alternatief) op gedraaid worden, weliswaar incidenteel, maar toch.
Ik wil voorkomen dat ik door € 100 te besparen ik met een apparaat kom te zitten dat 'het net niet' is.
photoshop heeft niet zo heel veel nodig, zeker niet als je het incidenteel gebruikt. het zal wat langer duren eventueel, is dat dan de meerprijs waard?

iig heb je er over nagedacht hoe het zit met als er iets kapot gaat. dat scheelt alweer.

• Holybuck
Deze had ik nog gemist...
De door jou gekozen voeding is goed, maar er zit al een voeding in die kast welke van matige kwaliteit is.
Reactie: Dat is de reden waarom ik een voeding in mijn lijstje heb staan. Matige voeding is wmb een te groot risico op uitval.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
jorisvdelsen schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:34:
[...]

In eerste instantie zit er al een windows licentie bij die bij een zelf gemaakt systeem minimaal 100€ (retail) kost. Verder ook kleine zaken als een keyboard, muis, dvd.

En zoals al eerder vermeld garantie. Als een bepaald onderdeel stuk is moet de TS nu zelf gaan zoeken waar het mis gaat. Dan ben je misschien een dag of meer aan het zoeken. In mijn geval is dat al snel 1000€ aan gemiste inkomsten voor mijn werkgever.

Heb je ook eens naar een HP gekeken? Ik neem even centralpoint omdat wij daar meestal bestellen:
http://www.centralpoint.n...t-d5t62eaabh-num-2548106/
i5-4570, 4GB ram, 500GB HDD incl. windows licentie voor 455 excl.

• Holybuck
kluyze schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 22:14:
[...]
In eerste instantie zit er al een windows licentie bij die bij een zelf gemaakt systeem minimaal 100€ (retail) kost. Verder ook kleine zaken als een keyboard, muis, dvd.
Windows licentie zit ook bij het lijstje dat ik in openingspost heb opgenomen. Keyb en muis zoals basis meegeverd worden, vervangen wij altijd direct door betere. DVD speler is niet nodig.
En zoals al eerder vermeld garantie. Als een bepaald onderdeel stuk is moet de TS nu zelf gaan zoeken waar het mis gaat. Dan ben je misschien een dag of meer aan het zoeken. In mijn geval is dat al snel 1000€ aan gemiste inkomsten voor mijn werkgever.
Het hele gararantie/reparatie vraagstuk is een afweging net als de keuze van de hardwareleverancier. Ik neig sterk naar de keuze op garantie op componentniveau (in tegenstelling tot garantie op systeemniveau zoals bij de systeembouwers). Dit ik door deze keuze misschen een keer kosten krijg (tijd en/of geld) realiseer ik me.
Heb je ook eens naar een HP gekeken? Ik neem even centralpoint omdat wij daar meestal bestellen:
http://www.centralpoint.n...t-d5t62eaabh-num-2548106/
i5-4570, 4GB ram, 500GB HDD incl. windows licentie voor 455 excl.
Geen desktop
SSD is geen bij te bestellen optie (zal ik dus net als bij DELL zelf aan moeten schaffen en in moeten bouwen
4Gb geheugen bijplaatsen is wel een optie
500Gb HDD is overbodig.
Wmb is dit een vergelijkbaar systeem als de door mij genoemde DELL Optiplex 3020.
HP is wmb zowiezo een systeembouwer waar ik niet gouw iets van aan zal schaffen, dit heeft te maken met een aantal (niet zo positieve) ervaringen met ze uit het verleden.

[ Voor 3% gewijzigd door Holybuck op 21-08-2014 11:53 ]

• Lednov
nou ja in principe heb je ook op component niveau garantie. je krijgt niet een heel nieuw systeem als er iets stuk is (nou ja ligt aan de service afspraken en leverancier)

alleen je moet wel heel het systeem opsturen, nu kan je er zelf bij. dat heeft als voordeel dat jij het makkelijk kan vervangen als nadeel dat jij het moet opzoeken. Succes!
goed je bent bereid dat risico te nemen.
ik zou alleen eens kijken wat je met een lokale computerboer kan regelen.

ik heb in het verleden, toen PCs op een (basis)school nog niet gemeengoed was, het een en ander ook zelf in beheer gehad. was op een basisschool van mijn pa. soms was je uren aan het zoeken en had nog geen antwoord. hardstikke fijn als je secretaresse haar nageltjes kan lakken heel de dag, bedenk wel dat het een dure manicure is.

• Holybuck
Lednov schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 11:57:
nou ja in principe heb je ook op component niveau garantie. je krijgt niet een heel nieuw systeem als er iets stuk is (nou ja ligt aan de service afspraken en leverancier)

alleen je moet wel heel het systeem opsturen, nu kan je er zelf bij. dat heeft als voordeel dat jij het makkelijk kan vervangen als nadeel dat jij het moet opzoeken. Succes!
goed je bent bereid dat risico te nemen.
ik zou alleen eens kijken wat je met een lokale computerboer kan regelen.

ik heb in het verleden, toen PCs op een (basis)school nog niet gemeengoed was, het een en ander ook zelf in beheer gehad. was op een basisschool van mijn pa. soms was je uren aan het zoeken en had nog geen antwoord. hardstikke fijn als je secretaresse haar nageltjes kan lakken heel de dag, bedenk wel dat het een dure manicure is.
En jij denkt dat wanneer ik een probleem heb met een computer Dell/Lenovo/HP/Acer/Siemens binnen een uur na constatering het probleem hebben opgelost? Mijn ervaring is echt anders.

Ik denk dat wat dat betreft mijn oplossing van het hebben van een reserve PC dan betrouwbaarder is.
Dit is overigens wat 'grotere' bedrijven ook doen, zelfs al hebben ze premium onderhouds/garantiecontracten: een aantal reserve pc's op de plank hebben liggen.

Maargoed.. ik vroeg om tips/adviezen/opmerkingen mbt de keuze van een kast, de voeding en de betrouwbaarheid van de gekozen componenten tov het alternatief van Dell.

De comments die ik krijg gaan voor een groot deel over het garantiegebeuren, betekent dit dat de generieke verwachting is dat de kans dat ik daar gebruik van moet maken groter is dan bij een Dell PC en dat de componenten die ik heb geselecteerd inferieur zijn aan de componenten die Dell er in propt?
Kort door de bocht: een Dell Optiplex is betrouwbaarder dan het door mij samengestelde systeem?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Het lijkt mij sterk dat dat hierboven wordt beweerd. Het voordeel van Dell is dat het geassembleerd en getest is en dat je enige vorm van ondersteuning op het hele systeem hebt.

Zelfbouw is totaal vrij voor wat betreft invulling van de losse onderdelen, maar daar zit veel meer eigen onderhoud en reperatie aan. Uiteraard krijg je garantie op de losse onderdelen, maar je moet zelf uitzoeken waar de fout zit (of daar een extern iemand voor betalen).

Wat handiger is in jouw situatie weet ik, maar ik neig in een bedrijfsmatige omgeving altijd naar Dell/HP/Lenovo/etc. Dan heb je in ieder geval geen omkijken naar ondersteuning. Misschien niet binnen een uur, maar dan zat dat waarschijnlijk ook niet in je contract met hun.

• Lednov
Holybuck schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:21:
Kort door de bocht: een Dell Optiplex is betrouwbaarder dan het door mij samengestelde systeem?
Nope, dikke kans dat het zelfs betrouwbaarder is. en naar gelang het service contract, ligt het eraan hoe het opgelost wordt. dit kan binnen 4 uur zijn, kan de volgende dag.

dit is het punt waar we het over hebben. en je zegt het zelf al in je tweede zin: "Wel wat duurder dan zelfbouw, maar uitermate tevreden over de betrouwbaarheid de laatste jaren". daarom zeg ik, kijk wat een bedrijf in de buurt voor je kan betekenen.

ik zei het al eerder, je hebt erover nagedacht en je bent bereid het risico te lopen. dit scheelt een stuk. vaak kom je hier tegen dat men denkt 'dat doe ik goedkoper' en verliest het hele stuk van bedrijfscontinuiteit uit het oog.

grote(re) bedrijven hebben een eigen storingsdienst. een eigen ICThelpdesk of 'netwerkbeheerder'

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mijn reactie was dan ook naar jorisvdelsen gericht die zich afvroeg waarom die lenovo 2 keer zo duur was tov. een lijstje met componenten dat hij in een volgende post toont.

Nog even een laatste opmerking van mijn kant ivm. het zelfbouw vs een grote systeem bouwer.:
Als 's morgens een pc niet opstart dan moet jij eerst voor elk onderdeel nog gaan uitzoeken waar de fout zit. Als je dan een halve dag of een dag later de fout gevonden hebt moet je eventueel nog eerst het vervangende onderdeel opnieuw gaan bestellen. Dan moet jij die nog zelf gaan inbouwen.
Een ervaring die ik met een dell laptop had is dat er de dag van de storing een technieker aan de deur stond met alle vervangende onderdelen en die laptop dus na een half uurtje (vanaf de aanwezigheid van de technieker) weer werkte. Ik weet niet wat voor onderhoud contract er voor die laptop afgesloten was.

Dat kan je natuurlijk wel oplossen door zoals je zelf al aangeeft een aantal componenten als reserve bij te houden. Een moederbord, voeding en wat latjes ram geheugen eventueel een cpu (kan zelfs een goedkoper model). Een kast is natuurlijk niet nuttig om reserve te houden.

Verder lijkt me ook dat de componenten van zo een dell/hp/lenovo/... anders getest worden. Een professionele omgeving toont een heel ander gebruikspatroon als een consumenten omgeving. En daar zou je zaken als koeling en duurzaamheid op kunnen afstemmen.
Wij hebben bv om kosten te drukken eens consumenten hdd's in een netwerk opslag gestoken, die hebben het geen jaar vol gehouden.

Nu dat is gewoon mijn mening en ook van een aantal andere als ik hier de reacties bekijk. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij geen zelfbouw mag gebruiken op jouw werkomgeving.

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 21-08-2014 16:44 ]

Pagina: 1