• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:29
Dag allen.

na het lezen van verschillende fora over mediaspelers etc zie ik door de bekende bomen het bos niet meer.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een oplossing om het bekijken/ downloaden/ streamen van media in huis wat gebruiksvriendelijker te maken.
Ik kijk nu zelf series en films op mn laptop via XBMC (vind vooral de features voor subtitles en de indicator welke afleveringen al bekeken zijn erg handig).
Sinds kort is mijn vriendin ook begonnen met series kijken, deze heb ik voor haar nu gedownload op de tablet en kijkt ze ook via XBMC.

Eigenlijk zou ik graag de mogelijkheid hebben om mijn gedownloade content op de tv af te spelen, eventueel daarnaast een netflix abonnement.
Omdat de content nu verspreid is over een tablet en een laptop lijkt een NAS me sowieso wel zinvol.

We hebben een Samsung HD ready tv (niet smart), die nog steeds goed genoeg is voor ons.
De TV is slechts door een muur gescheiden van de meterkast/Router

Door de lage aanschafprijs was mijn oog ook gevallen op een Chromecast met de gedachte om dan zelf mijn prive bestanden via de laptop naar de TV te casten en mijn vriendin via Netflix te laten kijken (lijkt me gebruiksvriendelijker dan de prive bestanden casten voor zover ik nu heb gelezen).
Ik heb ook gekeken naar verschillende android sticks maar wat ik lees is dat toch allemaal nog aardig buggy/ heeft aardig wat tweaking nodig om fatsoenlijk te draaien.

Op dit moment hoeft het niet een perfecte setup te worden, liever wat handigheid tegen een beperkte uitgave met mogelijkheid om het de komende tijd wat te verbeteren.

Wat is in jullie ogen een nuttige eerste stap om te maken?
Eerst een chromecast/ android stick of eerst een NAS om de content te centraliseren?

Alvast bedankt voor tips en als er aanvullende info nodig is hoor ik het graag!
*en excuses voor een enigzins rommelige openingspost*

Louzy#2475

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

in jouw geval zou ik voor een raspberry pi gaan met xbmc erop dan

de beeld kwaliteit van een chromecast is niet echt hoog, het is wel een leuk speeltje.

Iperf

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:21
Ik zou dan beginnen met een goede NAS met goede brede software ondersteuning... die hebben meestal al (dmv) apps de mogelijkheid om video en muziek naar je mobiele apparaten te streamen. De tv is niet smart dus dat gaat wat moeilijker, maar dat kan je ook op meerdere manieren oplossen, je geeft bijvoorbeeld al aan dat de tv dicht bij de meterkast staat waar je dan denk ik ook die nas gaat plaatsen... dan zou een eenvoudige videokabel al toereikend kunnen zijn. Maar je zou uiteraard ook je smartphone of tablet dmv hdmi aan de tv kunnen hangen en zo videos af te spelen.

• louzy82
Wat kost een beetje fatsoenlijke NAS? (evt een gebruikte)
Ik heb geen flauw idee aan welke eisen die moet voldoen

Louzy#2475

• MicGlou
Een beetje fatsoenlijke NAS, dan moet je zo tussen de 150 en 200 euro rekenen voor een degelijke nieuwe instapper... dat is exclusief hardeschijven uiteraard. Maar net zoals met pc's, je kan het zo gek maken als je budget toestaat. Maar in principe iedere beetje fatsoenlijke NAS zou geen problemen mogen hebben met het streamen van video.

pricewatch: Synology Disk Station DS209+II

zag ik in v&a staan, leuke NAS om mee te beginnen.

• louzy82
Thanks voor de antwoorden!
Ik zal eens in de mogelijkheid van een NAS gaan duiken.

De Rapsberry PI heeft aardig wat tweaking nodig om fatsoenlijk te draaien dacht ik te lezen.
of hebben ze het dan vooral over FullHD met 5.1 surround sound wat niet vlekkeloos loopt?

[ Voor 52% gewijzigd door louzy82 op 20-08-2014 14:03 ]

Louzy#2475

• MicGlou
louzy82 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:59:
Thanks voor de antwoorden!
Ik zal eens in de mogelijkheid van een NAS gaan duiken.

De Rapsberry PI heeft aardig wat tweaking nodig om fatsoenlijk te draaien dacht ik te lezen.
of hebben ze het dan vooral over FullHD met 5.1 surround sound wat niet vlekkeloos loopt?
Raspberry is leuk voor de tweakers onder ons die graag altijd een beetje bezig blijven... maar niet geschikt als een zo pijnloos mogelijke oplossing. Maar sowieso wat je van plan bent leunt heel sterk op een goede centralisering van je gegevens en dat begint bij een degelijke NAS.

• louzy82
Ok, duidelijk.

Voor een NAS moet er ook nog een HD uitgezocht worden.
Naast de afmeting van de behuizing en de opslaggrootte, wat is nog meer van belang?
Wat zijn acceptabele schrijf en leessnelheden voor dit gebruik en is het RPM nog van belang bijvoorbeeld?

En op basis van welke specs is het beste om NAS te vergelijken?

[ Voor 11% gewijzigd door louzy82 op 20-08-2014 14:39 ]

Louzy#2475

• MicGlou
louzy82 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:33:
Ok, duidelijk.

Voor een NAS moet er ook nog een HD uitgezocht worden.
Naast de afmeting van de behuizing en de opslaggrootte, wat is nog meer van belang?
Wat zijn acceptabele schrijf en leessnelheden voor dit gebruik en is het RPM nog van belang bijvoorbeeld?

En op basis van welke specs is het beste om NAS te vergelijken?
Voor thuisgebruik maakt het wat betreft keuze in hdd niet zoveel uit, gewoon voor een goede prijs-kwaliteit verhouding gaan. Je hebt zelfs speciale hdd's voor dit soort toepassingen die doorgaans iets duurder zijn, daar kan je voor gaan maar een doorsnee hdd kan ook prima... die zullen echt niet zo zwaar belast gaan worden.

De specs waar je de keuze op baseert zijn afhankelijk van je wensen, zover ik tot nu toe begrijp is je enige echte wens het streamen van video/muziek en het toegankelijk zijn van bepaalde documenten... dan zijn de eisen niet hoog. Uiteraard als je een duurder model koopt zal het allemaal wat vlotter lopen, maar meestal zet je de NAS maar 1x echt hard aan het werk voor het installeren vullen van het apparaat, daarna is de prestatie niet zo heel belangrijk meer, het hoeft alleen maar bestanden te serveren. Maar ben je eventueel van plan de NAS ook in te zetten om te downloaden rarren en parren, misschien zelfs als een kleine web/ftp-server die toegankelijk moet zijn voor een groep personen, dan kan een NAS met wat extra rekenkracht wel heel handig zijn, alhoewel je dat ook snel in de prijs zal zien.

Kort gezegd: bepaal eerst eens voor jezelf wat de wensen nu zijn... en eventueel voor de toekomst. Maar je komt sowieso al een heel eind met een basic NAS van een goed merk, het zal alleen niet zo snel werken.

[ Voor 10% gewijzigd door MicGlou op 20-08-2014 15:10 ]

• louzy82
Wederom bedankt voor je heldere antwoord.

Ik wil graag media streamen, direct op de NAS downloaden en de content overal vanaf kunnen bereiken (ook buiten mijn eigen netwerk)
Dat lijken me 3 basic wensen voor een NAS.

Louzy#2475

• louzy82
Het is een oud topic maar ik wilde toch even het vervolg vermelden, ook al is dat een jaar na opening van het topic.

Ik heb van het weekend een Zyxel NSA325 V2 (met WD red HD) aangeschaft en een Raspberry Pi2.
De raspberry heeft me altijd wel gefascineerd maar ik hoorde teveel klachten over langzame besturing van openelec op PI1. Dat is met de Pi2 niet meer aan de order en dus heb ik deze aangeschaft.

Het basis setup van de NAS is echt een fluitje van een cent, en hetzelfde geldt voor het installeren van Openelec op de Pi.
Binnen no time speelde de eerste film al op de TV.

Komende dagen op mn gemak de juiste add-ons installeren om de gebruikservaring te optimaliseren en ook de NAS in te stellen dat het Downloaden daar gebeurt.

Alle gebruikers die in dit topic gereageerd hebben en allen die in andere vergelijkbare topics gereageerd hebben, super bedankt!
_/-\o_

Louzy#2475

Pagina: 1