Crappy Windows 8.1 font rendering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Mijn Windows 8.1 font-rendering is werkelijk vreselijk slecht. Voor start menu en desktop gaat het prima, maar voor alles wat een window open, of de fonts binnen de file-explorer, zit het er echt niet uit. Voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/osi98596z5rem4d/Capture.PNG

Ik heb van alles geprobeerd, maar niets helpt:

1) ClearType wizard (in native scherm-resolutie, uiteraard): werkt niet binnen windowed menu (zie afbeelding).

2) Display settings laten je alleen kiezen tussen het groter makes van alle elementen op het scherm (wat overigens ook niet helpt). En de optie om individuele elementen te kiezen, voor fonts, laat die nou net geen window-tekst optie hebben.

3) Er is ook niks in mijn display drivers te vinden (die wordt vaak de schuld gegeven). Het betreft de i4600 chipset (op een i5).

4) Alle 'Visual effects' staan op 'Optimized for appearance.'

Ik word er gek van. Veel gegoogled, en blijkt een zeer veel voorkomend probleem te wezen met Windows 8.1; en het trieste is, dat het antwoord altijd hetzelde is: ze weten ervan, maar het kan MS geen ruk schelen.

Hopen dus dat er hier nog iemand iets weet.

EDIT: Dit forum laat om een of andere bizarre reden geen dropbox images zien. Maar het plaatje (wanneer ik het handmatig invoer in de browser) laat ineens een perfect font zien! (via mijn Windows 7 installatie, waar ik vanaf post). Defuq?! Dat kan bijna niet. Dan is het dus niet Windows, maar iets met, ja wat?! Geloof me, op mijn Windows 8 machine ziet het er totaal niet uit! Zo goed als niet te lezen.

[ Voor 14% gewijzigd door albatross op 19-08-2014 23:14 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:27
Ik zie inderdaad dat je ClearType uit hebt staan op het screenshot. Is dat wat jij perfect noemt? :P

Dit zie ik:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/edV8Tzd.png
Vind ik toch een stuk mooier.

Ik zie ook dat je iets hebt veranderd aan de transparantie van de windowborders. Misschien gooit zo een tool roet in het eten?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat de resolutie wel goed dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Op je plaatje zie ik dat cleartype uitstaat, je draait op wat lijkt 120dpi ipv 96 (sommige legacy meuk vind dat niet fijn), en de groene tekst bied welliswaar anti aliasing maar lijkt ingestels op brg ipv rgb subpixel layout. Draai je op de native resolutie van je scherm? Bestaat het probleem ook met andere windows thema's en/of profielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Ja, die staat uiteraard op 1920x1080 (de ClearType wizard laat je ook niet eens starten zonder op je scherm's native resolutie te draaien).

@Ramon, wat ik hier zie is heilig vergeleken bij wat ik in Windows 8.1 zie. :) De letters zijn daar bijna niet van de achtergrond te onderscheiden (bijna wit, zo dun, met een rare witte glow eromheen). Vrijwel niet te lezen.

Ik heb inderdaad Aero Glass for Win 8.1 draaien. Dat zou niet uit mogen maken, maar ga er toch eens even naar kijken. Bedankt.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Umbrah schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 23:48:
Op je plaatje zie ik dat cleartype uitstaat, je draait op wat lijkt 120dpi ipv 96 (sommige legacy meuk vind dat niet fijn), en de groene tekst bied welliswaar anti aliasing maar lijkt ingestels op brg ipv rgb subpixel layout. Draai je op de native resolutie van je scherm? Bestaat het probleem ook met andere windows thema's en/of profielen?
Die 120 DPI, ik neem dat dit het resulaat is van 'Medium' grootte voor scherm-elementen? DPI zelf laat zich niet instellen. Maar ook op default ziet het er totaal niet uit (en dan zelfs een beetje kleiner nog).

Nog even voor de duidelijkheid, de mess-up geschiedt alleen in dit soort windows (en file explorer, e.d.) De desktop fonts (affected by ClearType) zijn bere-gaaf. Ook de start-menu text e.d). Control Panel items-tekst is dus ook prima, maar weer niet zo'n folder option window dat je vanuit daar opent).

En die subpixel layout, ben de term wel tegengekomen, maar waar kun je dat instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Mmm, ik denk dat ik wat verder ben. Het ligt waarschijnlijk aan de 'RBG Dynamic Range', die ik op 'Full' gezet had in de i4600 driver options. Doe je dat niet, dan mis je zeer veel detail in XBMC, bij het afspelen van films. Dat is een bekend probleem, overigens.

Ik had ook mijn TV op 'Full' Dynamic Range gezet; maar daar tript het Windows font toch op: je ziet er dan vrijwel niets meer van. TV terugzetten op 'Limited' maakt de fonts iig weer leesbaar, al ziet het er nog steeds niet echt goed uit.

Pagina: 1