• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05-2025

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Normaal kom ik hier alleen voor de IT spullen en vragen :), maar deze keer kan ik hulp gebruiken met een ander project. We willen flitsers aanschaffen, en dan bedoel ik niet on-cam, maar echt krachtige losse flitsers.
Onze typische situatie: tegen een witte wand fotograferen in een studio tussen de 100 en 140 m².

We zijn samengegaan met een aantal jongens en hebben allemaal een andere ervaring, maar graag hebben we informatie van mensen die langer met sets gefotografeerd hebben.

De bedoeling is 3 tot 6 flitsers te kopen. Welke merken en types raden jullie aan en waarom?

Bij voorbaat dank!

Knowledge is power

Verwijderd

Wat ga je fotograferen? Portretten? Boten? Kleine producten? :) Waarom 3 tot 6? Wat wil je bereiken voor belichting? Met 6 flitsers werken in een studio is best veel :)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2014 07:57 ]

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Voor 140m² heb je aan 200Ws - 300Ws flitsers genoeg (ik ga er even vanuit dat je met krachtige losse flitsers producten als Elinchrome etc bedoelt). Laat je vooral niet te zware flitsers aanraden. Klinkt cool. Maar (en dit verhaaltje heb ik vele malen getyped) je flitser kan ook te krachtig zijn zodat ie zelfs op de laagste stand (vb 1/32e) nog steeds overbelicht. Daar sta je dan met je stoere flitsset.
3a4 flitsers lijkt me realistisch - het budget voor nr 5en6 hang je mss liever aan extra modifiers?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:28

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb 5 studioflitsers....maar meer dan 4 gebruik ik zelden. De laatste is meer backup dan functioneel.

Ik heb 2x400, 1x300, 1x 500 en 1x900. Verschillende vermogens om verschillende situaties af te handelen. Maar binnen een flinke studio zie ik geen nut voor meer dan zeg 300Ws. Ik heb ook krachtigere flitsers, maar dat is meer voor buiten de studio.
Mijn 900W flitser kan bijvoorbeeld buiten op vol vermogen met gemak de zon weg knallen, dat is soms wel gaaf.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-01 21:40
Het hangt ook nogal van je onderwerp en de benodigde hoeveelheid scherptediepte af. Onderstaand shot ga je niet redden met een paar 100ws flitsers ;-)

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8257/8682631299_58b51e32fb_c.jpg
[

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:48
http://www.fotoflits.com/...-4-4-4-studio-set-de-luxe Je kan zoiets overwegen. Zeer complete set. Al zijn ze soms wat te sterk (op bijv 2.8 portret zit er niet bij). Op lokatie zijn ze vaak perfect (via witte muur ruimtes verlichten met bestaand licht als fill, of in open schaduw portretten maken). Maar soms bij grotere ruimtes ook wat te zwak..

Duurdere (elinchrom) sets hebben vaak als voordeel dat het laagste vermogen zachter is dan bijv de 400Ws koppen (Rx 4: 25Ws t/m 400Ws - ELC Pro HD 1000W: 7Ws t/m 1000Ws).

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

vandijk schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 15:30:
Het hangt ook nogal van je onderwerp en de benodigde hoeveelheid scherptediepte af. Onderstaand shot ga je niet redden met een paar 100ws flitsers ;-)

[afbeelding]
[
jawel hoor, geen probleem. Lukt zelfs prima met 50W/s reportageflitsers. Hooguit moet je enkele keren flitsen binnen 1 foto, of je iso omhoog gooien. Maar als je techniek echt snapt, dan kan je met simpel materiaal echt al alles doen wat je zou willen.
De rest is luxe.

Ik heb in de studio, meer voor de luxe dan dat het nodig is:
softboxen, plu's, striplight's, octabox, beautydish, spotlight en mega paraplu van 230cm diagonaal. En het meeste gebruik ik ook wel, maar het zijn allemaal dingen waar ik zonder zou kunnen. Want ook die accessoires zijn dure aanschaffen.

• analogworm
Maar als je techniek echt snapt, dan kan je met simpel materiaal echt al alles doen wat je zou willen.
Dat is helemaal waar. Dat vind ik mooi aan die 4/4/4 set. Er zit voldoende materiaal in om van alles en nog wat uit te proberen.. Maar meestal kan ik met 1 lampje af.. Het biedt de ruimte, of juist beperking, om te experimenteren en te doorgronden wat alles nou precies doet. Zonder dat je gelijk weer naar de winkel hoeft te rennen voor die octabox van 400+ euro..

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

analogworm schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 16:43:
[...]

Dat is helemaal waar. Dat vind ik mooi aan die 4/4/4 set. Er zit voldoende materiaal in om van alles en nog wat uit te proberen.. Maar meestal kan ik met 1 lampje af.. Het biedt de ruimte, of juist beperking, om te experimenteren en te doorgronden wat alles nou precies doet. Zonder dat je gelijk weer naar de winkel hoeft te rennen voor die octabox van 400+ euro..
1450 ex btw (zeg 1750 euro dus) is niet voor iedereen weg gelegd qua instapprijsje.

Om mee te beginnen is deze serie denk ik eerder van toepassing:
http://benel.nl/webshop/s...linkstar)_lf%20(linkstar)

Waarbij je weinig inlevert t.o.v. jou link. Beiden instelbaar van vol tot 1/32, maar met als voordeel dat de mijne meer dan de helft goedkoper is en een bowens vatting heeft. Dat maakt accessoires ook meteen 3x zo goedkoop dan elinchrom.

Jou set heeft zeker voordelen hoor, o.a. lichter, op afstand instelbaar en ietwat compacter misschien, maar ik vind dat niet een 1000 euro meerprijs rechtvaardigen. Zeker niet als de accessoires van elinchrom ook nog eens erg duur zijn.

• analogworm
Linkstar ziet er zo op het eerste oog inderdaad goedkoper uit. Echter ben ik toch wel huiverig voor goedkoop is uiteindelijk duurkoop. Het is en blijft toch een forse investering, ookal neem je bijv linkstar. Daarom heb ik zelf de instap á Falcon Eyes etc overgeslagen.. Het hielp voor mij ook dat ik de set direct kon aanschaffen vanuit een aanbetaling van de opdracht waarvoor ik een flitset nodig had. O-)

Heb je ervaring met linkstar en enig idee van de kwaliteit?

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb in de studio 5 linkstars staan. Werk nu 6 jaar met Linkstar. Er is in die tijd 1x 1 stuk gegaan en die kon voor 45 euro gerepareerd worden bij de importeur.
In die 6 jaren heb ik ook slechts 1 flitsbuisje vervangen en die was stuk gegaan tijdens transport en niet tijdens gebruik.

Mijn ervaringen zijn kortom bijzonder goed en gezien ik een permanente studio heb waar dit gebruikt wordt, hebben ze al menig tienduizenden keren geflitst per stuk en het nog nooit laten afweten verder.

De bouw is beter dan Falcon-Eyes e.d. Zit gewoon een koelventilator in, metalen behuizing etc, dus oververhitten lukt mij in ieder geval niet.

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Nomad schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 18:12:
[...]
en een bowens vatting heeft. Dat maakt accessoires ook meteen 3x zo goedkoop dan elinchrom.
Dat is niet echt een issue, want voor Elinchrom vatting zijn er ook veel 3rd party modifiers te vinden.
Zo heb ik zelf 2 striplights en een beaauty dish van een ander merk voor mijn flitsers

http://www.avfoto.nl

• McLoe
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-07-2025
Die goedkope (chinese) flitsers produceren anders wel veel blauwer licht dan Elinchrome, Profoto, Balcar etc. Kan je in post natuurlijk redelijk rechttrekken, maar bij huidtinten nooit 100%. You get what you pay for.

• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05-2025

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

Topicstarter
We hebben een budget voor 6 goede monoblocks of niet te dure koppen met generatoren.
Linkstar ken ik niet, maar door deze hele discussie zijn we gaan rondvragen en we hebben de komende twee weken een aantal merken op bezoek.
moozzuzz schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:24:
Voor 140m² heb je aan 200Ws - 300Ws flitsers genoeg (ik ga er even vanuit dat je met krachtige losse flitsers producten als Elinchrome etc bedoelt). Laat je vooral niet te zware flitsers aanraden. Klinkt cool. Maar (en dit verhaaltje heb ik vele malen getyped) je flitser kan ook te krachtig zijn zodat ie zelfs op de laagste stand (vb 1/32e) nog steeds overbelicht. Daar sta je dan met je stoere flitsset.
3a4 flitsers lijkt me realistisch - het budget voor nr 5en6 hang je mss liever aan extra modifiers?
Dit is trouwens ook een prettige, we gaan denk ik inderdaad voor 4 flitsers, twee sterke en 2 medium maat flitsers. Dat budget willen we gebruiken voor generatoren ipv monoblocks.

[ Voor 64% gewijzigd door Universal Creations op 26-08-2014 18:39 . Reden: Voortaan graag "Wijzig" gebruiken i.p.v. 2 posts achter elkaar ]

Knowledge is power

• analogworm
Vanwaar dat je een voorkeur hebt voor generatoren?

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-12-2025
Arrien schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 12:55:
[...]
Dat is niet echt een issue, want voor Elinchrom vatting zijn er ook veel 3rd party modifiers te vinden.
Zo heb ik zelf 2 striplights en een beaauty dish van een ander merk voor mijn flitsers
Welke beauty dish is dat als ik vragen mag? En ben je daar tevreden over? Vanochtend toevallig nog even gekeken naar het honingraadjes en beautydishes van Elinchrom, maar vind die bijvoorbeeld wat prijzig inderdaad.

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Pagina: 1