Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:34

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Hoi!

Ik bouw al een paar jaar mijn eigen pc maar volg het videokaart gebeuren allemaal niet meer zo. Ik heb altijd met ATI gewerkt omdat ik dit prettig vindt werken. Echter merk ik nu dat mijn hd7850 (pricewatch: Sapphire Radeon HD 7850 2GB) wat begint te sputteren.

Ik wil dus wat meer grafisch vermogen in mijn pc.

Nu zit ik zelf met een dillema. Maar eerst even wat achtergrond van mijn pc en wat ik ermee doe.

Ik draai zelf een AMD FX-8150 (niet overclocked, wel watergekoeld.) op een MSI 990FXA-GD65 met 8GB dominator 1600mhz geheugen en op het moederbordje dan mijn trouw hd7850 en een 600 watt voeding. Ik game wel veel met de pc dus dat is wel een aandachtspunt.

Nu wil ik dus wat meer grafisch vermogen en twijfel ik of ik:
- nog een extra hd7850 moet kopen voor Crossfire, waarbij ik niet zeker weet of dit stable draait. Met een HD5770 die ik in crossfire draaide had ik wel eens problemen. Dit kost mijn 75 euro
Of
- dat ik een nieuwe kaart koop. Hierbij is het budget ongeveer 200 euro(iets meer of minder).

Ik heb gekeken naar een R9 270X maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Graag zou ik wat advies krijgen en een eventuele link met een aan te raden kaart.

Mvg. Dennis

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-06-2024

oscarw

Better be a geek than an idiot

Als je crossfire gaat draaien, heb je ook een nieuwe voeding nodig. Als je dit bij de 75 euro optelt kom je steeds dichter bij de 200 euro. Daarom zou ik gewoon lekker een nieuwe kaart kopen. Dan kun je eventueel later dáár nog een tweede bij prikken, mocht je echt power willen.
Voor 200 euro kun je veel leuks kopen. Daar kun je bijvoorbeeld een 270X van kopen. Toch zou ik als ik jou was een tweedehands R9 290 (reference, dus met standaard koeler) kopen (zoals deze. Deze zijn momenteel erg goedkoop aangezien deze kaarten veel gebruikt zijn voor mining, maar dat nu niet meer te doen is met een GPU. Ze zijn voor dezelfde prijs heel wat krachtiger dan een 270X en hebben dubbel zoveel geheugen. Maar aangezien je alleen een reference kaart voor 200,- kunt krijgen, is hij helaas ook luidruchtig en wordt hij erg snel erg warm.

Let op!: Als je een tweedehands 290 besluit te kopen; kies er dan wel een waar niet mee gemined is! Er wordt over gediscussieerd, maar over het algemeen kan de levensduur van de kaart er van achteruit gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door oscarw op 19-08-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat geluid lijkt me een groter probleem dan eventuele slijtage van minen. Daar zijn die kaarten imo wel op berekend. Dat geluid is echt wel vrij naar.

Een tussenweg die prima in het budget past is natuurlijk ook nog een 7950 of een 280nonX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
oscarw schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:29:
Als je crossfire gaat draaien, heb je ook een nieuwe voeding nodig. Als je dit bij de 75 euro optelt kom je steeds dichter bij de 200 euro. Daarom zou ik gewoon lekker een nieuwe kaart kopen. Dan kun je eventueel later dáár nog een tweede bij prikken, mocht je echt power willen.
Voor 200 euro kun je veel leuks kopen. Daar kun je bijvoorbeeld een 270X van kopen. Toch zou ik als ik jou was een tweedehands R9 290 (reference, dus met standaard koeler) kopen (zoals deze. Deze zijn momenteel erg goedkoop aangezien deze kaarten veel gebruikt zijn voor mining, maar dat nu niet meer te doen is met een GPU. Ze zijn voor dezelfde prijs heel wat krachtiger dan een 270X en hebben dubbel zoveel geheugen. Maar aangezien je alleen een reference kaart voor 200,- kunt krijgen, is hij helaas ook luidruchtig en wordt hij erg snel erg warm.

Let op!: Als je een tweedehands 290 besluit te kopen; kies er dan wel een waar niet mee gemined is! Er wordt over gediscussieerd, maar over het algemeen kan de levensduur van de kaart er van achteruit gaan.
Bedankt voor de info. Zelf ben ik altijd liever van een nieuwe kaart kopen als het om 200 euro gaat, dus dan ben ik eerder geinteresseerd in een pricewatch: MSI Radeon R9 270X GAMING 2G. Het geluid is ook een issue voor mij, al vraag ik me af hoeveel geluid hij dan maakt? Ik heb zelf een geluidsstille kast, maar in hoevere houd dat zich?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik heb een vergelijkbare kaart en die is fluisterstil, en dat zonder geluidsdempende kast, dus dat zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
D3nnisd schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:26:
[...]

Bedankt voor de info. Zelf ben ik altijd liever van een nieuwe kaart kopen als het om 200 euro gaat, dus dan ben ik eerder geinteresseerd in een pricewatch: MSI Radeon R9 270X GAMING 2G. Het geluid is ook een issue voor mij, al vraag ik me af hoeveel geluid hij dan maakt? Ik heb zelf een geluidsstille kast, maar in hoevere houd dat zich?
Voor 200 euro kan je veel beter een 7950 of de gebrande versie daarvan, de 280 halen. Die kosten respectievelijk 160 euro of 170. Deze kaarten zijn in potentie meer voorbereid op de toekomst met hun 3GB VRAM vs 2GB van de 270x. Beiden zijn ze ook nog eens eenvoudig over te klokken, wat ze richting een 280X stuwt. Hier een vergelijking 7950 vs 270x. De verschillen zijn niet wereldschokkend, maar wel zichtbaar. Vooral op hogere resoluties en hogere instellingen doet de 7950/280 het iets beter.

Eigenlijk is er met dit budget momenteel geen betere deal.

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 20-08-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-08-2024
br00ky schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:23:
Eigenlijk is er met dit budget momenteel geen betere deal.
V&A :X

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:24
Crossfire met 7850's is wel "stabiel", maar er zijn altijd games die er niet goed mee werken en met oudere (DX9) games heb je last van microstutter. Je specificeert niet welke "600W" voedng je hebt, maar als dat een degelijke is, trekt die wel Crossfire 7850's dus moet je geen andere kopen.

Als je een 7950 voor ongeveer €170 koopt en de 7850 verkoopt voor €75, heb je maar €20 meer uitgegeven dan wanneer je zelf een extra 7850 zou kopen, en die zal in alle games een prestatiewinst geven, ben je dus het zekerst van je zaak. Crossfire 7850's is sneller dan een 7970, maar een gokje voor bepaalde games. Als je bepaalde games hebt die je vaak speelt, kun je misschien even opzoeken hoe Crossfire het daarbij doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Nieuw geen betere deal :>.

V&A zit echt niet in mijn systeem |:(

[ Voor 14% gewijzigd door br00ky op 20-08-2014 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-06-2024

oscarw

Better be a geek than an idiot

Klopt wat br00ky zegt. Deze kaarten presteren beter dan de 270X, maar maken helaas ook wel wat meer herrie. De CLub3D heeft wel een mooie backplate :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532949

Heb je behalve een 1 GPU nu nog een kaart in een PCI-E slot zitten ?
zo nee , dan zou ik voor crossfire gaan. De hd 7850 is nog een erg recente kaart, en voor een 80 euro heb je al 40 tot 75 % prestatie verbetering in de meeste game's ( afhankelijk hoe goed ze het ondersteunen ).
je zou kunnen kijken in welke game je grafische kracht tekort komt en dan even opzoeken of deze game crossfire goed ondersteunt.
ook heb ik gehoord dat Crossfire was verbeterd ( via een driver update ) Dat was kort nadat de R7 en R9 rebrands kwamen.

zelf heb ik nu een r9 270x 4 gb en daar ben ik heel blij mee, deze kaart kan alle spellen goed spelen ( op high in full hd) al is deze kaart niet heel veel krachtiger als de hd7850.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
allen bedankt voor je reacties.

Ik denk dat ik liever voor een nieuwe kaart ga dan voor een crossfire setup of tweedehands.

Heeft het veel zin als ik er 50 euro meer tegenaan gooi?

Mvg, Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:24
Bedoel je met €50 meer dat het budget stijgt naar €250? Voor €250 kun je een R9 280X in plaats van een R9 280/HD 7950 kopen, als je die €50 te besteden hebt zou ik daar dan wel voor gaan. Tweedehands kun je ook een R9 290 vinden, die zou dan waarschijnlijk wel met reference koeler zijn en redelijk wat lawaai maken.

Zit bij je budget ook de verkoop van je huidige videokaart? Zo nee, als je die verkoopt voor rond de €75, heb je op een paar euro na genoeg voor deze pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalKing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-08-2024

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Pagina: 1