• qmikhailq
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-05-2015
Beste vrienden,

Ik heb recentelijk een R9 290 gekocht en in mijn Zalman Z9 kast gestopt. Nu wordt mijn GPU onwijs heet! Tijdens het gamen is 90-95 graden de standaard (wat normaal blijkt te zijn volgens sommige reviews). Mijn zorgen liggen vooral bij de idle temperaturen. Ook al zit ik alleen te browsen komen de temperaturen al rond de 70-80 graden Celsius als ik de standaard faninstelling gebruik. Mijn vraag is nu wat is de oorzaak hiervan?

Gedachten die ik had:

- niet genoeg koeling in mijn kast
- te weinig stroom, ik heb namelijk maar een kleine 500W
- kapotte videokaart

Wat denken jullie?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4130 Boxed€ 75,50€ 75,50
1ASRock 970 Extreme3 R2.0€ 61,95€ 61,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5€ 349,09€ 349,09
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Zalman Z9 U3€ 51,-€ 51,-
1Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/4G€ 0,-€ 0,-
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 537,54

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-01 16:17

thorgal21

Forum Noob

Wanneer je zijpaneel van je kast eraf haalt, wat zijn dan je temps? Kan je meteen uitsluiten of je kast genoeg airflow heeft.

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 16:25
Heb je meer dan 1 monitor aangesloten op de videokaart?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het fan profiel van de R9 290 is zo ingesteld dat hij inderdaad op die temperaturen werkt. Wat je kan doen als alternatief is MSI Afterburner installeren en een custom fan profiel aanmaken. Als je fan op iets van 35% draait dan heb je idle tenminste iets van 65 graden ipv de boven genoemde temperaturen en is de fan nauwelijks hoorbaar. Ik heb wel een redelijk geluidsvaste kast.

• qmikhailq
Nou jullie hebben allemaal een beetje gelijk...

1. Zonder zijkant gaat de temp met ongeveer 5 graden Celsius omlaag.
2. Met maar 1 scherm is het opeens rond de 50!
3. Met MSI probeerde ik net mijn fan op 35% in te stellen, maar als ik dat instel in msi dan gaat die niet op 35% maar op 41% (volgens Catalyst) en maakt die veel geluid...

Het viel mij op dat mijn geheugenclock bij twee schermen automatisch 1250 is... Ik gebruik wel heel graag twee schermen... heeft iemand advies over hoe ik dit op kan lossen? Ohja en mocht ik ervoor kiezen om toch twee schermen te gebruiken is het dan schadelijk voor mijn kaart om op zulke temperaturen te werken?

(bedankt voor alle hulp tot nu toe!)

[ Voor 11% gewijzigd door qmikhailq op 19-08-2014 19:58 ]

Verwijderd

qmikhailq schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 19:58:

3. Met MSI probeerde ik net mijn fan op 35% in te stellen, maar als ik dat instel in msi dan gaat die niet op 35% maar op 41% (volgens Catalyst) en maakt die veel geluid...

Het viel mij op dat mijn geheugenclock bij twee schermen automatisch 1250 is... Ik gebruik wel heel graag twee schermen... heeft iemand advies over hoe ik dit op kan lossen? Ohja en mocht ik ervoor kiezen om toch twee schermen te gebruiken is het dan schadelijk voor mijn kaart om op zulke temperaturen te werken?

De temps zijn normaal met de standaard fanprofielen. Dat met die 2d clocks met twee schermen ga je niet oplossen; al langer een AMD-probleem. Mijn advies: custom fanprofiel in Afterburner, en er niet meer naar omkijken. Lawaai zullen ze altijd maken. Overigens heeft het volgens mij weinig invloed op de levensduur van de kaart, maar don't quote me on that. Ik weet in elk geval dat mijn 8800GTX het jarenlang gedaan heeft, en tijdens gamen op 105 graden kwam. No joke.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2014 20:03 ]

• Junia
qmikhailq schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 19:58:

Hier is de reden waarom de temperaturen zo hoog worden als je meer dan 1 scherm hebt aangesloten ;)

Junia in "AMD Radeon R9 Ervaringen - Deel 1"Junia in "AMD Radeon R9 Ervaringen - Deel 1"[/MESSAGE

Edit: blijkbaar was je er zelf nu ook achter :p
Je kan er weinig tegen doen. Persoonlijk gebruik ik MSI Afterburner met een custom fanprofiel die opstart met Windows.

[ Voor 10% gewijzigd door Junia op 19-08-2014 20:06 ]

Verwijderd

Junia schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:03:
[...]

Hier is de reden waarom de temperaturen zo hoog worden als je meer dan 1 scherm hebt aangesloten ;)

Junia in "AMD Radeon R9 Ervaringen - Deel 1"
Had dat inderdaad ook met mijn 280x, en nu met mijn 290. Waarom is die standaard fancurve eigenlijk zo slecht? Hij word echt belachelijk heet daarmee. Met Afterburner valt het goed te managen. Wel je geluid hard zetten tijdens het gamen, anders hoor je de kaart in plaats van de game 8)

Overigens @TS: waarmee stuur je die twee schermen aan? Met twee keer DVI heb je inderdaad hoge clocks, maar met een keer DVI en een keer HDMI heb je dat niet, is mijn ervaring. Ik heb dit adaptertje gekocht om mijn tweede scherm aan te sturen, nu zijn de kloksnelheden normaal.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2014 20:08 ]

• Junia
Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:05:
[...]

Had dat inderdaad ook met mijn 280x, en nu met mijn 290. Waarom is die standaard fancurve eigenlijk zo slecht? Hij word echt belachelijk heet daarmee. Met Afterburner valt het goed te managen. Wel je geluid hard zetten tijdens het gamen, anders hoor je de kaart in plaats van de game 8)
Ik heb het niet grondig getest maar als het goed is zou 60% fansnelheid ongeveer genoeg zijn om de temperatuur onder de 90 graden te houden op het moment dat de kaart compleet gestrest wordt.

Het is jammer dat er geen fix voor is. Het is gewoon zonde dat het geheugen op 1250mhz geclockt blijft als je twee schermen aangesloten hebt, i.t.t. de 150mhz bij 1 scherm. AMD probeert hiermee te voorkomen dat je schermen gaan flikkeren, iets wat voorkomt als het geheugen te laag is geclockt i.c.m. meer dan 1 monitor.

Dit is mijn custom fan profiel:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/11790fo.png. Tijdens idle zal de fan altijd 36% aanstaan, hij is hoorbaar maar naar mijn mening niet irritant.

[ Voor 9% gewijzigd door Junia op 19-08-2014 20:10 ]

Verwijderd

Junia schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:08:
[...]

Ik heb het niet grondig getest maar als het goed is zou 60% fansnelheid ongeveer genoeg zijn om de temperatuur onder de 90 graden te houden op het moment dat de kaart compleet gestrest wordt.

Het is jammer dat er geen fix voor is. Het is gewoon zonde dat het geheugen op 1250mhz geclockt blijft als je twee schermen aangesloten hebt, i.t.t. de 150mhz bij 1 scherm. AMD probeert hiermee te voorkomen dat je schermen gaan flikkeren, iets wat voorkomt als het geheugen te laag is geclockt i.c.m. meer dan 1 monitor.
Jup, dat laatste had ik ook. Is dat eigenlijk niet gewoon een teken van slecht geheugen? Ik had dan nog Hynix, maar ik heb me laten vertellen dat Elpida nog erger was daarmee.

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/edv0aaZ.jpg

Dit is wat ik krijg met één scherm op DVI en één scherm op een HDMI-VGA converter. Fanprofiel is custom en ik had Chrome en nog wat andere meuk aan staan. Misschien dat iemand er wat aan heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2014 20:12 ]

• qmikhailq
Is het schadelijk voor een kaart om continu op 1250 geheugen te werken?

• Junia
Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:10:
[...]

Jup, dat laatste had ik ook. Is dat eigenlijk niet gewoon een teken van slecht geheugen? Ik had dan nog Hynix, maar ik heb me laten vertellen dat Elpida nog erger was daarmee.
Het lijkt me geen kwestie van slecht geheugen. Meerdere monitors staat gelijk aan meer data die door de videokaart verwerkt moet worden. Waarschijnlijk kan deze de data niet tijdig verwerken als de memory clocks te laag zijn. Technisch weet ik niet hoe dit precies werkt ofc :P

• Junia
qmikhailq schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:11:
Is het schadelijk voor een kaart om continu op 1250 geheugen te werken?
Nee, niet voor de videokaart, enkel voor de portemonnee aangezien hij wel wat meer energie verbruikt.
Edit: had vorig bericht moeten editten.

[ Voor 26% gewijzigd door Junia op 19-08-2014 20:14 ]

• qmikhailq
Junia schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:13:
[...]

Nee, niet voor de videokaart, enkel voor de portemonnee aangezien hij wel wat meer energie verbruikt.
Edit: had vorig bericht moeten editten.
Is het schadelijk voor een kaart om rond de 60 graden in idle te werken?
Zal ik prestatiedrops ervaren als ik twee monitoren gebruik?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De R9 290 is gemaakt om vrolijk op 95 graden te draaien, 60 idle overleeft ie zeker.

Wel kan ik je echt aanraden om er een non-referencekoeler op te zetten, wel zo fijn voor de oortjes. De Gelid Icy is een leuk ding.

[ Voor 8% gewijzigd door RobinHood op 19-08-2014 20:27 ]

People as things, that’s where it starts.

• qmikhailq
VasZaitsev schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:27:
De R9 290 is gemaakt om vrolijk op 95 graden te draaien, 60 idle overleeft ie zeker.

Wel kan ik je echt aanraden om er een non-referencekoeler op te zetten, wel zo fijn voor de oortjes. De Gelid Icy is een leuk ding.
Doe ik wel als ik wat meer centen heb :D

• Junia
qmikhailq schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:17:
[...]

Is het schadelijk voor een kaart om rond de 60 graden in idle te werken?
Zal ik prestatiedrops ervaren als ik twee monitoren gebruik?
Nee, deze kaarten zijn gemaakt om op 95 'C te werken. Prestatiedrops zul je ook niet ervaren, de 1250mhz is enkel nodig om te kunnen garanderen dat er geen screen flickering optreedt.

Het enige nadeel is dat de temperatuur en dus verbruik toeneemt. Je kan met tools zoals MSI Afterburner custom fan profielen maken om te zorgen dat de idle temperatuur niet te hoog oploopt. Dit laatste zal obviously als nadeel hebben dat de geluidsproductie van de fans omhoog gaat.

• qmikhailq
Bedankt jongens! Ik voel me erg goed geholpen en ben blij dat ik eerst met jullie in gesprek ging. Ik had bijna nieuwe voeding+ casefans+cpu fan gehaald! Maar dit is een veel betere oplossing. Ik heb met afterburner mijn fan op 35% gezet en met twee schermen heb ik nu 53 graden celsius. Ik zeg prima!

Nogmaals bedankt!

• Junia
qmikhailq schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:53:
Bedankt jongens! Ik voel me erg goed geholpen en ben blij dat ik eerst met jullie in gesprek ging. Ik had bijna nieuwe voeding+ casefans+cpu fan gehaald! Maar dit is een veel betere oplossing. Ik heb met afterburner mijn fan op 35% gezet en met twee schermen heb ik nu 53 graden celsius. Ik zeg prima!

Nogmaals bedankt!
Geen probleem. Ik had exact hetzelfde gevoel toen ik tegen dezelfde problemen aanliep :p
Pagina: 1