Waaiboomspeakers vervangen voor Mission 760i?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:15

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik kan van iemand een setje Mission 760i overnemen:

Afbeeldingslocatie: http://www.hifiengine.com/files/images/MISSION%20760i%20bookshelf%20speakers.jpg

Deze zouden in de plaats komen van een setje Philips FWB-MC50 waaiboomspeakers:

Afbeeldingslocatie: http://www.galerieallegro.pl/zdjecia/z355/3558766/foto/3.jpg

...welke ik nu in gebruik heb in mijn mancave studeerkamer. Ze staan op mijn buro, een meter links en rechts van de monitor. Ze worden aangestuurd door een Yamaha RX-496 receiver:

Afbeeldingslocatie: http://www.fein-hifi.de/images/product_images/original_images/1543_1_rx_496tita.jpg

Ik heb ze nu een uurtje aangesloten staan en kan me niet aan de indruk onttrekken dat de Philipsen beter klinken. Ik heb beide speakers geprobeerd met dezelfde muziek, steeds de toonregeling en volume op 0 gezet en dan opnieuw ingeregeld, en blijf tot die conclusie komen.

Op zich kan ik me hier natuurlijk bij neerleggen, maar het wil er maar niet in dat een setje Missions minder klinkt. Het model is uit 1994, dus het kan natuurlijk dat de speakers na 20 jaar "op" zijn. Die Philipsen dateren uit 2001.

Wat mis ik hier?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 10:02

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Heb je beide speakers goed aangesloten qua fase (plus/min)? Eventueel kun je proberen er 1 om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
sebastius schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 19:33:
Heb je beide speakers goed aangesloten qua fase (plus/min)? Eventueel kun je proberen er 1 om te wisselen.
Ja, heb ik net geprobeerd, fase stond goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 10:02

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

En wat bedoel je met beter klinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Tsjaa, mijn setje uit diezelfde tijd klinkt prima.
kapotte tweeters/woofers misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Of de sound van de Philips bevalt je beter. Elk merk en type speaker klinkt anders en smaak qua geluid is persoonlijk. Misschien passen de Missions helemaal niet bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Daniel36 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 19:54:
Tsjaa, mijn setje uit diezelfde tijd klinkt prima.
kapotte tweeters/woofers misschien?
Voor zover ik kan beoordelen, ze zien er optisch goed uit (niet uitgedroogd/gescheurd) en uit alles komt geluid.
sebastius schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 19:53:
En wat bedoel je met beter klinken?
Meer diepte, dynamiek.

Overigens lijkt het langzaam beter te worden. Misschien was het 't feit dat ze een paar jaar niet gebruikt zijn geweest, misschien wel vochtig opgeslagen geweest, en ze nu hier staan te acclimatiseren/in te spelen, of zou ik gewoon wennen aan de klankkleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

SeatRider schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 19:31:
Op zich kan ik me hier natuurlijk bij neerleggen, maar het wil er maar niet in dat een setje Missions minder klinkt. Het model is uit 1994, dus het kan natuurlijk dat de speakers na 20 jaar "op" zijn. Die Philipsen dateren uit 2001.

Wat mis ik hier?
Kwestie van smaak?

Die Missions waren mijn eerste "serieuze" speakers en ik ging puur op reviews af toen ik ze kocht. Dat had ik dus niet moeten doen. Ze waren best goed maar het was mijn smaak gewoon niet zo. Ze waren gewoon te "braaf" voor de muziek die ik draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 20:56
Het is ook niet automatisch zo dat de Philips speakers in jouw situatie en smaak slechter zijn dan de Missions die je probeert. Eigenlijk goed nieuws - je bent beter af als je geen geld uitgeeft :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Als je geen verbetering waarneemt zou ik verder gaan zoeken naar andere speakers.
een verandering/upgrade moet natuurlijk wel zinvol zijn.
Anders heb je er niks aan en het is zonde van het eventuele geld wat je eraan uit gaan.

Vind trouwens die Philips speaker er niet verkeerd uit zien.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:15
De Mission 760i staan in de audio wereld erg goed bekend, het was toen ook geen dure speaker maar wel een met een zeer hoge prijs kwaliteit. Ik heb ze zelf gehoord met subwoofer en was er erg over te spreken, mooie neutrale speaker vond ik het. Mijn schatting is dat de Philips speakertjes meer ''boom boom'' laag hebben en een feller hoog waardoor het in eerste instantie meer aangrijpt (lijkt meer dynamiek te hebben). Al verbaas ik mij ook dat philips van rommel toch iets heel aardigs weet neer te zetten, luister bij de MM maar eens van die campacte plastic setjes van philips.

Je versterker is in ieder geval prima daarmee kun je veel speakers met gemak aansturen. Ik zou het nog even aanzien of het beter word, zo niet verkoop ze lekker en zoek naar iets anders. Je kan dan het beste in een iets duurdere prijs catogorie gaan zitten dan is er eerder verschil met je oude speakers. Voor 200/300 euro tweedehands kan je echt goede speakers op de kop tikken, nieuw een setje BA 25 kan ook. Wat voorn muziek luister je ?

Dat ze anders gaan klinken kan liggen aan de acclimatisering alleen logischer is dat je aan het geluid went. De werking van de hersenen is wonderlijk en het gehoor werkt heel subjectief, lijkt wel een equalizer in je brein te zitten. Daarom vind ik het ook altijd leuk om verschillende speakers te hebben, eerst is het verschil groot en daarna word het steeds minder.

[ Voor 11% gewijzigd door Roderiktweaker op 19-08-2014 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

De Missions missen wel wat bass natuurlijk, maar dat zal met de Philipsen toch ook zo zijn lijkt me.
Ik heb er een subwoofer bij staan en mij bevat het heel goed.

Misschien toch het `boom boom`idee van Roderik hierboven bij die Phillipsen dan.
Pagina: 1