tl; dr;
Eisen:- Android telefoon
- Maximaal 65mm breed.
- Minimaal 16GB vast intern geheugen OF minimaal 8, maar SD uitbreidbaar
- Vlot: relatief recent model
- Budget: niet direct een probleem, maar er moet wel een heel erg goede reden zijn om meer dan €400 uit te geven.
- Minimaal HD Ready resolutie
Wensen:
- Custom ROM / root mogelijkheden
Lange versie
Ik heb mijn huidige HTC sensation al meer dan twee jaar, en eigenlijk voldoet deze ook wel. Bellen, e-mailen, whatsappen en sms'en dat kan allemaal gewoon, al krijg ik soms het commentaar dat ik niet goed verstaanbaar ben tijdens gesprekken. Jammer genoeg heeft mijn telefoon al ruim een jaar een versplinterd scherm en los latende behuizing, het wordt steeds moeilijker mij te vertonen met deze telefoon. Tijd voor een nieuwe.Ik zoek: Een mobiele telefoon waarop Android draait.
Budget: Budget is niet direct een probleem, maar er moet wel een heel erg goede reden zijn om meer dan €400 uit te geven.
Eisen: Dat hangt er nogal van af en dat is een lang verhaal. Mijn handen zijn niet van het formaat basketballer/waterpolo: bij mijn HTC Sensation (65mm breed), kom ik met de duim van mijn rechterhand net niet bij de linker bovenhoek van het scherm. Op het moment dat ik kies voor een telefoon groter dan mijn huidige, dan maakt de afmeting onmiddellijk ook helemaal niets meer uit. Mijn voorkeur gaat dus uit naar een telefoon van 65mm breed. Om toch een beetje met de tijd mee te gaan heeft het mijn voorkeur om een wat recentere chipset te verkrijgen, denk aan snapdragon 400/800 of zo. Als processor wens ik heel erg rappe dual core of redelijk rappe quad core. Ik denk niet dat een full HD scherm voor mij wat toevoegt, maar een HD ready scherm zou toch wel mooi zijn: een minimale resolutie van 1280*720 zou mij tevreden stellen. Omdat ik mijn telefoon ook wel voor muziek/films in OV zou willen gebruiken en ik geen zin heb om regelmatig mijn media bibliotheek te moeten verversen, is wat extra opslagruimte nooit weg: 16GB minimaal, en uitbreidbaar zou natuurlijk helemaal mooi zijn. Ten slotte zit een deel van het plezier in het spelen en knooien met een telefoon: andere ROM, nieuwe homescreen,
Wat heb ik zelf gevonden
Als ik mij houd aan de eisen die ik hierboven heb gesteld kom ik met de pricewatch uit op de volgende telefoons:pricewatch: Sony Xperia Z1 Compact Zwart
pricewatch: Motorola Moto X Zwart
pricewatch: Sony Xperia S Zwart
pricewatch: Sony Xperia V Zwart
Als ik goed heb opgelet is ook de [Xiaomi M2S & M2A] Ervaringen en Discussie een optie, maar ik ben een beetje huiverig en zou het liefst gewoon directt in Nederland mijn telefoon Aanschaffen.