Dat is nagenoeg een 'daily drive' dus - en helaas regent het niet alleen in de zomer, dus oldtimerregeling is niet echt handig hier.
En daarnaast wil ik 'm nog gaan gebruiken voor een stedentripje op z'n tijd.
Als dat stedentripje meer dan 100km weg is wil je voor dit soort dingen bovenal betrouwbaarheid. Niets is erger dan eigenlijk al in Zagreb willen zitten maar uren langs de kant te staan in de Schwarzwald voordat de ADAC op zondag jou eindelijk eens een keer weet te vinden
weet ik uit ervaring
.
Dat is trouwens ook iets waar je zeker aan moet denken qua kosten: pechhulp. Met een oldtimer, zeker een Engelsman als dit, heb je dat hard nodig. Die kosten tikken ook aan.
Laten we zeggen 10.000km/jaar.
Wut??
Vergeet de oldtimerregeling dan, vergeet oldtimerverzekering. En ga alsjeblieft eens rekenen. Met 10k km rij je genoeg dat LPG ronduit kan lonen - maar dat hoe dan ook met zo'n dorstige oude monster je dood gaat bloeden aan kosten. Wij hebben zojuist met geschatte 7.5k km/j gekozen voor een oude station met LPG (Peugeot 306 Break) omdat dat loonde

Na aanschaffing heb ik nog €1000 voor verdere werkzaamheden (LPG uitbouw, carrosserie reparatie). Daarna zou ik het onderhoud graag onder de €1500/jaar houden of 'm gewoon na een jaar weg doen.
De verzekering is overigens niet duur voor oldtimers: WA €32/maand voor deze.
Niet met 10k km/j...
Wat je hier blijkbaar vergeet is brandstof. En inderdaad is EUR 1500 aan onderhoud voor een auto als dit erg optimistisch tenzij je werkelijk alles zelf kunt doen.
Maar goed, het oordeel is duidelijk. Ik kan het maar beter laten. Ik had ook eigenlijk niet anders verwacht.
Maar als ik er inderdaad een jaar in zou kunnen rijden en 'm dan bij de volgende APK voor niks van de hand moet doen zou ik er voor tekenen trouwens.
Een jaar zou mooi zijn, maar het zou zomaar na een week al de geest kunnen geven en onderhoud voor meer dan aanschafprijs nodig hebben.
Deze
Audi 100 is zeker ook een slecht idee?

Yep, al is het flink wat minder idioot. Deze roest onder je kont vandaan en kost je teveel aan brandstof, maar onder de kap zal het redelijk betrouwbaar zijn
Als je weer iets gaat overwegen, bereken voor je zelf gewoon even totale kosten:
1) Vaste lasten
- Afschrijving (je wilt na x jaar een 'nieuwe' kunnen kopen, ik zou bij oude brikken altijd over 3 jaar naar nul afschrijven)
- Wegenbelsting (geen oldtimerregeling als je hem altijd beschikbaar wilt hebben)
- Verzekering (ook hier: met 10k km ga je geen oldtimerverzekering scoren)
- Onderhoud+slijtageonderdelen (is puur een schatting, voor een 'normale' 15-jaar oude kleine bak zou ik minstens EUR 500/j nemen, maar voor bijzondere auto's zou ik kijken op fora voor liefhebbers ervan, bij een stokoude Jag zou ik een veelvoud ervan nemen)
Onderhoud heeft ook een variabele component, maar voor het gemak kun je dat verwaarlozen als je relatief weinig km rijdt. Ga je >25k km/j rijden dan moet je het wel apart berekenen aangezien je veel sneller door bijv banden heen gaat.
2) Verbruikskosten
- Brandstof
Tel dat bij elkaar op en je hebt de totale kosten per jaar. Dat zal bij oude brikken bijna altijd een veelvoud zijn van je aanschafkosten. Bij zeer weinig km (<5k/j) zullen vaste lasten altijd dominant zijn, bij behoorlijk veel km (>20k/j) zullen verbruikskosten dominant zijn. Ertussenin tikken beide ongeveer even zwaar aan.
Even voor de grap doorrekening voor 'jouw' jag in meest gunstige geval (dus max 6 maanden oldtimerregeling en max 7.5k km oldtimerverzekering)
1) Vast
- Afschrijving: EUR 333/j
- Belasting: EUR 120/j
- Verzekering: EUR 384/j
- Onderhoud: EUR 1500/j (jouw cijfer, of het realistisch is betwijfel ik...)
2) Variabel
- Brandstof 10k km bij 1:7: 1428l benzine a EUR 1.75/l wordt EUR 2500
Totaal per jaar dus: EUR 4837/j

- kun jij dat wel betalen?
Ter vergelijking onze auto (een saaie degelijke oude lichte Peugeot 306 Break 1.6 op LPG):
1) Vast
- Afschrijving: EUR 367 (kostte EUR 1100)
- Belasting: EUR 636
- Verzekering: EUR 452 (op basis van jouw geboortedatum, nul schadevrije jaren en twee jaar rijbewijs)
- Onderhoud: EUR 500
2) Variabel
- Brandstof 10k km bij 1:12: 833l LPG a EUR 0.75/l wordt EUR 625
Totaal dus per jaar: EUR 2574/j. Nog steeds waarschijnlijk duurder dan je verwachhte, maar zowat helft van die Jag - en van deze is de kans wat groter dat je een stedentrip kunt doen zonder langs de kant van de weg te komen te staan.
Nu heb ik een gezin om mee te slepen incl baggage als we op vakantie gaan, dus voor mij was een station een must. Als ik jou zo hoor is dat niet relevant. Je kunt dus een kleinere, lichtere auto nemen (goedkoper in wegenbelasting en verzekering) en nog goedkoper uitkomen. De rekensom mag je zelf maken, maar kijk voor de grap eens naar gebakjes van max 850kg op LPG. Je zou daar zomaar rond de EUR 2200 per jaar uit kunnen komen. Maar zelfs met zo'n bedrag is het wel zo handig als je inkomsten hebt enzo