[oldtimer] Jaguar XS6 4.2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-12-2023
Beste GoT

Ik wil mijn eerste auto kopen en ik heb nog niet eens een fatsoenlijke baan, dus meer dan €2000 kan ik niet besteden. Maar nu ben ik voor €1000 een beeldschone Jaguar XS6 4.2 uit 1980 tegen gekomen en ik ben opslag verliefd. :9~
Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NTAwWDM3NQ==/z/XLUAAOSw7NNT5ep3/$_85.JPG
Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NTAwWDM3NQ==/z/VE8AAOSwDk5T5ep5/$_85.JPG

Alleen het kopen van een oldtimer tussen de 25 en 40 jaar oud is tegenwoordig wat bemoeilijkt. Allereerst moet de LPG installatie er uit anders valt ie niet onder de "overgangsregeling voor oldtimers". Heel jammer want hij rijdt 1 op 7. Daarna moet hij langs de RDW om administratief omgezet te worden naar benzine auto (ik kan niet achterhalen wat dat kost). Gaat dit goed, dan hoef ik nog maar €120 rijtuigenbelasting per jaar te betalen. Maar ik mag dan niet rijden in de wintermaanden (dat heb ik er wel voor over; het is een Jaguar).

Zijn er hier meer oldtimer bezitters die in hetzelfde schuitje zitten? Zie ik nog kosten over het hoofd? Kunnen jullie me dit aan- of afraden?

Ik begrijp dat dit niet de veiligste keuze is voor mijn eerste en enige auto; zeker niet op een beperkt budget. Maar ik ga er waarschijnlijk toch niet veel in rijden en hij is zooo mooi. :D

[ Voor 10% gewijzigd door aufbakanleitung op 20-08-2014 15:11 . Reden: Link naar betreffende oldtimer toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 19:24
Je zegt dat je nog geen fatsoenlijke baan hebt, ik neem dus aan dat je nog geen dik salaris hebt.
Dan is een 33 jaar oude Jaguar denk ik niet de perfecte auto te hebben als 1e auto.

want onderhoud zal niet echt goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Precies, dit ding kan al snel een paar duizen € aan onderhoud kosten..

Wel een coole bak dat wel :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:32
Stoere bak, laat 'm staan. Je gaat hier heel veel spijt van krijgen. Over een jaartje of 30 kan je 'm alsnog kopen, en heel veel plezier aan beleven :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

1000 Euro. Draai er een jaar de Carbagerun mee en kijk daarna verder of die het overleefd.

Voor die prijs moet er veel aan mankeren

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Er is natuurlijk een reden dat zo'n auto voor duizend euro te koop staat en dat is niet omdat ze jou er graag een plezier mee doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 17:39

mark-k

AKA markkNL

Het zal wel minder erg zijn dan iedereen hier denkt, aangezien het hier een voormalig oldtimer op LPG betreft. Die zijn tegenwoordig echt niet meer te betalen, dus mensen doen ze soms voor belachelijke prijzen weg.

Je moet echter wel rekening ermee houden dat als je de overgangsregeling wilt gebruiken je niet alleen niet mag rijden tijdens de wintermaanden, maar hij mag überhaupt niet op de openbare weg staan tijdens die maanden. Als je geen garage ofzo hebt is het dus sowieso niet te doen.

Ik heb zelf 2 jaar probleemloos gereden met mijn 40 jaar oude kadett van 500 euro, maar als je hem langer dan de huidige apk periode wilt houden moet je ervan uitgaan dat je sowieso aan het lassen komt met zo'n oude en goedkope auto (vandaar dat ik de mijne weg heb moeten doen, het was niet enorm veel laswerk, maar ging veel tijd en werk in zitten die ik niet meer had voor de volgende apk). Voor het opknappen/onderhouden van je auto, als er eenmaal iets mee is (en dat gaat gebeuren) moet je ook een garage hebben om hem wat nachten droog te kunnen hebben staan terwijl je eraan bezig bent. Kun je het niet voor het grootste gedeelte zelf gaat het je veel geld kosten.

Dus, als je geen garage hebt, niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:20

-tom-562

Oliesjeik

Het is niet minder erg dan je denkt ;) Zo'n ding is onbetrouwbaar en vergt behoorlijk veel onderhoud.
Zo'n auto moet je als auto voor erbij kopen, als hobby auto. Plus je moet een handig zijn en veel zelf (willen kunnen) doen. Of een hele dikke vette portemonnee en hem naar de dealer brengen.

Mijn advies: laten staan, want hier ga je op leeg lopen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
Tja, als het te mooi waar te zijn lijkt, dan is dat ook meestal zo. Er moet nu ook al wat opknapwerk verricht worden aan het carrosserie. Maar ik wil het nog niet meteen opgeven. Mijn plan is om 'm tijdens de proefrit even langs een garage te gaan (als dat mag/kan) zodat de professionals even kunnen kijken wat ze er van denken; en hoeveel dat opknapwerk me gaat kosten.

Onderhand lees ik wel steeds meer slechte verhalen:
http://oppositelock.jalop...as-a-jaguar-xj6-472662007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Heb je een garage? Heb je een lasapparaat? Kan je lassen? Heb je sleutelervaring? Heb je genoeg tijd en zin ervoor? Heb je genoeg geld opzij gelegd?
Zoja, dan kopen. Zo nee, laten staan.

[ Voor 14% gewijzigd door -tom-562 op 19-08-2014 20:08 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Welk land is dit?

Als het in Nederland is, en de auto is gekeurd tot volgend jaar, dan zou ik voor dat bedrag de gok wel wagen,
met dien verstande dat je het aanschafbedrag in principe kwijt bent.

Als je weinig rijdt en je gaat er een beetje zuinig mee om, dan zal die wel een jaartje halen.

Wel belangrijk om mee te nemen dat elke oude auto wat meer aandacht nodig heeft. Als je twee linkerhanden hebt en geen ruimte, laten gaan. Als je voor elk wissewasje naar de garage wachten totdat het financieel haalbaar wordt. Een uurtje kost zomaar even op zijn minst €50 euro, en dan mag je waarschijnlijk nog eigen gereedschap meenemen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
Het is al een Nederlandse bak en hij is APK gekeurd. Maar een garage heb ik niet. Maar ik heb bij Philips Drachten gewerkt en daar hadden ze een hobby clubje voor auto's, misschien dat ik nog gebruik kan maken van hun apparatuur als ik ze lief aankijk.

Gaat zo'n auto eigenlijk ook achteruit als ie gewoon buiten stilstaat? Of moet je er wel echt kilometers mee gaan maken alvorens de bumper eraf valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

aufbakanleitung schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:24:
Het is al een Nederlandse bak en hij is APK gekeurd. Maar een garage heb ik niet. Maar ik heb bij Philips Drachten gewerkt en daar hadden ze een hobby clubje voor auto's, misschien dat ik nog gebruik kan maken van hun apparatuur als ik ze lief aankijk.

Gaat zo'n auto eigenlijk ook achteruit als ie gewoon buiten stilstaat? Of moet je er wel echt kilometers mee gaan maken alvorens de bumper eraf valt?
Het is een brit, die gaan altijd stuk van alles wat je ertegenaan gooit. Het is gelukkig geen V12 dus dat heb je wel alvast mee... Uit die periode een V12... Prachtige auto's zonder twijfel maar als ik er eentje krijg is het eerst wat ik zou bekijken is het motorblok en of er niet een betrouwbaardere variant van is...

Dit waren nou niet echt de gloriedagen voor Jaguar... Dat is een beetje wat je heel erg tegen zit en vermoedelijk de vorige eigenaar ook. Deze dingen kunnen enorm in de papieren lopen. Als je een klassieker wilt neem iets waar een club van is die groot of hecht is en ook hobbydagen heeft. Hierdoor kun je dus met weinig kennis wel veel kennis vergaren. Mensen daar zijn behulpzaam en vaak vinden ze het maar al te tof dat iemand van vermoedelijk jou jongere leeftijd zo'n oude auto heeft.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

"eerste auto" + "geen fatsoenlijke baan" + "klein budget" + "geen eigen garage"...

Wat is er mis met een toyota yaris Starlet of zoiets? Stuk betrouwbaarder, lichter (dus niet al te veel belasting), goedkoop in verzekering, en er zijn zat onderdelen van te krijgen. Plus dat iedere garage goed aan universele onderdelen kan komen en geen specifieke kenner hoeft te zijn van die auto.

Doe. Het. Niet.

Maar goed, TS is "op slag verliefd", dus het enige dat hij van ons wil horen is dat dit een briljant idee is, toch?

[ Voor 1% gewijzigd door DrivinUCrazy op 19-08-2014 23:08 . Reden: Gooi die japanners altijd door elkaar ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Klinkt als een puik plan :X
Goed verhaal wordt het dan in iedergeval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Niet eens meer naar kijken. Zodra de eerste storing zich aan doet heb je geen geld om hem te repareren en heb je een prachtige parkeerplaatsvulling van €1000 gekocht. En dat gaat binnen een paar maanden gebeuren, zo niet eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat er mis is met een Yaris is dat je die ook niet in goede toestand krijgt voor EUR 1000...

Ik mis hier werkelijk alles behalve de onderbuik. Denk aan:
- Wat ga je met een auto eigenlijk doen?
- Hoeveel km denk je te rijden in een jaar?
- Wat is je totale budget in een jaar voor lasten (vast+variabel)?
- Als het je eerste auto is, ben je ws vrij jong (wat ook redelijk uit je poststijl ademt). Heb je nagevraagd wat verzekering van een zware, krachtige auto gaat kosten? :o

Puur practisch zou ik in jouw situatie kijken naar een zakjapanner (of evt Fransoos) van een jaar of 15 oud voor EUR 500 ofzo. Klein, licht, weinig vermogen, dus minimale belasting en zo lage verzekering als je als beginnende chauffeur gaat krijgen. En betrouwbaar (zowat enige reparatie waar je echt op moet letten is koppeling).

Maar goed, als je je het kunt permitteren om de hele winter niet te rijden is "geen auto kopen" waarschijnlijk een nog beter idee totdat je inkomsten hebt en daadwerkelijk een zinnige reden om een auto te hebben ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

dion_b schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:56:
Wat er mis is met een Yaris is dat je die ook niet in goede toestand krijgt voor EUR 1000...
Ik bedoelde een starlet of zoiets. Ik gooi die altijd door elkaar. 8)7

Ik zou inderdaad wel het budget nog wat verruimen ja, dat wel. (lees: sparen) Maar japanners zijn naar alle waarschijnlijkheid niet zo'n bodemloze put als genoemde auto in de TS.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
Ik wil met de auto naar mijn werk rijden als het regent, dus laten we zeggen 1 keer per week. En daarnaast wil ik 'm nog gaan gebruiken voor een stedentripje op z'n tijd. Laten we zeggen 10.000km/jaar.
Na aanschaffing heb ik nog €1000 voor verdere werkzaamheden (LPG uitbouw, carrosserie reparatie). Daarna zou ik het onderhoud graag onder de €1500/jaar houden of 'm gewoon na een jaar weg doen.

De verzekering is overigens niet duur voor oldtimers: WA €32/maand voor deze.

Maar goed, het oordeel is duidelijk. Ik kan het maar beter laten. Ik had ook eigenlijk niet anders verwacht.

Maar als ik er inderdaad een jaar in zou kunnen rijden en 'm dan bij de volgende APK voor niks van de hand moet doen zou ik er voor tekenen trouwens.

Deze Audi 100 is zeker ook een slecht idee? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Volgens ij zijn die nog niet gegalvaniseerd, roestgevoelig dus.
Met zo'n budget als jou zou ik lekker een Toyota Starlet kopen, daar kan je eigenlijk geen miskoop aan doen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Laatst online: 06-05 19:24
aufbakanleitung schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 23:36:
Ik wil met de auto naar mijn werk rijden als het regent, dus laten we zeggen 1 keer per week. En daarnaast wil ik 'm nog gaan gebruiken voor een stedentripje op z'n tijd. Laten we zeggen 10.000km/jaar.
Na aanschaffing heb ik nog €1000 voor verdere werkzaamheden (LPG uitbouw, carrosserie reparatie). Daarna zou ik het onderhoud graag onder de €1500/jaar houden of 'm gewoon na een jaar weg doen.

Maar goed, het oordeel is duidelijk. Ik kan het maar beter laten. Ik had ook eigenlijk niet anders verwacht.

Maar als ik er inderdaad een jaar in zou kunnen rijden en 'm dan bij de volgende APK voor niks van de hand moet doen zou ik er voor tekenen trouwens.

Daarnaast wil je er 10k mee rijden per jaar? Ik weet het niet zeker maar het max aantal kilometers dat je met een oldtimer verzekering mag rijden ligt geloof ik een stuk lager.

[ Voor 6% gewijzigd door Deadsy op 19-08-2014 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 21:05

Gutteguttegut

CEO of TFD

Voor die 1000 euro zou ik proberen er zo lang mogelijk van te genieten.
Leuk hobby project, als het onbetaalbaar wordt doe je hm weer weg.
Zie het als een hobby, een hobby kost geld, als het geld op is doe je even niet aan die hobby.

Misschien wel eerst even naar laten kijken of die 1000 euro niet 5000+ euro wordt na de eerste 10 km.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 17:39

mark-k

AKA markkNL

Normaal als je verliefd bent op een auto is het niet zo dat je het geen probleem vindt als je hem na een jaar alweer weg moet doen (zeker als hij je niet laat staan in het begin). Als je jezelf er nu bij neerlegt dat je die 2k (minus sloopgeld) en de auto kwijt bent na een jaar kun je best gaan kijken hoe hij erbij staat. Je moet dan wel stalling regelen voor de winter want dan mag hij niet eens vanaf de weg zichtbaar zijn (of volle mep betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:09

Bestla

M/M -> V/F

Als ex oldtimer bezitter zeg ik: Doe het niet.!

Als je geld je lief is, zijn er betere japanse auto's te vinden die je ook van A naar B brengen tegen een fractie van de kosten ten opzichte van die Jaquar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Een oldtimerverzekering zit aan een limiet van 7500km per jaar. Vergeet ook niet dat je met die 10.000km dus meer dan €400 per maand aan benzine gaat uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livecrew011
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-07-2024
Op de IVA (autobranche school) zei men altijd: Als je er van houdt dat je af en toe een knopje door het dashboard duwt dan moet je een jaguar kopen :)

Ook mijn advies is niet doen! 1000 is leuk als je het kan missen. Maar als je iets wilt wat toch een beetje betrouwbaar is kan je beter verder zoeken!

Controleer de controleurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Als je een klassieker wilt is dat ook mogelijk maar moet je het idee van dit topic wat omknutselen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Deze auto is niet geschikt als vervoersmiddel maar als hobbyartikel. Keep that in mind. Indien geen probleem, veel plezier met je nieuwe hobby *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
Bestla schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 07:03:
Als ex oldtimer bezitter zeg ik: Doe het niet.!

Als je geld je lief is, zijn er betere japanse auto's te vinden die je ook van A naar B brengen tegen een fractie van de kosten ten opzichte van die Jaquar.
Oké, als zelfs ex-oldtimer bezitters het mij al afraden, dan zie ik er toch echt maar vanaf.

Dit is trouwens de advertentie in kwestie. Ik durfde het hier niet te plaatsen omdat ik dacht dat het zo'n goeie deal was dat ie meteen voor mijn neus zou worden weggesnaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:32
Als er bij een garage bij staat dat de carrosserie wat aandacht nodig heeft, ga dan er maar vanuit dat hij in elkaar pleurt van ellende.

Citroen AX diesel? :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 15:40

Chakotay

Lick here to continue

Beetje dubieuze advertentie ook... 'automobiel' als titel, geen apk-einddatum vermeld en het kenteken afgeplakt zodat je deze ook niet kan opzoeken. Geen foto's van onder de motorkap, en in de zeer summiere text er al bij dat er 'wat werk' aan de carrosserie zit. Ik kan de alarmbellen hier af horen gaan :P

Mijn vader heeft overigens een XJ6 van vergelijkbare leeftijd, en zit ook in die branche (klassieker-taxateur). Zelfs die van hem staat voornamelijk in de garage omdat er teveel werk aan zit. We zijn er een keer mee naar Engeland geweest, dat was ongeveer evenveel sleutelen als rijden. Het is erg leuk als hobby als je er de tijd & geld voor hebt, maar absoluut niet geschikt als daily driver met laag budget.

Als je iets 'leuks' ipv verstandigs wilt hebben als eerste auto, zoek een 1e generatie Mazda MX-5 voor zo'n €2000. Erg mooi speelgooed, maar wel erg betrouwbaar en er zit niet veel op wat stuk kan gaan.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:15

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Het is bovendien een heel ander model auto dan degene die je in de startpost zette. Als je je een leuke klassieker kunt veroorloven en Jaguar je aanspreekt dan moet je een X300 overwegen, dat is het XJ model tussen 1994 en begin 1998. Deze heeft een betrouwbare 3.2 of 4.0 6-cylinder aan boord waar nooit iets mee is, een carosserie die gewoon buiten kan slapen zonder weg te roesten en de elektronica en dergelijke is uit het tijdper dat Ford de scepter zwaaide. Modellen daarvoor (XJ40, Series 1-3) zijn niet betrouwbaar genoeg voor dagelijks gebruik, het model erna (X308) heeft een aantal dure zwakke plekken in de 8-cylinder motor.

Aanschaf van een redelijk/prima model is vanaf zo'n 2.000 euro. Reken op een verbruik van niet beter dan 1:8 en onderhoud minimaal elke 15.000 kilometer.

[ Voor 10% gewijzigd door Jazzy op 20-08-2014 09:30 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 417222

Auto = kosten
Oldtimer = kosten
Ik rij zelf in een Peugeot 205 GTI uit '86, overgenomen van m'n opa en oma die de eerste eigenaar waren. Auto heeft altijd binnen gestaan, goed onderhouden geweest, nergens op bezuinigd. Totale kosten die ik er in heb zitten loopt al ruim over de €1000 in bijna anderhalf jaar. Voor een deel banden distributieriem (+spanrol en waterpomp) maar ook rubbers die vervangen moeten worden omdat ze verweerd waren. Bedenk erbij dat deze niet overal meer op voorraad liggen. Helemaal niet met zo'n (pracht) Jaguar. Een auto kan prima een paar maanden stil staan, moet je een aantal eenvoudige zaken voor regelen.

Ik heb de mazzel dat de auto in waarde aan het stijgen is. Rationeel gedacht loont het voor mij nog om er in te investeren. Oftewel, de kans is aanzienlijk dat ik het geld nog wel terug zie. Of dat bij jou hetzelfde is weet ik niet (ken de markt niet).
Keerzijde is, hoe erg zou je het vinden om een maand (misschien 2 of langer) er niet in te rijden? Mocht er iets kapot gaan kan je hem (dan wel echt binnen eigenlijk) stallen, sparen, en laten repareren.
Je kan natuurlijk altijd is gaan kijken bij de auto, en beoordelen hoe erg de carrosserie opgeknapt hoeft te worden.
Als je dit niet ziet zitten, zijn er in de posts voor mij al genoeg andere goede optie's gepost voor een eerste auto. Ikzelf heb dit ook overwogen, maar het rationele kon niet winnen van het irrationele zeg maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik heb ooit overwogen om een Alfa 33 aan te schaffen voor een erg lage prijs, maar iedereen raadde het af, en dat wilde ik allemaal niet horen want ik was verliefd. Maar goed, ruzie met paps en mams is ook niet alles dus toch maar een keer geluisterd.

20 jaar later heb ik een Alfa GTV gekocht, ééntje in een echt goede staat en historie. Maar na 2 maanden verkocht omdat er van alles kapot ging, en het herstellen kon ik meestal niet zelf. rekening na 2 maanden 2000,- (aanschaf 5000,-)

Op zich heb ik wel genoten van "haar" maar nooit echt onspannen, er was altijd wat en goedkope onderdelen kunnen heel duur zijn om te vervangen.

Dus zoals vele al hebben geschreven: als hobby is het prima maar niet als gebruiksauto

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik wil met de auto naar mijn werk rijden als het regent, dus laten we zeggen 1 keer per week.
Dat is nagenoeg een 'daily drive' dus - en helaas regent het niet alleen in de zomer, dus oldtimerregeling is niet echt handig hier.
En daarnaast wil ik 'm nog gaan gebruiken voor een stedentripje op z'n tijd.
Als dat stedentripje meer dan 100km weg is wil je voor dit soort dingen bovenal betrouwbaarheid. Niets is erger dan eigenlijk al in Zagreb willen zitten maar uren langs de kant te staan in de Schwarzwald voordat de ADAC op zondag jou eindelijk eens een keer weet te vinden weet ik uit ervaring :X .

Dat is trouwens ook iets waar je zeker aan moet denken qua kosten: pechhulp. Met een oldtimer, zeker een Engelsman als dit, heb je dat hard nodig. Die kosten tikken ook aan.
Laten we zeggen 10.000km/jaar.
Wut??

Vergeet de oldtimerregeling dan, vergeet oldtimerverzekering. En ga alsjeblieft eens rekenen. Met 10k km rij je genoeg dat LPG ronduit kan lonen - maar dat hoe dan ook met zo'n dorstige oude monster je dood gaat bloeden aan kosten. Wij hebben zojuist met geschatte 7.5k km/j gekozen voor een oude station met LPG (Peugeot 306 Break) omdat dat loonde :o

Niet met 10k km/j...

Wat je hier blijkbaar vergeet is brandstof. En inderdaad is EUR 1500 aan onderhoud voor een auto als dit erg optimistisch tenzij je werkelijk alles zelf kunt doen.

Een jaar zou mooi zijn, maar het zou zomaar na een week al de geest kunnen geven en onderhoud voor meer dan aanschafprijs nodig hebben.
Yep, al is het flink wat minder idioot. Deze roest onder je kont vandaan en kost je teveel aan brandstof, maar onder de kap zal het redelijk betrouwbaar zijn :z

Als je weer iets gaat overwegen, bereken voor je zelf gewoon even totale kosten:

1) Vaste lasten
- Afschrijving (je wilt na x jaar een 'nieuwe' kunnen kopen, ik zou bij oude brikken altijd over 3 jaar naar nul afschrijven)
- Wegenbelsting (geen oldtimerregeling als je hem altijd beschikbaar wilt hebben)
- Verzekering (ook hier: met 10k km ga je geen oldtimerverzekering scoren)
- Onderhoud+slijtageonderdelen (is puur een schatting, voor een 'normale' 15-jaar oude kleine bak zou ik minstens EUR 500/j nemen, maar voor bijzondere auto's zou ik kijken op fora voor liefhebbers ervan, bij een stokoude Jag zou ik een veelvoud ervan nemen) Onderhoud heeft ook een variabele component, maar voor het gemak kun je dat verwaarlozen als je relatief weinig km rijdt. Ga je >25k km/j rijden dan moet je het wel apart berekenen aangezien je veel sneller door bijv banden heen gaat.

2) Verbruikskosten
- Brandstof

Tel dat bij elkaar op en je hebt de totale kosten per jaar. Dat zal bij oude brikken bijna altijd een veelvoud zijn van je aanschafkosten. Bij zeer weinig km (<5k/j) zullen vaste lasten altijd dominant zijn, bij behoorlijk veel km (>20k/j) zullen verbruikskosten dominant zijn. Ertussenin tikken beide ongeveer even zwaar aan.

Even voor de grap doorrekening voor 'jouw' jag in meest gunstige geval (dus max 6 maanden oldtimerregeling en max 7.5k km oldtimerverzekering)

1) Vast
- Afschrijving: EUR 333/j
- Belasting: EUR 120/j
- Verzekering: EUR 384/j
- Onderhoud: EUR 1500/j (jouw cijfer, of het realistisch is betwijfel ik...)

2) Variabel
- Brandstof 10k km bij 1:7: 1428l benzine a EUR 1.75/l wordt EUR 2500

Totaal per jaar dus: EUR 4837/j :o - kun jij dat wel betalen?

Ter vergelijking onze auto (een saaie degelijke oude lichte Peugeot 306 Break 1.6 op LPG):

1) Vast
- Afschrijving: EUR 367 (kostte EUR 1100)
- Belasting: EUR 636
- Verzekering: EUR 452 (op basis van jouw geboortedatum, nul schadevrije jaren en twee jaar rijbewijs)
- Onderhoud: EUR 500

2) Variabel
- Brandstof 10k km bij 1:12: 833l LPG a EUR 0.75/l wordt EUR 625

Totaal dus per jaar: EUR 2574/j. Nog steeds waarschijnlijk duurder dan je verwachhte, maar zowat helft van die Jag - en van deze is de kans wat groter dat je een stedentrip kunt doen zonder langs de kant van de weg te komen te staan.

Nu heb ik een gezin om mee te slepen incl baggage als we op vakantie gaan, dus voor mij was een station een must. Als ik jou zo hoor is dat niet relevant. Je kunt dus een kleinere, lichtere auto nemen (goedkoper in wegenbelasting en verzekering) en nog goedkoper uitkomen. De rekensom mag je zelf maken, maar kijk voor de grap eens naar gebakjes van max 850kg op LPG. Je zou daar zomaar rond de EUR 2200 per jaar uit kunnen komen. Maar zelfs met zo'n bedrag is het wel zo handig als je inkomsten hebt enzo ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:28
Chakotay schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 09:19:
Beetje dubieuze advertentie ook... 'automobiel' als titel
Staat bij een vastgoedhandelaar, die hebben hier geen kaas van gegeten ;)
Idem
Chakotay schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 09:19:
en het kenteken afgeplakt zodat je deze ook niet kan opzoeken.
Nou, dat is wel redelijk te zien: GN-42-ZV. Vervaldatum APK is 23-09-2015 dus hij is vrij recent goedgekeurd, maximaal 4 weken geleden. Dat zegt alleen zo'n beetje niks.

Heeft de laatste 9 jaar twéé eigenaren gehad, allebei particulier. Is in elk geval geen rampenbak in de zin van dat jan en alleman er in rondgesjeesd heeft en 'm dan weer snel gedumpt heeft :p

[ Voor 21% gewijzigd door Carpento op 20-08-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 15:40

Chakotay

Lick here to continue

Ah, jij hebt er wat meer tijd ingestoken. Dat ziet er dan een stuk beter uit dan mijn snelle indruk :) (neemt niet weg dat het absoluut niet handig is als daily :P )

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 21:05

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ah, maar dat is een hele andere auto dan op de foto in de TS...
Deze zou ik links laten liggen.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:07
Daar zijn er nog 33 van in Nederland, succes met zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

ah leuk topic, ik wilde ook zoiets maar dan met een Bentley, maar zo te lezen ga ik maar iets bescheideners zoeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Als je zelf handig bent rondom auto's is het geen enkel probleem. Als TS graag een jaartje wil rondkachelen tot de APK verlopen is, prima toch? Ik zou alleen wat goedkopers zoeken en deze Jaguar naar een liefhebber laten gaan die 'm opknapt.

Als eerste auto moet je iets hebben dat niet teveel kost en goedkoop is in verzekering en belasting. Als beginnend bestuurder ga je toch een keer een paaltje of een andere auto raken. Liever dat dat gebeurt in een oude Polo of Golf dan in een klassieker als dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-05 09:09
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:50:

Wat is er mis met een toyota yaris Starlet of zoiets?
Tja, dat is geen Jaguar!

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

FastFred schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:44:
Als je zelf handig bent rondom auto's is het geen enkel probleem. Als TS graag een jaartje wil rondkachelen tot de APK verlopen is, prima toch? Ik zou alleen wat goedkopers zoeken en deze Jaguar naar een liefhebber laten gaan die 'm opknapt.

Als eerste auto moet je iets hebben dat niet teveel kost en goedkoop is in verzekering en belasting. Als beginnend bestuurder ga je toch een keer een paaltje of een andere auto raken. Liever dat dat gebeurt in een oude Polo of Golf dan in een klassieker als dit.
TS zegt dat 'ie weinig budget heeft. Dan is zo'n Jaguar het laatste wat je moet gaan kopen :P

Vaak bu'j te bang!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 10:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Uit de voorwaarden van een willekeurige verzekeringsmaatschappij over een oldtimerverzekering:
U bent uitsluitend verzekerd als u een andere auto heeft voor dagelijks gebruik en waarvan u eigenaar en kentekenhouder bent
Ik gok dat alle maatschappijen een dergelijke voorwaarde kennen. Verzekeren op basis van een oldtimerverzekering wordt lastig dan.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Fraaie Brit. :) Alleen weet waar je aan begint. Ik rij zelf Engelse wagens (al dan niet Jaguar), maar houd er rekening mee met de oudere exemplaren dat je er wel wat werk aan hebt soms. Deze komt uit de British Leyland jaren en dat zijn niet de beste jaren van de Britse auto-industrie. Ze hoeven niet per definitie onbetrouwbaar te zijn (dat is vaak het geintje wat gemaakt wordt) maar alles staat of valt met het onderhoud.

Overigens wil ik niet zeggen dat het niet de moeite waard is om een fraaie klassieker te rijden, maar je moet bereid zijn om af en toe te investeren en/of zelf de handen uit de mouwen te steken. Het zou zonde zijn om zo'n wagen als wegwerp artikel te gebruiken. Dan kan die beter naar een liefhebber gaan die er tijd, moeite en geld in wil investeren. Verdiep je ook in de eigenschappen van zo'n model voordat je er eentje koopt, dat voorkomt teleurstellingen achteraf.

Er is ook een Jaguar club in Nederland. Ik denk dat als je toch graag een Jaguar wil hebben je het beste daar kan zijn voor adviezen. Dergelijke clubs bieden ook vaak advies voor onderhouden en soms zelfs workshops om zelf te (leren) sleutelen. Ook kan je daar de weg vinden om onderdelen te vinden voor je auto of een goed adres voor het onderhoud.

Alternatief is om even door te sparen. Je hebt dan meer geld. Als je voor 1000 euro een auto wil kopen zal je er een hebben waar altijd wel wat aan te doen valt. Een klassieker die in goede staat is zal meer kosten. En ook bij de Japanse wagens krijg je denk ik niet de beste exemplaren voor 1000 euro of minder. Die ouwe Japanners kunnen ook flink roesten. ;)

Een klassieker is vooral bedoeld voor een liefhebber. Als je puur op de centen let en je alleen van A naar B wilt dan is het niet aan je besteed vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

FastFred schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:44:

Ik weet niet waar jij je rijbewijs gehaald hebt maar nee ik heb in de afgelopen 6 jaar en 100.000km geen paaltjes of wat dan ook geraakt. Vrienden, familie en kennissen idem op 1 uitzondering na.

Lekker is dat dat je dat normaal vind :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Statistisch gezien is het toch echt zo. De verzekering rekent niet voor niets meer voor besturders onder de 25 (?), dat doen ze niet omdat ze dat leuk vinden

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
GoldenSample schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 15:14:
[...]

Ik weet niet waar jij je rijbewijs gehaald hebt maar nee ik heb in de afgelopen 6 jaar en 100.000km geen paaltjes of wat dan ook geraakt. Vrienden, familie en kennissen idem op 1 uitzondering na.

Lekker is dat dat je dat normaal vind :X
Laat ik het anders verwoorden, het komt vaker voor bij beginnend bestuurders. Ik heb met mijn eigen auto nog nooit wat geraakt. Wel met auto van m'n bezorgbaantje toendertijd, dat was voordat ik een eigen auto had. Dus mijn risicojaren heb ik in andermans auto's door gebracht :P

Ik had dan ook al aardig wat km's versleten toen ik mijn eerste auto gekocht, rijbewijs gehaald een half jaar na 18 worden, eerste auto gekocht toen ik net 22 was, ben nu 24 (en rij nog steeds rond in mijn eerste)

[ Voor 32% gewijzigd door FastFred op 22-08-2014 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Prachtig zo'n jaguar, doet me altijd na jaren iets.

Zo dat wij met 2 man een hele zaterdag bezig zijn geweest om de shift kabels gangbaar te maken.
Echt rampzalige auto's waar je soms wanhopig van wordt, waarvan dingen stuk gaan die bij andere merken een autoleven meegaan, en omgekeerd.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Laatst online: 09-04 09:24

Momentumlol

Car Fanatic

Ik zou eerder zo een kopen, dat heeft pas karakter:
En een volvo kan over het algemeen ook nog wat hebben en is goedkoper in onderhoud.

http://www.autoweek.nl/oc...00&max_pr=2000&category=3

Edit: niet perse deze kopen. Tenzij je de dorpels wilt vervangen. :*)

[ Voor 52% gewijzigd door Momentumlol op 22-08-2014 22:21 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grap met oldtimers is dat het puur kwestie van smaak is. Ik zou veel eerder voor een Mercedes W123 gaan uit zelfde periode. Qua betrouwbaarheid enerzijds of risico's anderzijds ontloopt het zo'n Volvo niets (beide ouderwets overengineerd bulletproof ontwerpen met neiging om na meerdere decennia stieken te gaan roesten), het is gewoon estetiek en gevoel.

Dat beide vele malen verstandigere keuze zijn dan zo'n Jag moge duidelijk zijn. Maar als je om de juiste redenen een oldtimer koopt (voor de hobby, voor erbij, nooit als enige optie) maakt dat niets uit :z

* dion_b gaat mogelijk binnenkort verhuizen naar locatie waar 2 auto's voor de deur mogelijk is - en zit al te fantaseren over een jaren '70 of '80 Skoda met motor achterin :9~

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

dion_b schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 01:10:
Grap met oldtimers is dat het puur kwestie van smaak is. Ik zou veel eerder voor een Mercedes W123 gaan uit zelfde periode. Qua betrouwbaarheid enerzijds of risico's anderzijds ontloopt het zo'n Volvo niets (beide ouderwets overengineerd bulletproof ontwerpen met neiging om na meerdere decennia stieken te gaan roesten), het is gewoon estetiek en gevoel.

Dat beide vele malen verstandigere keuze zijn dan zo'n Jag moge duidelijk zijn. Maar als je om de juiste redenen een oldtimer koopt (voor de hobby, voor erbij, nooit als enige optie) maakt dat niets uit :z

* dion_b gaat mogelijk binnenkort verhuizen naar locatie waar 2 auto's voor de deur mogelijk is - en zit al te fantaseren over een jaren '70 of '80 Skoda met motor achterin :9~
ik kan het hier alleen maar mee eens zijn ;)

En Dion; Prachtig die oude škoda's!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Over je initiële plan kan ik alleen zeggen dat het het klassieke geval is van iemand die zijn eerste auto koopt. Ik dacht toen ik mijn eerste auto kocht (Toyota Corolla 1.3 uit 1993, erg fijne auto!) ook dat de aanschaf mijn enige (grootste?) kostenpost zou zijn. Nu klopte dat in zekere zin wel, maar als je als student even 4 nieuwe banden moet kopen, een beurtje moet laten uitvoeren of andere kosten hebt die niet te ontwijken zijn en honderden euro's kosten, hakt dat er wel in. En een setje banden voor die Jag zitten al snel een factor 2 hoger, een beurt kost zeker het dubbele, zo niet meer en je wil niet weten hoeveel duurder onderdelen zijn (als je daar aan kunt komen).

Zoiets zou ik dus kopen

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En puur het verbruik. 1:7 is echt ranzig veel, dat hakt er op iedere afstand in qua kosten, met 10k km gaat alleen al de meerprijs van brandstof tov een 'verstandige' optie mogelijk nog duurder zijn dan onderhoud :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

Ik zou de droom van een oldtimer zeker niet laten varen..maar wel verplaatsen naar een moment dat je wat meer te besteden hebt. Bijvoorbeeld als je al een tijdje werkt en je het zou kunnen zien als een "dure hobby".

Om voor nu in de regen van a naar b te komen zou ik gewoon een nissan micra, nissan sunny of toyota starlet kopen o.i.d. Dan kan je ook nog eens voor eventuele onderdelen op de sloop kijken als je wat kapot hebtm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Grrrrrene schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 08:27:
En een setje banden voor die Jag zitten al snel een factor 2 hoger, een beurt kost zeker het dubbele, zo niet meer en je wil niet weten hoeveel duurder onderdelen zijn (als je daar aan kunt komen).
Die onderdelen zijn prima aan te komen voor een goede prijs. ;) In Engeland is voor (klassieke) Engelse merken een levendige handel in onderdelen. Er zijn daar ook bedrijfjes die de ontwerpen en gereedschappen opkopen nadat de fabriek stopt met onderdelen maken. Bij die bedrijfjes kan je dan bijvoorbeeld plaatwerk kopen dat gloednieuw is. En er is ook genoeg handel in gereviseerde motoren en versnellingsbakken. En sommige fabrikanten kiezen ervoor om hun oude modellen nog heel lang te ondersteunen met onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

tdw schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 15:53:
Statistisch gezien is het toch echt zo. De verzekering rekent niet voor niets meer voor besturders onder de 25 (?), dat doen ze niet omdat ze dat leuk vinden
Dat is iets wat anders dan 'vroeg of laat raak je toch wat'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Nou ben ik heel aardig geweest en moest toch langs de ikea.

Ben er eventjes langsgereden en dat ding is zo rot als het maar kan :X

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XETpqyygEymGpLjYzF11fhes/medium.jpg

De gehele dorpelsstukken zijn rot van voor tot achter. Ding zit onder de deuken... Hij is echt enorm gaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dat is juist ideaal, als ie niet meer wilt til je de mat op en ga je zo verder:
Afbeeldingslocatie: http://img.timeinc.net/time/photoessays/2008/10_cars/flintstones.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door GoldenSample op 05-09-2014 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Ja zo erg is die wel ja :X Dit was nog de goede kant. Had geen zin om meer foto's te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Touchdomex schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 20:47:
De gehele dorpelsstukken zijn rot van voor tot achter. Ding zit onder de deuken... Hij is echt enorm gaar...
Je gaat toch niet beweren dat je had verwacht voor 1000 euro een auto in concoursstaat te vinden?

Maar om eerlijk te zijn, deze auto hoeft niet verloren te zijn. Dorpels lassen is niet zo vreselijk moeilijk. Je moet alleen vervangende dorpels ergens bestellen. En deuken kunnen ook hersteld worden. Maar dit is meer een auto voor een Jaguar liefhebber die er tijd, moeite en geld in gaat steken. Het is niet een auto die je moet rijden op een minibudget.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
1994 Old Top Gear - Jaguar XJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Filmpje is van een XJ40, dat is een later model dan diegene waar het hier over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Roest zullen ze allemaal wel hebben, maar dingen als deuken zijn echt te vermijden met een beetje verder zoeken...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Heb het al eerder gezegd, maar als je een betrouwbare Jaguar XJ zoekt dan moet je model X300 hebben ('94 - '98). Niet de latere modellen van '98, dat zijn de 8-cylinders die een kwetsbare motor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:56
Touchdomex schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 20:47:
Ben er eventjes langsgereden en dat ding is zo rot als het maar kan :X
Het eerste waar ik aan dacht was: wat werkt er vandaag wel aan mijn auto. :X
Zoiets als eerste ramschuit is gewoon niet slim. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Jazzy schreef op maandag 08 september 2014 @ 09:11:
Filmpje is van een XJ40, dat is een later model dan diegene waar het hier over gaat.
Filmpje is meer ter vermaak.
Jazzy schreef op maandag 08 september 2014 @ 13:39:
Heb het al eerder gezegd, maar als je een betrouwbare Jaguar XJ zoekt dan moet je model X300 hebben ('94 - '98). Niet de latere modellen van '98, dat zijn de 8-cylinders die een kwetsbare motor hebben.
Je moet alleen de vroege V8 blokken mijden. Die hadden een nikasil coating in de cylinder die reageerde op de hoge zwavel niveau's in de brandstof. Nadat er een aantal motoren de brui aan gaven veranderde Jaguar het ontwerp en lieten ze die coating achterwege. Overigens zou ik wel verwachten dat alle blokken met die coating nu verdwenen zijn eigenlijk.

Deze motor heeft in vele varianten dienst gedaan en succesvol. Aston Martin gebruikt een variant op het blok nog steeds. Het heeft ook dienst gedaan in de Land Rover Discovery 3 (4,4ltr) en de Range Rover Sport (4,2Ltr supercharged en 4,4ltr).

De nieuwste 5ltr versie doet ook dienst in nieuwe modellen van Jaguar en Land Rover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Die coating is er eentje, maar het zijn vooral de kettingspanners die ik bedoel. Als je niet zeker weet dat de vorige eigenaar die heeft laten vervangen moet je het zelf laten doen, dat kost je zeker 2000 euro.

http://www.jagservice.net/jaguar_v8_secondary_tensioners.htm
http://www.jcna.com/library/tech/tech0028.html
https://www.jaguarforum.n...ngspanners-xj8-vervangen/

En dan is er nog een aluminium deel van het koelsysteem die neigt af te breken maar de schade daarvan is niet zo desastreus als de kunstof kettingspanners, de vraag is dus of je die preventief moet vervangen.

Na 2000 zijn er andere kettingspanners gemonteerd die niet meer scheuren, dat is de reden dat je de motor daarna nog in andere auto's gezien hebt.

Pagina: 1