Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ZND-Photo
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Om te beginnen heb ik eigenlijk een heel eenvoudige vraag:
Ik wil bestanden van de diverse apparaten in mijn huishouden centraal opslaan en deze tevens kunnen bereiken van de diverse andere apparaten; wat kan ik hiervoor het beste gebruiken??

De acties die ik bij bovenstaande vraag bedoel zijn voornamelijk:
- foto's centraal opslaan vanuit laptop, PC, Tablets, Smartphones.
- MP3's centraal opslaan en kunnen afspelen op de diverse apparaten waaronder de TV.
- Gedownloade films opslaan en met name op de TV, maar ook op de tablets kunnen afspelen.
- home video's digitaliseren, centraal opslaan en op TV en Tablet afspelen.

Het apparaat moet voornamelijk een opslag medium zijn met afspeelmogelijkheden op de TV.

Ik heb inmiddels diverse kant en klare systemen (NAS) bekeken en topics gelezen over zelfbouw,
maar (ik leek) kom hiermee nog niet tot de juiste richting gezien de diverse extra mogelijkheden waar men over spreekt.

Graag hoor ik jullie beste idee.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Ik heb zelf vergelijkbare doelen (minus het digitaliseren van home videos), en de oplossing die ik gebruik is om een server/NAS neer te zetten die alle storage voor z'n rekening neemt en niet veel meer. Dat kan een zelfbouw ding zijn (heb ik gedaan) of gewoon een standaard Synology kastje (of ander merk). De data wordt middels een standaard SMB (Windows) share gedeeld met het netwerk.

Daarnaast heb ik een mediaspeler aan de tv hangen die de content af kan spelen. De mediaspeler kan de data op de NAS benaderen en die vervolgens afspelen. Tablets en andere hardware idem dito, al dat spul is meer dan krachtig genoeg om de films te kunnen afspelen.

Voordeel van deze oplossing is dat ik geen grote NAS-kast bij de tv heb staan en het apparaat dat aan de tv hangt is een klein kastje dat niet in de weg staat.

Een alternatieve aanpak is om beide functies te combineren, dan heb je dus een HTPC en NAS in 1 apparaat. In dit geval verzorgt de HTPC/NAS het afspelen van de content en is de data tevens op het netwerk beschikbaar. Afhankelijk van hoeveel schijfruimte je in het apparaat wil hebben, kan dit echter een wat groot en lawaaiig apparaat worden. Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van netwerkkabels of mogelijk haperende wifi om dingen op je tv af te spelen. Als je de NAS als apart apparaat houdt, moet je hem wel op een plek zetten waar je makkelijk een ethernetkabel heen kunt trekken. En naar de tv ook.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

home video's digitaliseren zal niet lukken op een NAS of wil je ze alleen opslaan en doe je het digitaliseren ergens anders?

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-04 10:19
Ikzelf heb de functies van NAS/server en HTPC gecombineerd in een enkel (ietwat ouderwets en energievretend) systeem. Nadeel hiervan is dat het systeem naar mijn zin te luidruchtig is, aangezien het bij de televisie in de buurt moet. De HDD's (2 in mijn geval) veroorzaken het meest storende lawaai.

Als ik zou investeren zou ik de twee systemen scheiden in iets wat de media kan serveren (de HTPC/android stick of whatever) en iets waar de media op staat met luidruchtige schijven. Dat tweede systeem mik je dan op een plek waar het herrie mag maken, het eerste moet stil zijn.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Storage en afspelen kun je imho beter gescheiden houden. Laat elk apparaat doen waar het goed in is. Zelf heb ik gekozen voor de combi Synology NAS en een Intel NUC.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:06
Eens met DvdV
Je bestanden sla je op op een NAS. Iets afspelen op je tv doe je met een mediaplayer/homecinemaset.
Normaal gesproken.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:12
Dat klinkt zeer zeker naar een meerwaarde voor een NAS: centraal opslagsysteem voor alle devices.
Je hebt ook devices van WD, die ook een lichte variant van afspeelmogelijkheden.

• ZND-Photo
  • Niet online
Even heel simpel gedacht door deze leek:
Via een USB-stick kan ik toch ook direct de meeste bestanden afspelen op mijn TV,
waarom heb ik dan een aparte mediaspeler nodig i.p.v. dat ik direct van de NAS/server afspeel?

• ZND-Photo
  • Niet online
Tazzios schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:16:
home video's digitaliseren zal niet lukken op een NAS of wil je ze alleen opslaan en doe je het digitaliseren ergens anders?
De NAS is alleen bedoeld voor de opslag.
Het digitaliseren doe ik op mijn PC of laptop.

De NAS is puur bedoeld voor de centrale opslag in huis.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:12
Dit apparaatje is een NAS gecombineerd met stream mogelijkheden naar je TV: pricewatch: WD TV Live (2011)

Lees even de review door, om te kijken of dat wat voor je is. Als je zegt dat je een leek bent, dan kan ik afraden om zelf een HTPC op te zetten. Daar komt toch best wat ervaring bij kijken om eea goed op te zetten, qua hardware en software.

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Dat apparaatje is geen nas. doch wel een heel mooi simpel apparaatje om te streamen.

• ZND-Photo
  • Niet online
Jolke schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 09:43:
Dit apparaatje is een NAS gecombineerd met stream mogelijkheden naar je TV: pricewatch: WD TV Live (2011)

Lees even de review door, om te kijken of dat wat voor je is. Als je zegt dat je een leek bent, dan kan ik afraden om zelf een HTPC op te zetten. Daar komt toch best wat ervaring bij kijken om eea goed op te zetten, qua hardware en software.
Mijn huidige camera's en handycam nemen op in AVCHD bestanden.
Deze bestanden kunnen zover ik zie niet met dit apparaat afgespeeld worden of ik moet ze omzetten naar MPEG-4.
Is er ook een simpele maar goede media-speler die ook de AVCHD bestanden kan afspelen?
(Ik heb o.a. naar de nieuwste popcorn apparaten gekeken, maar deze werden me afgeraden ...)
Pagina: 1