RAM Bijprikken

Pagina: 1
Acties:

• Gerton
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-10-2025
Beste heren/dames,

Op het moment ben ik bezig om mijn PC nieuw leven in te blazen aangezien hij op het moment met Jaren oude onderdelen draaid, wel zit er 8 gb DDR3 RAM in PC3-1333, en ben van plan om daar nog 8GB bij te drukken, nu was mijn vraag of dit verstandig is om precies dezelfde ram er in te gooien, of 2 extra bankjes van een ander merk en andere snelheid? Nl. PC3-1600.

Met dank

Gerton

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je er nog 2 modules (niet bankjes!) bijprikt dan zul je gewoon dualchannel blijven draaien.

Welk platform gebruik je? Want dat maakt nogal wat verschil of sneller geheugen en singlechannel/dualchannel merkbare verschillen maakt.

Daarbij, is RAM het slimste om te upgraden? Heb je daadwerkelijk meer dan 8GB nodig?

• Gerton
TERW_DAN schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:56:
Als je er nog 2 modules (niet bankjes!) bijprikt dan zul je gewoon dualchannel blijven draaien.

Welk platform gebruik je? Want dat maakt nogal wat verschil of sneller geheugen en singlechannel/dualchannel merkbare verschillen maakt.

Daarbij, is RAM het slimste om te upgraden? Heb je daadwerkelijk meer dan 8GB nodig?
Ik was van plan om snel mijn pc voor een aantal jaren voor upgrades veilig te stellen,

Huidige specs (ongeveer) zijn op het moment

CPU: i7 860.
GPU: XFX Radeon HD 6950.
RAM: 8gb PC3-1333 (Kan mij het merk en type niet zo herinneren)
HDD: 1TB 5400RPM (wordt upgrade naar 7000+RPM)
SSD: 64GB (Net genoeg voor mijn OS)
PSU: volgens mij 750-800Watt van Cooler master of corsair als ik mij dit niet vergis.

Wil upgraden naar: (wensenlijstje even geknipt!)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed (of de K versie)€ 169,98€ 169,98
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,45€ 66,45
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 243,04€ 243,04
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,50€ 24,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,69€ 66,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 570,66

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, ik denk dat het voorlopig nog wel even duurt voordat een upgrade naar 16GB echt nodig is. Ik zou 't geld liever in m'n zak houden. Bijprikken kan altijd nog, en zolang DDR3 nog steeds 't meestgebruikte spul is zou ik ook niet zo bang zijn dat je het niet meer kunt krijgen.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:08
Die I7 860 kan nog redelijk mee, volgens mij, eveneens voor je RAM.
Ik zou eerder een betere GPU kopen, iets als een 780, of en 290, en een grotere SSD, MX100 bijvoorbeeld.

• Gerton
3L3ktr1k schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:16:
Die I7 860 kan nog redelijk mee, volgens mij, eveneens voor je RAM.
Ik zou eerder een betere GPU kopen, iets als een 780, of en 290, en een grotere SSD, MX100 bijvoorbeeld.
Dat zeggen mensen vaker over de 860 maar ik merk dat bij verschillende dingen mijn CPU toch de bottleneck blijkt te zijn, vandaar de upgrade, en aangezien het mij niet veel zou kosten (oude onderdelen verkopen) vind ik het geen slecht idee om te doen.

Mijn vraag is echter nog steeds niet compleet beantwoord, deze luid nogmaals: IS het mogelijk om hier gewoon nog een paar modules (dit keer wel correct!) bij te voegen van een compleet ander merk en snelheid dan wat er op het moment al in zit, zonder dat dit problemen gaat veroorzaken.

[ Voor 21% gewijzigd door Gerton op 19-08-2014 16:37 ]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:33

Rannasha

Does not compute.

gerton112 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:35:
[...]

Dat zeggen mensen vaker over de 860 maar ik merk dat bij verschillende dingen mijn CPU toch de bottleneck blijkt te zijn, vandaar de upgrade, en aangezien het mij niet veel zou kosten (oude onderdelen verkopen) vind ik het geen slecht idee om te doen.
Welke dingen doe je dan dat de CPU een bottleneck vormt? Dit zou enkel bij zware berekeningen (rendering, simulaties, enz...) een merkbare vertraging moeten opleveren ten opzichte van een nieuwere CPU. Als je dergelijke zaken niet doet, dan is het goed mogelijk dat een frisse herinstallatie de traagheid al wegneemt.
Mijn vraag is echter nog steeds niet compleet beantwoord, deze luid nogmaals: IS het mogelijk om hier gewoon nog een paar modules (dit keer wel correct!) bij te voegen van een compleet ander merk en snelheid dan wat er op het moment al in zit, zonder dat dit problemen gaat veroorzaken.
Normaal gesproken levert dit geen problemen op. De snellere reepjes zullen langzamer gaan draaien om de oorspronkelijke modules bij te blijven. Het kan voorkomen dat er compatibiliteitsproblemen zijn, maar dit is zeldzaam als je gewoon standaard modules koopt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Gerton
Rannasha schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:40:
[...]

Welke dingen doe je dan dat de CPU een bottleneck vormt? Dit zou enkel bij zware berekeningen (rendering, simulaties, enz...) een merkbare vertraging moeten opleveren ten opzichte van een nieuwere CPU. Als je dergelijke zaken niet doet, dan is het goed mogelijk dat een frisse herinstallatie de traagheid al wegneemt.

[...]

Normaal gesproken levert dit geen problemen op. De snellere reepjes zullen langzamer gaan draaien om de oorspronkelijke modules bij te blijven. Het kan voorkomen dat er compatibiliteitsproblemen zijn, maar dit is zeldzaam als je gewoon standaard modules koopt.
Laatste tijd be ik weer begonnen met EvE Online, waar ik merk dat mijn CPU Load veels te hoog gaat worden (80-90% gemiddeld heel soms tegen de 100%) dit gebeurd ook tijdens andere spellen als bijvoorbeeld Elite Dangerous, of wanneer ik de "beta" van Star citizen aan het spelen ben. Dit komt natuurlijk ook vanwege mijn GPU, maar mijn CPU begint het ook minder te trekken, dit zou ook gedeeltelijk (?) te maken kunnen hebben met mijn moederbord (een of ander type/informatie loos ding van foxcon) en aangezien ik nu ook een 144Hz beeldscherm in huis heb ben ik ook op zoek naar een systeempje wat toch de mainstream games minimaal wel op 60FPS kan draaien op redelijk hoge settings, vandaar dus mijn idee om als ik dan toch aan het upgraden ben, het maar direct compleet te doen op een paar (minder) belangrijke onderdelen na.

• dominition
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-02 12:58
Snellere modules kopen terwijl je je slomere erin laat heeft natuurlijk geen nut.

Tevens merk je vrij weinig van de winst met sneller geheugen. 8GB is zat voor normaal gebruik.

Verwijderd

Inversteer liever in een grotere SSD, zodat je daar wat meer programma`s op kwijt kan, blijvoorbeeld word, outlook, exel ed. en/of je meeste gebruikte programma`s. dat maakt het werk een stukje sneller. geheugen bijkopen kan zoals gezegt altijd nog en meer dan 8GB is op dit moment echt nog niet nodig voor 99 van de 100 taken.
Pagina: 1