Herinstallatie Windows 8 laptop niet meer mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodnaZ
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-08 12:53
Ik heb vanmorgen geprobeerd om een voormalige Windows 8 (niet 8.1) laptop te herinstalleren naar Windows 7. Na enige geklooi met de legacy boot en boot priority is het mij gelukt om de installatie te starten. Bij het selecteren van de partitie waarop het besturingssysteem geïnstalleerd dient te worden komt de melding tevoorschijn dat er gebruik wordt gemaakt van een GPT-Partitionering en hierdoor Windows niet kan installeren.

Na enig gegoogle heb ik de volgende acties uitgevoerd:
- m.b.v. diskpart de partitionering naar "mbr" te converten. (Onsuccesvol met foutmeldingen).
- Windows 7 en Windows 8.1 proberen te installeren maar beide met dezelfde foutmelding.
- Via Hirensboot op te starten maar dit was ook helaas onsuccesvol (Hirens werd in de eerste plaats niet goed geladen en gaf een foutmelding m.b.t. niet bekende configuratie van de ISO(?!?!))

Ik heb een back-up gemaakt op een aparte partitie maar wel op de vaste hardeschijf van de laptop. Op dit moment ben ik radeloos en zou ik even niet weten wat mijn volgende stap zou moeten zijn.

Help!

Edit: 15:37 - ik ga nu proberen om de HD te converten naar mbr met behulp van GParted.
Update 17:10 - Nog steeds geen oplossing gevonden, GParted en Hirensboot werken niet. Nogmaals gebrpobeerd om Windows 8 (dus niet 8.1) te installeren maar ook dit wordt wederom niet gedaan vanwege de GPT partitie. Is er een andere manier om deze laptop nog te redden?

[ Voor 14% gewijzigd door rodnaZ op 19-08-2014 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-10 22:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:20
En als je die partitie nou verwijdert, en windows die partitie opnieuw laat formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodnaZ
zetje01 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:21:
En als je die partitie nou verwijdert, en windows die partitie opnieuw laat formatteren?
Helaas zijn de oplossingen niet mogelijk omdat ik geen werkend OS heb. Ik ben momenteel bezig om vanaf een USB windows 7 te draaien. Hierna kan ik de partitie converten. Wat betreft het formatteren vanuit Windows zelf heeft ook geen oplossing gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Als je boot vanaf de Windows DVD dan is het mogelijk om tijdens de setup shift+F10 te drukken waarmee je een command prompt opent.
Door vervolgens diskpart te starten, je harde schijf te selecteren en het clean commando te geven haal je alle partities weg.
Vervolgens zou je Windows wel moeten kunnen installeren.

Let op : als je "clean" doet in Diskpart dan is alle data van de HDD weg (je "backup" op de andere partitie is dan dus ook weg)

[ Voor 17% gewijzigd door Killah_Priest op 20-08-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodnaZ
Killah_Priest schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:32:
Als je boot vanaf de Windows DVD dan is het mogelijk om tijdens de setup shift+F10 te drukken waarmee je een command prompt opent.
Door vervolgens diskpart te starten, je harde schijf te selecteren en het clean commando te geven haal je alle partities weg.
Vervolgens zou je Windows wel moeten kunnen installeren.

Let op : als je "clean" doet in Diskpart dan is alle data van de HDD weg (je "backup" op de andere partitie is dan dus ook weg)
Klopt ditgene heb ik ook geprobeerd maar zonder resultaat.

Het probleem zelf is inmiddels opgelost. Ik heb alle partities moeten verwijderen en vervolgens een nieuwe schijf aan moeten maken. Hierna kon ik windows zoals vanouds installeren. Vermoedelijk zaten er nog bepaalde bestanden op de back-up partitie waardoor al deze foutmeldingen tevoorschijn kwamen.

Iedereen bedankt voor de hulp!
Pagina: 1